Cenový index EY: Osobní automobily zdražovaly i ve druhém čtvrtletí roku

Ceny osobních automobilů nadále rostou. I ve druhém čtvrtletí se tak potvrdil trend, který dominoval již v prvním kvartálu letošního roku. Podle dat pravidelného cenového indexu poradenské společnosti EY, který systematicky sleduje a analyzuje trh s osobními automobily, došlo za pouhé tři měsíce v průměru k 2,3% zdražení osobních vozidel v základních i vrcholných variantách. Jediné segmenty, ve kterých spotřebitelské ceny naopak klesaly, zahrnují čistě elektrická vozidla a LPG automobily. Všechny ostatní motorizace podražily.

Srovnání cen vozů s předchozím čtvrtletím

Podle srovnání prvního a druhého čtvrtletí roku 2021 došlo, dle cenového indexu EY, k dalšímu nárůstu cen osobních automobilů výrazně nad průměrnou inflací (2,3 %). Tento nárůst by odpovídal ročnímu nárůstu skoro 10 %. Průměrné 2,0% navýšení, odpovídající zhruba částce 15 979 Kč, nastalo u nejvyšších výbav. Zdražily například modely Hyundai Tucson a modely značky ŠKODA – Karoq, Kodiaq, Octavia, Scala. Nejvýraznější změny byly oproti předchozímu období sledovány u vozidel na CNG – ty zaznamenaly nárůst o 11,7 % u nejvyšších výbav, což podle tržního průměru odpovídá částce 79 291 Kč. Naftová a benzínová auta taktéž v průměru podražila, a to o 5,9 %, respektive 4,1 %.

„Hlavním důvodem růstu cen vozidel o 2,3 % v posledním čtvrtletí byly vzrůstající náklady spojené s plněním legislativních požadavků. Dodatečné náklady se bohužel promítly až do finálních cen pro spotřebitele. Jejich růst neodvrátila ani rozrůstající se nabídka benzínových, naftových a plug-in hybridních verzí vozidel. Největší růst průměrných cen o 5 % byl evidován u segmentu SUV, kde dokonce o 6,1 % vzrostly ceny vrcholných naftových variant. To odpovídá částce 67 732 Kč,“ říká Petr Knap, vedoucí partner společnosti EY pro automobilový sektor v regionu střední, východní a jihovýchodní Evropy a střední Asie.

Ceny základních výbav vzrostly v průměru o 2,9 %, tedy přibližně o 13 705 Kč. Nejvýrazněji se to projevilo v případě cen naftových modelů, kde to spotřebitelé pocítili v průměrné výši odpovídající 31 021 Kč (4,6 %). Situace se liší i napříč jednotlivými segmenty – nejvyšší cenový nárůst o 4,5 % nastal v kategorii SUV v nejnižších výbavách, přičemž v maximálních výbavách to bylo dokonce o 5,3 %. Základní výbava Škody Kodiaq byla kvůli uvedení faceliftu zdražena o 102 000 Kč. Oproti tomu nejlevnější Nissan Qashqai zdražil o 52 000 Kč. SUV ale nebyla jediným segmentem, v jehož rámci rostly ceny základních výbav. Například minivozy rostly o 4,3 % a nižší střední třída o 2,9 %. Jediná vozidla, jejichž ceny se snížily, byla elektrická a ta s LPG pohonem. V prvním případě ceny poklesly o zanedbatelných 0,4 % u základních výbav. V rámci střední třídy došlo k nepatrnému růstu cen jak u základních výbav, tak u výbav nejvyšších. Základní narostly o 0,4 %, nejvyšší pak o 0,3 %.

Srovnání vozů podle kategorií základní a nejvyšší výbavy (bez započtení inflace)

Mini vozy (A) prošly zdražením základních výbav o 4,3 %. U nejvyšších výbav nedošlo k žádným výrazným změnám.

V kategorii malých vozů (B) se zdražování dotklo všech typů výbav. Nejvyšší výbavy rostly v průměru o 0,2 % a základní v průměru o 0,8 %. To představuje navýšení o 2 462 Kč.

Automobily nižší střední třídy (C) zdražily v průměru o 1,3 %. Ceny základních výbav narostly o 2,9 %, zatímco ceny nejvyšších výbav vzrostly pouze o 0,4 %. Dramatické zvýšení cen o 11,1 % nastalo u vrcholných výbav s benzínovými motory.

Střední třída (D) zaznamenala také mírné zdražování – o 0,4 % u základních výbav a 0,3 % u těch nejvyšších. K největšímu růstu 0,5 % došlo u základních benzínových výbav a plug-in hybridních automobilů. Nejnižší nárůst 0,3 % byl naopak evidován u nejvyšších benzínových motorizací a naftových vozidel.

Ve vyšší střední třídě (E) a kategorii MPV nedošlo k žádným výrazným změnám.

V nejvýznamnějším segmentu SUV & Crossover rostly ceny v průměru o 5 %. Zdražily všechny motorizace vyjma čistě elektrických pohonů, které klesly v základních výbavách v průměru o 3,4 %. Obecně ale ceny základních výbav narostly o 4,5 %, ceny nejvyšších výbav ještě o 0,8 procentních bodů více. Zlevnění se dočkaly čistě elektrické vozy, a to ve výši 3,4 % u základních výbav. Důvodem je primárně pokles cen vozů Peugeot 208 a 2008. Zvýšení cen se naopak dotklo benzínových (3,5 %) a naftových motorizací (5,9 %). Právě naftové maximální výbavy podražily dokonce nejvíce. Průměrné ceny vzrostly až o 6,1 %. To lze přisuzovat zejména modelům Škoda Kodiaq, Karoq a Ford Kuga, které zdražily o desítky tisíc.

„Na základě našich aktuálních i historických dat jasně vidíme, jak se ceny osobních automobilů na českém trhu vyvíjí. Ceny rostou v základních i ve vrcholných výbavách. Od roku 2018 jsme už zaznamenali celkový nárůst o průměrných 13,5 % a zřejmě začíná zrychlovat. Z grafu lze usuzovat, že rozhodně nemůžeme očekávat zlevňování v době, kdy jsou kladeny stále vyšší nároky na bezpečnost a udržitelnost vyráběných vozů. Naopak z důvodu rostoucí nabídky čistě elektrických vozů, které jsou oproti tradičním vozidlům podstatně dražší, můžeme očekávat, že průměrné ceny nadále porostou. Svou roli jistě sehrává i aktuálně nepříznivá situace ohledně nedostatku čipů a rostoucí ceny dalších vstupů. Oba tyto faktory významně podvazují výrobní kapacity výrobců.“dodává Petr Knap.

O cenovém indexu

Tradiční EY cenový index, který mapuje vývoj ceníkových cen osobních automobilů na českém trhu od počátku roku 2018 a čtvrtletně reflektuje cenové odchylky v dlouhodobém horizontu, byl pro své aktuální období upraven. EY sleduje spodní cenové hladiny (u nejlevnějších variant jednotlivých modelů) i vrcholy nabídek (nejdražší varianty jednotlivých modelů). EY analyzuje také další parametry nabídky vybraných vozidel např. z pohledu motorizací, výbavových stupňů a jejich vzájemné komplexity. Portfolio sledovaných modelů bylo rozšířeno na 55 modelů (z původních 42) napříč segmenty trhu na základě statistik prodejů z předchozích let (tyto vozy představují 72 % objemu prodaných vozidel na území ČR). Nově jsou více sledovány a detailněji analyzovány i modely poháněné alternativními pohony, včetně vozidel poháněných na zemní plyn a LPG. Hybridní modely jsou nyní sledovány přesně dle použité technologie. Kromě tradičních výbav jsou zohledňovány i převodovky a hnací nápravy, včetně v česku enormně populárních vozidel s pohonem všech kol.

 

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový Lexus LBX a inovovaný UX se představují v národní premiéře

Nový Lexus LBX a inovovaný UX se...

Zbrusu nové SUV značky Lexus pod označením LBX a inovovaný model UX se zcela novým hybridním pohonem se v národní premiéře představily v luxusním prostředí resortu Chateau Mcely. Hlavní...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové modely CUPRA Formentor a CUPRA Leon

Nové modely CUPRA Formentor a CUPRA Leon

Značka s rolí nekonvenčního vyzývatele odhalila nové modely CUPRA Formentor a CUPRA Leon, které navážou na úspěchy svých předchůdců modernizovaným designem a mnoha vylepšeními. Nová CUPRA...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jarní tipy na skrytá místa u Prahy s Toyotou Prius

Jarní tipy na skrytá místa u Prahy...

Pokud hledáte cíl pro první jarní výlety, nevynechejte čtyři úžasná místa, která se skrývají nedaleko hlavního města. Vyrazili jsme na ně se zbrusu novou Toyotou Prius s plug-in hybridním...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Range Rover Electric: Testován tak, aby byl lídrem

Range Rover Electric: Testován tak, aby...

Cíl je, aby se Range Rover Electric stal lídrem v oblasti elektrického pohonu, kultivovanosti a luxusního cestování. První prototypy se vydaly do několika lokalit s nejnáročnějšími podmínkami...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Výjimečné partnerství: Závodní tým formule 1 se bude nově jmenovat Scuderia Ferrari HP

Výjimečné partnerství: Závodní tým...

Globální spolupráce dvou předních značek HP a Ferrari zahrnuje společný závazek k inovacím, výkonu a důvěře. Logo HP se na formulích objeví již v nadcházejícím závodě F1 v Miami....