Společnost Honda se na bezpečnost zaměřuje nejen z hlediska produktu, ale také z pohledu vzdělávání. Jejím cílem je zajistit, aby její vozidla nabízela nejlepší možnou celkovou bezpečnost, a současně propagovat bezpečnou jízdu a správné řidičské dovednosti mezi jejími zákazníky i v širší společnosti.
Značka Honda vždy byla průkopníkem v oblasti bezpečnosti, výzkumu a vývoje technologií určených k prevenci nehod, předcházení nebezpečí, minimalizaci zranění a opatření pro případ, že k nehodě dojde.
Honda také zaujímá vedoucí pozici pokud jde o uvádění nových zařízení na trh – řada z nich je nyní používána ve většině automobilů. Honda byla například první japonskou automobilkou, která zavedla tříbodové bezpečnostní pásy, protiblokovací systém ABS a airbagy.
Bezpečnostní technologie pro automobily
AKTIVNÍ BEZPEČNOST
Prevence – podpora pro řidiče a předcházení nehod
Pokročilé pomocné systémy Honda (Honda Advanced Driver Assistance Systems). Jedná se o skupinu inteligentních technologií, jejichž úkolem je poskytovat podporu řidiči. Patří sem:
- ACCadaptivní tempomat (Adaptive Cruise Control)
- LKASsystém pro udržování jízdního pruhu (Lane KeepingAssist System)
- CMBSsystém pro zmírňování následků kolize (Collision Mitigation Brake System)
- AFSaktivní světlomety (Active Front Lighting System)
- Night Visioninteligentní systém nočního vidění (Intelligent Night Vision System)
Adaptivní tempomat ACC (Honda Legend, Accord, CR-V)
Adaptivní tempomat (ACC) je systém založený na radaru pracujícím v pásmu milimetrových vln, který pomáhá udržovat konstantní vzdálenost od vozidla vpředu.
Systém pro udržování jízdního pruhu (LKAS) (Honda Legend, Accord (pouze verze s řízením na pravé straně)
Systém pro udržování jízdního pruhu pomáhá udržovat vozidlo ve správném jízdním pruhu a snižuje tak námahu řidiče při jízdě po dálnici. Systém využívá kameru s jednotkou pro zpracování obrazu, která je propojena s elektrickým posilovačem řízení.
Systém pro zmírňování následku kolize (CMBS) + elektronické předpínače bezpečnostních pásů (Honda Legend, CR-V)
Tento systém zvyšuje bezpečnost v případě hrozící nehody, přičemž jeho pokročilé technologie přemosťují mezeru mezi aktivními a pasivními bezpečnostními systémy.
Systém pro předvídání kolize využívá radar pracující v pásmu milimetrových vln a poskytuje podporu prostřednictvím aktivace brzd, přitažení bezpečnostních pásů, upozornění řidiče na hrozící nebezpečí (s cílem přimět ho k takovým krokům, které pomohou nehodě zabránit) a pomáhá zmírňovat poranění cestujících a poškození vozidla v případě, že k nehodě dojde.
- 1. fáze – krátká vzdálenost od vozidla vpředu. Pokud se vzdálenost do vozidla vpředu příliš zkrátí (a systém vypočítá hrozící nebezpečí srážky), je řidič zvukovým a vizuálním signálem upozorněn na nezbytnost přijmout preventivní opatření.
- 2. fáze – bezprostřední vzdálenost od vozidla vpředu. Pokud se vzdálenost mezi vozidly dále zpracuje, systém začne lehce brzdit a řidiče na hrozící nebezpečí upozorní opakovaným přitažením jeho bezpečnostního pásu.
- 3. fáze – hrozící srážka. Pokud se nehoda jeví jako nevyhnutelná, systém začne prudce brzdit a pevně přitáhne bezpečnostní pásy řidiče a spolujezdce s cílem udržet je na jejich místech. Účelem všech těchto opatření je zmírnit poranění cestujících i poškození vozidla.
Aktivní světlomety (AFS) (Honda Legend, CR-V)
Při průjezdu zatáčkami nebo při odbočování na křižovatkách se světlomet na vnitřní straně zatáčky v závislosti na otáčení volantu natočí a osvětlí tak větší část vozovky v zatáčce.
Inteligentní systém nočního vidění (Honda ve vývoji)
Při jízdě za tmy inteligentní systém nočního vidění přenáší obraz ze dvou infračervených kamer s dlouhým dosahem a pokud je v záběru rozpoznán chodec, systém řidiče upozorní pomocí vizuálního a zvukového signálu.
Předcházení nebezpečí – systémy pro vozidla určené k odvrácení hrozícího nebezpečí
Protiblokovací systém (ABS) (Honda celá modelová řada)
Při nouzovém brzdění, zejména na vlhkých vozovkách, na sněhu nebo na kluzkém povrchu, pomáhá počítač zajistit rychlé a přesné brzdění a současně zabraňuje zablokování kol.
Elektronické rozdělování brzdné síly (EBD) (Honda celá modelová řada)
Systém EBD elektronicky řídí rozdělování brzdného tlaku mezi kola přední a zadní nápravy v závislosti na rozložení hmotnosti. Tento systém zlepšuje stabilitu při brzdění a brzdný výkon, zejména pokud je vozidlo plně naloženo.
Stabilizační systém VSA (Vehicle Stability Assist System) (Honda Jazz 1.4 ES, Civic, FR-V, CR-V, Accord a Legend)
VSA kombinuje systém pro prevenci smyku se systémem ABS a systémem řízení trakce (Traction Control System – TCS) a pomáhá řidiči zachovat kontrolu nad vozidlem při náhlých manévrech
Honda ASV3 – Advanced Safety Research Vehicle
Vozidlo Advanced Safety Research Vehicle (ASV) určené pro výzkum pokročilých bezpečnostních řešení bylo vyvinuto s cílem pomoci předcházet nehodám a snížit poranění osob díky využití nejmodernějších technologií. Úkolem konstruktérů bylo vytvořit inteligentní automobil s významně vylepšenými bezpečnostními parametry. Prototyp Honda ASV-3 Advanced Safety Research Vehicle, který byl představen v roce 2005, umožňuje výměnu informací o poloze s ostatními automobily za pomoci technologií pro komunikaci mezi vozidly.
PASIVNÍ BEZPEČNOST
Okenní airbagy (Honda Civic, FR-V, CR-V, Accord a Legend)
V případě bočního nárazu poskytují boční airbagy ochranu všem cestujícím bez ohledu na jejich velikost – od dětí po dospělé – zejména pokud jde o prevenci poranění hlavy a krku. Okenní airbagy při své aktivaci překryjí velkou plochu a nabízejí cestujícím na předních i na zadních sedadlech ochranu zejména před kontaktem hlavy se středovým sloupkem.
Nová konstrukce karosérie zvyšující bezpečnost v případě kolize (Honda celá modelová řada)
Honda je přední automobilkou v oblasti zavádění takových konstrukcí karosérie, které zajišťují vysokou úroveň nárazové bezpečnosti. K tomu využívá své původní technologie pro snižování sil přenášených na cestující, která současně pomáhá zachovat pevnou zónu pro přežití uvnitř vozidla.
Karosérie využívající technologie nárazové kompatibility (Advanced Compatibility Engineering – ACE) (Honda Civic, Legend, CR-V)
Aby bylo možné dále rozvinout možnosti bezpečnostní konstrukce karosérií vozů Honda, byla vyvinuta technologie nárazové kompatibility (Advanced Compatibility Engineering), která rozptyluje síly vznikající při kolizi a pomáhá efektivně pohlcovat energii nárazu. Tato technologie v případě kolize navíc pomáhá předcházet vyosení deformačních zón druhého vozidla. Vysoká účinnost pohlcování energie v oblasti motorového prostoru zajišťuje vynikající úroveň ochrany cestujících a současně pomáhá snižovat poškození druhého vozidla.
Karosérie zkonstruovaná s ohledem na snižování poranění chodců (Honda celá modelová řada)
Karosérie vozů Honda zkonstruované s ohledem na snižování poranění chodců zahrnují kapotu, která prostřednictvím deformací pohlcuje síly vznikající při kolizi a snižuje tak dopad nehody na hlavu chodce. Důmyslná konstrukce umožňuje optimální využití prostoru mezi kapotou a tvrdými částmi motoru, zatímco závěsy kapoty a další díly se deformují, čímž přispívají k pohlcení energie nárazu. Nejnovější konstrukční řešení pro prevenci poranění se zaměřují na dolní končetiny chodců, u kterých často dochází k závažným úrazům.
Aktivní opěrky hlavy (Honda Civic, CR-V)
V případě nárazu zezadu dojde k silnému zatlačení těl cestujících do sedadel, při kterém dochází k aktivaci mechanismu táhel v opěradle, který posune opěrku blíže k hlavě a zajistí tak její lepší oporu.
NÁRAZOVÉ TESTY
První kryté vícesměrové zkušební zařízení na světě umožňující napodobení skutečných podmínek
Pro co nejvěrnější napodobení skutečných nehod provádí Honda nárazové zkoušky, při kterých dochází ke srážkám automobilů různých velikostí pod různými úhly. Při sběru a analýze přesnějších údajů pomáhají nárazové zkoušky, během kterých jsou použity zkušební figuríny chodců vyvinuté společností Honda.
Vytvoření první zkušební figuríny chodce na světě
V roce 1998 Honda představila první zkušební figurínu chodce na světě, jež se používá pro analýzy situací, kdy automobil srazí chodce. Na základě výsledků těchto analýz byly určeny ty části automobilů, které způsobují největší poranění chodců. Získané informace pomohly značce Honda vyvinout takové konstrukce karosérií jejích automobilů, které snižují riziko poranění hlavy chodce v případě srážky. Druhou generaci této zkušební figuríny Honda představila v roce 2000. Její nohy, které jsou napodobeninou anatomické struktury lidských nohou až do úrovně menisku kolen, umožňují výzkumníkům studovat závažná poranění dolních končetin.
Bezpečnostní technologie pro motocykly
AKTIVNÍ BEZPEČNOST
Vzdělávání v oblasti bezpečnosti
Společnost Honda vyvinula originální produkty a technologie pro nácvik bezpečné jízdy, jako jsou jízdní simulátor (Riding Simulator), který jezdci umožňuje bez rizika vyzkoušet nebezpečné situace. Kompaktnější a dostupnější verzí této interaktivní tréninkové technologie je jízdní trenažér (Riding Trainer). Honda rozšiřuje dostupnost obou produktů, distribuuje je prodejcům motocyklů, centrům pro trénink jezdců a střediskům pro bezpečnost silničního provozu. Společnost Honda usiluje o větší rozšíření a snazší dostupnost jízdního trenažéru v Evropě prostřednictvím Evropské charty pro bezpečnost silničního provozu (European Road Safety Charter).
Prevence nehod
Motocykl Honda ASV-3, který byl představen v září 2005, byl zkonstruován tak, aby byl na silnici snáze rozpoznatelný a aby jezdci umožňoval lepší výhled. Motocykl je na přídi i na zádi vybaven kamerami, jejichž obraz se přenáší na displej v zorném poli jezdce a umožňuje mu předvídat a předcházet případným nehodám. Vzhled motocyklu navíc usnadňuje jeho rozpoznání ostatními jezdci i řidiči. Úsilí společnosti Honda související se zvyšováním bezpečnosti silničního provozu pokračuje také v oblasti výzkumu komunikace mezi vozidly.
Předcházení nebezpečí
Honda vyvíjí pokročilé brzdné systémy, jako je například kombinovaný brzdný systém (Combined Brake System – CBS) a protiblokovací systém (ABS), které zajišťují účinnější brzdění. V souladu se svým závazkem ze srpna 2004 Honda rozšiřuje počet motocyklů vybavených těmito technologiemi v závislosti na charakteristikách modelů a regionů, ve kterých jsou tyto motocykly prodávány.
Honda se stala prvním výrobcem, který se v rámci Evropské charty pro bezpečnost silničního provozu zavázal do konce roku 2007 zpřístupnit tyto pokročilé brzdové systémy pro většinu produktů prodávaných v Evropě.
PASIVNÍ BEZPEČNOST
Minimalizace poranění
Výsledkem mnoha let výzkumu a vývoje v laboratořích společnosti Honda je airbag pro motocykly. Společnost plně využila své vedoucí pozice v oblasti vývoje airbagů pro automobily, avšak vývoj tohoto nového zařízení rovněž vyžadoval překonání celé řady významných problémů charakteristických pro motocykly, včetně analýzy podmínek, ke kterým při kolizi dochází. Prvním motocyklem na světě, který bude tímto typem airbagu vybaven, je Honda Goldwing.
Iniciativy v oblasti bezpečnosti silničního provozu
Honda se celosvětově angažuje v celé řadě iniciativ zaměřených na problematiku bezpečnosti silničního provozu, v jejichž rámci nabízí školení zaměřené na bezpečnost a své nejmodernější produkty. Honda se o své znalosti a zkušenosti z oblasti bezpečnosti silničního provozu dělí ve 21 zemích včetně Japonska. V současnosti je ve 13 zemích v provozu 19 středisek pro vzdělávání v oblasti bezpečnosti. Široká škála iniciativ v oblasti bezpečnosti silničního provozu byla navržena s ohledem na místní způsoby využití automobilů a motocyklů, stav komunikací, systémy vydávání řidičských oprávnění v jednotlivých zemích a s ohledem na další aktivity místních dealerů značky Honda.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií