V novém modelu Volvo EX30 je destilováno to nejlepší, co automobilka Volvo Cars nabízí, včetně mimořádné bezpečnosti a vůbec nejnižší emise CO2 ze všech dosavadních vozů Volvo.
Protože se ve Volvu zaměřili na emise vznikající během celého procesu výroby i životního cyklu vozu Volvo EX30, podařilo se jim snížit celkovou uhlíkovou stopu po překonání nájezdu 200 000 km pod 30 tun. To ve srovnání s jinými plně elektrickými modely Volvo C40 a XC40 představuje snížení uhlíkové stopy o 25 %.
Auta proti astmatům
Plně elektrické Volvo EX30 během svého provozu neprodukuje žádné emise ve výfukových plynech, což není jediný aspekt, který přispívá ke snížení uhlíkové stopy. Dopad takovýchto vozů na kvalitu vzduchu může být velmi významný: například nový výzkum Univerzity Jižní Karolíny* prokázal, že i malé navýšení počtu elektrických vozů na úkor těch se spalovacími motory může mít v dané oblasti přímý pozitivní vliv na snížení počtu lidí, kteří navštěvují pohotovost z důvodu astmatických záchvatů.
Nicméně pro snížení celkové uhlíkové stopy vozidla nestačí jen elektrifikace. Nezáleží pouze na vlastním provozu vozidla, ale také na tom, jakým způsobem se navrhuje, vyvíjí, vyrábí a přepravuje, přičemž všechny tyto kroky představují příležitosti k dalšímu snižování emisí skleníkových plynů.
„Nové Volvo EX30 představuje velký krok správným směrem k naplnění našich ambicí v oblasti udržitelnosti,“ uvedl Anders Kärrberg, náš globální ředitel pro udržitelnost. „Do roku 2025 je naším cílem snížení celkových emisí CO2 na vůz ve srovnání s rokem 2018 o 40 %, čehož chceme dosáhnout 50% snížením celkových emisí ve výfukových plynech a 25% snížením emisí v rámci všech našich operací, získávání nerostných surovin a dodavatelského řetězce – to vše nám pomůže dosáhnout našeho cíle stát se do roku 2040 klimaticky neutrální společností.“
Všude kolem jsou recyklované materiály
Jak se Volvu podařilo snížit uhlíkovou stopu vozu Volvo EX30 na 75 % hodnoty současných elektrických modelů? V první řadě jde o to, že při výrobě malého vozu je nutné vyrobit menší množství materiálu – hliník a ocel totiž představují dva hlavní zdroje emisí CO2 vznikajících při výrobě. A navíc spousta využívaných materiálů je recyklovaná.
Přibližně čtvrtina veškerého hliníku použitého při stavbě vozu je tvořena recyklovaným materiálem a současně přibližně 17 % oceli využité ve voze Volvo EX30 pochází z recyklace, čímž se dále snižuje škodlivý dopad výroby těchto materiálů na životní prostředí.
Tento přístup se promítá i dovnitř, protože nejudržitelnější komponent je ten, který neexistuje.
S využitím optimalizace jako hlavního principu při tvorbě udržitelného designu se designérům podařilo spojit více funkcí v interiéru modelu Volvo EX30 do jednoho komponentu. Díky tomu bylo možné snížit počet součástek v kabině vozu, aniž by došlo ke kompromisům na funkčnosti.
Dalším aspektem přispívajícím k udržitelnějšímu způsobu vytváření nových vozů je materiál, ze kterého jsou tyto vozy vyrobeny. Přibližně 17 % všech plastů ve voze, od komponentů v interiéru až po nárazníky, pochází z recyklace, což je zatím nejvyšší procentuální podíl ze všech vozů Volvo.
Další krok k dosažení klimatické neutrality
Dalšími klíčovými oblastmi s potenciálem snižování emisí jsou výroba a dodavatelský řetězec, kde lze například využít jako zdroj energie čistou elektřinu. Volvo EX30 bylo vyrobeno v továrně, která je napájena 100% klimaticky neutrální elektřinou/energií.
I dodavatelé první úrovně to cítí podobně. 95 % z nich se zavázalo, že budou ve své výrobě do roku 2025 využívat 100% obnovitelné energie, přičemž mnoho z nich tohoto cíle již dosáhlo.
Výrobní proces vozu Volvo EX30 byl zefektivněn hned v několika směrech. To například znamená, že dochází během výroby k dosud nejvyšší míře využití materiálů v lisovaných dílech karoserie.
Při výrobě soustav akumulátorů pro EX30 Švédové využívají zavedenou technologii blockchain, která pomáhá sledovat cestu kritických surovin, mezi něž patří lithium, mangan, kobalt, grafit a nikl.
Chytřejší a udržitelnější materiály
V kabině vozu používají širokou škálu recyklovaných a obnovitelných materiálů, z nichž jsou vyrobena sedadla, palubní deska nebo dekorativní obložení dveří. Do této skupiny patří materiály, jako jsou džínovina, len a směs s podílem vlny, která obsahuje přibližně 70 % recyklovaného polyesteru. Skvělým příkladem využití materiálů chytřejšími a udržitelnějšími způsoby je dekorativní obložení Denim.
Používají se vlákna, která by se jinak stala odpadním produktem. Po dokončení procesu recyklace džínoviny se ořezaná vlákna zkroutí do příze a dlouhá vlákna se spojí. Krátká vlákna nicméně obvykle odpadnou a jsou na vyhození. A právě tato vlákna využijí v interiéru Denim.
Zmenšování bez kompromisů
Na základě všech uvedených postupů vznikne vůz, který se může pochlubit emisemi CO2 tzv. od kolébky až k bráně v odhadovaném množství 18 tun. Vyjádření od kolébky až k bráně vyjadřuje množství emisí CO2 vzniklých od těžby surových materiálů až po dodání vozu k autorizovanému partnerovi pro prodej, tedy do chvíle, než je zahájen provoz vozu.
Volvo EX30 je navíc navrženo tak, aby ho bylo na konci jeho životního cyklu z 95 % možné znovu využít, a to v podobě recyklace materiálů a získání energie z toho, co nelze opětovně využít.
Nové Volvo EX30 bude představeno 7. června a ještě ten den bude v České republice možné zadávat objednávky.
Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií.
Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.
Autorizovaný dealer a opravce VOLVO
Člen koncernu TUkas