Zasedala Rada ředitelů (Valná hromada) Sdružení automobilového průmyslu

Zasedání probíhalo ve firmě TPCA Czech Kolín – Ovčáry Jednáno bylo mimo jiné i o novém Zákoníku práce.

Ve firmě TPCA Czech Kolín – Ovčáry proběhlo dne 7. prosince 2006 za rekordní účasti  členské základny  v pořadí již 62. zasedání Rady ředitelů (Valná hromada) Sdružení automobilového průmyslu (Sdružení AP). Mimo interní záležitosti Sdružení AP byly na tomto zasedání, za účasti místopředsedy Odborového svazu KOVO pana Jaroslava Součka a generálního ředitele Svazu průmyslu a dopravy pana Ing. Zdeňka Lišky, diskutovány otázky týkající se nového Zákoníku práce a souvisejících právních norem. Na jednání byl pozván též úřadující ministr práce a sociálních věcí pan RNDr. Petr Nečas, který se však těsně před zahájením zasedání omluvil.

V novém Zákoníku práce (ZP) je dle názoru členů Sdružení AP, vycházejícího z reálného prostředí výrobních firem, zapotřebí v co nejkratší době odstranit jeho diskutované nedostatky, přičemž za prioritní změny se považuje především:

  • zpřehlednění ZP z hlediska jeho praktické použitelnosti a pochopitelnosti jak ze strany zaměstnanců, tak i zaměstnavatelů; doporučuje se ustanovení týkající se státních zaměstnanců a zaměstnanců státních samospráv nebo jim na roveň postavených institucí řešit v zákoně o státní službě;
  • ustanovení týkající se možnosti použití kont pracovní doby (§ 86 a § 87) – přizpůsobit praktickým potřebám zaměstnavatelů; souhlas každého zaměstnance je v reálném prostředí firem v podstatě nemožný (delegovat do kolektivních smluv respektive do vnitřního předpisu);
  • mzdy ve vyrovnávacím období (§ 121 a § 122 představuje dvojí účetnictví, nárok zaměstnance na 80 % průměrného výdělku – tato částka může z řady důvodů převýšit sjednanou mzdu, což je vlastně v rozporu s principem zavedení kont pracovní doby);
  • zrovnoprávnění firem, ve kterých působí odborová organizace s firmami bez odborové organizace – to, co lze umožnit kolektivní smlouvou (u firem s odborovou organizací), by mělo být ekvivalentně umožněno i firmám bez odborové organizace (vnitřní předpis postavit na roveň kolektivní smlouvy jak v ZP, tak v navazujících, zejména pak daňových zákonech a to zcela jednoznačně);
  • možnost okamžitého zrušení pracovního poměru nevázat pouze na porušení povinnosti „vyplývající z právních předpisů vztahujících se k jím vykonávané práci zvlášť hrubým způsobem“, ale též na to, že „při výkonu práce či v přímé souvislosti s ním dojde k porušení pracovní povinnosti zvlášť hrubým způsobem“; obdobně i při posuzování náhrady škody;
  • pracovní smlouva a práce přesčas (§ 114), manažerské smlouvy – umožnit (tak jako tomu bylo v zákoně o mzdě) stanovení výše dojednané mzdy s přihlédnutím k případné práci přesčas, ponechat institut manažerské smlouvy a její vazby na vyšší odpovědnost, než je jen běžný zaměstnanecký poměr;
  • souběhy přestávek (bezpečnost a ochrana zdraví při práci, na jídlo a oddych) – zlepšení celkového systému;
  • hmotná zodpovědnost zaměstnanců z pohledu praktické proveditelnosti a ve vazbě na ostatní legislativu a časovou logiku;

Zlepšit bude nutno i provázanosti Zákoníku práce a Občanského zákoníku (jednoznačnost), důležitou otázkou jsou i výklady soudu.

Ve věci těch ustanovení nového Zákoníku práce, na které byla podána ústavní stížnost (z nichž některá obsahuje i současný ZP), se jako racionální jeví vyčkat na rozhodnutí Ústavního soudu.

Dále byl vyjádřen názor, že je nedůstojné, aby se představitelé odborových centrál a vrcholových organizací zaměstnavatelů vzájemně napadali ve sdělovacích prostředcích, namísto urychleného hledání možnosti náprav v ZP.

V současné době je do činnosti Sdružení AP zapojeno více než 150 firem a organizací, které přímo zaměstnávají téměř 120 000 osob. Podíl firem automobilového průmyslu na průmyslové produkci a exportu České republiky tvoří více než 21 % a výrazně kladným způsobem ovlivňuje zahraničně obchodní bilanci České republiky. Průměrné mzdy ve firmách Sdružení AP  přesahují v uplynulých letech o 10 až 11 % průměrnou mzdu vykázanou za celou Českou republiku.

Ing. Antonín Šípek, ředitel

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Češi stále riskují: Nejčastější příčiny nehod jsou rychlost, nepozornost a nedání přednosti

Češi stále riskují: Nejčastější...

Ve Spojeném království právě probíhá Road Safety Week (letos od 16. do 22. 11.), týden věnovaný prevenci a bezpečnosti silničního provozu. Do jednotlivých aktivit se zapojují partneři...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové Renault Clio: Malý městský švihák startuje na 430 tisících

Nové Renault Clio: Malý městský...

Šestá generace Renaultu Clio přijíždí do Česka. Odvážnější design, chytřejší technologie a hybrid, který zvládne 80 % městské jízdy na elektřinu. Renault vzal své ikonické Clio a dal...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Na Olympu se usadil BYD: Jak se nabíjí výkonem 1 megawatt?

Na Olympu se usadil BYD: Jak se nabíjí...

Když se dnes mluví o elektrické mobilitě, BYD stojí na vrcholku hory a vyhlíží celé odvětví z výšky. Není to náhoda – a už vůbec ne trik. Tahle technologická mašina o 120 000...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - CUPRA vypouští bestii: Leon VZ TCR přináší závodní adrenalin na běžné silnice

CUPRA vypouští bestii: Leon VZ TCR...

Závodní okruhy mají nového vyslance – a míří rovnou do ulic. CUPRA představuje Leon VZ TCR, nejsilnější Leon s pohonem předních kol v historii. Limitovaná edice pro pouhých 499 řidičů...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Peugeot Polygon: Když volant není volant a auto má duši z budoucnosti

Peugeot Polygon: Když volant není volant...

Peugeot odhalil koncepční vůz Polygon – plně funkční prototyp, který mění samotnou podstatu řízení. S revolučním volantem Hypersquare, elektronickým řízením Steer-By-Wire a překvapivě...