ÚAMK: Jak pomoci nejzranitelnějším?

Rozsáhlá studie automotoklubu hledá cesty snížení ohrožení chodců a cyklistů

Není zranitelnějších účastníků dopravy, než jsou chodci a cyklisté. Na 1000 nehod v ČR připadá 29 úmrtí chodců a 9 úmrtí cyklistů. Jde o vysoká čísla. Proč? Kde hledat viníky, jaké jsou souvislosti, co udělat pro změnu daného stavu? Na tyto a další otázky hledá odpověď rozsáhlá studie, kterou zpracoval Ústřední automotoklub České republiky v rámci mezinárodního projektu Radar, spolufinancovaného fondy EU.

Třetí listopadovou neděli jsme jako každý rok věnovali vzpomínku obětem dopravních nehod. A nejedná se pouze o oběti dopravních nehod motoristů – UAMK hlasitě upozorňuje také na závažnost problematiky nehod s účastí těch nejzranitelnějších, chodců a cyklistů. Pěší a cyklisté jsou ohroženými účastníky dopravního provozu. V případě nehody, zejména s motorovým vozidlem, je u nich velmi vysoké riziko jak zranění (včetně těžkého s trvalými následky), tak úmrtí.

Přestože má počet nehod, i počet zranění a úmrtí chodců a cyklistů klesající trend, stále platí, že drtivá většina nehod s účastí chodců či cyklistů končí zraněním či úmrtím. V případě chodců jde o 961 zranění, 29 úmrtí a 124 nezraněných osob na 1000 nehod, u cyklistů jde o 860 zranění, 9 úmrtí a 175 nezraněných osob na 1000 nehod (dle Ročenky nehodovosti 2019, Policie ČR, 2020). Celkově tak pouze 14,1 % chodců či cyklistů, kteří se stanou účastníky dopravní nehody, vyvázne bez zranění.

Zároveň ale jsou tito účastníci provozu na pozemních komunikacích i viníky nehod, a to z důvodu jak neznalosti zákonů (na rozdíl od provozu motorových vozidel neexistuje žádný mechanismus na vyloučení těch, kteří neznají zákony nebo neovládají jízdu), nedostatečné zkušenosti či odvahy (děti, starší osoby), tak i z důvodu agrese (i cyklisté). V případě chodců bylo v roce 2019 celkem 33 % nehod s jejich účastí, 24 % zranění a 13 % úmrtí zaviněno chodci samotnými, a v případě cyklistů bylo v roce 2019 celkem 66 % nehod s jejich účastí, 40 % zranění a 75 % úmrtí zaviněno cyklisty samotnými.

Tyto poznatky a související detailní analýza mobilitních potřeb zranitelných účastníků, podmínek pro jejich bezpečný pohyb v silničním provozu a osvědčených dopravně-inženýrských opatření na podporu jejich bezpečnosti (především v zastavěném území obcí a měst), jsou součástí rozsáhlé studie, kterou zpracoval Ústřední automotoklub České republiky v rámci mezinárodního projektu Radar, spolufinancovaného fondy EU. Materiál přináší nejen analýzu platné legislativy, technických předpisů a nedostatků přetrvávajících v praxi, ale také průzkum a rozbor úspěšných řešení pro zvýšení bezpečnosti pěších i cyklistů, a to jak v sídelních útvarech různých velikostí, tak mimo obce.

Závěry studie vyzdvihují řadu pozitivních aspektů, jako např. slušné podmínky pro pěší v centrech měst (spojitost pěších tras, separace pěších od motorového provozu) a snahu o zavádění bezbariérových řešení (snížené hrany obrubníků, hmatové prvky), přesto poukazují na velké množství přetrvávajících problémů, a to zejména v oblasti cyklistické dopravy a vybavení pro cyklisty. Mezi nejzávaznější rizika pro cyklisty patří překážky v průjezdu, pevné překážky, omezené rozhledy, rizikové řešení křížení či souběhu s motorovou dopravu, nebo problematické řešení cyklistické infrastruktury u zastávek MHD. Ne zřídka bohužel dochází také k tomu, že jsou nové moderní bezpečnostní prvky realizovány chybně, nebo v rozporu s technickými předpisy.

Studie je prozatím připravena v pracovní verzi a nyní ji čeká připomínkování a veřejné konzultace se zástupci cílových skupin – tj. správci silniční infrastruktury, zájmovými skupinami a dalšími odborníky na bezpečnost dopravy.

 

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jaké auto si teď koupit kvůli emisím? Hybridy nebo plug-iny jsou u osobních vozů jistota

Jaké auto si teď koupit kvůli emisím?...

Jak se rozhodnout pro správný typ pohonu? Pro každého uživatele je dobré něco jiného. Pro osobní vozy jsou dnes ideální hybridy nebo plug-in hybridy, říká produktový manažer Toyota Václav...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí nová CUPRA Formentorhttp://www.youtube.com/watch?v=pV2BkrWPMhY/hqdefault.jpg">

Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí...

Na montážní lince výrobního závodu Martorell se něco změnilo: Poprvé se na ní objevují nové světlomety Matrix LED s charakteristickým světelným designem, který připomíná oči s motivem...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Co dělat po dopravní nehodě/hqdefault.jpg">

Co dělat po dopravní nehodě

Abyste jakoukoli dopravní nehodu mohli řešit s klidnou hlavou, je dobré vědět, jak v takových chvílích správně postupovat, případně kdy je nutné volat policii a jak správně komunikovat...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Naváže Štajf ve Španělsku na domácí úspěch?

Naváže Štajf ve Španělsku na domácí...

Evropský šampionát automobilových soutěží historických vozů se z České republiky přestěhuje o nadcházejícím víkendu do slunného Španělska. V jubilejním 15. ročníku Historic Rally of...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - ROLLS-ROYCE Představuje Cullinan Series II a Cullinan Series II Black Badge

ROLLS-ROYCE Představuje Cullinan Series...

Rolls-Royce Motor Cars přestavil novou podobu nejluxusnějšího SUV na světě Cullinan Series II a jeho temného alter ega Cullinan Series II Black Badge.   Původní Cullinan, představený v roce...