Citroen C3 na benzin i na zemní plyn mě mile překvapil

A to nejen dvoupalivovým systémem, ale i jízdními vlastnostmi a bohatou výbavou.

Testovaný Citroën C3 byl vybaven přímo při výrobě novým dvoupalivovým systémem (benzin – zemní plyn) a motorem 1,4i.

Citroen C3 na benzin i na zemní plyn mě mile překvapil
Citroen C3 na benzin i na zemní plyn mě mile překvapil
Citroen C3 na benzin i na zemní plyn mě mile překvapil

Osvědčený benzinový motor 1.4i má výkon 54 kW, na plynový pohon 49 kW při 5400 ot/min. Maximální točivý moment je při pohonu na benzin 118 Nm, na plyn 108 Nm při 2200 ot/min. Motor má specifické úpravy motoru pro použití zemního plynu (ventily, katalyzátor) se dvěma vzájemně spolupracujícími řídícími jednotkami motoru (benzin, CNG). Motor vždy startuje na benzin a po krátkém zahřátí se automaticky přepíná na pohon zemním plynem (CNG). Přechod z jednoho druhu pohonu na druhý je plynulý a bezproblémový a nepostřehnutelný (pouze kontrolka přestane blikat). Samozřejmě, že řidič má možnost přejít na plynový či benzinový režim též tlačítkem volby paliva na přístrojové desce. Volba a právě využívaný pohon je signalizován na přístrojové desce. Plyn se tankuje otvorem, který je umístěn vlevo za zadními dveřmi.

Citroen C3 na benzin i na zemní plyn mě mile překvapil
Citroen C3 na benzin i na zemní plyn mě mile překvapil
Citroen C3 na benzin i na zemní plyn mě mile překvapil

Plynová nádrž o užitečném objemu 56 l se nachází v zavazadlovém prostoru na místě rezervního kola a vlastní zavazadlový prostor nijak výrazně neomezuje. Nádrž pojme 8 kg (11,2 m3) plynu, na uvedené množství jsem ujel při kombinovaném provozu 210 km a průměrnou spotřebu jsem na 100 km vykázal 5,33 m3. Při ceně 15 Kč za 1 m3 je to 80 Kč za 100 km.

Benzinová nádrž je ve standardním objemu 47 l. Během testu jsem vykázal kombinovanou spotřebu 6,3 l na 100 km, při uvažované ceně za 1 l benzinu 28,50 Kč je to na 100 km 180 Kč. Na kapacitu benzinové nádrže jsem ujel 746 km.

Dojezdová vzdálenost tohoto vozu na benzin a plyn je celkem 956 km.

Pokud bych jezdil pouze na plyn (na startování je spotřeba benzinu zcela zanedbatelná) měl bych náklady pouze 80 Kč, při provozu pouze na benzin by stouply náklady na 180 Kč – tj. více jak 2 x.

Je třeba zdůraznit, že při provozu na zemní plyn se výrazně snižují emise CO2, a to na hodnotu 119 g/km. Motor v režimu plynu vykazoval nižší hlučnost, to mně souhlasně potvrdili i ostatní řidiči, kteří s C3 na pohon plynem jezdí.

Motor 1,4i při pohonu jak benzinem tak plynem mně umožnil svižnou jízdu a dosahování vyšších průměrných rychlostí. K tomu významně přispěly mimo jiné vhodně odstupňovaná manuální pětirychlostní převodovka a celková konstrukce podvozku. Citroen C3 velmi dobře drží stopu i na horší kvalitě silnic a umožňuje rychlou jízdu i v ostrých zatáčkách. K tomu přirozeně přispělo i vybavení testovaného vozu mimo jiné posilovačem řízení s variabilním účinkem v závislosti na rychlosti vozidla a systémem ABS s elektronickým rozdělovačem brzdného účinku a brzdovým asistentem. Hladina hluku v interiéru je nízká, což je důsledkem nejen dobrého odhlučnění motoru v obou režimech provozu, ale i odhlučněním podvozku.

Citroen C3 na benzin i na zemní plyn mě mile překvapil
Citroen C3 na benzin i na zemní plyn mě mile překvapil
Citroen C3 na benzin i na zemní plyn mě mile překvapil

Malý velký vůz – tak vychází poměr mezi vnějšími rozměry pětidveřového C3 a vnitřního prostoru. Citroen C 3 je vzhledem ke své malé délce – pouze 385 cm – ideálním pohyblivým vozem pro jízdu a parkování ve městě, svým komfortem však je vhodný i pro dálkové jízdy. Zavazadlový prostor má objem 146 litrů. Větší šířka vozu (167 cm) a vyšší poloha sedadel umožňuje všem cestujícím nejen pohodlné cestování, ale i výborný výhled z vozu, k čemuž přispívá rozměrné čelní sklo.

Pohodlná sedadla jsou anatomicky tvarovaná, při testovacích jízdách jsem ocenil jejich dobré boční držení. Sedadlo řidiče je i výškově nastavitelné a spolu s možností vertikálního i horizontálního nastavení volantu mi umožnilo zaujmout optimální polohu pro bezpečné řízení vozu. Přední sedadla se dají posouvat až o 23 cm, což přivítají řidiči vyšších postav. Přirozeně, že posun předního sedadla až do krajní zadní polohy snižuje prostor pro nohy cestujících na zadních sedadlech. Palubní deska je přehledná, přímo před řidičem je umístěn digitální ukazatel rychlosti a přímo nad ním otáčkoměr. Pocit bezpečí při jízdě pak navozují airbagy řidiče i spolujezdce včetně bočních airbagů, automatické zapnutí výstražných světel v případě prudkého brždění atd. V interiéru vozu je řada praktických odkládacích prostor, schránek a přihrádek. Vzhledem k tomu, že v prostoru pro náhradní kolo je umístěna nádrž pro plyn, je vybaven Citroen C3 na CNG sprejem pro bezdemontážní opravu defektu pneumatiky.

Design karoserie Citroenu C3 oblých linií na mě zapůsobil svým přátelským výrazem umocněným při pohledu zpředu úsměvným dojmem. Nízko umístěné široké nárazníky, vystouplé blatníky, kola umístěná v rozích karoserie a poměrně široký rozchod vozu zdůrazňují, že Citroen C3 je vozem dynamickým a hbitým s dobrými jízdními vlastnostmi, což se mi během testu v plném rozsahu potvrdilo.

Cena nového Citroënu C3 1,4i CNG je 436 650 Kč včetně DPH, v současnosti je akční cena 388 650 Kč.

základní ceně je obsažena poměrně bohatá výbava jako ku příkladu mimo již uvedené:

  • 5 x tříbodové bezpečnostní pásy, vpředu s pyrotechnickým předpínačem a omezovačem tahu
  • Akustická a vizuální signalizace nezapnutých bezpečnostních pásů vpředu i vzadu
  • 5x výškově nastavitelné hlavové opěrky na všech sedadlech
  • Bezpečnostní úchyty ISOFIX pro upevnění dětské sedačky na zadních sedadlech
  • Automatické zamykání dveří za jízdy s možností odpojení
  • Akustická výstraha při překročení předvolené rychlosti
  • Centrální zamykání s dálkovým ovládáním
  • Elektrické ovládání předních oken
  • Přední a zadní stěrače s cyklovačem stíracího intervalu
  • Vyhřívané zadní sklo
  • Látkové čalounění
  • Nárazníky lakované v barvě karosérie s dotykovými lištami v černé barvě
  • Ocelová kola 5,5 J x 14, pneumatiky 175/65 R14, celoplošné kryty kol „Milan“

Cena testovanáho Citroenu C3 1,4i CNG byla vyšší o 45 000 Kč vzhledem k jeho vybavení Paketem Komfort obsahující manuální klimatizaci, rádio s přehrávačem CD, elektricky ovládanými vnějšími zpětnými zrcátky, ukazatelem vnější teploty a velmi mně líbivým zeleným metalickým lakem.

Počet čerpacích stanic je zatím omezený: v Praze 10 je to Shell na Švehlově ulici a další v areálu Michelské plynárny. V celé ČR pak téměř 20.

Ve Francii je v prodeji domácí kompresní ministanice, které transformují zemní plyn na palivo a tak si může každý plnit nádrž svého auta doma. Montáž těchto stanic je snadná a jejich provoz není náročný na údržbu. Jejich instalaci samozřejmě musí provádět specializované firmy. .

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Autorizovaný dealer a opravce OPEL

Člen koncernu TUkas

Kontakt:
AUTO-STAIGER CZ A.S.
Praha 10, Černokostelecká 621/122
+420 271 009 111
servis.opel@auto-staiger.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - PALLAS a ÉTOILE: Nová označení pro auta DS

PALLAS a ÉTOILE: Nová označení pro...

V průběhu roku 2024 získají modely DS Automobiles novou, jednodušší strukturu nabídky, vycházející ze dvou verzí s označením PALLAS a ÉTOILE. Cílem je zajistit větší přehlednost a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Průměrné emise CO2 nových automobilů v roce 2023 v Česku nepatrně klesly. Premiantem je Citroën

Průměrné emise CO2 nových automobilů...

V uplynulém roce si v oblasti osobních vozidel připsaly nejvíce registrací značky Škoda (35,0 %), Hyundai (9,1 %), Volkswagen (8,6 %), Toyota (7,9 %) a Kia (5,2 %). Jak je na tom český trh a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Stellantis a Hype nasazují v Paříži první flotilu 50 bezbariérových taxíků na vodíkový pohon

Stellantis a Hype nasazují v Paříži...

Skupina Stellantis – první výrobce na světě, který uvedl na trh sériová užitková a osobní vozidla na vodíkový pohon – a Hype, nezávislý subjekt nabízející čistě vodíková řešení...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Koncepční bohyně zvítězila v anketě GQ CAR AWARDS 2023!

Koncepční bohyně zvítězila v anketě...

Koncepční vůz DS E-TENSE PERFORMANCE, navržený jako vysoce výkonná laboratoř, která má urychlit vývoj technologií pro další generace vozů DS Automobiles, získává nové ocenění v anketě...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Sláva na Hradě:  DS Automobiles a pak nový prezident

Sláva na Hradě: DS Automobiles a pak...

Pár dní před zvolením nové hlavy státu představila značka DS Automobiles na Pražském hradě své dva vrcholné modely, novou DS 7 E-TENSE 300 a limuzínu DS 9 E-TENSE 360. Modely mohli obdivovat...