Fotografie z veletrhu Retro Classics 2007:
Veteráni už dávno nepatří do starého železa – naopak: v Německu se dokonce těší stále větší oblibě. Už několik let počet příznivců veteránů narůstá v dvoumístných číslech, přičemž největší nárůst ve výši kolem 17 % byl zaznamenán u „oldtimerů-nováčků“, tzv. youngtimerů.
Studie Mezinárodní federace historických vozidel FIVA v tomto roce způsobila velké pozdvižení a potvrdila zásadní význam, jaký historická vozidla mají pro ekonomiku. V Evropské unii – to je ústředním tvrzením této studie – činí roční obrat v obchodu s veterány 16,7 miliardy EUR. Kromě vlastních nákupů sem patří také výdaje za pojištění, restaurování a opravy, literaturu, benzín a oblečení. Německý klub veteránů (Deuvet) provedl analýzu těchto čísel pro Německo a jen v podnikatelské oblasti (vozidla stará 25 a více let) dospěl k obratu ve výši 4,5 miliardy EUR. Další 0,5 miliardy EUR tvoří vedlejší výdaje jako platby za hotely, klubové výjezdy, rallye, pojištění, palivo a příslušenství. Obrat v oblasti „soukromých prodejů“ veteránů se pohybuje kolem 275 milionů EUR. Majitelé historických vozidel kromě toho přispívají do rozpočtů spolkových zemí ročně kolem 38 milionů EUR formou daně z motorových vozidel.
Dostatek důkazů, že historické vozy mají stále obrovskou přitažlivost. Ve Stuttgartu dostala fascinace veterány před více než sedmi lety své jméno: Retro Classics. Ve dnech 14. až 16. března 2008 tento veletrh opět nabídne vše, nad čím srdce fanoušků historických vozidel zaplesají – samozřejmě sem počítáme i milovníky aut, kutily a sběratele. Kromě toho pořadatelé sestavili doprovodný program, který jednoznačně stojí za zhlédnutí. To vše v šesti halách na novém výstavišti, které se nachází nedaleko letiště a zabírá plochu zhruba 75.000 metrů čtverečních. Na jaře 2007 výstavními halami v Killesbergu, kde se konal předchozí ročník veletrhu, prošlo více než 40.000 fanoušků.
Další nárůst počtu veteránských registračních značek i v roce 2006
Bádensko-Württembersko je s téměř jedenácti miliony obyvatel – nejen díky své dlouhé automobilové tradici – považováno za veteránské centrum Německa. Tato spolková země se s 27.016 oficiálně zaregistrovanými osobními vozidly s registrační značkou pro historická vozidla (stav k 1. lednu 2007) po Severním Porýní-Vestfálsku a Bavorsku umístila na třetím místě pomyslného veteránského žebříčku. K tomu je třeba přičíst majitele značek „07“, na kterou může být registrováno několik vozidel – skutečný počet veteránů v Bádensku-Württembersku je tedy podstatně vyšší.
Podle údajů Spolkového úřadu pro silniční provoz (Kraftfahrt-Bundesamt) ve Flensburgu je v celé Spolkové republice registrováno kolem 155.000 osobních veteránů (2001: 64.485; 2002: 76.223, 2003: 92.705, 2004: 109.000; 2005: 124.000; 2006: 140.000); včetně motorek, autobusů, nákladních automobilů, tahačů a obytných vozů je to téměř 170.000 vozidel, což ve srovnání s předchozím rokem znamená nárůst o necelých 11 %. Znalci veteránské branže ovšem vycházejí z pětinásobného počtu veteránů – počítají i s vozidly, která našla své místo v muzeích a hlavně garážích sběratelů. A tento vývoj ještě zdaleka není ukončen. S veletrhem Retro Classics vytvořila společnost Messe Stuttgart platformu pro kluby, spolky a zájemce, která tento proces podporuje. Tyto kluby a spolky tak mohou v rámci veletrhu pořádat své každoroční sjezdy a komunikovat se členy jiných klubů.
Mimořádná výstava „100 let Tin Lizzy“
Absolutním vrcholem veletrhu Retro Classics 2008 bude mimořádná výstava „100 let Tin Lizzy“ na galerii haly 1 – tuto výstavu organizuje Ford Model T Alpenchapter Bavaria & Austria na ploše 350 metrů čtverečních. Německo-rakouská pobočka největšího Ford T klubu na světě, MTFCA, bude – přiměřeně významu svých kulatých narozenin – prezentovat vozidla z celého výrobního období od roku 1908 do roku 1927. Ford model T, láskyplně nazývaný Tin Lizzy (česky také „Plechová Lízinka“), je považován za vozidlo, který udělal Ameriku mobilní. Legendární je robustnost a spolehlivost modelu T. Nespočet typů karosérie tohoto modelu svědčí o jednoduché konstrukci tohoto vozu a jeho multifunkčnosti. Na této výstavě nenajdete dvě karoserie stejné konstrukce. Jako opravdová třešnička na dortu je připravován závod šesti závodních vozů Ford model T.
Jako doplňková akce jsou na všechny tři veletržní dny plánovány diskuze s předními závodníky a motoristickými znalci 50. až 70. let i se současnými závodními jezdci. Pódiové diskuze, autogramiády – mimo jiné s Paulem-Ernstem Strählem nebo Eberhardem Mahlem ze staré gardy, bývalými piloty formule 1 a aktivními závodníky – nebo neformální rozhovory na motoristická témata navodí v závodnické loungi skvělou uvolněnou atmosféru.
Každá výstavní hala s jiným důrazem
V každé ze šesti výstavních hal bude kladen důraz na něco jiného. V hale 1 budou např. vystavovat velcí výrobci a dodavatelé jako Mercedes, Porsche, Ford nebo Bosch a špičkoví restaurátoři a přední prodejci. Zde se bude nacházet také oddíl „Neo Classics“ a stylové oblečení a doplňky. Všichni ostatní významní prodejci a restaurátoři budou mít své stánky v hale 3, zatímco v hale 5 bude dán prostor automobilovému sportu, klasickým motorkám a důležitému a stále populárnějšímu segmentu „Youngtimery“. Německé i mezinárodní kluby, které budou prezentovat např. lahůdky z Velké Británie, Francie nebo Itálie, najdete v hale 7.
Téma „Youngtimery“ stále důležitější
A něco k tématu „Neo Classics“ a „Youngtimery“: „Díky přestěhování do supermoderních prostor stuttgartského výstaviště nedaleko letiště můžeme v roce 2008 v rámci veletrhu Retro Classics představit dva nové dílčí segmenty,“ říká Ulrich Herrmann, organizátor stuttgartského veteránského veletrhu. Za prvé se jedná o segment „Neo Classics“ v hale 1 – jak vysvětluje Herrmann: „Tady návštěvníci najdou aktuální luxusní limuzíny, vozidla z manufakturní výroby a sportovní vozy, které jsou v souvislosti s malým počtem vyrobených kusů považovány za klasiky už dnes.“ Uvidíte tu například Bentley Flying Spear, futuristický Morgan Aero nebo jeho „roadsterového kolegu“ V6 Lightweight, samozřejmě také Maybach 62 nebo nový Rolls-Royce Phantom – v roce 2006 našlo dostatečně majetné kupce pouhých 500 exemplářů tohoto modelu.
Druhý a podstatně rozsáhlejší segment, který je nově zařazen do Retro Classics, se bude v hale 7 věnovat stále důležitějšímu tématu „Youngtimery“ – tedy autům, kterým v závislosti na typu musí být minimálně 20 až 25 let. Stuttgartský veletrh tak tento segment zařazuje do svého spektra zcela uvědoměle – najdete tu jedinečnou přehlídku youngtimerů s nejrůznějšími karoseriemi a zvláštnostmi. „Youngtimerům poskytneme celou výstavní halu o velikosti 10.000 metrů čtverečních,“ uvedl Herrmann, „přičemž kromě značek Mercedes, Porsche a VW budou důležitou roli hrát také modely jiných klubů.“
Projížďka veteránem pro dobrou věc
Jedním z partnerů veletrhu Retro Classics je firma Peter Hahn, která bude po celé tři veletržní dny přítomna svým opojným „módním rejem“, který bude prezentován na molu v „prémiové hale 1“. Zaručeně půjde o pastvu pro oči: aktuální módní trendy a spodní prádlo tu představí 20 modelek a modelů z celého světa. Jako další partnery se podařilo získat společnosti Bosch, Castrol, Selters, Elysee (sportovní hodinky) nebo firmy Kienle a Credo (exkluzivní nábytek). „Bosch Allstars“ rozproudí návštěvníky temperamentním dixielandem a Credo vybaví svým nábytkem VIP zónu. Stejně jako na jaře 2007 i v roce 2008 podpoří Württembergische Versicherung a Stuttgarter Hofbräu jakožto partneři veletrhu Retro Classics spolek Scuderia Schwaben. Scuderia i v nadcházejícím roce poskytne veterány, kterými se návštěvníci veletrhu budou moci za malý poplatek projet po veletržním areálu. Výtěžek této akce bude věnován diakonii Mariaberg v Gammertingenu. V této souvislosti bude prezentována také akce „RETRO CLASSICS meets Barock“, jejíž již pátý ročník se bude začátkem června 2008 konat v zámecké zahradě Blühender Barock u zámku Ludwigsburg a v jejímž rámci se utkají nejkrásnější veteráni. Ceny v kategoriích jako rok výroby nebo typ budou udíleny porotou složenou z 27 těch nejpovolanějších odborníků.
Autobusy, nákladní a hasičská auta a traktory
Nový výstavní areál poskytuje veletrhu Retro Classics konečně dostatek prostoru k tomu, aby mohla být do veletržního portfolia zahrnuta i speciální témata. Může tu tak být prezentována například rozsáhlá výstava historických zemědělských strojů a traktorů – najdete je v hale 8 mezi užitkovými vozy na ploše zhruba 2.500 čtverečních metrů. Tato speciální podívaná pak pokračuje na dalších 7.500 metrech čtverečních přehlídkou autobusů, nákladních vozů, tahačů a hasičských aut. Segment historických zemědělských strojů a traktorů je rozdělen do tří zón. Vystavovat zde budou kromě vybraných klubů zabývajících se právě traktory, kterých je v Bádensku-Württembersku, Bavorsku a Porýní-Falcku dobrá stovka, také současné manufakturní provozy, jako je Fendt, John Deere, McCormick nebo Massey-Ferguson, které jsou zastoupeny svými tradičními divizemi, a dále prodejci traktorů včetně nezbytného příslušenství a náhradních dílů.
Kromě toho bude zastoupena také společnost Nutzfahrzeug-Veteranen-Gemeinschaft (NVG, http://www.n-v-g.de/ ) s historickými tahači a sklápěči. V hale bude dále ke zhlédnutí řada historických hasičských aut a klasických autobusů, které byly na výstavišti, kde se veletrh dosud konal, vystavovány v tzv. „Auwärter-Halle“. Potomek zakladatele značky Neoplan, Konrad Auwärter, vystavuje více než dvacet těchto mohutných svědků automobilové historii v rámci veletrhu Retro Classics již posedmé. Nechybí tu ale ani nejrůznější klasici jako Kässbohrer / Setra, Mercedes-Benz, Saurer, Steyr, Büssing a samozřejmě Neoplan. Vozy nepocházejí jen z Německa, ale také z Alsaska, Rakouska a Švýcarska.
V hale 9 si na své přijdou přátelé „autománie“. Stejně jako návštěvníci, kteří na mezinárodním veletrhu součástek hledají příslušenství a originální díly pro své veterány. Pod střechou „součástkového veletrhu“ najdete přes 150 prodejců, kteří budou své skvosty nabízet po všechny veletržní dny. Etablovaná soukromá burza, na které lze krátkodobě nabídnout nebo koupit vozidlo, bude jako další lákadlo zřízena po všechny tři dny rovněž v této hale. Na jaře 2007 zde své nové majitele našla asi stovka vozidel.
Retro noc se soutěží, živou hudbou a módními přehlídkami
V sobotu 15. března se v hale 1 uskuteční od 19 hodin „Retro noc“: show, v jejímž rámci zahrají špičkové hudební skupiny, proběhne několik exkluzivních módních přehlídek a další kulturní akce organizované zúčastněnými vystavovateli, budou uvádět známí rozhlasoví moderátoři. Kromě toho budou oceněny nejkrásnější veteráni v několika kategoriích – na své si přijdou jak milovníci automobilů, tak ti, kdo preferují motorky. Retro noc se již za svou poměrně krátkou historii stačila stát skutečnou událostí stuttgartského společenského života.
V pátek 14. března je otevírací doba veletrhu Retro Classics prodloužena. S cílem poskytnout možnost navštívit veletrh i těm milovníkům historických vozů, kteří se sem mohou vydat až po skončení pracovní doby, se brány výstavních hal tento den zavřou výjimečně až v 19 hodin.
Veletrh Retro Classics 2008 v areálu Neue Messe Stuttgart nedaleko letiště je otevřen v pátek 14. března od 10 do 19 hodin, v sobotu 15. března a v neděli 16. března od 9 do 18 hodin. Ve čtvrtek 13. března je veletrh přístupný odborné veřejnosti a tisku.
Vstupné včetně kombinované jízdenky na městskou hromadnou dopravu bude v roce 200 8– stejně jako v roce předchozím – stát dospělého 14 EUR; děti, studenti a další lidé mající nárok na slevu zaplatí 10 EUR. Skupiny nad 10 lidí mohou veteránský veletrh navštívit za 9 EUR za osobu (bez jízdenky na městskou hromadnou dopravu). Vstupenka na „Retro noc“, která proběhne v sobotu od 19 do 2 hodin, stojí 15 EUR (včetně jízdenky na městskou hromadnou dopravu), v kombinaci s denní vstupenkou pak 24 EUR, a to včetně jízdenky na městskou hromadnou dopravu.
Autor textu: Karl-Ulrich Herrmann, organizátor veletrhu Retro Classics