Aral, dejte přednost bezpečnosti! Téma č. 5: Všichni jsme chodci – 6.díl

Rozhovor s Ing. Ondřejem Dvořákem, Znalecký ústav IBS expert.

Aral, dejte přednost bezpečnosti! Téma č. 5: Všichni jsme chodci - 6.díl

Jak lze zcela nebo alespoň v maximální míře zamezit vzájemným střetům?

Především je třeba si uvědomit, že chodec není statickou překážkou na silnici. Každý, kdo si krizovou situaci za volantem jednou vyzkoušel, zná nepochybně tu svíravou nejistotu, kam vůz vlastně nasměrovat v případě, že se ho nepodaří včas zastavit. Do poslední chvíle totiž není možno spolehlivě odhadnout, jak zareaguje chodec, který pokud naše vozidlo registruje, je zpravidla v šoku a tedy se jeho chování nemusí ani zdaleka řídit jednoduchou logikou, která mu nařizuje co nejrychleji opustit jízdní dráhu daného vozu.


Jakou roli hrají jízdní vlastnosti vozu?


Ovladatelnost vozu je maximálně důležitá až do okamžiku úplného zastavení. Dostáváme se k zásadnímu rozdílu mezi novějšími vozy a řekněme odsloužilejšími automobily, kterých ale po našich silnicích jezdí stále dost, dá se říci že většina. Řeč je především o tom, zda je vozidlo vybaveno systémem ABS.


Další významnou roli tu hraje také rozdělení brzdné síly mezi přední a zadní nápravou. Je totiž žádoucí, aby všechna kola přenášela maximum možné brzdné síly. Jenže právě to v případě, kdy se vůz během prudkého brzdění „posadí“ na přední nápravu a zadní je naopak odlehčena, představuje zásadní problém. V tomto okamžiku by se totiž dala adheze umožňující přenos brzdných sil vyjádřit přibližně v poměru 70:30 ve prospěch přední nápravy.


A co se vlastně dá očekávat od budoucích nových vozidel v případě střetu s chodci?


Kromě bezpečnosti samotné posádky se dnes již většina světových výrobců automobilů snaží najít též cestu, jak různými technickými řešeními nezávislými na řidiči, mimo již zmíněné, ochránit chodce před samotným nárazem nebo alespoň zmírnit následky střetu. Jde například o různé kamerové systémy monitorující situaci kolem vozu a zasahující do provozu v případě ohrožení chodce nebo o různé formy vnějších airbagů.


Probíhají také crash-testy automobilu s chodcem?


Ano, například součástí testovacích protokolů organizace Euro NCAP je též protokol definující sadu testů zaměřených na následky střetu vozidla s chodcem a jeho vlivu na zdraví chodce. Již samotná existence této metodiky je jistě důležitým krokem k alespoň zmírnění následků někdy velmi vážných dopravních nehod s účastí chodců.


Kromě definice samotných testů obsahuje totiž protokol také doporučení, jejichž zohledněním při navrhování, zpracování a konečnému designu vnějších částí vozu může výrobce nejen dosáhnout pozitivního hodnocení v konečném výsledku testu, ale především výrazným způsobem přispěje k celkové ochraně chodce a snížení negativních následků střetů, které mají mnohdy pro chodce ty nejtragičtější následky.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové Renault Clio: Malý městský švihák startuje na 430 tisících

Nové Renault Clio: Malý městský...

Šestá generace Renaultu Clio přijíždí do Česka. Odvážnější design, chytřejší technologie a hybrid, který zvládne 80 % městské jízdy na elektřinu. Renault vzal své ikonické Clio a dal...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Na Olympu se usadil BYD: Jak se nabíjí výkonem 1 megawatt?

Na Olympu se usadil BYD: Jak se nabíjí...

Když se dnes mluví o elektrické mobilitě, BYD stojí na vrcholku hory a vyhlíží celé odvětví z výšky. Není to náhoda – a už vůbec ne trik. Tahle technologická mašina o 120 000...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - CUPRA vypouští bestii: Leon VZ TCR přináší závodní adrenalin na běžné silnice

CUPRA vypouští bestii: Leon VZ TCR...

Závodní okruhy mají nového vyslance – a míří rovnou do ulic. CUPRA představuje Leon VZ TCR, nejsilnější Leon s pohonem předních kol v historii. Limitovaná edice pro pouhých 499 řidičů...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Peugeot Polygon: Když volant není volant a auto má duši z budoucnosti

Peugeot Polygon: Když volant není volant...

Peugeot odhalil koncepční vůz Polygon – plně funkční prototyp, který mění samotnou podstatu řízení. S revolučním volantem Hypersquare, elektronickým řízením Steer-By-Wire a překvapivě...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - MG posiluje nabídku elektrického bestselleru: MG4 electric startuje na 589 900 kč

MG posiluje nabídku elektrického...

Společnost MG Motor Česká republika představuje mimořádnou akční nabídku na plně elektrický hatchback MG4 Electric, díky níž mohou zákazníci ušetřit až 190 000 Kč. Tento model se tak...