Kontrolujete olej? Tak dejte hlavu pod kapotu

Auto prošpikované eletronikou může být dobrým pomocníkem, ale bezhlavě se spoléhat na moderní technologie se také nemusí vyplatit. To platí i u tak běžné činnosti, jako je kontrola motorového oleje. Jak tedy správně postupovat?

Jindřich Krejčí ze sítě autoservisů ProfiAuto k tomu uvádí: „Řidiči se bohužel málokdy dívají pod kapotu a spoléhají jenom na eletroniku. To může být chyba, protože čidla a realita jsou dvě rozdílné věci. I když si často stěžujeme na nespolehlivou elektroniku, tak s ohledem na naše pohodlí ukazatelům počítače rádi důvěřujeme”

Počítač vyšle pokyn pro řidiče tehdy, až když je hladina oleje opravdu nízká. To může směřovat k nasátí vzduchu do olejového čerpadla a motor bude na chvíli pracovat na sucho. Kontrolka na palubní desce ve skutečnosti informuje řidiče o nízkém tlaku v mazací soustavě, a to není stejné, jako nízký stav oleje.

Podle různých návodů a doporučení by měla být hladina oleje někde uprostřed minimální a maximální hladiny, kterou ukazuje měrka. Ale je to opravdu tak? Olej je cenným platidlem nejen pro motor, ale značné množství oleje jsou schopné nasát i turbodmychadla a vydatnou olejovou koupelí nepohrdne třeba i variátor.

„Proto je lepší mít oleje více, nejlépe co nejvíce k maximální úrovni. A hlavně je důležité pravidelně kontrolovat jeho stav a reagovat na jeho úbytek,“ říká Jindřich Krejčí.

A jak správně úroveň oleje ověřit? Motor vozidla by měl být rozehřátý, ale ne zase po nějaké ostré a divoké jízdě. Nejlepší je počkat nějakých 11 až 20 minut. Vyjmout měrku, otřít ji hadrem, vsunout ji zpátky a po opětovném vyjmutí zjistit hladinu oleje. Aby to bylo spolehlivé, tak by auto mělo stát na rovném povrchu.

 

 

 

 

 

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kolo do auta nepatří aneb jak si nepokazit cyklovýlet/hqdefault.jpg">

Kolo do auta nepatří aneb jak si...

Pokud jste až dosud převáželi kolo uvnitř auta, je dobré vědět, že to není jen složitější než použití nosiče, ale i méně bezpečné. Naučte se proto kolo převážet chytře a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jaké auto si teď koupit kvůli emisím? Hybridy nebo plug-iny jsou u osobních vozů jistota

Jaké auto si teď koupit kvůli emisím?...

Jak se rozhodnout pro správný typ pohonu? Pro každého uživatele je dobré něco jiného. Pro osobní vozy jsou dnes ideální hybridy nebo plug-in hybridy, říká produktový manažer Toyota Václav...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí nová CUPRA Formentorhttp://www.youtube.com/watch?v=pV2BkrWPMhY/hqdefault.jpg">

Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí...

Na montážní lince výrobního závodu Martorell se něco změnilo: Poprvé se na ní objevují nové světlomety Matrix LED s charakteristickým světelným designem, který připomíná oči s motivem...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Co dělat po dopravní nehodě/hqdefault.jpg">

Co dělat po dopravní nehodě

Abyste jakoukoli dopravní nehodu mohli řešit s klidnou hlavou, je dobré vědět, jak v takových chvílích správně postupovat, případně kdy je nutné volat policii a jak správně komunikovat...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Naváže Štajf ve Španělsku na domácí úspěch?

Naváže Štajf ve Španělsku na domácí...

Evropský šampionát automobilových soutěží historických vozů se z České republiky přestěhuje o nadcházejícím víkendu do slunného Španělska. V jubilejním 15. ročníku Historic Rally of...