Auto prošpikované eletronikou může být dobrým pomocníkem, ale bezhlavě se spoléhat na moderní technologie se také nemusí vyplatit. To platí i u tak běžné činnosti, jako je kontrola motorového oleje. Jak tedy správně postupovat?
Jindřich Krejčí ze sítě autoservisů ProfiAuto k tomu uvádí: „Řidiči se bohužel málokdy dívají pod kapotu a spoléhají jenom na eletroniku. To může být chyba, protože čidla a realita jsou dvě rozdílné věci. I když si často stěžujeme na nespolehlivou elektroniku, tak s ohledem na naše pohodlí ukazatelům počítače rádi důvěřujeme”
Počítač vyšle pokyn pro řidiče tehdy, až když je hladina oleje opravdu nízká. To může směřovat k nasátí vzduchu do olejového čerpadla a motor bude na chvíli pracovat na sucho. Kontrolka na palubní desce ve skutečnosti informuje řidiče o nízkém tlaku v mazací soustavě, a to není stejné, jako nízký stav oleje.
Podle různých návodů a doporučení by měla být hladina oleje někde uprostřed minimální a maximální hladiny, kterou ukazuje měrka. Ale je to opravdu tak? Olej je cenným platidlem nejen pro motor, ale značné množství oleje jsou schopné nasát i turbodmychadla a vydatnou olejovou koupelí nepohrdne třeba i variátor.
„Proto je lepší mít oleje více, nejlépe co nejvíce k maximální úrovni. A hlavně je důležité pravidelně kontrolovat jeho stav a reagovat na jeho úbytek,“ říká Jindřich Krejčí.
A jak správně úroveň oleje ověřit? Motor vozidla by měl být rozehřátý, ale ne zase po nějaké ostré a divoké jízdě. Nejlepší je počkat nějakých 11 až 20 minut. Vyjmout měrku, otřít ji hadrem, vsunout ji zpátky a po opětovném vyjmutí zjistit hladinu oleje. Aby to bylo spolehlivé, tak by auto mělo stát na rovném povrchu.