Model 407 a motor HDI představují „vítězný pár“, který se od uvedení na trh podílí 79 % na celkových prodejích vozu v Evropě a 87 % ve Francii.
Nabídka diselových motorů HDI FAP pro verze sedan a SW se v současné době skládá ze dvou pohonných jednotek:
- 1.6 16 V o výkonu 80 kW (110 k) při 4 000 1/min a točivém momentu 240 Nm (přechodně 260 Nm) při 1 750 ot/min spojeném s manuální pětistupňovou převodovkou,
- 2.0 16 V o výkonu 100 kW (136 k) při 4 000 1/min a točivém momentu 320 Nm (přechodně 340 Nm) při 2 000 ot/min spojeném se šestistupňovou manuální převodovkou nebo automatickou se sekvenčním způsobem ovládání Tiptronic system Porsche.
Letošní rok 407 obohacen byl a bude model o novou mřížku s chromovanými lištami po vzoru sportovního kupé a na podzim letošního roku i o nový motor HDI.
Tento nový bi-turbo motor, vrchol řady čtyřválců HDI, je vybaven inovativní technologií, která řidičům verzí 407 sedan a SW poskytne živost a jízdní komfort obvyklý u pohonů s vyšším počtem a objemem válců. Důkazem jsou vyšší výkonové hodnoty, například u verze sedan stačí řidiči pouhých 30 vteřin k překonání 1 000 m s pevným startem a z 80 na 120 km/h zrychlí na 5. převodový stupeň za 8,1 s. Maximální rychlost dosažená na 6. převodový stupeň je 225 km/h.
Technologie použité u tohoto pohonu, díky nimž je dostatečný točivý moment disponibilní již od nízkých otáček motoru, umožňují zachovat spotřebu paliva (6,1 l v kombinovaném provozu) a emise CO2 (160 g/km).
MOTOR 2.2 HDI FAP
Nový motor 2.2 HDI FAP představuje čtvrtou fázi spolupráce mezi skupinami PSA Peugeot Citroën a Ford Motor Company a doplňuje řadu HDI motorů s úspěchem vyvíjenou od podpisu spolupráce v roce 1998. Čtyřválec o objemu 2 179 cm3 je vybaven šestnáctiventilovou mechanikou a dvěma vačkovými hřídeli v hlavě.
Mimořádná pozornost byla věnována točivému momentu a rychlosti reakce v nízkootáčkovém režimu, a tak při 1 000 ot/min motor vyvíjí již 200 Nm a 280 Nm dosahuje při 1 250 ot/min. Navíc se jednotka vyznačuje velkým rozpětím záběru s vysokou disponibilitou motoru při všech režimech otáček (více než 355 Nm při 3 000 1/min). Maximální výkon 125 kW vyvíjí při 4 000 1/min a maximální točivý moment 370 Nm při 1 500 1/min, to znamená o 54 % více než předcházející generace 2.2 HDI při stejném režimu.
Tvorba koncepce motoru byla podřízena ambiciózním cílům :
- Dosáhnout živosti a jízdního komfortu motorů s vyšším počtem válců a současně zachovat sníženou úroveň spotřeby paliva a emisí CO2 a vynikající ekologické parametry (Euro 4 a FAP).
- Snížením výšky bloku motoru pod kapotou přispět ke zvyšujícím se nárokům na ochranu chodců při srážce s vozem.
- Dvěma vyvažovacími hřídeli s protiběžnou rotací zajistit vysokou míru akustického a vibračního komfortu.
- Nový typ spalovacího prostoru, společná zásobovací rampa Common rail třetí generace s maximálním tlakem 1 800 barů a samozřejmě dva paralelní sekvenční turbokompresory, jsou hlavní technologické inovace, které umožnily vyvinout tuto technickou výzvu.
- Dva paralelní sekvenční turbokompresory
- Technologie dvou sekvenčních turbokompresorů je u čtyřválcového motoru světovou premiérou.
- Systém (patentovaný Honeywell Turbo Technology) se skládá ze dvou identických turbokompresorů menších rozměrů.
- Při nízkých otáčkách zajišťuje reaktivitu motoru pouze jeden turbokompresor. Druhý kompresor se aktivuje paralelně v rozpětí od 2 600 až 3 200 1/min v závislosti na zatížení motoru a atmosférických podmínkách. Tímto způsobem je pokryto celé rozpětí otáčkového režimu motoru. Celý systém kompletně řídí počítač kontroly motoru.
- Nízká nečinnost turbokompresorů, způsobená jejich malými rozměry, odstraňuje časovou prodlevu reakce.
- Technologické inovace umožnily zlepšit komfort řízení a zejména pak dosáhnout vysoké disponibility točivého momentu. Řidič může navíc déle využívat nízkootáčkový režim a snížit tak spotřebu paliva.
Spalovací komora ECCS (Extreme Conventional Combustion System)
Všechny písty motoru 2.2 HDI jsou opatřeny novým tvarováním spalovacího prostoru. Vzhledem k předcházející generaci je spalovací prostor charakterizován nižším kompresním poměrem (16,6 v porovnání s 18) a větším průměrem (+25 %), tím dochází k omezení poměru paliva, které přichází do kontaktu se stěnami a snížení množství neúplně spáleného paliva. Uvedeného efektu je dosaženo speciálními úpravami geometrie a koncepce pístů (vyrobeny z mechanicky a tepelně vysoce odolného hliníku). Geometrie rovněž umožňuje snížením tepelných ztrát na stěnách velice výrazným způsobem omezit SWIRL (točivý pohyb vzduchu ve spalovací komoře).
Díky těmto vývojovým modifikacím se zlepšuje homogenita palivové směsi, dochází k výraznému zlepšení celkového chodu motoru a tiššímu spalování.
Systém spalování ECCS je spojen se zcela novou společnou zásobovací rampou Common rail Bosch třetí generace, u níž je tlak vstřikování zvýšen až na 1 800 barů (1 350 u rampy první generace).
Vyšší tlak vstřikování spolu s novými piezoelektrickými vstřikovači s tryskami se sedmi otvory (na místo původních pěti) o průměru 135 mikronů, umožňují znásobit počet vstřiků (až 6 možných vstřiků v jednom cyklu) a vytváří velice jemné rozptýlení nafty. S takto optimalizovanou směsí vzduch/nafta je spalování úplnější, homogenní a s nižšími emisemi škodlivin.
Extrémně jemné rozptýlení nafty ve spalovací komoře vysokotlakým vstřikováním společnou rampou umožňuje homogenní a úplnější spalování s lepším průběhem, které znatelně omezuje zdroj emisí škodlivin.
Aktivní podíl na ochraně životního prostředí a respektování emisních norem EURO 4 má navíc i fungování obou turbokompresorů a systém recirkulace výfukových plynů. Konkrétně přináší u motoru 2.2l HDI FAP spojení nové spalovací komory s tlakem vstřikování 1 800 barů snížení emisí řádově o 30 % v porovnání s předcházející generací.
Motor je samozřejmě spojen s nejnovější technologií FAP s aditivním filtrem. Filtr pevných částic třetí generace « osmihranného » typu má u nového motoru 2.2 HDI interval výměny 180 000 kilometrů. Prodloužení intervalu bylo umožněno vyšší kvalitou aditiva a filtrační vložky.
Aditivum Eolys, jehož účinnost dovoluje menší dávkování do paliva, snižuje množství pevných zbytků ukládaných na stěnách filtru. Filtrační vložka má novou strukturu, jejíž « osmihranná » geometrie a větší průměr vstupních kanálků významně zvyšuje kapacitu zachycení pevných nespálených částic.
V porovnání s předcházející vývojovou variantou je celková výška motoru snížena o 4 cm. Větší kompaktnost tohoto motoru dovoluje jeho snadnější adaptaci pro různé vozy a verze a větší prostor mezi blokem motoru a kapotou zároveň zlepšuje ochranu chodců i posádky vozu. Uvolněný prostor pod kapotou vozidla umožňuje vyšší absorbci energie nárazu.
Dvojitá stěna skříně motoru, patentovaná a vyráběná přímo ve slévárně, zlepšuje akustický projev motoru o 3dB, což je hladina, kterou uživatel vozu významně vnímá. Dva vyvažovací hřídele s protiběžnou rotací se pozitivně podílejí na dobrém vibračním projevu motoru. Navíc těleso škrticí klapky s motorkem umístěné v systému rozvodu má velice krátkou dobu odezvy a spíná ve fázi volnoběžných otáček, aby se zabránilo přenosu vibrací motoru.
Velký objem olejové nádrže rozdělené na dvě části, umožňuje prodloužit interval výměny oleje na 30 tis km. Podobně jsou i řemen pohonu a příslušenství motoru sestrojeny tak, aby po dobu životnosti vozu nebyla nutná jejich údržba.
MANUÁLNÍ ŠESTISTUPŇOVÁ PŘEVODOVKA ML6C
Motor 2.2 HDI FAP je u modelu 407 spojen s manuální šestistupňovou převodovkou ML6C, oblíbenou pro svůj jízdní komfort, přesnost a rychlost řazení. Kompaktnost, jedna z jejích nejvýznačnějších charakteristik, umožnila zachovat stejné vnější rozměry jako u pětistupňové převodovky a zároveň neměnný poloměr otáčení.
Aby byla schopna snášet točivý moment 370 Nm je převodovka vyztužena v úrovni spojkového pouzdra a diferenciálu.
Podvozkové části byly přizpůsobeny dynamice pohonné jednotky. Tlumiče spojené se strukturou karoserie se zvýšenou pevností v krutu tvoří technologicky účinný celek, který splňuje nároky na aktivní bezpečnost a zároveň poskytuje jízdní potěšení na vysoké úrovni.
Přední náprava s technologií dvojitého trojúhelníkového ramena s oddělenou těhlicí poskytuje výborné vedení stopy a přesné řízení. Zadní víceramenná náprava rovněž zaručuje přesné vedení každého kola za všech okolností. Na výrobu obou náprav je ve velkém poměru používána slitina hliníku, což se pozitivně odráží na jejich mechanických vlastnostech a nízké hmotnosti.
Sedan i SW 407 s novým motorem 2.2 HDI FAP jsou vybaveny hliníkovými koly 17’’ s pneumatikami 215/55 R 17 W. Brzdy, odpovídající dynamickému potenciálu vozu, mají vpředu kotouče o rozměru 330×30 mm a vzadu 290×12 mm. Systém proti zablokování kol ABS, elektronický rozdělovač brzdných sil na každé kolo a podpora brzdění v kritických situacích EVA doplňuje účinný brzdový systém.
Podobně jako u ostatních verzí 407, je nová generace vybavena mimořádně citlivým řízením a koriguje veškeré přetáčivé i nedotáčivé tendence vozidla.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií