Bezpečnou viditelnost chodců posilují reflexní prvky

Podzimní, a ještě více zimní čas zvyšují riziko nehody motorových vozidel s chodci pohybujícími se z jakéhokoliv důvodů na silnici. Vedle podzimního západu slunce s oslňujícím svitem může viditelnost chodců snížit déšť, mlha a samozřejmě noc. Zvýšení jejich bezpečnosti souvisí v takových situacích s aktivním používáním bezpečnostních prvků.

Z dostupné letošní statistiky Policie ČR vyplývá, že při srážkách vozidel s chodci během večerních a nočních hodin přišlo na silnicích o život 23 lidí. Navíc dlouhodobá statistika Centra dopravního výzkumu a BESIP v minulosti potvrdila, že za posledních více než deset let byl podíl usmrcených chodců na silnicích v noci vždy více než poloviční. Mnohým, často smrtelným, následkům takových nehod však šlo předejít v případě správného používání bezpečnostních prvků, především reflexních bezpečnostních vest a fluorescenční materiálů určených pro chodce.

 V noci je riziko nehody končící smrtí některého z účastníků nehody více než dvakrát větší než za dne. Proto je respektování pravidla ´vidět a být viděn´ zcela zásadní,“ zdůrazňuje Lukáš Hutta, výkonný manažér Asociace Záchranný kruh, která stojí za realizací bezpečnostní kampaně Ty to zvládneš – Setkání s realitou. Důvodů, proč se chodec ocitne ve vozovce je hned několik, od běžné chůze při krajnici až po pomoc jinému účastníkovi silničního provozu. „V každém případě je zásadní dbát své bezpečnosti, to znamená použít reflexní vesty a fluorescenční prvky. V některých státech, například v Rakousku, si musíte vestu obléct už ve vozidle. To považuji za ideální, protože vystoupíte z vozidla již s reflexními prvky na sobě,“ zmiňuje praxi ze sousedního státu plk. Mgr. Pavel Žíha, vedoucí Odboru služby dopravní policie Krajského ředitelství policie Karlovarského kraje.

Důvody, proč používat ni silnici reflexní nebo výrazné materiály, vysvětlují dlouhodobě prověřené údaje. Významný vliv sehrává i barva oblečení chodců. Zatím co v případě modré barvy oděvu je chodec viděn na vzdálenost přibližně 18 metrů, v případě bílého oděvu se tato hranice viditelnosti posouvá na 55 metrů. I s touto vzdáleností se však řidič za volantem pohybuje stále pouze v rovině rozpoznaného nebezpečí s možností velmi omezené reakce. Naopak oděv s reflexním materiálem posouvá viditelnost chodce až na vzdálenost 185 metrů, která dává např. při rychlosti 90 km/hod. dostatečných 7,3 sekundy na adekvátní a často život zachraňující reakci za volantem.

Nezanedbatelným faktorem pro zvýšení bezpečnosti chodců při snížené viditelnosti je také již zmíněná rychlost blížícího se vozidla. Porovnáme-li pravděpodobnosti úmrtí chodce při střetu s vozidlem, pak v padesátikilometrové rychlosti je jeho šance na přežití cca 60 %. S rychlostí vyšší jen o 20 km/h je tato šance ani ne desetiprocentní, což je varující údaj.

Zajištění vyšší bezpečnosti při omezené viditelnosti je podmíněno také správnou funkcí světlometů vozidla. Jejich špatné nastavení může dohled řidiče zkrátit až o 30 metrů nebo naopak výrazně zvýšit riziko oslnění protijedoucích řidičů. Pravidelná kontrola osvětlení vozidla např. na STK je proto velmi důležitá a žádoucí.

VIDEO K TOMUTO TÉMATU NALEZNETE:  Web nebo  YouTube

Zdroj: Statistika dopravní nehodovosti Policie ČR, BESIP

O kampani Ty to zvládneš:

Asociace Záchranný kruh realizuje kampaň Ty to zvládneš, ve které představuje inovativní instruktážně analytická videa vycházející z reálných dopravních nehod. V tomto projektu představuje kampaň divákům unikátní spojení reálných záběrů složek IZS ze zásahů společně s analýzou nehod a preventivně emotivním sdělením z úst záchranářů. Díky analytické části a výpovědím záchranářů zasahujících na místě události seznamuje diváka jak s průběhem zásahu, tak hlavně s důvody vzniku nehody a zejména pak specifikací chyb. Kampaň zdůrazňuje rizika chování na silnici s cílem snížit počet dopravních nehod na minimum.

Více informací: realita.tytozvladnes.cz.

Kampaň „Ty to zvládneš – setkání s realitou“ je financována z Fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů.

O fondu zabrány škod

Fond zábrany škod je zřízen zákonem č. 168/1999 Sb., a věcně̌ ho spravuje Česká́ kancelář̌ pojistitelů̊, profesní́ organizace pojišťoven, které́ jsou oprávněny na území́ České́ republiky provozovat pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla (povinné́ ručení́). Tyto pojišťovny do fondu zabrány škod odvádí́ ročně̌ 3 % z přijatého pojistného z pojištění odpovědnosti z provozu vozidla. Prostředky z fondu jsou rozdělovány mezi základní́ složky IZS, tedy hasiče, policisty a záchranáře, ostatní́ složky IZS a subjekty realizující́ projekty vedoucí́ ke zvýšení bezpečnosti na silnicích a programy prevence v oblasti škod z provozu vozidel.

Více informací: www.fondzabranyskod.cz.

 

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový Lexus LBX a inovovaný UX se představují v národní premiéře

Nový Lexus LBX a inovovaný UX se...

Zbrusu nové SUV značky Lexus pod označením LBX a inovovaný model UX se zcela novým hybridním pohonem se v národní premiéře představily v luxusním prostředí resortu Chateau Mcely. Hlavní...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové modely CUPRA Formentor a CUPRA Leon

Nové modely CUPRA Formentor a CUPRA Leon

Značka s rolí nekonvenčního vyzývatele odhalila nové modely CUPRA Formentor a CUPRA Leon, které navážou na úspěchy svých předchůdců modernizovaným designem a mnoha vylepšeními. Nová CUPRA...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jarní tipy na skrytá místa u Prahy s Toyotou Prius

Jarní tipy na skrytá místa u Prahy...

Pokud hledáte cíl pro první jarní výlety, nevynechejte čtyři úžasná místa, která se skrývají nedaleko hlavního města. Vyrazili jsme na ně se zbrusu novou Toyotou Prius s plug-in hybridním...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Range Rover Electric: Testován tak, aby byl lídrem

Range Rover Electric: Testován tak, aby...

Cíl je, aby se Range Rover Electric stal lídrem v oblasti elektrického pohonu, kultivovanosti a luxusního cestování. První prototypy se vydaly do několika lokalit s nejnáročnějšími podmínkami...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Výjimečné partnerství: Závodní tým formule 1 se bude nově jmenovat Scuderia Ferrari HP

Výjimečné partnerství: Závodní tým...

Globální spolupráce dvou předních značek HP a Ferrari zahrnuje společný závazek k inovacím, výkonu a důvěře. Logo HP se na formulích objeví již v nadcházejícím závodě F1 v Miami....