Společnost DaimlerChrysler oznámila nový model řízení, který zlepší konkurenceschopnost koncernu a umožní další růst zisku

Roční správní náklady budou sníženy o 1,5 miliardy EUR a ve správních funkcích během tří let bude počet zaměstnanců snížen o 20 procent.

Integrace činí organizaci rychlejší, flexibilnější, štíhlejší a efektivnější. Model má umožnit další integraci podniku, plné zaměření operativních úseků na příslušné klíčové procesy a podpořit spolupráci v podniku. Kromě toho se mají snížit redundance a odstranit úrovně managementu.

Jen v roce 2005 DaimlerChrysler uvedl na trh 17 nových produktů a disponuje tak jedním z nejmladších produktových portfolií v automobilovém průmyslu. Tyto ofenzivní investice mají v budoucnu pokračovat.

„V posledních letech jsme se zaměřovali na obchod s automobily a začali jsme optimalizovat klíčové procesy v oblastech naší obchodní činnosti“, řekl Zetsche. „Abychom však zajistili svou budoucnost v této silně konkurenční branži, musíme optimalizovat také správní funkce a řídit se požadavky našeho obchodu.“

Ke strukturálním změnám patří konsolidace a integrace všech správních funkcí, jako jsou např. finance a controlling, personál a strategie. Tyto funkce budou centralizovány a příslušný vedoucí této funkce bude informován celým podnikem. Zdvojené kapacity mezi jednotlivými úrovněmi koncernu a operativní úrovní budou odstraněny; tím se sníží komplexnost v podniku. Integrací správních funkcí se zkrátí, zrychlí a zúží informační trasy a rozhodovací procesy. Oblasti obchodní činnosti se musí zaměřit na klíčové procesy – vývoj, produkce a prodej.

Konsolidace se vztahuje na celý podnik. Jak již bylo rozhodnuto, ponechá si Dieter Zetsche zdvojenou funkci předsedy představenstva a současně vedoucího Mercedes Car Group. Člen představenstva Bodo Uebber bude mít i nadále zdvojenou odpovědnost – za finance a controlling jakož i za finanční služby DaimlerChrysler. Člen představenstva Rüdiger Grube odpovídá vedle resortu Rozvoj koncernu také za informační technologie (IT) a je v představenstvu odpovědný za účast EADS (European Aeronautic Defence and Space Company). Celkem se počet členů představenstva sníží z dvanácti na devět.

Také umístění centrály se změní. Němečtí členové představenstva, kteří toho času sídlí ve Stuttgartu-Möhringenu, se svými štáby přesídlí do kmenového závodu na výrobu motorů Mercedes-Benz do Stuttgartu-Untertürkheimu, a budou tak blíže produkci.

Podle Zetscheho bude spolupráce mezi Mercedes Car Group a Chrysler Group znatelně užší, přičemž „zůstane jasnou prioritou další posilování identity našich značek. V budoucnu bude existovat více příkladů spolupráce, především co se týče transferu know-how mezi jednotlivými oblastmi obchodní činnosti – jako např. když Chrysler profitoval při vývoji 300 C díky kompetenci Mercedes-Benz při pohonu na zadní kola.

Bude existovat více „projektových domů“, v nichž budou inženýři z různých oblastí obchodní činnosti spolupracovat ve prospěch celého podniku. Aktuálním příkladem je společný projekt k vývoji hybridních pohonů, na němž spolupracují inženýrské týmy Mercedes-Benz a Chrysler (s experty společnosti General Motors a BMW). Vyvíjí se tam nový hybridní systém s dvěma režimy, který bude pohánět budoucí vozidla obou značek. Dalším příkladem je spolupráce mezi úsekem užitková vozidla, Mercedes Car Group a Chrysler Group na světově nejčistší dieselové technologii („BlueTec“).

K dalším organizačním změnám patří, že výzkum a technologie v rámci celého koncernu jakož i vývoj Mercedes Car Group bude sloučen do odpovědnosti předsedy představenstva. Tím se zkrátí doby zavádění budoucích technologií, zvýší se orientace na zákazníka a odstraní se redundance.

Také v divizi Commercial Vehicles vedené předsedou představenstva Andreasem Renschlerem budou změny. Pod označením Truck Group se bude zaměřovat na klíčový obchod. O výsledcích obchodu s autobusy a transportéry budeme informovat v jiném segmentu. K Truck Group bude v budoucnu patřit: Trucks Europe/Latin America (Mercedes-Benz), Trucks NAFTA (Freightliner, Sterling, Thomas Built Buses), Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporation jakož i Truck Product Creation. Nová struktura vytvoří další soudržnost mezi regionálními úseky a značkami nákladních automobilů; současně umožní Truck Group, aby posílila svou iniciativu „Global Excellence“.

O výsledcích obchodu s autobusy a transportéry budeme informovat v novém segmentu, nazvaném Van, Bus, Others. Přímé vedení obchodu s autobusy a transportéry umožní silnější zaměření na specifické zájmy zákazníků a trhů v těchto produktových segmentech. Co se týče komunality u pohonných jednotek a komponent bude úsek s autobusy informovat vedoucího Truck Group, úsek s transportéry vedoucího Mercedes Car Group.

Celkově nový model vedení sníží náklady správních funkcí u společnosti DaimlerChrysler; Cílem je dosáhnout úrovně Benchmark. Spolu s dalšími probíhajícími programy se mají správní náklady snížit o 1,5 miliardy Euro ročně. Čistý efekt dnes oznámených opatření činí 1 miliardu EUR ročně.

Příprava na realizaci tohoto rozsáhlého programu začne ihned; kompletní realizace potrvá tři roky. Celkové náklady na program od roku 2006 do konce roku 2008 se budou pravděpodobně pohybovat okolo 2 miliard EUR.

Odstraněním zdvojených kapacit, konsolidací správních funkcí a optimalizací procesů se sníží počet zaměstnanců během následujících tří let o cca 6000. Tento počet odpovídá celosvětově cca 20 % správních míst (30 % na úrovni managementu). Redukce míst ve správních funkcích se uplatní celosvětově. Pro tarifní zaměstnance v Německu přitom platí zaměstnanecký pakt „Zajištění budoucnosti 2012“.

Dozorčí rada společnosti DaimlerChrysler na zasedání odsouhlasila rozdělení resortů v představenstvu. Bude účinné k 1. březnu 2006.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kolo do auta nepatří aneb jak si nepokazit cyklovýlet/hqdefault.jpg">

Kolo do auta nepatří aneb jak si...

Pokud jste až dosud převáželi kolo uvnitř auta, je dobré vědět, že to není jen složitější než použití nosiče, ale i méně bezpečné. Naučte se proto kolo převážet chytře a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jaké auto si teď koupit kvůli emisím? Hybridy nebo plug-iny jsou u osobních vozů jistota

Jaké auto si teď koupit kvůli emisím?...

Jak se rozhodnout pro správný typ pohonu? Pro každého uživatele je dobré něco jiného. Pro osobní vozy jsou dnes ideální hybridy nebo plug-in hybridy, říká produktový manažer Toyota Václav...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí nová CUPRA Formentorhttp://www.youtube.com/watch?v=pV2BkrWPMhY/hqdefault.jpg">

Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí...

Na montážní lince výrobního závodu Martorell se něco změnilo: Poprvé se na ní objevují nové světlomety Matrix LED s charakteristickým světelným designem, který připomíná oči s motivem...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Co dělat po dopravní nehodě/hqdefault.jpg">

Co dělat po dopravní nehodě

Abyste jakoukoli dopravní nehodu mohli řešit s klidnou hlavou, je dobré vědět, jak v takových chvílích správně postupovat, případně kdy je nutné volat policii a jak správně komunikovat...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Naváže Štajf ve Španělsku na domácí úspěch?

Naváže Štajf ve Španělsku na domácí...

Evropský šampionát automobilových soutěží historických vozů se z České republiky přestěhuje o nadcházejícím víkendu do slunného Španělska. V jubilejním 15. ročníku Historic Rally of...