Jako odpověď na nejmodernější požadavky evropského trhu v oblasti městské a meziměstské přepravy zboží, představila značka FIAT nový model Scudo, vyráběný v závodě SEVEL-sever (ve franocuzských Valenciennes).
Nový model Scudo vznikl v rámci průmyslové kooperace mezi společností FIAT a PSA. Představuje nástupce úspěšného modelu, jehož bylo od r. 1995 dodnes prodáno v Evropě 350.000 kusů.
Nové Scudo přebírá a ještě více vylepšuje nejsilnější stránky předchozího modelu (jednoprostorové dodávky s vynikajícími jízdními vlastnostmi, které poskytují radost z jízdy, s ovladatelností a komfortem, které jsou typické pro moderní limuzíny) a stává se novým leaderem své kategorie vzhledem k šíři nabízených verzí (větší objem a užitečná hmotnost), výkonu, kvalitě, robustnosti, bezpečnosti a ochraně před krádeží.
Oproti svému předchůdci přepraví nové Scudo větší objem a hmotnost nákladu: jeho vnitřní objem dnes činí 5 – 7 m3 a nosnost 1.000 – 1.200 kg. Kromě toho se nové Scudo může pochlubit sníženou vnější výškou (pod 1,90 m u verzí s inteligentním pneumatickým zavěšením – nivomatem), která mu umožňuje vjezd do patrových veřejných garáží, a nákladovou hranou ve výšce pouhých 48 cm, která usnadňuje manipulaci s nákladem.
Nové Scudo je tudíž tím správným řešením pro různorodé úkoly a provozní použití. Z toho důvodu nabízí i širokou škálu provedení:
- verze pro přepravu zboží, verze pro přepravu osob a podvozky určené pro přestavby a různé úpravy;
- dva různé rozvory: kratší 3,00 m a delší 3,12 m;
- dvě vnější délky: 4,80 a 5,13 m;
- dvě vnější výšky:
- – standardní: 1,89 m s inteligentním pneumatickým zavěšením (1,94 m s klasickým zavěšením);
- – vysokou 2,20 m s inteligentním pneumatickým zavěšením (2,28 m s klasickým zavěšením);
- dvě délky nákladového prostoru: 2,25 a 2,58 m;
- šířku nákladového prostoru: 1,60 m;
- šířku mezi podběhy: 1,25 m;
- dvě výšky nákladového prostoru: 1,45 a 1,75 m;
- tři objemy nákladového prostoru: 5 m3, 6 m3 a 7 m3;
- výšku nakládací hrany od země: od 49 do 56 cm;
- užitečná hmotnost: od 1000 do 1200 kg (včetně řidiče).
Kromě dodávek nabízí nové Scudo také kompletní škálu vozidel pro přepravu osob: Combi a Panorama, a to ve třech různých úpravách určených pro specifické použití a uživatele. První z nich – Combi Standard, je ideální pro přepravu dělníků a jejich pracovního nářadí; druhý – Panorama Family je určen pro početné rodiny, které dávají přednost komfortu a typickému stylu velkoprostorového vozidla (MPV); třetí provedení – Panorama Executive je vhodné pro přepravu zákazníků (doprava hotel / letiště, pro půjčovny vozidel s řidičem).
Jedná se tudíž o širokou nabídku, která umožňuje každému zákazníkovi, aby si našel svoje vozidlo “na míru” přesně podle svých požadavků.
Nové Scudo je rovněž synonymem pro efektivitu a produktivitu, což pro zákazníky znamená minimální provozní náklady (spotřeba paliva, nároky na údržbu a náklady na opravy), a dobré dynamické vlastnosti v podobě akcelerace a pružnosti motoru při nízkých otáčkách i s plně naloženým vozidlem. Je to zásluhou jeho třech pružných a vyspělých pohonných dieselových jednotek typu Common Rail Multijet plnících emisní normu Euro 4, které se vyznačují vysokým výkonem a točivým momentem: 1.6 Multijet 16v s výkonem 90k; 2.0 Multijet 16v s výkonem 120k; a 2.0 Multijet 16v Power s výkonem 136k (s DPF).
Nový Fiat Scudo se umísťuje na vrcholu své kategorie i co do bezpečnosti a komfortu. Jak dokazuje např. jeho karosérie s vynikající torzní tuhostí, nová brzdová soustava se čtyřmi kotoučovými brzdami, ABS doplněné o EBD a airbag pro řidiče (sériově u všech verzí). Na objednávku jsou k dostání systémy ESP s ASR, airbag pro předního spolucestujícího, boční airbagy včetně okenních, a rovněž zařízení určená k ochraně vozidla a nákladu proti krádeži.
Nový model je důkazem vysoké pozornosti, kterou výrobce věnoval ergonomii, akustickému a teplotnímu komfortu a potlačení vibrací. Komfort vozidla je ostatně pro uživatele užitkového vozidla, který tráví dlouhé hodiny za volantem v často náročných podmínkách, nejdůležitějším aspektem. Jak dokládá např. prosvětlená a pohodlná kabina s řízením uspořádaným jako u osobních automobilů, která je ideální pro dobrý psychický a fyzický komfort řidiče a která mu poskytuje velký prostor pro odkládání předmětů (přihrádky a police). Zvláštní pozornost byla rovněž věnována prostoru pro náklad, který se vyznačuje optimálním tvarem a velkými rozměry, aby umožňoval snadnou každodenní manipulaci s nákladem beze stresu. Nakládová hrana je nízko nad zemí a dveře (zadní i boční posuvné) dostatečně široké, takže umožňují snadný přístup do nákladového prostoru. K potěšení z řízení vozidla přispívá také výbava audio a informačními systémy.
Nový model Scudo je předurčen k tomu, aby sehrál hlavní roli ve svém segmentu na trhu a učinil tak další krok vpřed v nabídce užitkových vozidel společnosti Fiat, což by automobilce mělo napomoci k dosažení důležitých cílů v příštích letech. Čísla prozrazují, že model Scudo je klíčovým hráčem na evropském trhu v tomto segmentu automobilů, který se svými více než 450.000 vozidly prodanými v loňském roce představuje 23% evropského trhu lehkých užitkových vozidel. Dnes je řada na novém modelu Scudo, aby pokračoval v tomto trendu a přispěl ke stálému růstu značky ve všech segmentech. V prvních devíti měsících roku 2006 dosáhla značka Fiat podílu 11,1% na trhu lehkých užitkových vozidel v západní Evropě, což přestavuje 168 tisíc vozidel uvedených do provozu. Nemluvě o tom, že na domácím italském trhu je neoddiskutovatelným lídrem s podílem činícím 45,2%, v Polsku dosahuje podílu 21,2% a ve Francii a Německu patří k nejvěším dovozcům.
Moderní styl ve službách profesionálů
Originální linie a racionální vyváženost mezi vnějšími rozměry a velkorysým vnitřním prostorem kabiny a nákladového prostoru – to je v souhrnu estetický aspekt nového modelu Scudo, které si ve všech provedeních (kratší i delší rozvor, vyšší střecha) uchovává stále výraznou harmonii mezi stylem a objemem. Je potřeba zdůraznit, že architektura nového modelu zvýrazňuje některé prvky, které z něho dělají vozidlo podobnější jednoprostorovému než pracovnímu automobilu. Rozměrné prosklené plochy (5,50 m2 u verze Combi s kratším rozvorem a 5,84 m2 u verze Combi s delším rozvorem) a předsunuté přední okno propůjčují novému modelu Scudo dojem pohodlné kabiny. Ten potvrzují také velké rozměry: dvě vnější délky (4,80 a 5,13 m) a dvě různé výšky: 1,89 m u nižšího provedení s inteligentním pneumatickým zavěšením (1,94 m u provedení s klasickým zavěšením) a 2,20 m u vyššího provedení s inteligentním pneumatickým zavěšením (2,28 m s klasickým zavěšením).
Vnější linie
Čelní maska budí dojem robustnosti a pevnosti také díky nárazníku spojenému se spoilerem, který je osazen mlhovými světly a může být nalakován stejnou barvou jako karosérie. Přední světlomety s čirou optikou se nacházejí ve skupině se směrovými světly a díky svému podlouhlému tvaru přispívají k dynamičtějšímu vzhledu vozidla.
Zadní část se vyznačuje hranatými liniemi přispívajícími k snazšímu nakládání. Zadní dveře mohou být buď dvoukřídlé, plechové nebo prosklené (u verzí s nízkou střechou je rovněž k dispozici provedení s výklopnými dveřmi). Originální zadní světlomety zdůrazňují moderní design a představují unifikovaný vzhled s modelem nové Ducato.
Ubíhající boční linie spolu s charakteristickými znaky jednoprostorového vozidla propůjčují novému modelu Scudo výrazně dynamický styl; mohutné ochranné lišty na bocích, nárazníky spojené se spoilerem i kliky dveří jsou výrazem robustnosti a pevnosti; prolisy na bocích karosérie zvýrazňují délku vozidla a budí dojem tuhosti použitého plechu; u prosklených verzí je vozidlo vybaveno propojenou plochou oken, zatímco u neprosklených se dá tato plocha jednoduše využít pro reklamní polepy.
Nový model Scudo je nabízen v deseti vnějších barevných provedeních, mezi nimiž vyniká zcela nová barva Krémová Partenone, která je moderní alternativou klasické Bílé Banchisa; kromě toho je k dispozici široký seznam barev nestandardních barev určených hlavně pro specifické zákazníky. Pro dokoladění interiéru byly vyvinuty tři druhy panelů, které se mohou být ve dvoubarevném provedení a několik typů čalounění. První druh je určen pro dodávky a osobní verzi Combi Standard, druhý pro osobní verzi Panorama Family a třetí pro osobní verzi Panorama Executive. Právě třetí provedení interiéru je tím správným řešením pro zákazníky, kterým záleží na větším komfortu a eleganci.
Kabina a místo řidiče
Interiér nového modelu Scudo nabízí moderní, komfortní, kvalitní a funkční řešení. Palubní deska se vyznačuje charakteristickou dvoubarevností, která jí propůjčuje esteticky bohatý vzhled, připomínající spíše osobní automobil než užitkové vozidlo. Celý interiér je prosvětlený a umožňuje velmi dobrý výhled, dosažený díky rozhlehlé prosklené ploše, která přispívá k dobrým podmínkám řízení a zajišťuje maximální komfort cestujících. K funkčnosti kabiny přispívají také četné přihrádky a prostory na odkládaní předmětů, počínaje policemi nad čelním oknem přes uzamykatelnou schránku na palubní desce, odkládacími kapsami v panelech dveří a víceúčelovými držáky předmětů a nápojů konče.
Místo řidiče u nového modelu Scudo je ergonomicky navrženo tak, aby bylo funkční a poskytovalo řidiči komfort a pocit naprostého bezpečí. Řidič má k dispozici ovládací panel, umístěný ve středu palubní desky, na kterém nalezne všechny ovládače i informace potřebné k řízení vozidla. Na multifunkčním displeji dostává hlášení týkající se audio a informačního systému a údaje o klimatizační soustavě a stavu ventilátoru. Pomocí tlačítek na ovládacím panelu je možné ovládat centrální zamykaní, zamykání nákladového prostoru (u dodávky); nachází se na něm rovněž spínač varovných světel a ovládání dětské pojistky (u verze Combi) a dle provedení vozidla také vyřazení funkce ESP, parkovacích čidel a alarmu proti krádeži.
Nová přístrojová deska zajišťuje snadnou a rychlou čitelnost informací za všech světelných podmínek. Přístrojová deska, dodávaná ve dvou provedeních podle verze modelu, je rozdělena do čtyř částí (dvou kulatých s tachometrem a otáčkoměrem, a dvou čtvrtkruhových s údaji o teplotě chladící kapaliny a o množství paliva v nádrži). Displej LCD navíc upozorňuje řidiče na plánované termíny údržby a signalizuje případné poruchy pomocí světelných kontrolek.
Přední a zadní sedadla
Pár slov si zaslouží rovněž sedadla nového modelu Scudo. Jejich čalounění představuje novou koncepci a design a jejich konstrukce a úchyty na podlaze jsou navrženy tak, aby lépe zadržovaly tělo cestujících, zajistily větší bezpečnost a komfort při řízení.
Sedáky předních sedadel poskytují dobrou podélnou (proti podklouznutí pod bezpečnostními pásy) i boční stabilitu. Kromě nastavování sedadla řidiče (podélně, výškově a sklopného opěradla) lze rovněž seřizovat volant (výškvě a osově až o 40 mm), čímž nový model Scudo poskytuje optimální ergonomickou polohu a vysoký komfort řidičům jakékoli postavy.
Sedadla jsou vybavena výškově nastavitelnými opěrkami hlavy; dodávají se ve dvou provedeních: u prvního jsou uspořádána odděleně pro řidiče a předního spolucestujícího, zatímco u druhého se jedná o sedadlo pro řidiče a dvoumístnou lavici pro spolucestující (vybavenou výklopným „psacím pultíkem“ v opěradle prostředního sedadla).
Zajímavá je i úroveň flexibility a modularity zadních sedadel, které lze zcela sklopit, demontovat a vyjmout. Tímto způsobem je možné zadní část kabiny přizpůsobovat počtu cestujících a nabídnout jim nejvyšší komfort. Z toho vyplývá i možnost všestranného využití nákladového prostoru, který může mít podle momentálního požadavku příslušnou kapacitu i tvar.
Odkládací prostory v kabině
Nový model Scudo je vybaven několika přihrádkami na odkládání předmětů na palubní desce: jednou přihrádkou na straně spolucestujícího, která je uzamykatelná, vybavená vnitřním osvětlením a při zapnuté klimatizaci chlazená; dvěma sklápěcími držáky nápojů; otevřenými (u dodávky) nebo uzavíratelnými (u Combi) přihrádkami pod držáky nápojů; otevřenou přihrádkou pod hřídelí volantu. V dolní části dveřních panelů se kromě toho nalézá jedna odkládací kapsa a jeden držák na láhve, pod dvoumístnou lavicí pak odkládací síť.
Nový model Scudo je dále vybaven policí nad čelním sklem, což je další chytře vyřešené místo na odkládání předmětů v kabině. Mezi vnitřním zpětným zrcátkem a přihrádkou pod stropem je nainstalováno zrcátko, které umožňuje řidiči výhled na spolucestující za ním. Toto zrcátko, kterým je vybavena verze Panorama, oceňují zákazníci především při přepravě rodin (hlídání dětí na zadním sedadle) a speciálního typu cestujících (osob s omezenou pohyblivostí) nebo u provedení taxi.
U všech verzí dodávek s dělicí přepážkou může být police nad čelním sklem spojena s centrálním odkládacím prostorem přístupným z nákladového prostoru. Tento „tunel“ umožňuje řemeslníkům (elektrikářům, instalatérům apod.) využít ideálně užitečnou délku vozidla: průchod v dělicí přepážce umožňuje totiž získat 650 mm délky, z nichž 300 mm je tvořeno samotnou policí nad čelním sklem.
Verze Panorama má navíc otevřenou přihrádku v dolní části panelu dveří, do které se mohou odkládat láhve, držák na nápoje v horní části panelu u třetí řady sedadel a síťky za opěráky zadních sedadel, které umožňují odkládání malých předmětů. Verze Panorama Family a Panorama Executive mohou být vybaveny krycí roletkou zavazadlového prostoru a zadní odkládací plochou (buď na objednávku nebo sériově dle provedení).
Scudo dodávka: ideální druh pro práci
Spolehlivý a kompaktní nový model Scudo je ideálním druhem pro práci: v nabídce se nachází několik druhů skříní karosérií, jež uspokojí nejrůznější profesionální potřeby zákazníků. K dispozici je provedení s vnější délkou od 4,80 do 5,13 m; užitečná délka nákladového prostoru činí 2,26 m (u vozů s rozvorem 3,00 m) až 2,56 m (u vozů rozvorem 3,12 m); užitečný objem činí 5, 6 e 7 m3, kdežto nosnost 1000 až 1200 kg.
Nákladový prostor je funkční, dobře přístupný díky hranatému tvaru a pohodlným širokým dveřím na boku a vzadu, a je vybaven 8 robustními a praktickými kruhy na upevnění nákladu. Ke snadnější manipulaci s nákladem slouží nakládací hrana ve výšce 56 cm od země u vozidel s klasickým zavěšením (a 49 cm u vozidel s pneumatickým zavěšením).
Nový model Scudo se vyrábí rovněž ve verzi podvozek s kabinou. Tato varianta se do České republiky nedováží.
Scudo Combi a Panorama: veškerý komfort jednoprostorového vozidla
Nový model Scudo představuje také širokou škálu verzí určených pro přepravu osob, v proskleném nebo poloproskleném provedení, v uspořádání od pěti do devíti míst a s kratším nebo delším rozvorem.
Nový model uspokojí segment trhu s náročnými a vnímavými uživateli, kteří se různí podle zaměstnání a podle způsobu používání vlastního vozidla: od řemeslníků a údržbářů, cestovních kanceláří po maloobchodníky, kurýry a servisní společnosti. Je však vyhledáván také podnikateli a soukromníky, kteří si přejí využít lépe svůj volný čas a chtějí se spoléhat na automobil omezených rozměrů, hbitý v dopravním ruchu, který lze bez obtíží zaparkovat, komfortní jako osobní vozidlo ale přitom robustní, ekonomický a spolehlivý jako skutečný pracovní vůz.
Škála typů nového modelu Scudo určených k přepravě osob nabízí tři provedení – Combi Standard, Panorama Family a Panorama Executive. První typ je ideální pro přepravu pracovníků a jejich pracovního nářadí také díky kvalitnímu dokončení a vysoké flexibilitě a modulárnosti zadního prostoru. Panoma Family se obrací na početné rodiny, které touží po komfortu a vyhovuje jim typický styl jednoprostorového vozidla, kdežto Panorama Executive je vozidlo vhodné k přepravě zákazníků (shuttle hotel/letiště). Tyto dva poslední typy se vyznačují elegancí vnitřních panelů, bohatostí výbavy a obzvláštní péčí z hlediska akustického a klimatického komfortu. To dokazuje stropní osvětlení druhé i třetí řady sedadel, výdechy pro cirkulovaný vzduch u verzí vybavených přídavnou zadní klimatizační jednotkou a možnost komfortní klimatizace každé řady sedadel “na míru”. Uspořádání zadních řad „amfiteátrovým“ způsobem zlepšuje výhled cestujících (zadní body H jsou vyšší než sedadla v kabině).
Rozměry, hmotnost a přepravní kapacita | Dodávka | Combi, Panorama |
Rozměry | ||
Délka (m) | 4,80 a 5,13 | 4,80 a 5,13 |
Šířka (m) | 1,90 a 2,19 | 1,90 a 2,19 |
Výška (m) | 1,89 – 2,28 | 1,89 a 1,94 |
Hmotnost (kg) | 1.661 – 1.775 | 1.722 – 1.944 |
Přepravní kapacita | ||
Užitečná hmotnost (kg) | 1.000 – 1.200 | 800 – 1.020 |
Objem nákladového prostoru (m3) | 5 – 6 – 7 | |
Užitečná délka (m) | 2,26 a 2,60 | |
Šířka otevřených bočních posuvných dveří (m) | 0,92 | 0,92 |
Výška bočních posuvných dveří (m) | 1,29 | 1,20 |
Max. užitečná šířka (m) | 1,60 | 1,60 |
Šířka zadní otevřených křídlových dveří (m) | 1,24 | 1,20 |
Šířka mezi podběhy (m) | 1,24 | 1,21 – 1,24 |
Výška zadní křídlových dveří (m) | 1,27 | 1,63 |
Výška hrany nákladového prostoru (m) | 0,49 – 0,60 | 0,49 – 0,60 |
Užitečná vnitřní výška (m) | 1,44 – 1,75 | 1,32 |
Počet přepravovaných osob | 2 – 3 osoby | 5 – 9 osob |
Komfortní jízda znamená rovněž možnost spolehnout se na brilantní pohonné jednotky s patřičným točivým momentem. Už od svého uvedení na trh se Scudo vždy vyznačoval širokou nabídkou motorů, kterou stále obměňoval. Nové Scudo nabízí tři motory C Common Rail Multijet, které řidičům vyhovují (zejména svou pružností), a které se vyznačují výborným výkonem při nízkých provozních nákladech (spotřeba paliva a údržba), spolehlivostí a šetrností k životnímu prostředí.
Tajemstvím vznětových motorů Multijet je Common Rail druhé generace. Jedná se o nejnovější technologii, která umožňuje přesné řízení dávkování paliva při vysokém tlaku (až do 1600 bar) bez ohledu na režim otáček motoru a množství vstřikovaného paliva. Systém vstřikování není vázán pouze na režim otáček motoru, nýbrž na několik parametrů signalizovaných řídící jednotkou prostřednictvím specifických snímačů (teploty vzduchu a nafty, otáček motoru, polohy plynového pedálu, brzdy a spojky, rychlostí vozidla a tlaku vzduchu a paliva).
Klíčovým prvkem tohoto systému je elektronická řídící jednotka, která řídí několik těsně po sobě jdoucích vstřiků (z toho důvodu se motory jmenují “Multijet”). Během každého spalovacího cyklu se může uskutečnit až 5 vstřiků místo tradičních 2. Množství spalované nafty ve válci je tedy stejné, ale je rozděleno na více částí, čímž dochází k jeho postupnému spalování. To zajišťuje „měkký“ chod motoru za všech situací, jeho vysokou pružnost a schopnost bezprostřední reakce, čímž se tyto pohonné jednotky stále více přibližují benzinovým motorům. Mezi ostatní výhody patří nižší vibrace, snížené množství emisí, vyšší výkon a účinnost motoru, které zlepšují jízdní komfort.
S naftovým motorem 1.6 Multijet 16v 90k
- Počet válců4 s 16 ventily
- Obsah válců 1560 cm3
- Max. výkon90 k / 66 kW při 4000 ot/min
- Max. točivý moment 180 Nm při 1750 ot/min
- Dávkování paliva elektronicky řízené přímé vstřikování typu Common Rail Multijet s turbodmychadlem s fixní geometrií a mezichladičem stlačeného vzduchu
- Emisní norma EURO 4
- Emise CO2 191 g/km
- Kombinovaná spotřeba 7,2 l / 100 km
- Poháněná náprava přední
- Spojka samovymezovací – s automatickým vymezováním vůle
- Počet rychlostních stupňů 5 + zpětný chod
- Průměr otáčení 12,18 m / 12,59 m
- Přední brzdy kotoučové (ventilované)
- Zadní brzdykotoučové (u některých verzí bubnové)
- Přední zavěšení nezávislé typu MC Pherson
- Zadní zavěšení zkrutná příčka s vinutými pružinami
- Kola a pneumatiky 6,5Jx15 ET38 – 215/65 R15 104R,7J x 16 ET39 ET42- 215/60 R16 99T, 7J x 16 ET42 – 215/60 R16 103T
- Max. hmotnost brzd. přívěsu (kg) od 1433 do 1672*/2000**
- Objem palivové nádrže 80 l
- Max. rychlost 145 km/h
* provedení dodávka / ** provedení Combi
S naftovým motorem 2.0 Multijet 16v 120k
- Počet válců4 s 16 ventily
- Obsah válců1997 cm3
- Výkon 120 k / 88 kW při 4000 ot/min
- Max. točivý moment 300 Nm při 2000 ot/min
- Dávkování paliva elektronicky řízené přímé vstřikování typu Common Rail Multijet s turbodmychadlem s proměnnou geometrií a s mezichladičem stlačeného vzduchu
- Emisní norma EURO 4
- Emise CO2 194 g/km
- Kombinovaná spotřeba 7,2l / 100 km
- Poháněná náprava přední
- Spojka samovymezovací – s automatickým vymezováním vůle
- Počet rychlostních stupňů 6 + zpětný chod
- Průměr otáčení 12,18 m / 12,59 m
- Přední brzdy kotoučové (ventilované)
- Zadní brzdykotoučové (u některých verzí bubnové)
- Přední zavěšení nezávislé typu MC Pherson
- Zadní zavěšení zkrutná příčka s vinutými pružinami
- Kola a pneumatiky 7J x 16 ET39 ET42- 215/60 R16 99T,7J x 16 ET42 – 215/60 R16 103T
- Max. hmotnost brzd. přívěsu (kg) od 1997 do 2000*/2000**
- Objem palivové nádrže80 l
- Max. rychlost 160 km/h
* provedení dodávka / ** provedení Combi
S naftovým motorem 2.0 Multijet 16v Power 136k (s DPF)
- Počet válců4 s 16 ventily
- Obsah válců1997 cm3
- Výkon 136 k / 100 kW při 4000 ot/min
- Max. točivý moment 320 Nm při 2000 ot/min
- Dávkování paliva elektronicky řízené přímé vstřikování typu Common Rail Multijet s turbodmychadlem s proměnnou geometrií s mezichladičem stlačeného vzduchu
- DPF (filtr pevných částic)
- Emisní norma EURO 4
- Emise CO2 196 g/km
- Kombinovaná spotřeba 7,4 l / 100 km
- Poháněná náprava přední
- Spojka samovymezovací – s automatickým vymezováním vůle
- Počet rychlostních stupňů 6 stupňů + zpětný chod
- Průměr otáčení 12,18 m / 12,59 m
- Přední brzdy kotoučové (ventilované)
- Zadní brzdykotoučové (u některých verzí bubnové)
- Přední zavěšení nezávislé typu McPherson
- Zadní zavěšení zkrutná příčka s vinutými pružinami
- Kola a pneumatiky 7J x 16 ET39 ET42- 215/60 R16 99T, 7J x 16 ET42 – 215/60 R16 103T
- Max. hmotnost brzd. přívěsu v kg od 1834 do 2000*/2000**
- Objem palivové nádrže 80 l
- Max. rychlost 170 km/h
* provedení dodávka / ** provedení Combi
Výtečné dynamické vlastnosti
Konstrukce nového modelu Scudo byla navržena tak, aby zajišťovala co nejlepší dynamické chování vozidla. Kvůli dosažení tohoto cíle zdokonali technici strukturu karosérie a geometrii předního a zadního zavěšení. Nové Scudo se může pochlubit vyšší torzní tuhostí, která překonává tuhost jeho předchůdce: skříň nového vozidla ve verzi s kratším rozvorem se deformuje pouze o 0,8 mrad.
Zavěšení
Schéma zvolené pro zavěšení přispívá u nového modelu Scudo k dokonalé ovladatelnosti a zajišťuje jeho stabilitu, schopnost reagovat a přesné řízení s jakýmkoli nákladem.
Přední zavěšení je typu McPherson s trojúhelníkovitými spodními rameny a stabilizační tyčí. Systém s nezávislými koly umožňuje zejména přesné seřízení geometrie, která zajišťuje optimální chování na silnici, vysoký komfort a citelné snížení opotřebovávání pneumatik.
Zadní zavěšení je typu zkrutné příčky, neboli s polo-deformovatelnou zadní nápravou se stabilizační tyčí Panhard. Toto řešení využívané u jednoprostorových vozidel bylo v případě nového modelu Scudo upraveno pro nejtvrdší podmínky zatížení a provozu., které jsou běžné pro užitková vozidla: konečným výsledekem je dobrá dynamika na silnici, aktivní bezpečnost a komfort.
Nový model Scudo nabízí rovněž zadní pneumatické polohovací odpružení, a to sériově nebo jako příslušenství na objednávku. Jedná se o inovační řešení, které zajišťuje vysoký komfort, konstantní světlou výšku vozidla za všech podmínek zatížení (plného nebo prázdného vozidla, symetrického nebo asymetrického uložení nákladu) a konstantní celkovou výšku. Pneumatické zavěšení dále umožňuje manuální nastavitelní výšky nakládací hrany na zemí (+ o – 5 cm), což ještě více usnadňuje nakládku a vykládku zboží. Kvůli bezpečnosti lze nastavení provádět pouze u stojícího vozidla; po nastavení se toto uspořádání udrží do jízdní rychlosti 10 km/h. Po překonání této rychlosti se toto nastavení automaticky vrátí na jmenovitou jízdní hodnotu.
Dva druhy posilovače řízení
Podle druhu použité pohonné jednotky nabízí nový model Scudo dva typy posilovače řízení: hydraulický (u verzí s motorem 1.6 Multijet 16v 90k) a elektrohydraulický (u verzí s motory 2.0 Multijet 16v 120k a 2.0 Multijet 16v Power 136k). Oba typy byly specificky nastaveny tak, aby zajišťovaly větší přesnost a vyváženost řízení vozidla a zároveň přiměřenou úroveň namáhání za všech situací, zejména při jízdě ve městě (snadné parkování i těžších verzí vozidla).
Podrobněji řečeno, je elektro-hydraulické posilování řízení zajišťováno elektrickým čerpadlem, vyvinutým speciálně pro nový model Scudo, jehož výkon je upravován podle rychlosti vozidla a rychlostí otáčení volantu. Posilovač řízení je tudíž nezávislý na režimu otáček motoru, což kromě potěšení z řízení (oproti klasickému hydraulickému posilovači) přispívá také ke snížení spotřeby paliva.
Nezávisle na použitém typu posilovače řízení a typu použitých pneumatik má nový model Scudo průměr otáčení 12,18 m u verze s kratším rozvorem a 12,59 m u verzí s delším rozvorem.
Kola a pneumatiky
Pneumatiky nového modelu Scudo byly navrženy tak, aby zajišťovaly co nejvyšší rovnováhu mezi manipulací, komfortem a stylem. S výjimkou verze dodávek, které se osazují pneumatikami 215/65 R15, jsou na novém Fiatu Scudo použíty vesměs 16-ti palcové pneumatiky 215/60 (na objednávku se dodávají 16” slitinové ráfky).
Prvotřídní bezpečnost
Bezpečné řízení vozidla: to je v krátkosti koncepce, kterou projektanti sledovali během celého vývoje nového modelu, s cílem zajistit cestujícím maximum aktivní i pasivní bezpečnosti. Díky provedeným úpravám znamená nový model generační skok oproti svému předchůdci, jak dokazují jeho četná a sofistikovaná elektronická zařízení poslední generace.
Brzdová soustava a systém ABS
Na vozidle je použita zvlášť účinná brzdová soustava, která zajišťuje pohotové a progresivní brzdění a kratší brzdnou dráhu. U celé škály verzí nového modelu Scudo jsou u předních kol použity ventilované kotouče o rozměru 304 x 28 mm a u zadních kol kotouče o rozměru 290 x 14 mm (s výjimkou dodávky s hmotností 1000 kg s kratším rozvorem, motorem 1.6 Multijet 16v 90k a osazeným koly 15”, kde jsou použíty přední kotouče o rozměru 280×28 mm a zadní bubny o průměru 10”).
Nový model Scudo je kromě kvalitní brzdové soustavy sériově vybaven antiblokovacím systémem ABS, doplněným systémem EBD, který rozděluje brzdný účinek na všechna kola tak, aby bylo vyloučeno jejich zablokování a aby byla zajištěna plná kontrola nad vozidlem za všech podmínek. Tento systém přizpůsobuje svou činnost stupni přilnavosti pneumatik k vozovce a stupni opotřebení brzdového obložení, a snižuje přehřívání brzd. Sériově je tento model vybaven také systémem HBA (Hydraulic Brake Assistant), tj. elektro-hydraulickým posilovačem brzd, který automaticky zvyšuje tlak v brzdovém okruhu v kritických situacích.
ESP (Electronic Stability Programme)
Na objednávku nabízí nové Scudo systém aktivní bezpečnosti ESP, který zasahuje v nouzových podmínkách a řídí vozidlo během dynamických manévrů. Toto zařízení nepřetržitě vyhodnocuje podélnou i boční přilnavost pneumatik k vozovce a v případě smyku obnovuje správný směr a stabilitu kol. Pomocí snímačů zjišťuje otáčení vozidla kolem svislé osy (rychlost směrového vychýlení), boční zrychlení a stávající úhel volantu. Poté tyto údaje porovná s parametry zpracovanými řídící jednotkou a pomocí složitého matematického modelu stanoví, zda vozidlo projíždí zatáčku v mezích přilnavosti, nebo zda má tendenci vybočit přední nebo zadní částí ze směru jízdy (tj. podtáčení nebo přetáčení). Aby vozidlo vrátil do správného směru, vyvolá systém protisměrné vybočení oproti tomu, které bylo příčinou nestability a příslušné kolo (vnitřní či vnější) přibrzdí, přičemž zároveň sníží výkon motoru.
Nedílnou součástí systému ESP je také systém ASR (Antislip Regulation), protiprokluzový systém, který za pomocí brzd a motoru optimalizuje při jakékoli stávající rychlosti pohon vozidla. Toto zařízení propočítá na základě počtu otáček kol, předaným snímači systému ABS, stupeň prokluzování a obnoví přilnavost pomocí dvou různých řídících systémů. V případě, kdy požadavek příliš vysokého výkonu způsobí sníženou přilnavost obou poháněcích kol (např. v případě aquaplaningu, nebo při zrychlení na nerovném, zasněženém nebo ledovém povrchu), sníží systém točivý moment motoru pomocí řídící jednotky. Pokud však prokluzuje pouze jedno z kol (např. vnitřní kolo v zatáčce kvůli zrychlení nebo při dynamických změnách nákladu), systém toto kolo automaticky přibrzdí, aniž by musel zasáhnout řidič pomocí brzdového pedálu. Tím se dosáhne podobného účinku jako u samosvorného diferenciálu, což vozidlu umožňuje snazší stabilizaci na povrchu s nízkou přilnavostí.
Nejvyspělejší zařízení pro celkovou bezpečnost
Nový model Scudo nabízí špičková zařízení a řešení zaměřená na ochranu řidiče a cestujících. Jde především o podvozek a karosérii, které byly vyvinuty s ohledem na jejich schopnost pohlcovat účinně a bezpečně případné nárazy. Výsledkem vývoje je tuhá konstrukce částí karosérie určených pro přepravu osob (k ochraně cestujících před zraněním při vniknutí předmětů do vozidla), které se vyznačují zvýšenou schopnosti pohlcovat energii i vně kabiny. Je to zásluha několika nových konstrukčních a vyztužovacích prvků, jako např. u linie podélníku rámu podvozku a u napojení skříně na přední příčník.
Model dále nabízí mnoho zařízení určených pro pasivní bezpečnost. Kromě airbagu pro řidiče, také velkoobjemový airbag (full-size) o obsahu 100 l (který lze deaktivovat) pro spolujezdce (chránící oba přední spolujezdce v případě, kdy je vozidlo vybaveno dvoumístnou lavicí v kabině), a na objednávku může být vozidlo vybaveno bočními (zabezpečujícími ochranu hrudníku) a okenními airbagy. Všechny tyto airbagy jsou ovládány sofistikovanou elektronickou řídící jednotkou, která pomocí několika snímačů, instalovaných na vozidle, rozhoduje, kolik z těchto bezpečnostních zařízení se má v případě nehody aktivovat.
Všechna sedadla jsou vybavena bezpečnostními pásy, z nichž přední jsou tříbodové, výškově nastavitelné a vybavené pyrotechnickými předpínači a omezovači zatížení. Vybrané verze nového modelu Scudo rovněž tříbodové úchyty ISOFIX pro bezpečné upevnění dětských sedaček.
U všech verzí nového modelu Scudo přeruší pyrotechnické zařízení v případě dodávku paliva (FPS), rozsvítí nouzová světla a automaticky odemkne dveře.
Mezi nejzajímavější prvky nabízené novým modelem Scudo patří jeho zabezpečení před krádeží. Počínaje odpojením táhla v zámcích až po moderní bezpečnostní systém, který umožňuje uvolnění vnitřní kliky dveří a veškerého pákového mechanismu spojeného se zámkem. Jedná se o významný krok vpřed v oblasti ochrany vozidla: dead-lock (odpojení táhla v zámku) brání všem druhům nástrojů používaným zloději otevřít násilím dveře a obejít jejich vnitřní mechanismus. Toto zařízení, které je k dispozici na objednávku, musí být aktivováno záměrně (aby nedošlo k uvěznění osoby uvnitř vozu). Po prvním stisku dálkového ovládače je tudíž třeba stisknout ho znovu, aby se zapnulo zařízení dead-lock.
Nový model Scudo dále nabízí na objednávku systém alarmu s dvojitou úrovní zabezpečení: první chrání vnější obvod vozidla díky čidlům umístěným na pohyblivých částech (dveřích, kapotě a dveřích nákladového prostoru) a elektrické napájení, druhá pak vnitřní prostor pomocí ultrazvukových čidel, které zaznamenávají pohyby v interiéru kabiny (u vozidel s dělicí přepážkou mezi kabinou a nákladovým prostorem je těmito čidly chráněna jen přední část interiéru).
Moderní technologie ve službách komfortu
Nový model Scudo je potvrzením maximální pozornosti výrobce věnované komfortu cestujících, která je vyjádřena přijetím těch nejlepších řešení v oblasti výhledu, ergonomie, akustického a klimatického komfortu a potlačení vibrací. Z tohoto důvodu je kabina koncipována jako útulná, prosvětlená, příjemná a tichá pojízdná kancelář se řízením typickým pro osobní automobily, která poskytujej řidiči v ideální psychickém a fyzickém komfort. Nehledě na to, že nový model Scudo nabízí také zadní čidla pro parkování, která usnadňují manévry v úzkém prostoru a tempomat, který snižuje únavu při dlouhých jízdách po dálnicích, a bohatou audio / telematickou výbavu.
Vysoký stupeň výhledu z automobilu této kategorie
Díky rozměrné prosklené ploše (více než 5,5 m2 u Combi s kratším rozvorem) a optimalizovaným průhledným zónám, nabízí nové Scudo vysoce prosvětlený interiér, který významně zvyšuje komfort cestujících: přední sklo o ploše 1,68 m2 je předsunuté a skloněné kvůli posílení prostorového dojmu; plocha bočních oken (předních dveří, posuvných bočních dveří a bočních oken ve třetí řadě) činí celkem 1,53 m2 u verzí s kratším a 1,70 m2 u verzí s delším rozvorem. Je-li vozidlo vybaveno zadními prosklenými dveřmi, propouští světlo pro cestující na zadních sedadlech velké zadní okno o rozměrech 0,76 m2. K jejich výhledu navíc přispívá zvýšená poloha sedadel v druhé a třetí řadě (o 7 cm výše ve druhé řadě oproti sedadlům první řady a o 3 cm výše ve třetí řadě oproti sedadlům druhé řady).
Akustické odhlučnění a odizolování vibrací
Nízká hladina hluku v interiéru nepatří jenom k jízdnímu komfortu, ale je to také významný prvek preventivní bezpečnosti, protože přispívá k soustředění řidiče na řízení a ke snížení únavy při dlouhých jízdách. Z toho důvodu se při vývoji nového modelu Scudo technici zaměřili na akustickou optimalizaci interiéru a snažili se snížit hluk přenášený motorem a zavěšením a omezit vibrace i aerodynamický hluk.
Teplotní komfort
K ideálním jízdním podmínkám významně přispívá teplota a stupeň vlhkosti uvnitř vozidla. Kvalitní klimatizační soustava musí tudíž udržovat tyto dva parametry v rozmezí, které je pro lidské tělo optimální, a to během všech ročních období (teplotu mezi 22 a 25°C, vlhkost mezi 40 a 50%). Nový model Scudo nabízí topnou / větrací jednotku a manuálně ovládanou nebo automatickou klimatizaci. Společným znakem všech jmenovaných systémů je elektrické řízení, které dokáže přepínat mezi vnější a vnitřní cirkulací vzduchu a optimálně rozvádět vzduchové proudy pomocí čtyř výdechů (2 prostředních a 2 postranních), které lze nastavovat a sklápět tak, aby proud teplého nebo studeného vzduchu mířil na hlavy cestujících; 2 difusory umístěné nad podlahou u řidiče a spolucestujících na předních sedadlech umožňují lepší vytápění / chlazení vnitřního prostoru oproti modelu předchozí generace.
U verzí Panorama je instalována zvláštní klimatizační jednotka v zadním prostoru, která je schopna ohřívat nebo chladit. Rozvod vzduchu v zadní části kabiny je optimalizován díky kanálkům a šesti výdechům vzduchu pod střechou.
Přídavné topení Webasto
K zajištění příjemné vnitřní teploty i po dobu tuhé zimy nabízí nový model Scudo na objednávku nezavíslou topnou jednotku Webasto. Tato jednotka může pracovat i při vypnutém motoru, kdy se spouští pomocí časového spínače, který může být ovládán přímo nebo dálkově. Při silné zimě může řidič nastavit časový spínač tohoto zařízení (zadáním hodiny, ve které si přeje topení zapnout) ještě před nastoupením do vozu, a usadit se tak již do příjemně vyhřáté kabiny. Nemusí ztrácet čas seškrabováním námrazy nebo odstraňováním sněhu z čelního skla a oken a neriskuje, že zamrznou zámky. Předehříváním motoru se navíc značně snižují emise výfukovývh plynů při spouštění motoru a klesá rovněž spotřeba paliva.
Audio a telematické systémy
Audio-telematické systémy nového modelu Scudo jsou navrženy v souladu se stylem centrálního panelu tak, aby zvýraznili celkovou ergonomii vozu a byly snadno ovladatelné.
Nové Scudo nabízí dva typu autorádií: prvním je přehrávač CD kompatibilní s funkcemi hands-free Bluetooth a druhým je Connect NAV+ – autorádio s CD doplněné o satelitní navigátor (s jednobarevnými nebo vícebarevnými mapami), mobilní telefon GSM a hlasové ovládání. Nabídku doplňuje CD-měnič pro 5 ks disků, který je instalován na autorádiu.
Tempomat a omezovač rychlosti
Jako volitelný doplněk nového modelu Scudo si lze objednat elektronicky řízený tempomat. Toto zařízení, umožňuje nastavit požadovanou rychlost jízdy, aniž by bylo potřeba používat plynový pedál, což zvyšuje jízdní komfort řidiče zejména při dlouhých jízdách po dálnici. Tempomat lze aktivovat pouze při rychlosti přesahující 30 km/h, a to pomocí ovladače umístěného nalevo pod volantem, povely „+“ a „- „ lze zadanou rychlost upravovat. Vypínání je automatické po sešlápnutí brzdového pedálu nebo spojky nebo lze systém vypnout pomocí příslušného ovladače.
Na obejdnávku lze dovybavit nové Scudo rovněž omezovačem rychlosti, který deaktivuje plyn, jakmile vozidlo dosáhne naprogramovaný limit. Tento rychlostní práh však může být kdykoliv překročen sešlápnutím plynového pedálu na doraz nebo pomocí příslušného ovladače.
Dešťový a světelný senzor
Preventivní bezpečnost předpokládá dobrý výhled za všech podmínek. Proto nový model Scudo nabízí jako volitelný doplněk dešťový a světelný senzor. Je instalován na horní část čelního skla za vnitřním zpětným zrcátkem. Jakmile se rozprší, spustí stírače čelního skla a jejich rychlost uzpůsobí intenzitě deště. Jeho druhou funkcí je detekce intenzity venkovního světla; v případě potřeby automaticky zapne světlomety (parkovacích a potkávacích světlomety).
Parkovací senzory
Nový model Scudo může být vybaven rovněž zadními parkovacími senzry, což je zařízení, které se automaticky aktivuje při zařazení zpětného chodu (lze jej vypnout příslušným tlačítkem) a které přispívá k usnadnění manévrů prováděných v úzkém prostoru nebo v podmínkám obzvlášť snížené viditelnosti tím, že signalizuje výskyt překážek za vozidlem mimo zorné pole řidiče. Čtyři ultrazvukové snímače v zadním nárazníku „střeží“ prostor za vozidlem a odesílají zjištěné informace kontrolní jednotce mikroprocesoru, který porovnáním údajů potvrzuje výskyt případných překážek. Systém pak upozorní řidiče přerušovaným akustickým signálem. Četnost vydávaných akustických signálů je nepřímo úměrná vzdálenosti překážky, (je-li vzdálenost překážky nižší než 30 cm, je vydávaný signál nepřerušovaný).
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií