Na start letošního sedmého ročníku AvD Histo-Monte Carlo se měl s vozem Opel Ascona A postavit legendární jezdec Walter Röhrl, který s ním vybojoval v roce 1974 evropský titul, když z osmi startů šestkrát vyhrál. O rok později vystoupil v Rallye Akropolis poprvé na nejvyšší stupeň soutěže ze seriálu mistrovství světa. Dvojnásobný světový šampion (v roce 1980 na Fiatu, 1982 s Opelem Asconou 400) a čtyřnásobný vítěz Rallye Monte Carlo (1980 Fiat, 1982 Opel Ascona 400, 1983 Lancia a 1984 Audi) však pro bolesti zad svoji účast na poslední chvíli odřekl. Zastoupil jej tedy Reinhard Hainbach, dvojnásobný mistr Německa. Také tento výborný soutěžák sbíral v minulosti vavříny s automobily Opel, např. s Asconou 400 se stal v roce 1980 vicemistrem své země a s vozem Opel Manta si dojel v Barum rallye v roce 1985 pro zelený věnec.
Reinhard Hainbach s bývalým spolujezdcem Waltera Röhrla Jochenem Bergerem odstartovali z Nürburgringu, aby po 2400 kilometrech dojeli do Monackého knížectví na devatenáctém místě, když o umístění v první desítce přišli až v posledním úseku. Přehlédnutí jedné odbočky je totiž stálo dvě a půl minuty.
Přesto si Opel z Monte Carla odvezl vítězství v soutěži značek. K pěknému úspěchu přispěli především Roland Senge a Heinz Jansen, kteří na voze Opel Kadett GTE skončili třetí a zároveň vyhráli kategorii vozů z let 1972 až 1976. Hned o jedno místo za nimi se umístili Reinhard Stahl a Michael Schöllhorn (Opel Kadett B Rallye) a vynikající úspěch završili ještě šestí Wolfgang Krapp a Anja Geist (Opel Ascona A).
„Šlo o velice náročnou soutěž,“ prohlásil v cíli spokojený Jochen Berger. „Často jsme museli jet opravdu hodně rychle, abychom na sekundu dodrželi předepsané rychlostní průměry. Reinhard Hainbach jel opravdu skvěle a také naše Ascona běžela spolehlivě a perfektně jako před pětadvaceti lety.“
Historie soutěžního vozu Opel Ascona A je úzce spjata s Rallye Vltava, nejslavnější, nejnáročnější a i v Evropě uznávanou českou rallye. Právě s tímto vozem přijeli v roce 1974 do Klatov obhajovat Röhrl a Berger své vítězství z předešlého ročníku. Ovšem cesta k úspěchu nebyla tentokrát pro dvoumetrového dlouhána v kostkované košili a manšestrácích (tehdy ještě nebyly předepsány nehořlavé kombinézy) však vůbec jednoduchá. Už při tréninku dva tisíce kilometrů dlouhé soutěže měl poruchu na tréninkové Asconě – uprostřed vysoko položených šumavských lesních samot, a navíc v hluboké noci.
Tato událost jakoby předznamenala strastiplnou cestu k druhému úspěchu na Rallye Vltava. Hned v páté rychlostní zkoušce Röhrl třikrát opravoval prasklý klínový řemen, čímž ztratil dvacet minut. Do cíle v tu chvíli zbývalo ještě dvacet zkoušek. Počty tedy hovořily jasně: „Na každém úseku musím být prostě o minutu rychlejší než ostatní,“ prohlásil tehdy lakonicky Röhrl. Znalci automobilových soutěží však vědí, že časové odstupy mezi jezdci na rychlostních zkouškách jsou minimální a najíždět pravidelně minutu je úkol téměř nadlidský. Walter Röhrl však tehdy dokázal, že je skutečným mistrem volantu a bravurní jízdou, na kterou pamětníci dodnes vzpomínají, se mu podařilo ztrátu vymazat. A nejen to! Ještě získal náskok půldruhé minuty na druhého Švéda Carneborna, který jel rovněž s Opelem Ascona, ale se samočinnou převodovkou.
Jindřich Lasík
převzato z OPEL magazínu jaro ’99
vychází zpravidla čtvrtletně a je k dispozici u dealerů OPEL
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií