Shell Eco-marathon Europe, který se každoročně zabývá otázkou snižování produkce emisí vozů a zvýšení efektivnosti spotřeby paliv, byl včera zahájen

Od včerejšího dne do 24. května 2008 si studenti na automobilovém okruhu ve francouzském Nogaru otestují své vlastní nápady, jak jeden z nejnaléhavějších energetických problémů současnosti řešit.

Shell Eco-marathon Europe, který se každoročně zabývá otázkou snižování produkce emisí vozů a zvýšení efektivnosti spotřeby paliv, byl včera zahájen

Na 200 soutěžních týmů zde bude usilovat o to, aby jimi navržená a sestavená motorová vozidla urazila co nejdelší vzdálenost na co nejmenší množství paliva. K vítězství mají přispět nejrůznější technologické inovace, jež studenti při vývoji vozidel využívají.

Již 24. rokem vyzývá společnost Shell studenty k navržení a sestavení motorového vozidla, které během Shell Eco-marathonu urazí co nejdelší vzdálenost s co nejnižší spotřebou a produkcí emisí. Letošního ročníku závodu, který se koná od 22. května do 24. května 2008, se zúčastní 200 týmů studentů z celé Evropy. Kombinací aerodynamického designu vozů s průkopnickými motorovými systémy studenti hledají řešení, které mohou být významným přínosem pro budoucí způsoby dopravy.

Zatímco v minulých ročnících závodu byly inovativní technologie představovány především v kategorii prototypů, letos používají nové technologie a systémy také soutěžní vozidla pro městský provoz (UrbanConcept). Značný nárůst zaznamenala účast systémů hybridní energie. „Hybridní technologie již používá řada automobilových výrobců v kombinaci s benzinovým motorem. Některé naše týmy přicházejí s motory dieselovými, což představuje velmi slibnou budoucnost,“ řekl Vincent Tertois, technický manažer evropského Shell Eco-marathonu.

V rámci palivových kategorií zůstává nejoblíbenější volbou benzín. Následují alternativní zdroje energie jako GTL (Gas-To-Liquids), biopaliva a vodík, který je v této kategorii nejpoužívanější.

Zde jsou příklady některých technologických inovací studentů:

  • Jedním z mála týmů, které mají své městské vozidlo vybaveno dieselovým motorem s technologií GTL, je tým Faenza ITI Racing z italské technické školy ITIP „L. Bucci“ v Faenza. Jejich vůz je vybaven také hybridním systémem pohonu.
  • Vozidlo týmu Baldus z Technické univerzity ve švédském městě Lulea (č. 337) kombinuje hybridní systém na ethanol s technologií recirkulace výfukových plynů.
  • Tým Fortis Saxiona z Technické univerzity Chemnitz (č. 203) používá systém řídící páky srovnatelný s technologiemi užívanými v letectví.
  • Tým Spiros ze švédského Královského institutu technologie KTH (č. 336) zase vybavil svůj vůz poháněný ethanolem tzv. HCCI motorem (Homogenous Charge Compression Ignition), jakož i hybridním systémem pro lepší využití energie.

Samotná technologie však k tomu, aby soutěžní vozidla ujela vzdálenost z Lisabonu do Moskvy na pouhý litr paliva, nestačí. „Jde o kombinaci různých prvků: motor, celková váha vozidla, jeho design a také řidič. To jsou klíčové faktory pro dosažení dobrého výsledku na Shell Eco-marathonu,“ vysvětluje Vincent Tertois.

Jednoduchý přehled základních prvků, které ovlivňují efektivitu paliva a produkci emisí vozů:

  • Váha: Čím nižší váha vozidla – tím efektivnější využití paliva.
  • Motor: Zmenšení objemu motoru umožňuje jeho seřízení dle specifických jízdních podmínek, snižuje celkovou váhu vozu a přispívá tak k maximální efektivitě.
  • Design: Aerodynamika je v závodě Shell Eco-marathon důležitější než komfort. Vozy (zejména pak prototypy) jsou navrženy tak, aby se snížil odpor vzduchu a tím bylo efektivněji využito palivo.
  • Řidič: Řidiči se musí vyvarovat náhlých zrychlení, zpomalení nebo neočekávaných řídících manévrů, které zvyšují spotřebu paliva..

Partnery evropského Shell Eco-marathonu jsou vedle společnosti Shell další přední světové společnosti, které poskytují soutěžním týmům v jejich klání odbornou podporu před i v průběhu vlastního závodu.

O Shell Eco-marathonu

Cílem Shell Eco-marathonu je inspirovat mladé designéry a inženýry z celého světa k vývoji nových přístupů k udržitelné mobilitě. Mezi základní cíle patří:

  • Povzbudit a podporovat inovace a nápady na efektivnější spotřebu paliv a budoucí moderní dopravu
  • Pomáhat technickým institucím získat talenty pro své odborné technické kurzy
  • Propagovat technické obory mezi mladými lidmi z celého světa

Od roku 1985 jsou studenti z celé Evropy i mimo ni vyzýváni, aby v rámci svých studií navrhli a postavili vozidlo, které ujede maximální vzdálenost při spotřebování co nejmenšího množství paliva a při vyprodukování co nejmenšího množství emisí.

Studenti mohou do soutěže přihlásit dva různé typy vozidel: „Prototypy“ nebo tzv. „UrbanConcept“:

  • Prototypy jsou výsledkem kreativity a představivosti studentů a obvykle jsou navrženy jako aerodynamická vozidla v rámci futuristického designu výhradně za účelem maximalizace úspornosti díky lehkým materiálům a aerodynamice.
  • Vozidla „UrbanConcept“ jsou postavena podle klasických kritérií automobilu určeného pro běžný provoz, a proto se jim mnohem více podobají. Od roku 2003, kdy byla tato kategorie poprvé zavedena, její popularita roste exponenciálním tempem.

Za dobu své existence se stal Shell Eco-marathon opravdovou mezinárodní iniciativou s doprovodnými událostmi, které se konají v Evropě i v Americe. Od 10. do 13. dubna 2008 se Shell Eco-marathon Americas konal v California Speedway ve Fontaně.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí nová CUPRA Formentorhttp://www.youtube.com/watch?v=pV2BkrWPMhY/hqdefault.jpg">

Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí...

Na montážní lince výrobního závodu Martorell se něco změnilo: Poprvé se na ní objevují nové světlomety Matrix LED s charakteristickým světelným designem, který připomíná oči s motivem...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Co dělat po dopravní nehodě/hqdefault.jpg">

Co dělat po dopravní nehodě

Abyste jakoukoli dopravní nehodu mohli řešit s klidnou hlavou, je dobré vědět, jak v takových chvílích správně postupovat, případně kdy je nutné volat policii a jak správně komunikovat...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Naváže Štajf ve Španělsku na domácí úspěch?

Naváže Štajf ve Španělsku na domácí...

Evropský šampionát automobilových soutěží historických vozů se z České republiky přestěhuje o nadcházejícím víkendu do slunného Španělska. V jubilejním 15. ročníku Historic Rally of...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - ROLLS-ROYCE Představuje Cullinan Series II a Cullinan Series II Black Badge

ROLLS-ROYCE Představuje Cullinan Series...

Rolls-Royce Motor Cars přestavil novou podobu nejluxusnějšího SUV na světě Cullinan Series II a jeho temného alter ega Cullinan Series II Black Badge.   Původní Cullinan, představený v roce...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Světová premiéra modelu Nová California: Nejinovativnější kempink car všech dob

Světová premiéra modelu Nová...

California je ikonou v segmentu kempovacích vozů. Volkswagen Užitkové vozy nyní ve světové premiéře představuje zcela nově vyvinutou generaci bestselleru, jehož bylo vyrobeno již více než...