Společnost DaimlerChrysler oznámila nový model řízení, který zlepší konkurenceschopnost koncernu a umožní další růst zisku

Roční správní náklady budou sníženy o 1,5 miliardy EUR a ve správních funkcích během tří let bude počet zaměstnanců snížen o 20 procent.

Integrace činí organizaci rychlejší, flexibilnější, štíhlejší a efektivnější. Model má umožnit další integraci podniku, plné zaměření operativních úseků na příslušné klíčové procesy a podpořit spolupráci v podniku. Kromě toho se mají snížit redundance a odstranit úrovně managementu.

Jen v roce 2005 DaimlerChrysler uvedl na trh 17 nových produktů a disponuje tak jedním z nejmladších produktových portfolií v automobilovém průmyslu. Tyto ofenzivní investice mají v budoucnu pokračovat.

„V posledních letech jsme se zaměřovali na obchod s automobily a začali jsme optimalizovat klíčové procesy v oblastech naší obchodní činnosti“, řekl Zetsche. „Abychom však zajistili svou budoucnost v této silně konkurenční branži, musíme optimalizovat také správní funkce a řídit se požadavky našeho obchodu.“

Ke strukturálním změnám patří konsolidace a integrace všech správních funkcí, jako jsou např. finance a controlling, personál a strategie. Tyto funkce budou centralizovány a příslušný vedoucí této funkce bude informován celým podnikem. Zdvojené kapacity mezi jednotlivými úrovněmi koncernu a operativní úrovní budou odstraněny; tím se sníží komplexnost v podniku. Integrací správních funkcí se zkrátí, zrychlí a zúží informační trasy a rozhodovací procesy. Oblasti obchodní činnosti se musí zaměřit na klíčové procesy – vývoj, produkce a prodej.

Konsolidace se vztahuje na celý podnik. Jak již bylo rozhodnuto, ponechá si Dieter Zetsche zdvojenou funkci předsedy představenstva a současně vedoucího Mercedes Car Group. Člen představenstva Bodo Uebber bude mít i nadále zdvojenou odpovědnost – za finance a controlling jakož i za finanční služby DaimlerChrysler. Člen představenstva Rüdiger Grube odpovídá vedle resortu Rozvoj koncernu také za informační technologie (IT) a je v představenstvu odpovědný za účast EADS (European Aeronautic Defence and Space Company). Celkem se počet členů představenstva sníží z dvanácti na devět.

Také umístění centrály se změní. Němečtí členové představenstva, kteří toho času sídlí ve Stuttgartu-Möhringenu, se svými štáby přesídlí do kmenového závodu na výrobu motorů Mercedes-Benz do Stuttgartu-Untertürkheimu, a budou tak blíže produkci.

Podle Zetscheho bude spolupráce mezi Mercedes Car Group a Chrysler Group znatelně užší, přičemž „zůstane jasnou prioritou další posilování identity našich značek. V budoucnu bude existovat více příkladů spolupráce, především co se týče transferu know-how mezi jednotlivými oblastmi obchodní činnosti – jako např. když Chrysler profitoval při vývoji 300 C díky kompetenci Mercedes-Benz při pohonu na zadní kola.

Bude existovat více „projektových domů“, v nichž budou inženýři z různých oblastí obchodní činnosti spolupracovat ve prospěch celého podniku. Aktuálním příkladem je společný projekt k vývoji hybridních pohonů, na němž spolupracují inženýrské týmy Mercedes-Benz a Chrysler (s experty společnosti General Motors a BMW). Vyvíjí se tam nový hybridní systém s dvěma režimy, který bude pohánět budoucí vozidla obou značek. Dalším příkladem je spolupráce mezi úsekem užitková vozidla, Mercedes Car Group a Chrysler Group na světově nejčistší dieselové technologii („BlueTec“).

K dalším organizačním změnám patří, že výzkum a technologie v rámci celého koncernu jakož i vývoj Mercedes Car Group bude sloučen do odpovědnosti předsedy představenstva. Tím se zkrátí doby zavádění budoucích technologií, zvýší se orientace na zákazníka a odstraní se redundance.

Také v divizi Commercial Vehicles vedené předsedou představenstva Andreasem Renschlerem budou změny. Pod označením Truck Group se bude zaměřovat na klíčový obchod. O výsledcích obchodu s autobusy a transportéry budeme informovat v jiném segmentu. K Truck Group bude v budoucnu patřit: Trucks Europe/Latin America (Mercedes-Benz), Trucks NAFTA (Freightliner, Sterling, Thomas Built Buses), Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporation jakož i Truck Product Creation. Nová struktura vytvoří další soudržnost mezi regionálními úseky a značkami nákladních automobilů; současně umožní Truck Group, aby posílila svou iniciativu „Global Excellence“.

O výsledcích obchodu s autobusy a transportéry budeme informovat v novém segmentu, nazvaném Van, Bus, Others. Přímé vedení obchodu s autobusy a transportéry umožní silnější zaměření na specifické zájmy zákazníků a trhů v těchto produktových segmentech. Co se týče komunality u pohonných jednotek a komponent bude úsek s autobusy informovat vedoucího Truck Group, úsek s transportéry vedoucího Mercedes Car Group.

Celkově nový model vedení sníží náklady správních funkcí u společnosti DaimlerChrysler; Cílem je dosáhnout úrovně Benchmark. Spolu s dalšími probíhajícími programy se mají správní náklady snížit o 1,5 miliardy Euro ročně. Čistý efekt dnes oznámených opatření činí 1 miliardu EUR ročně.

Příprava na realizaci tohoto rozsáhlého programu začne ihned; kompletní realizace potrvá tři roky. Celkové náklady na program od roku 2006 do konce roku 2008 se budou pravděpodobně pohybovat okolo 2 miliard EUR.

Odstraněním zdvojených kapacit, konsolidací správních funkcí a optimalizací procesů se sníží počet zaměstnanců během následujících tří let o cca 6000. Tento počet odpovídá celosvětově cca 20 % správních míst (30 % na úrovni managementu). Redukce míst ve správních funkcích se uplatní celosvětově. Pro tarifní zaměstnance v Německu přitom platí zaměstnanecký pakt „Zajištění budoucnosti 2012“.

Dozorčí rada společnosti DaimlerChrysler na zasedání odsouhlasila rozdělení resortů v představenstvu. Bude účinné k 1. březnu 2006.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Češi stále riskují: Nejčastější příčiny nehod jsou rychlost, nepozornost a nedání přednosti

Češi stále riskují: Nejčastější...

Ve Spojeném království právě probíhá Road Safety Week (letos od 16. do 22. 11.), týden věnovaný prevenci a bezpečnosti silničního provozu. Do jednotlivých aktivit se zapojují partneři...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové Renault Clio: Malý městský švihák startuje na 430 tisících

Nové Renault Clio: Malý městský...

Šestá generace Renaultu Clio přijíždí do Česka. Odvážnější design, chytřejší technologie a hybrid, který zvládne 80 % městské jízdy na elektřinu. Renault vzal své ikonické Clio a dal...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Na Olympu se usadil BYD: Jak se nabíjí výkonem 1 megawatt?

Na Olympu se usadil BYD: Jak se nabíjí...

Když se dnes mluví o elektrické mobilitě, BYD stojí na vrcholku hory a vyhlíží celé odvětví z výšky. Není to náhoda – a už vůbec ne trik. Tahle technologická mašina o 120 000...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - CUPRA vypouští bestii: Leon VZ TCR přináší závodní adrenalin na běžné silnice

CUPRA vypouští bestii: Leon VZ TCR...

Závodní okruhy mají nového vyslance – a míří rovnou do ulic. CUPRA představuje Leon VZ TCR, nejsilnější Leon s pohonem předních kol v historii. Limitovaná edice pro pouhých 499 řidičů...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Peugeot Polygon: Když volant není volant a auto má duši z budoucnosti

Peugeot Polygon: Když volant není volant...

Peugeot odhalil koncepční vůz Polygon – plně funkční prototyp, který mění samotnou podstatu řízení. S revolučním volantem Hypersquare, elektronickým řízením Steer-By-Wire a překvapivě...