Aerodynamická ŠKODA 935 DYNAMIC slaví 85 let

  • V roce 1935 se veřejnosti představil netradiční prototyp vozu ŠKODA s proudnicovou karoserií
  • Sedan Š 935 DYNAMIC prošel náročnou renovací a zdobí sbírku ŠKODA Muzea v Mladé Boleslavi

Jeden z mimořádně odvážných počinů 125leté historie automobilky ŠKODA slaví 85. výročí. Aerodynamický prototyp ŠKODA 935 DYNAMIC se představil na autosalonu v Praze v roce 1935 a jeho proudnicové tvary ihned vzbudily zaslouženou pozornost, stejně jako nevšední technická řešení.

Díky originální proudnicové karoserii dosahoval tento
prototyp tehdy úctyhodné hodnoty součinitele odporu
vzduchu cx=0,37.

Píše se rok 1935 a v Praze začíná 25. ročník automobilové výstavy. Pozornost na sebe ihned strhává prototyp vozu ŠKODA 935 DYNAMIC, který je zhmotněním snahy mladoboleslavských konstruktérů o nasazení pokrokových, leckdy netradičních technických řešení v praxi. Svými přísně proudnicovými tvary reaguje ŠKODA 935 DYNAMIC na tehdejší počátky využití vědeckých poznatků z oblasti aerodynamiky při automobilové konstrukci. Unikátní prototyp dosáhl již v roce 1935 výjimečné hodnoty součinitele odporu vzduchu cx=0,37 a ze získaného know-how těžily i následné sériové modely, např. ŠKODA POPULAR MONTE CARLO (1936) či „dálnicová“ verze vozu ŠKODA RAPID 1500 OHV (1939).

Časově náročná renovace probíhala pod taktovkou
odborníků z dílny ŠKODA Muzea. Výsledkem je vůz, který
sklízí zaslouženou pozornost laické i odborné veřejnosti
všude, kde se objeví.

ŠKODA 935 DYNAMIC však není pro fanoušky automobilové konstrukce zajímavá pouze svým tvarem, ale i dalšími technickými prvky. Automobil totiž pohání kapalinou chlazený čtyřválcový dvoulitrový motor typu „boxer“ – tedy s protilehlým uspořádáním válců – uložený před zadní nápravou. K tomuto umístění vedla konstruktéry snaha na optimalizaci těžiště vozu a tím i zlepšení jeho jízdních vlastností. Motor dosahuje výkonu 40 kW (55 koní) a vůz s úctyhodným rozvorem 3200 mm dokáže vyvinout rychlost až 130 km/h. Pozornosti by neměla uniknout ani francouzská čtyřstupňová elektromagnetická převodovka Cotal s předvolbou, umožňující poloautomatické řazení.

Před zadní poháněnou nápravou je uložen kapalinou
chlazený dvoulitrový čtyřválec typu „boxer“ s výkonem 40
kW

Konstrukce vozu ŠKODA 935 DYNAMIC, jeho parametry i získané zkušenosti vedly v Mladé Boleslavi k následné úvaze, že by se upravený a kompaktnější vůz mohl v roce 1937 zúčastnit slavné Rallye Monte-Carlo, na které v roce 1936 triumfovala posádka Pohl-Hausman s roadsterem ŠKODA POPULAR. Tehdejší šéfkonstruktér Karel Hrdlička si 25. března 1936 poznamenal do svého deníku: „935 vylehčíme na soutěžový vůz pro Pohla – snad s kompresorem?“ Hned v dubnu dokonce vznikl výkres dvoumístného sportovního vozu, ale z celého záměru nakonec sešlo a historická stopa se ztrácí v roce 1939, kdy byl vyvíjený sportovní automobil předán do skladu ojetých vozů.

Jediný dokončený exemplář vozu ŠKODA 935 DYNAMIC byl jako ojetý roku 1939 soukromému majiteli. Od něj jen v 60. letech vykoupila automobilka zpět pro vznikající sbírku historických modelů. P řed třemi lety byla dokončena náročná a důkladná renovace unikátního vozu, který patří k ozdobám sbírek ŠKODA Muzea v Mladé Boleslavi.

 

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií. 

 

Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.

Kontakt:
RentPoint
Praha 4, Na Chodovci 2457
267 286 823
rentpoint@rentpoint.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Tadej Pogačar je vítězem 107. Tour de France, získal křišťálovou trofej, kterou navrhl ŠKODA Design

Tadej Pogačar je vítězem 107. Tour de...

Slovinec Tadej Pogačar se poprvé ve své kariéře stal vítězem Tour de France Poháry pro vítěze vznikly ve spolupráci designéra ŠKODA AUTO Petera Olaha a české firmy Lasvit Nový elektromobil...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - ŠKODA ENYAQ iV jako Red Car na Tour de France na fotografiích

ŠKODA ENYAQ iV jako Red Car na Tour de...

První SUV značky s bateriovým elektrickým pohonem slouží jako velitelská centrála pro ředitele Tour de France Christiana Prudhomma při třech etapách letošní Tour de France ENYAQ iV byl na svou...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - ŠKODA ENYAQ iV: Světová premiéra ve fotografiích

ŠKODA ENYAQ iV: Světová premiéra ve...

ŠKODA AUTO v Praze představila světové veřejnosti nejdůležitější letošní novinku – ENYAQ iV Nový, virtuální online formát umožnil fanouškům značky do této prezentace zajímavým...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - ŠKODA Care Connect: praktické online služby pro pohodlí a bezpečnost

ŠKODA Care Connect: praktické online...

Asistenční služba je vždy a všude dostupná pouhým stisknutím tlačítka Zákaznické call centrum, které pomůže i poradí, je řidičům vozů ŠKODA k dispozici nepřetržitě Služba Proaktivní...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Bývalý jezdec Formule 1 a vítěz závodu v Le Mans HansJoachim Stuck za volantem vozu ŠKODA Sport

Bývalý jezdec Formule 1 a vítěz...

Článek a video na webu ŠKODA Storyboard připomínají 70. výročí dodnes jediného startu vozu značky ŠKODA v Le Mans Hans-Joachim Stuck a ŠKODA Sport vyjeli do rakouských Alp Pouze 600 kilogramů...