Steve Mattin, ředitel pro design ve společnosti Volvo Cars, a jeho tým se při návrhu XC60 Concept pevně zaměřili na jeden jasný cíl.


„V posledních letech se nám podařilo zdůraznit charakteristické skandinávské rysy, které hlavní pozornost věnují nadčasové a funkční eleganci. Nyní naši DNA v oblasti designu posouváme na zcela novou úroveň a našim automobilům doslova dodáváme vizuální objem,” říká Steve Mattin a dodává:„Díky výraznějším a emotivnějším tvarům se tento automobil stane magnetem pro oči všech diváků. Pokud dnes dokážete Volvo rozpoznat na 50 metrů, já se chci dostat do situace, kdy je v budoucnu bezpečně rozpoznáte na dvojnásobnou vzdálenost.”
Z hlediska designu je XC60 Concept odvážným a emotivně nabitým výtvorem. Tento koncept, který je představen v elegantním cínově bronzovém kabátě, získal do vínku to nejlepší ze dvou typů dynamických automobilů.

„Pro spodní polovinu je charakteristický svalnatý vzhled vozu XC, který mu dodává odhodlaný výraz, a rozměrná kola zajišťující velkou světlou výšku. Nad linií oken připomínají odvážné křivky profil a sportovní charisma elegantního sexy kupé,” dodává Steve Mattin.
Zvětšené logo na mřížce chladiče

Klasické logo se symbolem železa se na vozy Volvo vrátilo téměř před dvěma lety. Nyní bylo toto logo zvětšeno tak, aby celková image značky byla ještě silnější. Velké logo umístěné uprostřed lichoběžníkové mřížky je jasným signálem toho, že budoucnost právě nastala.
Další součástí DNA přicházející generace vozů Volvo jsou i nová zkosená poziční světla na obou stranách mřížky chladiče. Díky světlometům a dynamicky vyhlížejícím předním blatníkům vůz působí agresivním dojmem, který rovněž zdůrazňuje klasickou kapotu ve tvaru písmene V.Přední a zadní ochranný kryt integrovaný do nárazníku dává jasný signál, že se jedná o automobil kategorie crossover s důrazem na jízdní vlastnosti na silnici.
Výrazné a emotivní tvary, jež jsou tolik důležitou součástí budoucího designového směrování Steve Mattina, jsou nápadné zejména při pohledu na XC60 Concept z boku. Spodní část vozu s 20-palcovými koly, výraznými podběhy a hliníkovými nášlapy zdůrazňuje svalnatý charakter modelu XC, zatímco dynamický profil oken a dramatická linie střechy dodávají horní části vozu tvar sportovního kupé.
Nový tvar zádi

„Výrazně tvarovaná záď poskytuje další náznak směru, kterým se DNA v oblasti designu bude ubírat. Kontury protažených zadních světel zdůrazňují výrazné boky a lichoběžníkové víko zavazadlového prostoru je pokračováním trendu nastoleného prosklenými zadními dveřmi Volva C30,” vysvětluje Steve Mattin. Konstrukce víka zavazadlového prostoru přichází s další důmyslnou inovací. Jeho spodní část je možné vysunout a zvednout přes horní část. Tím vzniká dostatečný otvor pro naložení malých předmětů, aniž by bylo nutné otevřít celý zavazadlový prostor. Samozřejmě je možné otevřít také celý zavazadlový prostor. Třetí alternativou je otevření pouze horní části.
Dalším zajímavým řešením je tmavý panel na spodní části víka zavazadlového prostoru. Při pohledu z vnitřku je panel průhledný a zlepšuje přehled řidiče o situaci za vozidlem. Průhledná je i střecha tvořená panelem z tmavě tónovaného skla umístěným na nosné konstrukci ve tvaru písmene Y.
Název Volvo umístěný na zádi je nyní mnohem výraznější a mezery mezi písmeny jsou větší než v minulosti. Toto je další nový prvek, který se postupně promítne do celé modelové nabídky a jehož cílem je posílit image značky.
Elegantní high-tech interiér

Interiér modelu XC60 Concept je přinejmenším stejně odvážný jako exteriér. To platí zejména pro přístrojový panel, volně uloženou středovou konzolu a pro zajímavě řešená tenká přední i zadní sedadla. Interiéru dominuje elegantní kombinace sedlářské kůže a hliníku. Horní část je světlá, což je pro skandinávský design typické. Spodní část má kontrastní tmavší hnědou barvu espresso.
Tým Steve Mattina věnoval velkou pozornost také osvětlení uvnitř kabiny s cílem vytvořit funkční osvětlení prostoru a příjemné prostředí s náladovým osvětlením zdůrazňujícím moderní atmosféru uvnitř XC60 Concept.
Přístrojový panel s křídly

Hlavní přístroj v zorném poli řidiče připomíná čmeláka – kruhový analogový rychloměr tvoří „tělo“ uprostřed, které je obklopeno dvěma digitálními „křídly“ s displeji zobrazujícími další informace. Přístrojový panel a nový volant ladí s dominantní volně umístěnou středovou konzolou nakloněnou směrem k řidiči. Tato konzola je ještě tenčí než u současných produkčních modelů a vytváří tak ještě více místa pro odložení předmětů v prostoru za ní.
„Bílý povrch konzoly inspirovaný designem přehrávače iPod je hladký téměř jako sněhová pokrývka a je obklopen kovovým rámem zdůrazňujícím její nepravidelný tvar. Tlačítka a ovládací prvky jsou zcela integrovány do povrchu a „neviditelná“ obrazovka informačního a navigačního systému se objeví teprve po zapnutí, které je doprovázeno pozoruhodnou pulsující sekvencí. Obraz je promítán zezadu, což dělá ze středové konzole jeden z nejvíce novátorských prvků v interiéru,” říká Steve Mattin.

Při počáteční sekvenci obživnou také čtyři otočné ovladače. Všechna ostatní tlačítka jsou citlivá na dotek. Unikátní zařízení pro volbu rychlostních stupňů má formu posuvného ovladače stejného typu, jaký je možno nalézt na mixažních pultech osvětlovačů a zvukařů. Ovládací panely na dveřích jsou vzhledem shodné se středovou konzolou.
Štíhlá sedadla


Společnost Volvo Cars je známá po celém světě svými komfortními a ergonomicky zkonstruovanými sedadly. U prototypu XC60 Concept byla tato sedadla dále vylepšena tenkými asymetrickými liniemi, které poskytují větší komfort zejména při nastupování a vystupování. Světlá sedadla vytvářejí dojem, jako by se volně vznášela nad tmavou podlahou. Všechna sedadla jsou vybavena integrovanými bezpečnostními pásy. Opěrky hlavy a opěradla předních i zadních sedadel mají mezeru umožňující pohodlné opření i tehdy, pokud osoba sedící na sedadle nosí cop nebo jiný účes, který tlačí při opření do temene hlavy. Tento prvek byl před několika lety představen u prototypu Volvo YCC (Your Concept Car) a u XC60 Concept byl dále protažen do celého opěradla s cílem zlepšit větrání a výhled vzad. V těchto štěrbinách je rovněž zabudováno tlumené osvětlení.
„Otočením hlavy má řidič výhled skrz své vlastní sedadlo, opěradlo zadního sedadla a přes průhledný panel ve spodní části víka zavazadlového prostoru. Tím se zvyšuje bezpečnost automobilu, u kterého může být vzhledem k jeho výšce omezen výhled vzad,” vysvětluje Steve Mattin.


Ve štěrbinách v opěradlech zadních sedadel je umístěn stejný typ kotevních úchytů jako v podlaze zavazadlového prostoru. Díky tomu je možné využít celou řadu příslušenství pro upevnění různých typů nákladu. Pod zadními sedadly se navíc nachází zvláštní prostor pro uložení sady zavazadel zkonstruované speciálně pro XC60 Concept. Takto umístěná zavazadla jsou pohodlně přístupná po otevření zadních dveří.
Příslib věcí budoucích
„XC60 přichází s celou řadou inovací, které nám ukazují, jak budou automobily za několik let vypadat. Je načase jednou provždy zapomenout na „krabicovitá“ Volva. Namísto toho budeme zesilovat emotivnost našeho skandinávského designového dědictví prostřednictvím výrazných a vzrušujících tvarů a nových inovativních funkcí,” říká Steve Mattin.
Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií.
Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.
Autorizovaný dealer a opravce VOLVO
Člen koncernu TUkas