Aktuální výroční zpráva Škoda Auto je jubilejním vydáním v historii automobilky

Dne 30. dubna 1908 u příležitosti první valné hromady vydala společnost Laurin&Klement svou první výroční zprávu. Letošní zpráva za rok 2007 se tak stala jubilejní v existenci dnes největší české automobilky.

Vydání výroční zprávy roku 1908 bylo povinností tohoto automobilového a motocyklového výrobce plynoucí z transformace firmy Laurin&Klement na akciovou společnost v roce 1907. Mezi nejdůležitějšími finančními ukazateli firma vykazuje čistý zisk před zdaněním ve výši 220.887,07 Korun.

Od současné výroční zprávy se ta původní liší především rozsahem. Původních 12 stran bylo v průběhu století rozšířeno na dnešních 174. Co do obsahu však zůstává popis společnosti, její činnosti a finanční výkaznictví, tehdy ve formě sice podvojného, ale oproti dnešku výrazně zjednodušeného účetnictví.

„Odbyt výrobků našich utvářil se v roce tomto velmi příznivě, neboť prodali jsme vozů a motorových kol v celkovém fakturovaném obnosu K 2.089.252,67; při tom jest zejména na to ohled bráti, že prodej náš uskutečnil se z převážné části v cizozemsku, kde čeliti jsme musili konkurenci automobilních továren dávno zavedených. Tyto úspěchy dlužno přičísti kromě jakosti našich výrobků též účastenství našemu na výstavách automobilů v Lipsku, v Paříži, v Berlíně a v Petrohradě, jakož i našim výhodným zastoupením v Německu, v Italii, v Anglii a v Rusku,“ uvádí výroční zpráva z roku 1908.

Nechybí zpráva auditora. Jako revizoři účtů jsou podepsáni Alois Hecht, prokurista zemské banky v Praze, a Jan Kryšpín, ředitel městské spořitelny v Mladé Boleslavi. Platila také povinnost zprávu zveřejnit k dispozici externím subjektům.

Liší se absolutní ukazatele doby. Dělník si v roce 1907 vydělal přibližně 1 K/hodinu. Nejlevnější model Laurin&Klement typ A přišel zájemce na 3600 Korun, luxusní E na zhruba 15000 Korun. Modelová řada tehdy čítala 8 různých vozů včetně omnibusů (tehdejší alternativa autobusu). Prakticky byl ale každý vůz originál.

Největší obchodní dům

automobilů v ČR

 

Motto AUTO JAROV zní: „Prodejem naše služby nekončí...”

Kontakt:
AUTO JAROV, s.r.o.
130 00 Praha 3, Osiková 2
251 002 111
autojarov@autojarov.cz

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Superb dostupná další pohonné jednotky včetně nového plug-in hybridu

Superb dostupná další pohonné jednotky...

Čtvrtá generace modelu Superb vstupuje na český trh v dalších variantách. Nabídku motorizací obohacuje výkonný zážehový motor 2,0 TSI, karosářskou verzi kombi lze nově objednávat i s...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Enyaq překonal hranici 200 000 vyrobených kusů

Enyaq překonal hranici 200 000...

Škoda Auto dosáhla významného milníku v rozvoji své strategie e-mobility: celkem vyrobila již 200 000 vozů Enyaq a Enyaq Coupé. Jubilejním vozem se stal bílý Enyaq Coupé Sportline, který sjel z...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Vloni v Česku přibylo 6640 nových osobních bateriových elektromobilů

Vloni v Česku přibylo 6640 nových...

V České republice byl v roce 2023 zaregistrován historicky nejvyšší počet nových bateriových elektrických vozidel. Podle kategorií se jednalo o 6640 osobních vozidel, 353 lehkých užitkových...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Modernizované modely Scala a Kamiq přicházejí na český trh ve verzi First Edition

Modernizované modely Scala a Kamiq...

Dvojice kompaktních modelů značky Škoda přichází v inovované podobě. České zastoupení automobilky pro tuto příležitost připravilo speciální nabídku vozů Scala First Edition a Kamiq First...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Plzeňským zlatem do vedení poháru 2+

Plzeňským zlatem do vedení poháru 2+

XVII. ročník Lak Racing Rallye Plzeň přinesl dramatický a divácky zajímavý souboj o celkové vítězství od první až do poslední rychlostní zkoušky. Jedním z jeho protagonistů byla posádka...