Výsledkem je Volvo S60 a V60 R-Design – ještě sportovnější design, ještě dynamičtější a ještě atraktivnější.
„Vylepšování podvozku lze přirovnat k atletovi usilujícímu o dosažení nového rekordu. Jakmile jeden rekord překonáte, ihned se soustředíte na další. Podvozky vozů v provedení R-Design se oproti dynamickému podvozku u běžných modelů S60 a V60 vyznačuje ostřejším řízením, agilitou a tuhostí,“ říká Stefan Sällqvist, manažer pro dynamiku vozidel ve Volvo Cars. Dodává: „Zážitek z jízdy by měl být tak bezprostřední a hutný, aby vyvolával dojem, že automobil byl vyroben z jednoho kusu hliníku.“
Po dokončení vývoje nových modelů S60 a V60, což jsou mimochodem nejdynamičtější modely v historii značky Volvo, se tým odborníků na podvozky soustředil na další vylepšení celé řady detailů.
„Cílem bylo dále posílit dynamiku, aniž by zároveň podvozek působil příliš surovým dojmem. Pokud je podvozek příliš tvrdý, může i jízda po hladkém asfaltu připomínat přejezd nerovností. Chtěli jsme dosáhnout výrazného, ale zároveň uhlazeného chování,“ vysvětluje Stefan Sällqvist.
Příčná výztuž zvyšuje přesnost řízení
Konstruktéři pod kapotu do motorového prostoru umístili příčnou výztuž, která rozpírá vrchní konce ramen nápravy. Toto je klasická metoda pro vyztužení konstrukce karoserie. „Automobil nyní působí stabilněji, což pomáhá zvýšit přesnost a zpětnou vazbu řízení a zlepšuje pocit kontaktu s vozovkou,“ vysvětluje Stefan Sällqvist.
Jednoplášťové tlumiče vzadu
Na zadní nápravě jsou modely S60 a V60 R-Design vybaveny jednoplášťovými tlumiči. Na rozdíl od dříve použitých dvouplášťových tlumičů je u jednoplášťového systému k tlumení při stlačování a roztahování použit tentýž ventil. Ten umožňuje kratší a rychlejší proudění tekutiny, což zrychluje jeho reakci. „Tato rychlejší reakce dokáže eliminovat počáteční tendenci k naklánění, kterou lze pociťovat při otočení volantem. Jedná se o účinný způsob pro zlepšení odezvy a pocitu kontaktu s vozovkou“, říká Stefan Sällqvist.
Kratší a tvrdší pružiny
Přední a zadní pružiny byly zkráceny o 15 mm, což ovlivnilo chování vozidla. Tuhost pružin je navíc o 15 procent vyšší než u dynamického podvozku v běžných modelech S60 a V60. „Díky tomu se vůz snáze ovládá a zmenšila se jeho tendence k naklánění. Při úpravách v této oblasti je nezbytný vytříbený cit, aby bylo dosaženo správné kombinace dynamiky a komfortu. Pokud totiž zajdete příliš daleko, podvozek vozidla je příliš tvrdý i na hladkém povrchu. Do nalezení ideální rovnováhy jsme investovali spoustu času a úsilí,“ říká Stefan Sällqvist.
Tužší pouzdra
Pouzdra, pomocí kterých jsou zadní tlumiče upevněny ke karoserii, jsou o 20 procent tužší než u běžných verzí S60 a V60. Přední pouzdro vlečného ramene, tj. upevnění v zadní části vozu, je o plných 400 procent tužší než dříve, aby dokázalo vyrovnat odskakování a otřesy kol. „Čím jsou pouzdra tužší, tím méně dochází k oscilacím a náklonům. Pohyby jsou lépe kontrolované. To je zřetelně patrné zejména uvnitř vozidla,“ říká Stefan Sällqvist.
Nový systém řízení trakce v zatáčkách přispívá k hladším průjezdům zatáčkami
Podobně jako u standardních verzí je podvozek nového Volva S60 a V60 R-Design je vybaven řadou elektronických systémů, které posouvají zážitek ze sportovní jízdy ještě o kus dále.
Systém řízení trakce v zatáčkách je novou funkcí, která pomocí přenosu točivého momentu umožňuje hladší průjezd zatáčkami. Tato technologie je dalším vylepšením stabilizačního systému DSTC. Při průjezdu zatáčkou je hnací kolo automobilu uvnitř zatáčky přibrzděno, čímž se více síly přenese na vnější hnací kolo. Tím se zmenšuje poloměr zatáčení při průjezdu zatáčkou a omezuje se tendence k nedotáčivosti.
Stabilizační systém DSTC (Dynamic Stability and Traction Control) zastává několik funkcí, které zvyšují bezpečnost a zlepšují jízdní vlastnosti, například:
- Rozšířené řízení stability. Pomocí nového gyroskopického čidla, které snímá úhel příčného náklonu, lze jakoukoli tendenci ke smyku identifikovat již v počáteční fázi. Díky tomu je stabilizační systém DSTC schopen zasáhnout dříve a s vyšší přesností. Pokročilé řízení stability představuje výrazné zlepšení jízdních vlastností a pomáhá při nouzových úhybných manévrech při dynamické jízdě, kdy na vozidlo působí velké boční síly.
- Řízení odporu motoru. Zabraňuje ztrátě přilnavosti kol v případě brzdění motorem na kluzkém povrchu.
- Systém DSTC disponuje sportovním režimem, který řidiči umožňuje aktivnější styl jízdy. Při deaktivaci protiprokluzového systému automobil dovolí výraznější přetáčivé chování.
Široká nabídka benzínových i dieselových motorů
Vozy v provedení R-Design mohou být vybaveny celou řadou benzínových a dieselových motorů – od ekonomického agregátu DRIVe s výkonem 115 k až po nejvýkonnější verzi s přeplňovaným motorem o výkonu 304 k.
Benzínové motory
Typ | Objem | Uspořádání | Výkon | Toč. moment |
T6 | 3,0 | řadový šestiválec | 304 k | 440 Nm |
2.0T | 2,0 | řadový čtyřválec | 203 k | 300 Nm |
T5 | 2,0 | řadový čtyřválec | 240 k | 320 Nm |
T4 | 1,6 | řadový čtyřválec | 180 k | 240 Nm |
T3 | 1,6 | řadový čtyřválec | 150 k | 240 Nm |
Všechny benzinové motory byly vyvinuty s důrazem na splnění nejnáročnějších požadavků na potěšení z jízdy při zachování nízké spotřeby paliva.
Dieselové motory
Typ | Objem | Uspořádání | Výkon | Toč. moment |
D5 | 2,4 | řadový pětiválec | 205 k | 420 Nm |
D3 | 2,0 | řadový pětiválec | 163 k | 400 Nm |
1.6 D DRIVe | 1,6 | řadový čtyřválec | 115 k | 270 Nm |
Taktéž i všechny dieselové motory byly vyvinuty s důrazem na splnění nejnáročnějších požadavků na potěšení z jízdy při zachování nízké spotřeby paliva.
Autorizovaný dealer a opravce VOLVO
Člen koncernu TUkas
Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií.
Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.