Testovaný Citroën C3 byl vybaven přímo při výrobě novým dvoupalivovým systémem (benzin – zemní plyn) a motorem 1,4i.
Osvědčený benzinový motor 1.4i má výkon 54 kW, na plynový pohon 49 kW při 5400 ot/min. Maximální točivý moment je při pohonu na benzin 118 Nm, na plyn 108 Nm při 2200 ot/min. Motor má specifické úpravy motoru pro použití zemního plynu (ventily, katalyzátor) se dvěma vzájemně spolupracujícími řídícími jednotkami motoru (benzin, CNG). Motor vždy startuje na benzin a po krátkém zahřátí se automaticky přepíná na pohon zemním plynem (CNG). Přechod z jednoho druhu pohonu na druhý je plynulý a bezproblémový a nepostřehnutelný (pouze kontrolka přestane blikat). Samozřejmě, že řidič má možnost přejít na plynový či benzinový režim též tlačítkem volby paliva na přístrojové desce. Volba a právě využívaný pohon je signalizován na přístrojové desce. Plyn se tankuje otvorem, který je umístěn vlevo za zadními dveřmi.
Plynová nádrž o užitečném objemu 56 l se nachází v zavazadlovém prostoru na místě rezervního kola a vlastní zavazadlový prostor nijak výrazně neomezuje. Nádrž pojme 8 kg (11,2 m3) plynu, na uvedené množství jsem ujel při kombinovaném provozu 210 km a průměrnou spotřebu jsem na 100 km vykázal 5,33 m3. Při ceně 15 Kč za 1 m3 je to 80 Kč za 100 km.
Benzinová nádrž je ve standardním objemu 47 l. Během testu jsem vykázal kombinovanou spotřebu 6,3 l na 100 km, při uvažované ceně za 1 l benzinu 28,50 Kč je to na 100 km 180 Kč. Na kapacitu benzinové nádrže jsem ujel 746 km.
Dojezdová vzdálenost tohoto vozu na benzin a plyn je celkem 956 km.
Pokud bych jezdil pouze na plyn (na startování je spotřeba benzinu zcela zanedbatelná) měl bych náklady pouze 80 Kč, při provozu pouze na benzin by stouply náklady na 180 Kč – tj. více jak 2 x.
Je třeba zdůraznit, že při provozu na zemní plyn se výrazně snižují emise CO2, a to na hodnotu 119 g/km. Motor v režimu plynu vykazoval nižší hlučnost, to mně souhlasně potvrdili i ostatní řidiči, kteří s C3 na pohon plynem jezdí.
Motor 1,4i při pohonu jak benzinem tak plynem mně umožnil svižnou jízdu a dosahování vyšších průměrných rychlostí. K tomu významně přispěly mimo jiné vhodně odstupňovaná manuální pětirychlostní převodovka a celková konstrukce podvozku. Citroen C3 velmi dobře drží stopu i na horší kvalitě silnic a umožňuje rychlou jízdu i v ostrých zatáčkách. K tomu přirozeně přispělo i vybavení testovaného vozu mimo jiné posilovačem řízení s variabilním účinkem v závislosti na rychlosti vozidla a systémem ABS s elektronickým rozdělovačem brzdného účinku a brzdovým asistentem. Hladina hluku v interiéru je nízká, což je důsledkem nejen dobrého odhlučnění motoru v obou režimech provozu, ale i odhlučněním podvozku.
Malý velký vůz – tak vychází poměr mezi vnějšími rozměry pětidveřového C3 a vnitřního prostoru. Citroen C 3 je vzhledem ke své malé délce – pouze 385 cm – ideálním pohyblivým vozem pro jízdu a parkování ve městě, svým komfortem však je vhodný i pro dálkové jízdy. Zavazadlový prostor má objem 146 litrů. Větší šířka vozu (167 cm) a vyšší poloha sedadel umožňuje všem cestujícím nejen pohodlné cestování, ale i výborný výhled z vozu, k čemuž přispívá rozměrné čelní sklo.
Pohodlná sedadla jsou anatomicky tvarovaná, při testovacích jízdách jsem ocenil jejich dobré boční držení. Sedadlo řidiče je i výškově nastavitelné a spolu s možností vertikálního i horizontálního nastavení volantu mi umožnilo zaujmout optimální polohu pro bezpečné řízení vozu. Přední sedadla se dají posouvat až o 23 cm, což přivítají řidiči vyšších postav. Přirozeně, že posun předního sedadla až do krajní zadní polohy snižuje prostor pro nohy cestujících na zadních sedadlech. Palubní deska je přehledná, přímo před řidičem je umístěn digitální ukazatel rychlosti a přímo nad ním otáčkoměr. Pocit bezpečí při jízdě pak navozují airbagy řidiče i spolujezdce včetně bočních airbagů, automatické zapnutí výstražných světel v případě prudkého brždění atd. V interiéru vozu je řada praktických odkládacích prostor, schránek a přihrádek. Vzhledem k tomu, že v prostoru pro náhradní kolo je umístěna nádrž pro plyn, je vybaven Citroen C3 na CNG sprejem pro bezdemontážní opravu defektu pneumatiky.
Design karoserie Citroenu C3 oblých linií na mě zapůsobil svým přátelským výrazem umocněným při pohledu zpředu úsměvným dojmem. Nízko umístěné široké nárazníky, vystouplé blatníky, kola umístěná v rozích karoserie a poměrně široký rozchod vozu zdůrazňují, že Citroen C3 je vozem dynamickým a hbitým s dobrými jízdními vlastnostmi, což se mi během testu v plném rozsahu potvrdilo.
Cena nového Citroënu C3 1,4i CNG je 436 650 Kč včetně DPH, v současnosti je akční cena 388 650 Kč.
V základní ceně je obsažena poměrně bohatá výbava jako ku příkladu mimo již uvedené:
- 5 x tříbodové bezpečnostní pásy, vpředu s pyrotechnickým předpínačem a omezovačem tahu
- Akustická a vizuální signalizace nezapnutých bezpečnostních pásů vpředu i vzadu
- 5x výškově nastavitelné hlavové opěrky na všech sedadlech
- Bezpečnostní úchyty ISOFIX pro upevnění dětské sedačky na zadních sedadlech
- Automatické zamykání dveří za jízdy s možností odpojení
- Akustická výstraha při překročení předvolené rychlosti
- Centrální zamykání s dálkovým ovládáním
- Elektrické ovládání předních oken
- Přední a zadní stěrače s cyklovačem stíracího intervalu
- Vyhřívané zadní sklo
- Látkové čalounění
- Nárazníky lakované v barvě karosérie s dotykovými lištami v černé barvě
- Ocelová kola 5,5 J x 14, pneumatiky 175/65 R14, celoplošné kryty kol „Milan“
Cena testovanáho Citroenu C3 1,4i CNG byla vyšší o 45 000 Kč vzhledem k jeho vybavení Paketem Komfort obsahující manuální klimatizaci, rádio s přehrávačem CD, elektricky ovládanými vnějšími zpětnými zrcátky, ukazatelem vnější teploty a velmi mně líbivým zeleným metalickým lakem.
Počet čerpacích stanic je zatím omezený: v Praze 10 je to Shell na Švehlově ulici a další v areálu Michelské plynárny. V celé ČR pak téměř 20.
Ve Francii je v prodeji domácí kompresní ministanice, které transformují zemní plyn na palivo a tak si může každý plnit nádrž svého auta doma. Montáž těchto stanic je snadná a jejich provoz není náročný na údržbu. Jejich instalaci samozřejmě musí provádět specializované firmy. .
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Autorizovaný dealer a opravce OPEL
Člen koncernu TUkas