Audi R8 5.2 FSI quattro se strhujícími výkony již na nášem trhu

Nový desetiválec s výkonem 386 kW/525 k, s točivým momentem 530 N.m, se zrychlením z 0 na 100 km/h za 3,9 a rychlostí 316 km/h.

Audi představuje novou variantu svého špičkového modelu R8, s nímž se tato značka dostala na špičku třídy vysokovýkonných sportovních vozů.

Audi R8 5.2 FSI quattro se strhujícími výkony již na nášem trhu
Audi R8 5.2 FSI quattro se strhujícími výkony již na nášem trhu
Audi R8 5.2 FSI quattro se strhujícími výkony již na nášem trhu
Audi R8 5.2 FSI quattro se strhujícími výkony již na nášem trhu
Audi R8 5.2 FSI quattro se strhujícími výkony již na nášem trhu
Audi R8 5.2 FSI quattro se strhujícími výkony již na nášem trhu
Audi R8 5.2 FSI quattro se strhujícími výkony již na nášem trhu

Supersportovní vůz R8 V10 vznikl na základě zkušeností nasbíraných během triumfů značky Audi v Le Mans.

Atmosféricky plněný motor kombinuje závodní technologie, jako je mazání se suchou skříní, s přímým vstřikováním benzinu FSI. Desetiválcová konstrukce nabízí perfektní syntézu působivého špičkového výkonu, mohutné hnací síly a nízké hmotnosti. Od roku 2009 bude tento motor prokazovat svůj potenciál také na závodních okruzích po celém světě v novém závodním stroji R8, který Audi vyvíjí pro soukromé týmy v souladu s předpisy třídy GT3.

Motor V10 pohánějící sériovou verzi bude mít téměř identickou konstrukci jako závodní provedení. Má zdvihový objem 5204 cm3, při 6500 min-1 poskytuje točivý moment 530 N.m a při 8000 min-1 vrcholí jeho výkon hodnotou 386 kW (525 k).

Měrný výkon je 74,2 kW/100,9 k na litr zdvihového objemu – a na každý kW/k připadá jen 4,20/3,09 kilogramu hmotnosti, protože Audi R8 V10 s šestistupňovou mechanickou převodovkou váží jen 1620 kilogramů. Samotný motor váží 258 kg, což je jen o 31 kg více než motor V8.

Audi R8 5.2 FSI quattro vystřelí z nuly na 100 km/h za 3,9 sekundy. Ve verzi se sekvenčním řazením R tronic dosáhne rychlosti 200 km/h za dalších 8,1 sekundy. Ani poté však hnací síla neochabuje: opojná akcelerace může pokračovat až do největší rychlosti 316 km/h. Ohromná síla, spontánnost a akcelerace v kombinaci se zvukem motoru – to jsou dojmy, které v novém špičkovém modelu R8 splývají v ohromující zážitek z jízdy sportovním vozem. Motor V10 koncertuje bručivými basy a zvučnými výškami, které se vzrůstajícími otáčkami přecházejí v grandiózní fortissimo. Hranici pro toto zvukově úchvatné zrychlení vymezují maximální otáčky motoru 8700 min-1.

Poháněcí jednotka využívá přímé vstřikování benzinu podle principu FSI vyvinutého značkou Audi. Systém common rail vstřikuje palivo do spalovacích prostorů pod tlakem až 120 barů. Přímé vstřikování snižuje náchylnost ke klepání, neboť odpařováním paliva dochází k ochlazování válců. Díky tomu může motor pracovat s vysokým kompresním poměrem 12,5:1.

Motor s nízkým těžištěm pro maximální dynamiku

K technickým lahůdkám dlouhozdvihového desetiválce patří mazání se suchou skříní, které umožňuje uložit motor níž. Také úhel 90 stupňů mezi řadami válců přispívá k nízkému těžišti. Kliková skříň se odlévá složitým procesem z vysokopevnostní hliníkové slitiny. Ojnice se vyrábějí z kované oceli a písty z hliníku. Čtyři vačkové hřídele jsou poháněny řetězem a jejich natáčením v rozsahu 42 stupňů je možné výrazně měnit časování ventilů v závislosti na provozních podmínkách. V kombinaci s rovnými sacími kanály optimalizovanými z hlediska proudění nasávaného vzduchu se tím zlepšuje plnění v celém rozsahu využitelných otáček.

Audi R8 5.2 FSI quattro má šestistupňovou převodovku. Na přání se dodává sekvenční převodovka R tronic, jejíž řazení pádly na volantu vytváří autentickou závodní atmosféru, kterou podtrhuje rychlé řazení, jež obvykle netrvá déle než jednu desetinu sekundy. Pokud řidič zapne stlačením tlačítka program Launch Control (regulovaný rozjezd s maximální akcelerací), vystartuje Audi R8 V10 prudce z místa za elektronicky řízeného prokluzu kol. Tato funkce je k dispozici jak s převodovkou R tronic, tak i s mechanickou převodovkou.

Audi R8 V10 výrazně překonává konkurenty v oblasti trakce a bezpečnosti jízdy. Hlavní podíl na tom má trvalý pohon všech kol quattro, který představuje nedostižnou technologii vhodnou zejména pro vysokovýkonné sportovní vozy. Čtyři poháněná kola dokáží přenést hnací sílu na vozovku lépe než jen dvě poháněná kola. Řidič tedy může na výjezdu ze zatáčky sešlápnout pedál plynu dřív. Výhodou není jen lepší trakce, ale i vyšší příčná dynamika a stabilita.

Ideální rozložení hmotnosti mezi nápravy v poměru 44:56 %

Podvozek Audi R8 nabízí jak dynamické výkony, tak i překvapující úroveň jízdního komfortu při cestách na dlouhé vzdálenosti. Tento vysokovýkonný sportovní vůz od Audi ochotně a okamžitě reaguje na sebemenší natočení volantu a dosahuje příčného zrychlení až 1,2 g. Konstrukce s motorem uprostřed přináší ideální rozložení hmotnosti mezi nápravy v poměru 44:56 %.

Jako u klasických závodních vozů jsou přední i zadní kola zavěšena na horních a spodních příčných ramenech z hliníku, jejichž geometrie byla optimalizována tak, aby bylo dosaženo neutrální samořídicí charakteristiky. Nastavení podvozku je zaměřeno na maximální výkony v ještě větší míře než u osmiválcového modelu R8. Součástí sériové výbavy jsou devatenáctipalcová kola včetně systému sledování tlaku vzduchu v pneumatikách, které mají rozměry 235/35 vpředu a 295/30 vzadu.

Vůz je sériově vybaven špičkovou technologií tlumení Audi magnetic ride, která přizpůsobuje charakteristiku tlumení stavu vozovky a jízdnímu stylu během milisekund. V olejové náplni tlumičů jsou rozptýleny drobné magnetické částice, které reagují na elektrické napětí změnou své polohy, čímž ovlivňují průtok oleje ventily tlumičů.

Zpomalení modelu R8 V10 má na starosti extrémně výkonná brzdová soustava s osmipístkovými třmeny vpředu a čtyřpístkovými vzadu. Pro nerušený odvod tepla jsou brzdové kotouče vnitřně chlazené a odvrtávané. Brzdové kotouče na přední nápravě mají průměr 380 milimetrů, na zadní nápravě 356 milimetrů.

Audi R8 5.2 FSI quattro se na přání dodává s keramickými brzdami, jejichž kotouče jsou vyrobeny z kompozitového materiálu vyztuženého vysokopevnostními uhlíkovými vlákny a oděruvzdorným karbidem křemíku. Hmotnost všech čtyř kotoučů je o devět kilogramů nižší než u stejných kotoučů z oceli. Keramické kotouče si lépe poradí s tvrdými požadavky na závodních tratích, nepodléhají korozi a jejich typická životnost je 300 000 kilometrů. Jejich třmeny jsou lakovány uhlově šedým odstínem a vyzdobeny nápisem „Audi ceramic“.

Typické Audi: ostré linie a elegantní křivka střechy

Model R8 5.2 FSI quattro s širokými a statnými tvary vypadá, jako by byl přilepen k silnici. Jeho potenciál podtrhují svalnaté proporce a zvýrazněné podběhy kol. Typickými stylistickými prvky Audi jsou linie vedené s vysokou přesností a elegantní křivka střechy. Příď vozu, podběhy kol, boky a záď vozu opticky propojuje plynulý obrys. Výrazně dopředu posunutá kabina vizuálně vyjadřuje konstrukci s motorem uprostřed. Polohu motoru prozrazují také svislé vstupy vzduchu po stranách. Masivní hliníkové víčko nádrže je zapuštěno do horní části karbonového panelu vstupu vzduchu na pravé straně vozu.

Design vozu Audi R8 již udělal dojem i na odborníky, jak dokládá dvojité vítězství v anketách „World Car of the Year Awards 2008“ (Světový vůz roku 2008). Design desetiválcového modelu je ještě ostřejší.

Otvory pod předními světlomety, které přivádějí vzduch k chladičům, a přední spoiler jsou lakovány černou barvou s vysokým leskem. Počet příček se zmenšil ze čtyř na dvě. Svislé i vodorovné příčky v masce chladiče Singleframe mají nápadnou povrchovou úpravu z chromu.

Charakteristickým prvkem vozů R8 V10 jsou sériově dodávané světlomety LED. Audi je prvním výrobcem automobilů na světě, který používá světelné diody LED pro dálková světla, potkávací světla, denní svícení a směrové svítilny. Každý světlomet je osazen 54 světelnými zdroji LED, jejichž barevná teplota 6000 K je velmi podobná dennímu světlu, takže nedochází tak rychle k únavě očí při jízdě ve tmě. K dalším přednostem diod LED patří vynikající osvětlení vozovky, nízká spotřeba energie a prakticky neomezená životnost.

Karoserie modelu R8 V10 se odlišuje také zvláštními detaily. Její panely bočních vstupů vzduchu jsou víc zdůrazněné než u osmiválcové verze. Boční prahy jsou nápadnější a širší, zatímco mřížky výdechů podél zadních oken mají vzhled matného hliníku. Dokonalou technickou krásu desetiválcového agregátu lze obdivovat velkým zadním oknem ve víku motoru.

Za jízdy vytváří tento vysokovýkonný sportovní vůz od Audi přítlak, díky němuž udržuje pevný kontakt s vozovkou i ve vysokých rychlostech. Za to vděčí například zadnímu spoileru, který automaticky vyjíždí při překročení rychlosti 100 km/h. Zadní části vozu dominuje černá barva s vysokým leskem včetně lemování zadních svítilen LED. Také výstupy vzduchu vzadu mají jen dvě příčky a výfuková soustava ústí do dvou velkých oválných koncovek.

Audi jde příkladem v oblasti hmotnosti karoserie a tuhosti

Karoserie sportovního vozu musí být mimořádně lehká a tuhá. Audi tyto požadavky splňuje díky vysoce vyspělé technologii lehké hliníkové konstrukce ASF (Audi Space Frame). Surová karoserie modelu R8 V10, jejíž součástí je rám motoru z ultralehkého hořčíku, váží pouze 210 kilogramů. Kvalita její lehké konstrukce vyjádřená poměrem hmotnosti a torzní tuhosti je nejlepší v segmentu sportovních vozů. Karoserii tvoří protlačované profily, hliníkové plechy a velmi složité spojovací odlitky. To vše je spojeno 99 metry svarů, 782 nýty a 308 speciálními šrouby.

interiéru modelu R8 V10 vládne jedinečná závodní atmosféra na luxusní úrovni. Dominantní prvek interiéru se nazývá monoposto. Je to široký oblouk, který opticky lemuje volant a přístrojový panel. Jako v každém Audi dosahuje kvalita zpracování nejvyšší úrovně. Plochy přístrojové desky a výplní dveří jsou potaženy kvalitními materiály a ozdobeny precizním dekorativním stehováním. V nabídce je mnoho možností individuální výbavy: Audi dodává kůže nejrůznějších barev, pakety s povrchovou úpravou „karbon“ a „klavírní lak“ nebo sadu zavazadel vyrobenou na míru. Společnost quattro GmbH, která vyvinula a vyrábí model R8 V10, připravila rovněž různá řešení pro nekonvenční přání.

Skvělá využitelnost vozu Audi R8 V10 v každodenním provozu je založena mimo jiné na prostorném interiéru, který mohl vzniknout díky dlouhému rozvoru 2,65 m. Řidič i spolujezdec libovolné velikosti nalezne vždy perfektní polohu sezení. Také výhled z vozu je díky štíhlým sloupkům překvapivě dobrý. Další předností pro každodenní cestování je zavazadlový prostor o objemu 100 litrů pod přední kapotou. Dodatečných 90 litrů lze uložit za sedadla. Je zde také prostor pro dva golfové bagy.

Audi R8 5.2 FSI quattro kombinuje ohromný výkon s bohatou sériovou výbavou, která zahrnuje například vyhřívaná sedadla potažená jemnou kůží Nappa, informační systém řidiče, navigační systém plus a zvukovou aparaturu Bang & Olufsen spolu s luxusní automatickou klimatizací a alarmem. Přístroje a hlavice řadicí páky jsou ozdobeny červenými kroužky, zatímco opěrky nohou a pádla řazení převodovky R tronic mají hliníkovou povrchovou úpravu.

Seznam výbavy na přání zahrnuje další vysoce atraktivní prvky jako například parkovací systém Audi parking system advanced s integrovanou zpětnou kamerou nebo bezpočet možností individuálních úprav Audi Exclusive. Luxusní atmosféru vytvoří různé pakety koženého čalounění, zatímco skořepinová sedadla z programu Audi Exclusive vnáší do interiéru modelu R8 V10 vysoce koncentrovanou závodní atmosféru.

Cena Audi R8 5.2 FSI quattro bude vycházet z ceny pro německý trh: 142.400 €.

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
TAS Komplex s.r.o.
Svárovská 3135, 470 01 - Česká Lípa
487 853 913
tomas.taran@tascl.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové Audi RS 6 Avant GT: Když model dosáhne svého maxima…

Nové Audi RS 6 Avant GT: Když model...

Král kombíků je zpět. Audi představilo nový RS 6 Avant GT, novou vrcholnou variantou této modelové řady s masou výkonu a exkluzivitou. Vyrobí se jen 660 vozů pro celý svět, pro Česko je...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Inteligentní a poutavé: Audi Q6 e-tron s digitální technikou OLED druhé generace

Inteligentní a poutavé: Audi Q6 e-tron s...

Audi začne psát s modelem Q6 e-tron novou kapitolu nejen elektromobility, ale také jedné z důležitých součástí DNA značky: osvětlovací techniky. Q6 e-tron přinese jako světovou novinku...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nadčasová designová ikona: Audi TT je 25 let

Nadčasová designová ikona: Audi TT je...

Je to už vousatý milník, o to víc ale ukazuje, jakou trefu představuje. Letos Audi slaví 25 let od uvedení prvního modelu TT. Tehdy bylo revoluční kupátko inspirované Bauhausem a ihned se zapsalo...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kdesi na daleké severu. Audi testuje téměř sériový prototyp modelu Q6 e-tron

Kdesi na daleké severu. Audi testuje...

Blíží se to. Je to blízko. Model Q6 e-tron, který je již téměř připraven na sériovou výrobu, zahájí největší modelovou ofenzivu v historii Audi. Značka do roku 2025 představí více než...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Díky za každého koně navíc pro Audi RS 6 a 7 performance

Díky za každého koně navíc pro Audi...

V Ingolstadtu zvýšili u svých prémiových „eresek“ výkonové parametry o 30 k a 50 N.m a díky tomu se zrychlil sprint z 0 na 100 km/h na 3,4 sekundy. „Performance“ znamená u značky Audi v...