Audi e-tron GT quattro je od své premiéry v roce 2021 vrcholným elektrickým a sportovním modelem v produktovém portfoliu značky Audi. Čtyřdveřové „gran turismo“ kombinuje atraktivní design s výkonným pohonem a dynamickými jízdními vlastnostmi. Nové verze tohoto sportovního vozu nabízejí výrazně delší dojezd, vyšší úroveň jízdních výkonů, výkonnější nabíjení a vylepšenou ovladatelnost. Audi také představuje svůj první zcela elektrický model RS performance, který nese označení RS e-tron GT performance.
Nové varianty modelové řady e-tron GT kombinují moderní design s inovativní technologií. Každá verze má přitom osobitý vzhled. Například nové Audi S e-tron GT symbolizuje elegantní sportovnost. Příď této varianty je homogenní a současně expresivní. Černé plochy obklopují kompletně uzavřenou, otočenou masku chladiče Singleframe, v níž se zrcadlí specifický designový styl modelů e-tron.
Také nové Audi RS e-tron GT je nyní ještě sportovnější. Již samotná příď má mnohem radikálnější vzhled. Otočenou masku chladiče Singleframe zdobí pro modely RS typická 3D voštinová struktura. Nárazník navazující na černou masku vizuálně otevírá model RS e-tron GT směrem dolů.
A Audi RS e-tron GT performance je prvním zcela elektrickým modelem RS performance. Od modelu RS e-tron GT se odlišuje jedinečnými designovými prvky, mezi něž patří mimo jiné na přání dodávaná střecha z matně tmavého uhlíkového kompozitu v kombinaci s maskovacími prvky z uhlíkového kompozitu dodávanými na přání. Audi tyto prvky nabízí poprvé a jsou určeny výhradně pro verzi RS performance. Maskování z uhlíkového kompozitu je použito v reliéfních strukturách nárazníku, na výplních dveří, částech difuzoru a vnějších zpětných zrcátkách.
Ještě hospodárnější a výkonnější: Elektrický pohon všech kol
Modely S e-tron GT a RS e-tron GT jsou na přední nápravě vybaveny synchronním elektromotorem s permanentními magnety, který poskytuje nejvyšší výkon 176 kW (239 k). RS e-tron GT performance má navíc upravenou výkonovou elektroniku na přední nápravě, jejíž modifikovaný pulzní měnič dokáže přenášet ještě vyšší napájecí proudy. Všechny tři varianty jsou hospodárnější, přestože se současně mohou pochlubit výrazným nárůstem výkonu a ještě lepším zrychlením.
Nově vyvinutý elektromotor na zadní nápravě je rovněž synchronní s permanentními magnety a s axiální délkou 192 milimetrů a průměrem 230 milimetrů má stejné rozměry jako synchronní elektromotor s permanentními magnety v modelech RS e-tron GT a RS e-tron GT performance. Komponenty, jakým je i tento elektromotor, pocházejí z platformy PPE (Premium Platform Electric) pro prémiové elektromobily. Oba elektromotory mají nejvyšší výkon 415 kW (564 k), a disponují tedy dostatečnými výkonovými rezervami pro extrémní jízdní situace. Nejvyšší celkový výkon systému pohonu v modelu S e-tron GT je 500 kW (679 k). Elektrický pohon modelu RS e-tron GT dosahuje nejvyššího celkového výkonu 630 kW (856 k). RS e-tron GT performance poskytuje nejvyšší celkový výkon 680 kW (925 k), a je tak nejvýkonnějším sériově vyráběným vozem v historii značky Audi.
V modelu S e-tron GT zajišťuje zpomalení nově vyvinutá a zvětšená brzdová soustava se sériově dodávanými ocelovými kotoučovými brzdami a černými brzdovými třmeny. Na přání mohou být brzdové třmeny červené. Oba modely RS jsou vybaveny brzdovými kotouči s povrchovou úpravou karbidem wolframu, které se pro model S dodávají na přání. U brzdových třmenů má zákazník na výběr mezi černou, červenou nebo oranžovou barvou. Audi nabízí pro celou modelovou řadu e-tron GT kotoučové brzdy z keramického materiálu vyztuženého uhlíkovými vlákny. V tomto případě jsou sériově dodávány desetipístkové brzdové třmeny v barvě antracitu, kterou může na přání nahradit červená.
Značka Audi dokázala navzdory výraznému nárůstu výkonu snížit hmotnost elektromotoru na zadní nápravě o deset kilogramů díky nové konstrukci komponentů, jakými jsou lehčí rotor a stator, a optimalizaci chladicí soustavy. Konstruktéři Audi vyztužili v systému pohonu hnací hřídele pro plynulý přenos hnací síly a dále přepracovali elektroniku odpovědnou za rozdělování hnací síly mezi všechna kola a optimalizovali ji pro všechny jízdní režimy Audi drive select.
Nová sériově dodávaná funkce krátkodobého zvýšení výkonu umožňuje modelům RS e-tron GT a RS e-tron GT performance poskytovat za jízdy citelný nárůst výkonu až o 70 kW. Řidič může tuto funkci aktivovat levým ovládacím prvkem na volantu. Výkon je zvýšen na deset sekund, jejichž odpočítávání se objeví na panelu sdružených přístrojů.
Lehčí sada akumulátorů s vyšší hustotou energie, dojezd až 609 km
Značka Audi snížila hmotnost vysokonapěťové sady akumulátorů a současně zvýšila její hustotu energie. Navzdory větší energetické kapacitě klesla hmotnost vysokonapěťové akumulátorové baterie o devět kilogramů na celkových 625 kilogramů. Vysokonapěťová sada akumulátorů se může pochlubit celkovou kapacitou 105 kWh (využitelná kapacita: 97 kWh). Mezi realizovaná opatření patří mimo jiné optimalizace dvouvrstvé chladicí desky, která zvýšila kapacitu pro 33 modulů akumulátorových článků o dvanáct procent. Každý modul obsahuje dvanáct akumulátorových článků v tenkých fóliových pouzdrech s flexibilní vnější vrstvou. Značka Audi upravila také chladicí systém samotných akumulátorových článků.
Toto opatření, v kombinaci se změnami materiálů a separátoru a přizpůsobeným chemickým složením, zvýšila hustotu energie akumulátorových článků. Zvětšil se také rekuperační výkon nové modelové řady e-tron GT z 290 kW na 400 kW. Řidič si může prostřednictvím MMI zvolit manuální nebo automatickou rekuperaci a nastavovat ji ve třech úrovních pomocí páček pro manuální řazení.
Značka Audi také zvýšila maximální nabíjecí a vybíjecí proud na 400 ampérů zvýšením toku volných elektronů uvnitř jednotlivých akumulátorových článků. Přenos vyšších výkonů při nabíjení je umožněn pozměněným chemickým složením akumulátorových článků, a ještě více optimalizovaným, inteligentním a prediktivním systémem řízení provozní teploty s vylepšeným ovládáním čerpadla a ventilů a precizní funkcí temperování akumulátorových článků před nabíjecím procesem. Kombinovaný zvyšovací pulzní měnič nově zkonstruovaného nabíjecího systému také přispívá k vylepšené charakteristice nabíjení, přičemž snižuje hmotnost o 2,3 kilogramu a zajišťuje jednotlivé fáze přeměny napětí z akumulátorů pro konečný spotřebič.
Vyšší nabíjecí výkon: Nabíjení po dobu 10 minut umožní ujet 280 kilometrů
Značka Audi zvýšila maximální nabíjecí výkon z 270 kW na 320 kW. Za ideálních podmínek může být vysokonapěťová sada akumulátorů modelové řady e-tron GT nabita na vysokovýkonné nabíjecí stanici z 10 na 80 procent za pouhých 18 minut. Nabíjení akumulátorové baterie po dobu 10 minut prodlouží dojezd vozu až o 280 kilometrů. Díky funkci Plug&Charge proběhne autorizace vozu na kompatibilních nabíjecích stanicích a spuštění nabíjecího procesu automaticky, jakmile se zapojí nabíjecí kabel. Nová vysokonapěťová sada akumulátorů disponuje také výrazně širším oknem pro rychlé nabíjení. Dokonce i za nízkých teplot dosáhne vůz velmi vysokého nabíjecího výkonu rychleji. Tím je umožněno nabíjení velmi vysokými výkony i při poklesu teplot až k 15 °C, což ještě více snižuje spotřebu energie systémem řízení provozní teploty. Pro zákazníky je tak ještě snadnější využít okno pro ideální nabíjení. Alternativně mohou zákazníci nabíjet také střídavým proudem, a to výkonem až 22 kW.
Nové modely řady Audi e-tron GT bude možné v České republice objednávat v průběhu léta 2024. Ceny modelu S e-tron GT začínají od 3 199 900 Kč.
Model RS e-tron GT startuje od 3 799 900 Kč.
A model RS e-tron GT performance od 4 099 900 Kč.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Autorizovaný dealer a opravce OPEL
Člen koncernu TUkas