Opel Kapitän: Velký elegán

Koncem roku 1938 představila automobilka Opel svůj první velký vůz se samonosnou karoserií, solidně stavěný typ Kapitän s řadovým šestiválcem dvouapůllitrového objemu.

Opel Kapitän: Velký elegán


Nový Kapitän navázal na úspěšný typ Opel Super 6, vyráběný od podzimu roku 1936, od něhož také převzal moderně řešený řadový šestiválcový motor s rozvodem OHV, který z objemu 2473 cm3 dával výkon 55 koní a vynikal příznivým průběhem točivého momentu. Díky tomu si vystačil jen se třístupňovou převodovkou s „trojkou“ v přímém záběru, řadicí páka byla umístěna na středním tunelu. Opel Kapitän měl samozřejmě klasickou koncepci, tedy motor s převodovkou vpředu a pohon zadní nápravy. Přední kola byla nezávisle zavěšena na lichoběžníkových polonápravách doplněných vinutými pružinami a příčným stabilizátorem, tuhá zadní náprava byla odpružena podélnými listovými pery. Robustní vůz jezdil na šestnáctipalcových kolech opatřených pneumatikami rozměru 5,50 – 16, bubnové brzdy měly účinné kapalinové ovládání.


Při rozvoru náprav 2695 mm byl Kapitän první generace dlouhý 4620 mm, široký 1660 mm a vysoký 1640 mm, jeho pohotovostní hmotnost činila 1230 kg a užitečná hmotnost rovných 400 kg. Pohodlný vůz dosahoval největší rychlosti kolem 125 km/h a průměrně spotřeboval 13 l benzínu na 100 km, takže mu v zádi uložená padesátilitrová nádrž umožňovala slušný dojezd bez nutnosti tankování. Tím spíš, že cestování s kanystrem benzinu v kufru patřilo tehdy k dobrému tónu…


Široká nabídka modelů Opel


V letech 1936 a 1937 investovala automobilka Opel plných šest milionů říšských marek do zcela nové výrobní linky na celokovové samonosné karoserie, která zpočátku produkovala menší typy Kadett a Olympia. Od listopadu 1938 (tedy asi měsíc před oficiální premiérou) se pak na lince objevily i velké vozy Kapitän. Do konce roku 1938 jich vzniklo jen necelých sedm stovek, v roce 1939 se však výroba tohoto typu vyhoupla k hranici 24 tisíc vozů, po vypuknutí války ale produkce opět rychle poklesla, takže do přerušení v říjnu 1940 přibylo během deseti měsíců jen 952 posledních exemplářů. Ale i tak celková produkce typu Kapitän předválečných sérií dosáhla pozoruhodného čísla 25 374, přičemž v sezóně 1939, kdy Opel celkem vyrobil necelých 91 tisíc osobních automobilů, tvořil Kapitän více než čtvrtinu produkce své značky. V čele byla tehdy Olympia s roční výrobou téměř 37 tisíc vozů, následoval Kadett (27 tisíc kusů) a třetí příčku zaujímal Kapitän (necelých 24 tisíc vozů). Není bez zajímavosti, že nabídka osobních vozů Opel těsně před válkou čítala celkem 23 modelů, ještě početnější však byla paleta užitkových vozů téže značky – těch bylo dokonce 45 a jejich škála sahala od malých dodávek až po solidní náklaďáky.


Prvenství samonosné karoserie


V mateřské automobilce se v letech 1938 až 1940 vyráběly tři verze typu Kapitän se samonosnými celokovovými karosériemi, stavěnými na tehdejší dobu špičkovou technologií ze Spojených států. Právě Opel se jako první v Evropě pustil do výroby samonosných karoserií velkých rozměrů s délkou přes 4,5 m. Základ nabídky tvořil prostorný čtyřdveřový sedan Kapitän pro pět až šest cestujících. O něco levnější byl dvoudveřový tudor elegantních tvarů, naopak nejvíce musel zákazník zaplatit za pětimístný dvoudveřový kabriolet, jehož skládací plátěná střecha pocházela z renomované drážďanské karosárny Gläser. Ta – stejně jako karosárna Hebmüller z Wülfrathu – nabízela i na zakázku stavěné sportovní kabriolety a roadstery na podvozku Kapitäna. Tyto ručně vyráběné karoserie však už nebyly samonosné, jejich střední a zadní část měla obvykle dřevěnou kostru. Podle továrních statistik dodala firma Opel před válkou celkem 248 podvozků typu Kapitän ke karosování, což představovalo necelé jedno procento z celkové produkce. Čtyřdveřových sedanů Kapitän vyjelo do světa 17 144 kusů, dvoudveřových tudorů vzniklo 3422 exemplářů, výroba továrních kabrioletů se zastavila na čísle 4560.


Bez zajímavosti není ani cenové srovnání z doby těsně před válkou: Dvoudveřový Kapitän se tehdy prodával za 3575 RM, čtyřdveřový sedan tohoto typu stál 3975 RM a tovární kabriolet si člověk mohl dopřát za 4325 RM. Za zakázkový 2+2místný kabriolet od firmy Hebmüller už musel zákazník zaplatit 5940 RM, přičemž pár příplatkových doplňků dokázalo cenu vyšroubovat vysoko nad šestitisícovou hranici. Přitom nejlevnější Opel Kadett s dvoudveřovou karoserií a motorem 1,1 l se dal pořídit už za 1800 RM, v lépe vybaveném provedení Spezial s tímtéž motorem, ale s nezávislým zavěšením předních kol stál Kadett 2100 RM a nejlevnější dvoudveřová Olympia s jedenapůllitrovým čtyřválcem byla k mání za 2675 RM.


Prostorný a pohodlný Kapitän s dvouapůllitrovým šestiválcem za rozumnou cenu nabízel řadu v té době ne zcela běžných prvků výbavy – například účinné teplovodní topení s výdechy u spodního okraje čelního okna, radiopřijímač a obdélníkové hodiny uprostřed přístrojové desky.


Válka zmrazila výrobu


Během války se výroba osobních vozů Opel zcela zastavila (naopak produkce nákladních vozů běžela na plné obrátky), pouze v roce 1943 byly podle továrních statistik smontovány tři automobily Kapitän ze skladových zásob. V prvních poválečných letech okupační správa nedovolila obnovit výrobu velkých osobních vozů, přednost měla užitková vozidla. A tak se Kapitän znovu objevil na montážní lince až v listopadu 1948, tedy poté, co se řízení automobilky znovu ujal koncern General Motors. Do konce roku 1948 vznikly necelé tři stovky čtyřdveřových sedanů Kapitän, které se od předválečných vozů lišily především tvarem předních blatníků a jednoduššími kruhovými světlomety. Dvoudveřové modely – ať už s uzavřenou, nebo otevřenou karoserií – se v poválečném období do sériové výroby nevrátily, zůstalo jen u sedanů a výjimečně se tu a tam objevila zakázková karoserie na podvozku velkého vozu Opel. Připomeňme si také, že v těchto letech převzal Kapitän roli vlajkové lodi své značky – prestižní typ Admiral totiž válku „nepřežil“.


V květnu 1950 prošel Opel Kapitän první poválečnou inovací: Dostal modernizovanou přístrojovou desku a řadicí páka se ze středního tunelu přestěhovala do tehdy oblíbené polohy pod volantem. Větší změny přineslo jaro 1951, kdy Kapitän zcela změnil tvář – ve spodní části masky se objevil mohutný chromovaný oblouk s nápisem Opel, povyrostly i nárazníky a v lehce prodloužené napůl stupňovité zádi vzniklo o něco více prostoru pro zavazadla.


Inovovaný vůz, výrazně připomínající americké modely Chevrolet, byl dlouhý 4715 mm, široký 1720 mm a vysoký 1625 mm. Jeho pohotovostní hmotnost se však zvýšila jen o málo na necelých 1250 kg. Zatímco tvarové změny a štědřejší chromování byly patrné na první pohled, pod kabátem ukrýval Kapitän ročníku 1951 nově naladěný podvozek s měkčím odpružením, lehčím řízením, účinnějšími brzdami a řadou dalších zlepšení, jimiž se také přibližoval svým zámořským sourozencům. Se šestiválcem naladěným na výkon 58 koní dosahoval rychlosti 130 km/h takže si velmi zdatně vedl v rychle se rozvíjejícím dálničním provozu.

Opel Kapitän: Velký elegán


Modernizovaný Kapitän se stal i filmovou hvězdou v řadě dobrodružných příběhů, v nichž pohříchu obvykle sloužil spíš zlosynům než mužům zákona. Kapitän si získal velkou oblibu i v zahraničí: Téměř polovina produkce šla na vývoz, přičemž exportní verze – jež byla ovšem za příplatek k mání i v Německu – měla výkon motoru zvýšený na 67 koní, takže vůz dokázal flirtovat s rychlostí až 140 km/h.


Kapiän asistoval královně


Poslední sedany Opel Kapitän první generace opustily výrobní linku v létě roku 1953, přičemž v modernizované podobě (od jara 1951) jich vzniklo téměř 49 tisíc, zatímco produkce prvních poválečných modelů se v letech 1948 až 1951 jen o čtyři stovky přehoupla přes 30 tisíc. Zvláštní zmínku si zaslouží pětice dvoudveřových čtyřmístných kabrioletů Opel Kapitän, které na objednávku britské okupační správy postavila v roce 1953 karosárna Autenrieth. Byly určeny pro britskou vojenskou policii a proslavily se účinkováním při návštěvě anglické královny v Německu. Do kategorie kuriozit patří i prostorné pětidveřové kombi, které si v roce 1952 ze sedanu Kapitän nechal přestavět stuttgartský zástupce značky Opel, pan Schott.


V listopadu 1953 byl na německý trh uveden zcela nový Opel Kapitän druhé generace s pontonovou karoserií v americkém stylu. Právě on zahájil nejúspěšnější éru velkých automobilů Opel, ale k němu i jeho nástupcům jménem Kapitän se vrátíme až zase příště.

Jan Tuček

převzato z OPEL MAGAZÍNU léto 98
vychází zpravidla čtvrtletně a je k dispozici u dealerů OPEL

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Autorizovaný dealer a opravce OPEL

Člen koncernu TUkas

Kontakt:
AUTO-STAIGER CZ A.S.
Praha 10, Černokostelecká 621/122
+420 271 009 111
servis.opel@auto-staiger.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Opel Astra: Přes překážky ke hvězdám

Opel Astra: Přes překážky ke hvězdám

Přes 30 let, šest generací a jedno legendární auto, které se vyrábí tak dlouho, až to není pěkné. Co naopak pěkné je, to je právě nová Astra. Novinka Opelu podle všeho trefila jackpot....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - První továrna na světě sériově vyrábějící užitkové vozy poháněné vodíkem, elektřinou i fosilními palivy

První továrna na světě sériově...

Skupina Stellantis cílí na to, stát se prvním producentem sériově vyráběných užitkových vozidel na vodíkový pohon. Proto se v továrně ve francouzském Hordainu rozjede velkosériová výroba...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Které auto do 100 tisíc doporučíte příbuzným? Profesionální mechanici hodnotili nejoblíbenější značky Čechů

Které auto do 100 tisíc doporučíte...

Jaké auto v jednotlivých cenových kategoriích by doporučili svým známým automechanici? To zjišťoval unikátní průzkum prováděný sítí nezávislých autoservisů ProfiAuto. 239...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Opel i v období COVID krize vykazuje zisk!

Opel i v období COVID krize vykazuje zisk!

Operativní zisk německé automobilky za první pololetí roku 2020 dosáhl výše 110 milionů EUR I když evropský automobilový trh je brutálně zasažen krizí COVID-19 –  v prvních šesti...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jürgen Klopp, nejlepší fotbalový trenér světa, otestoval novou Mokku

Jürgen Klopp, nejlepší fotbalový...

Úspěšný kouč po první jízdě prohlásil: „Super auto!“ Opel Brand Ambassador tvrdí: „S Mokkou zase zažijete řidičskou radost!“ Jürgen Klopp, vysoce respektovaný fotbalový trenér klubu...