Audi A3 quattro – kompakt velkého formátu

Nejnovější model A3 quattro, který se představil na podzimním pařížském autosalonu, je odpovědí automobilky Audi na přání zákazníků, žádajících vůz oblíbené kategorie kompaktů, který by ovšem konkurenci výrazně převyšoval technickou úrovní a kvalitou zpracování.

Audi A3 quattro - kompakt velkého formátu


Systém pohonu všech kol quattro je pro značku Audi čímsi jako rodovým znamením. Všechna čtyři kola v záběru propůjčují vozu špičkové jízdní vlastnosti na každém povrchu a výrazně se zvyšuje i bezpečnost jízdy. Po sportovních modelech TT Coupé a modelech vyšších tříd Audi A6 a A8 se nyní pohonem na všechna kola může pochlubit í nejmenší modelová řada Audi A3.


Verze Audi A3 s pohonem všech kol pohání čtyřválcový přeplňovaný motor o objemu 1,8 l o výkonu buď 110 kW (150 k) nebo ve výkonnější verzi dokonce o výkonu 132 kW (180 k), který se objevuje i v novém Audi TT Coupé. Verze s motorem o výkonu 132 kW (180 k) uspokojí sportovní choutky i hodně náročných řidičů – tento vůz jede až 226 km/h a z klidu na 100 km/h dokáže zrychlit za 7,5 sekundy, za což vděčí především impozantnímu točivému momentu 235 Nm, který je k dispozici v širokém rozmezí již od 1950 až do 5000 ot/min. I přes pozoruhodné výkonové parametry není čtyřválec s pětiventilovou technikou nijak přehnaně žíznivý! V průměru spotřebuje jenom 8,9 l benzinu na 100 km. Se slabším motorem Audi A 3 dosahuje maximální rychlost 215 km/h, z 0 na 100 km zrychluje za 8,2 s a spotřebu má pouze 7,5 l/100 km.


UAudi A3 quattro, stejně jako u modelu Audi TT Coupé, použili konstruktéři pro přenos výkonu na jednotlivá kola náročný elektro-hydraulický distribuční systém, který má stejné výhody, jako dosud známé konstrukce používané ve vozech Audi quattro, je však velmi kompaktní. Tento systém je mimořádně citlivý: ještě dříve, než vzájemné pootočení hřídelí propojujících přední a zadní nápravy dosáhne 45 stupňů, zasáhne citlivá elektronika a přizpůsobí „tok“ výkonu podle okamžité situace. Najedou-li tedy například přední kola na kluzký povrch a nemohou účinně přenášet plnou dávku trakčních sil na vozovku, změní elektro-hydraulická jednotka poměr přenášených sil ve směru k vyššímu využití zadní nápravy. Tento proces je tak rychlý, že vůz během něj ujede jenom asi 25 centimetrů!


Elektronicky řízená hydraulická vícelamelová spojka je umístěná mezi hnací kloubový hřídel a zadní nápravový diferenciál. Soustava lamel uvnitř skříně spojky je ponořená do olejové lázně. Zvýšením tlaku oleje ve skříni dojde k pevnějšímu propojení lamel a celá soustava přenáší vyšší výkon i moment k zadní nápravě. .Poměr momentu přenášeného přední a zadní nápravou tedy není fixní, ale lze jej rychle a účinně měnit. Tlak, potřebný ke změně přenosových charakteristik, vytváří speciální čerpadlo. Pokud se vstupní í výstupní část spojky otáčejí synchronně, čerpadlo nepracuje. Dojde-li ke změně otáček vstupu vůči výstupu, čerpadlo začne zvyšovat tlak a tím dochází i ke změně poměru momentů přenášených přední resp. zadní nápravou.


V praxi to znamená, že řidič Audi A3 quattro má v každém okamžiku k dispozici ty nejlepší trakční podmínky, jaké lze za daných podmínek mít. To se samozřejmě odrazí ve stabilnější jízdě a v konečném dopadu i v podstatně vyšší bezpečnosti.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - CUPRA vyrobila svůj miliontý vůz: Je to víc než jen číslo

CUPRA vyrobila svůj miliontý vůz: Je to...

CUPRA dosáhla nového milníku. Ve svém výrobním závodě Martorell vyrobila svůj 1 000 000. vůz. Stala se jím CUPRA Formentor, nejikoničtější a nejúspěšnější model značky. CUPRA s duchem...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Vlajková loď značky DS překonala 500 kilometrů po dálnici na jedno nabití

Vlajková loď značky DS překonala 500...

Nová DS N°8, stoprocentně elektrická vlajková loď značky DS Automobiles, potvrzuje svou výjimečnou efektivitu. V testech uskutečněných v několika evropských zemích zvládla po dálnicích...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Poloviční vsetínská radost

Poloviční vsetínská radost

Letošní ročník Carlson–PARTR Rally Vsetín uzavřel sezónu jednodenních soutěží v celkové klasifikaci Poháru 2+. Posádka týmu ACCR Lak Racing21 Vojtěch Štajf a František Rajnoha bohužel...

Přijíždí nový francouzský hatchback...

Značka DS znovu dokazovala, že automobil může být víc než jen dopravní prostředek. Nový model DS N°4 kombinuje tři typy elektrifikace, chytrou konektivitu a interiér navržený jako salón na...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Toyota testuje, jestli její auta správně voní/hqdefault.jpg">

Toyota testuje, jestli její auta...

Automobilka Toyota je známa svou precizností a důrazem na kvalitu. Své vozy podrobuje různým testům, které mají ověřit jejich bezpečnost, spolehlivost nebo uživatelský komfort, přesto asi...