Sedmdesátiletá historie společnosti SEAT dokládá schopnost vlastní transformace

  • Od modelu SEAT 600 až po výrobu plicních ventilátorů
  • Společnost SEAT, založená 9. května 1950, oslaví v sobotu 70. výročí
  • Historie úspěchů, výzev a nepřetržité transformace: Od výrobce automobilů k velké, trvale udržitelné, inovativní a technologické společnosti
  • SEAT má 15 000 zaměstnanců a je největším průmyslovým investorem do výzkumu a vývoje ve Španělsku, tvoří 1 % jeho HDP a je největším vývozcem
  • SEAT hledí vzpřímeně do budoucnosti utvářené digitalizací, novou městskou mobilitou a elektrifikací

SEAT se před sedmdesáti lety vydal na vzrušující cestu. Společnost, která postavila Španělsko na kola a demokratizovala mobilitu, byla založena 9. května 1950. Od tohoto okamžiku až do sobotního 70. výročí zažila společnost SEAT hlubokou transformaci a v nečekaných situacích vždy přinášela nová řešení.

Společnost se na této cestě plné výzev stala tím, čím je dnes. Je jedinou společností ve Španělsku, která navrhuje design, konstruuje, vyvíjí, vyrábí a prodává automobily. Je největším průmyslovým investorem do výzkumu a vývoje ve Španělsku, na jehož HDP se podílí 1 %. SEAT vyváží 80 % vyrobených vozidel. Společnost s výbornými hospodářskými výsledky je součástí koncernu Volkswagen, předního globálního výrobce automobilů. SEAT roste, a i nadále nabízí nejlepší řešení pro mobilitu, která usnadňuje lidem život.

Carsten Isensee, předseda představenstva a člen představenstva společnosti SEAT, odpovědný za finance a IT, zdůraznil, že „SEAT ve své 70leté historii stále znovu prokazoval svou schopnost vydávat se novými směry a úspěšně překonávat přicházející výzvy. SEAT se díky své transformační síle vyvinul z výrobce automobilů v důvěryhodnou technologickou a průmyslovou společnost“.

Z Barcelony do světa

SEAT otevřel brány výrobního závodu Zona Franca v roce 1953. V té době vyráběl pět vozů SEAT 1400 denně. Po 40 letech produkce ikonických modelů, které se zapsaly do historie značky a mezi něž patří například SEAT 600 nebo SEAT 127, se společnost rozhodla vybudovat nový, větší a modernější výrobní závod. V roce 1993 tak došlo k převedení výroby z Barcelony do Martorellu. Tento výrobní závod, vybudovaný počáteční investicí 244,5 miliardy peset (1,47 miliardy eur), byl slavnostně otevřen u příležitosti představení druhé generace modelu SEAT Ibiza a nového modelu SEAT Cordoba. V Martorellu vznikalo 1500 vozů Ibiza a Cordoba denně.

Společnost SEAT má v současnosti tři výrobní centra: Barcelona, El Prat de Llobregat a Martorell. V současnosti se v nich vyrábějí modely Ibiza, Arona a Leon. SEAT kromě toho vyrábí SUV Ateca v České republice, Tarraco v Německu, rodinné MPV Alhambra v Portugalsku a první 100% elektromobil značky SEAT, Mii electric, na Slovensku. Dodnes bylo vyrobeno celkem více než 19 milionů vozidel SEAT.

SEAT vyvezl první automobily v roce 1965 do Kolumbie a od té doby se etabloval jako největší španělský průmyslový vývozce, který přispívá téměř 3 % k celkovému vývozu španělské ekonomiky. Vozidla SEAT se v současnosti prodávají na tak rozmanitých místech celého světa, jakými jsou Nový Zéland, Mexiko nebo Francouzská Guyana.

SEAT prošel v uplynulých 70 letech dynamickým vývojem s exponenciálním nárůstem výroby i vývozu. Například stejný počet vozů, na jejichž výrobu byl dříve zapotřebí celý den, dnes vznikne během tří minut, anebo v porovnání s dvouletou čekací lhůtou na SEAT 600 v 50. letech

20. století je možné v současnosti díky službě Fast Lane zakoupit vůz SEAT za 10 minut pěti kliknutími myši a převzít ho za méně než 21 dnů.

Široká a konkurenceschopná produktová řada

Španělský výrobce automobilů představil v uplynulých 70 letech celkem 75 modelů včetně různých verzí a generací, a to včetně řady milníků ve vývoji značky SEAT. Jedním z nich byl i SEAT 1400, první vůz SEAT vyrobený v roce 1953. Další legendou je SEAT 600, který se brzy po své premiéře v roce 1957 stal symbolem svobody a mobility. V roce 1984 přišel na scénu první model SEAT Ibiza a v roce 1999 byl uveden prodejně neméně úspěšný SEAT Leon. Významný okamžik nastal také v roce 2016. SEAT tehdy rozšířil svou produktovou řadu vstupem do segmentu SUV. Po modelu SEAT Ateca následovala další SUV, SEAT Arona a SEAT Tarraco. V roce 2019 bylo oznámeno uvedení prvního elektromobilu značky SEAT, Mii electric.

Nepřetržitě přitom probíhala evoluce a modernizace jednotlivých modelů, která zahrnovala veškeré aspekty technického vývoje automobilu od bezpečnostních systémů až po nejvyspělejší konektivitu. Současnost se nese v duchu velké elektrické ofenzivy v rámci úsilí společnosti SEAT o trvale udržitelnější a ekologičtější mobilitu. V letech 2020 a 2021 uvede SEAT na trh nové modely s elektrickým nebo externě nabíjitelným hybridním pohonem, které doplní v současnosti nabízenou elektrickou verzi modelu SEAT Mii. Mezi ně patří nová rodina modelů Leon s verzí PHEV (externě nabíjitelný hybridní pohon), Tarraco PHEV a nedávno představený model CUPRA Formentor, který bude rovněž nabízen ve variantě s hybridním pohonem a možností nabíjení z elektrické sítě. Druhým vozidlem společnosti SEAT se 100% elektrickým pohonem po modelu Mii electric se stane el-Born.

CUPRA jako další doklad schopnosti vlastní transformace společnosti SEAT

Modely CUPRA byly od uvedení modelu Ibiza CUPRA na trh v roce 1996 vždy nejintenzivnějším ztělesněním sportovního charakteru značky SEAT. SEAT v roce 2018 znovu potvrdil své schopnosti vlastní transformace a vytvořil značku CUPRA jako jedinečný projekt, který společnosti SEAT zpřístupní nové trhy a osloví nové skupiny zákazníků, hledající ještě výjimečnější produkty. Cílem značky CUPRA je také přispívat ke zvyšování ziskové marže společnosti SEAT. Nová značka si podmaňuje automobilové nadšence a její modely využívající výhody elektrifikace charakterizuje moderní design ve spojení se sportovními výkony. Výrobce unikátních vozů představil po uvedení modelu CUPRA Ateca a nové rodiny modelů CUPRA Leon nevšední automobil CUPRA Formentor, první model navržený speciálně pro nejsportovnější značku společnosti SEAT a vyráběný v Martorellu. Značka CUPRA kromě toho nedávno slavnostně otevřela své sídlo CUPRA Garage.

Mnohem víc než jen výrobce automobilů – technologická společnost pro mobilitu

Zatímco ke zrození společnosti SEAT došlo s vidinou demokratizace mobility ve Španělsku, v uplynulých letech učinil SEAT významné kroky k tomu, aby se stal poskytovatelem služeb v oblasti mobility, které přesahují hranice pouhé výroby vozidel. SEAT tím reaguje na jeden z největších trendů budoucnosti, jímž je ekonomika založená na spolupráci, sdílení a trvalé udržitelnosti. SEAT se stal v roce 2019 kompetenčním centrem v rámci celého koncernu Volkswagen pro mikromobilitu a vede strategii nových produktů a služeb pro městskou mobilitu. Společnost založila strategickou obchodní jednotku SEAT Urban Mobility a představila svůj první motocykl, SEAT eScooter Concept, a studii elektrické koloběžky eKickscooter Concept. Tyto produkty doplní na trhu již nabízenou elektrickou koloběžku eXS Kickscooter.

Dalším příkladem schopnosti naprosté transformace je SEAT:CODE, kompetenční centrum pro vývoj softwaru, založené v roce 2019. Nová laboratoř se zabývá dvěma hlavními oblastmi. Na jedné straně urychluje pokračující digitální transformaci a zvyšování efektivity digitalizací procesů. Na druhé straně se snaží posilovat obchodní modely založené na nových konceptech mobility, konektivity a digitalizace automobilu se zvláštním zaměřením na SEAT.

Na počest založení společnosti SEAT před 70 lety brzy otevře své prostory CASA SEAT v srdci Barcelony, místo pro setkávání, objevování mobility budoucnosti a konání nejrůznějších aktivit. CASA SEAT se stane významným místem kulturního života Barcelony.

Současnost a budoucnost průmyslu ve Španělsku

SEAT ve své 70leté historii vždy usiloval o trvale udržitelný růst a byl hlavní hnací sílou vývoje automobilového průmyslu ve Španělsku. Zatímco v roce 1953 byla výroba spuštěna s 925 zaměstnanci, v současnosti pracuje ve společnosti SEAT více než 15 000 zaměstnanců. V důsledku multiplikačního efektu vzniklo v návazných odvětvích dalších cca 100 000 pracovních míst.

SEAT je největším průmyslovým vývozcem ve Španělsku. Z celkového obratu 11,157 miliardy EUR v roce 2019 připadalo 81 % (9,041 miliardy EUR) na vývoz automobilů a komponentů. SEAT Martorell je v současnosti závodem, který vyrábí nejvíce automobilů ve Španělsku. Španělsko je přitom druhým největším výrobcem automobilů v Evropě. Pozoruhodné jsou také masivní výdaje společnosti SEAT na investice a do výzkumu a vývoje. Do této oblasti směřovalo v roce 2019 celkem 1,259 miliardy EUR, z toho bylo 27 milionů EUR investováno přímo do trvale udržitelných iniciativ ve výrobním závodě Martorell s cílem snižovat emise CO2. Ambiciózní ekologická strategie hodlá do roku 2030 vytvořit v Martorellu výrobní závod s nulovou bilancí emisí oxidu uhličitého.

Společnost SEAT jde příkladem také v péči o zdraví svých zaměstnanců a od roku 2017 provozuje podnikové zdravotnické a rehabilitační centrum CARS. Jedinečné lékařské centrum nabízí preventivní vyšetření a zdravotní i rehabilitační péči více než 15 000 zaměstnancům. Lékaři centra poskytují více než 70 000 odborných konzultací ročně.

Společně v minulosti i budoucnosti – od modelu SEAT 600 až po výrobu plicních ventilátorů

SEAT je již 70 let součástí lidských životů a v náročných obdobích, jakým je i současná krize v souvislosti s onemocněním COVID-19, se snaží podporovat společnost a vycházet vstříc jejím potřebám. SEAT během aktuální pandemie spustil rozmanité iniciativy bojující proti viru. Mezi ně patří například výroba nejpotřebnějších zdravotnických pomůcek a přístrojů pro nemocnice, například plicních ventilátorů. Tým 150 odborníků vyvinul během několika týdnů prototyp, který využívá ozubená soukolí zhotovená společností SEAT metodou aditivní výroby, hřídele a upravený elektromotor ze systému stěračů skla čelního okna modelu SEAT Leon. Nakonec bylo vyrobeno více než 600 plicních ventilátorů, poskytnutých nemocnicím v celém Španělsku, což byl náš malý příspěvek k posilování naděje v budoucnost, v níž se všichni společně znovu postupně vydáme do ulic a vyjedeme na silnice, abychom si užívali svobody.

Podrobnější informace o uplynulých sedmi desetiletích naleznete v presskitu.

 

 

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Manfred Schöner
Jáchymovská 53, 360 04 - Karlovy Vary - Bohatice
355 329 821
autoschoner.ch@volny.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Autocentrum Jan Šmucler
Borská 59, 301 00 - Plzeň-Karlov
800 900 701
plzen@smucler.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Francouzské otevření nové sezony

Francouzské otevření nové sezony

Tým Rabbit Czech Racing otevřel letošní sezónu prvním podnikem mezinárodního seriálu FIA International Hill Climb Cup ve francouzském St Jean du Gard. Jezdec Adam Králík obsadil na této trati...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nejikoničtější model SEATu slaví 40 let. Tohle je Ibiza Anniversary Limited Edition

Nejikoničtější model SEATu slaví 40...

Španělská automobilka SEAT oslavuje 40. výročí Ibizy, nejikoničtějšího modelu značky, limitovanou edicí s označením „Anniversary“. Model pojmenovaný po ostrově Ibiza přinesl...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta -

SEAT nainstaluje 39 000 solárních panelů. Ztrojnásobí kapacitu vlastní výroby z OZE Společnost SEAT S.A. ztrojnásobí kapacitu vlastní výroby elektrické energie z obnovitelných zdrojů...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Dvojitým vítězstvím k domácímu mistrovskému titulu

Dvojitým vítězstvím k domácímu...

Adam Králík, jezdec týmu Rabbit Czech Racing, zvítězil během uplynulého víkendu v obou závodech na Albrechtickém kopci v Lanškrouně a tímto výsledkem si zajistil v posledním podniku sezóny...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Králík v závodech do (vrbenského) vrchu bral dvě stříbra

Králík v závodech do (vrbenského)...

I přes odlišné podmínky na trati během předposledního víkendového závodu MČR v automobilových závodech do vrchu ve Vrbně pod Pradědem zůstaly výkony Adama Králíka po oba dny velmi...