První registrace silničních vozidel v ČR za leden až říjen 2005

Dovoz ojetých osobních automobilů bude letos zřejmě rekordní

Ze souhrnných údajů CRV (Centrální registr vozidel) o prvních registracích v základních kategoriích vozidel vyplývá, že oproti stejnému období roku 2004 došlo v souhrnu za motorová vozidla (nová + ojetá) ke zvýšení počtu prvních registrací z 256 824 na 296 028 ks, to je o 39 204 ks vozidel – což představuje o 15,26 %.


I nadále je vyšší nárůst zaznamenáván u registrací ojetých motorových vozidel z dovozu (stále o téměř 21 %) než u vozidel nových (nárůst pouze o necelých 11 %).


I. Osobní automobily


V průběhu ledna až října 2005 bylo v ČR poprvé zaregistrováno celkem 106 688 ks nových osobních automobilů (kategorie M1). Oproti stejnému období roku 2004 je to o 2,46 % (o 2 557 ks) více. V průběhu října tedy došlo k dílčímu zlepšení na trhu nových vozidel.


Nejprodávanější značkou na českém trhu je trvale domácí Škoda (podíl 44,41%), s odstupem následují značky Renault (7,10 %), Volkswagen (5,42 %), Hyundai (5,12 %) a Ford (4,51 %). Z produkce TPCA Kolín bylo v ČR od května 2005 zaregistrováno 388 ks osobních automobilů (nejvíce – 216 ks – značky Peugeot). Dále bylo zaregistrováno celkem 7 ks vozidel českého výrobce značky KAIPAN.


Ve stejném období roku 2005 bylo však v ČR poprvé zaregistrováno již 119 411 ks ojetých osobních automobilů (jedná se o automobily z dovozu). Oproti lednu až říjnu 2004 zde tedy byl zaznamenán nárůst registrací o více než 20 % (to je o 22 486 ojetin více). Podíl prvních registrací ojetých osobních automobilů z dovozu na celkových registracích osobních automobilů v ČR dosáhl v souhrnu za leden až říjen 2005 hodnoty 52,81 % (v roce 2004 to bylo „jen“ 48,86 %). Průměrný věk poprvé registrovaných ojetých osobních automobilů (tedy ojetých z dovozu) se přitom stále pohybuje na hranici kolem 7 let. Z údajů předchozích let lze odhadnout, že dalších min. 12 000 ks (spíše však více) ojetých vozů bylo letos dovezeno tzv. „na náhradní díly“ a jejich průměrný věk značně přesahoval zmíněnou sedmiletou hranici.


První registrace ojetých osobních automobilů z dovozu tedy letos zřejmě dosáhne historického maxima. Nejvyšší dovoz ojetých osobních automobilů (včetně dovozů vozidel tzv. „na náhradní díly) byl zatím zaznamenán v roce 1999 (dovoz celkem 151 611 ks, z toho poprvé registrováno cca 122 000 ks) a v roce 2004 (dovoz celkem 149 860 ks, z toho první registrace 121 852 ks ). Tohoto stavu v registracích bylo letos již v podstatě dosaženo (za deset měsíců 119 411 ks).


II. Užitková vozidla kat. N1 (do 3 500 kg celkové hmotnosti)




V průběhu ledna až října 2005 bylo v ČR poprvé zaregistrováno celkem 29 980 ks nových vozidel kat. N1, což oproti stejnému období roku 2004 představuje nárůst o 34,19 % (o 7 639 ks více). Zvýšily se však i registrace (dovozy) ojetých vozidel této kategorie a to o 17,68 %. Vzhledem k vyššímu nárůstu registrací nových však podíl ojetých vozidel na celkových registracích v této kategorii mírně poklesl (o necelá 2 %).


Nejprodávanější značkou na českém trhu v této kategorii je v tomto roce rovněž domácí Škoda (podíl 19,58 %), následují značky Ford (12,98 %), Volkswagen (12,46 %), Renault (7,42 %) a Peugeot (7,21 %).


K tomu nutno tak jako při minulém hodnocení uvést, že na zvýšení registrací nových vozidel kat. N1 o uvedených 7 639 ks se zhruba 70 % (cca 5 350 ks) podílejí vozidla kat. N1 do 2 t celkové hmotnosti vycházející konstrukčně z osobních automobilů (např. Ford FOCUS, Opel ASTRA, Peugeot 206, Renault MEGANE, Seat ALTEA, Seat TOLEDO, Škoda FABIA a OCTAVIA, Volkswagen GOLF a další).

III. Souhrn za osobní automobily kat. M1 a malá užitková vozidla kat. N1


V souhrnu za tyto kategorie byl u nových vozidel zaznamenán nárůst o 8,06 % (tedy o více než 1 % vyšší než za prvních devět měsíců) a u ojetých vozidel (z dovozu) pak o 19,92 %. Podíl ojetých vozidel se v souhrnu oproti stejnému období minulého roku zvýšil o cca 2,6 %.

IV. Nákladní automobily (nad 3 500 kg celkové hmotnosti = kat. N2 + N3)




Rovněž u této kategorie vozidel byl zaznamenán vyšší růst u prvních registrací ojetých vozidel než u vozidel nových. Podíl ojetých na celkovém trhu se přitom zvýšil o necelé 1 %. Oproti výsledkům za leden až září nedošlo k podstatným změnám.


V pořadí dle počtu registrací za leden až říjen 2005 je na prvním místě značka Mercedes-Benz (1 461 ks), následují značky MAN (1 024 ks) a Iveco (980 ks). Registrace domácích značek (Tatra – 235 ks a Avia – 210 ks) jsou oproti stejnému období minulého roku nižší.

V. Autobusy




V této kategorii vozidel stále nelze korektní porovnání se stejným obdobím roku 2004 provést, protože údaje o prvních registracích za rok 2004 stále nejsou, na rozdíl od letošního roku, „očištěny“ o vozidla registrovaná tuzemskými výrobci na tzv. „vývozní čísla“ (jedná se o vozy určené na export). Jelikož se může jednat o značný počet vozidel, je nutno níže uvedené tabulky považovat pouze za informativní a uvedené poklesy registrací nových autobusů tudíž nepokládat za vypovídající o reálném stavu na trhu. Přesto oproti výsledkům za leden až září je vidět zlepšení na trhu.


Nejvíce registrovanými značkami na českém trhu jsou domácí Karosa/Irisbus (197/51 ks), dále Mercedes-Benz (127 ks) a další český výrobce SOR Libchavy (121 ks).

VI. Motocykly



Za leden až říjen 2005 bylo v ČR poprvé zaregistrováno 23 364 motocyklů a mopedů (kat. L), což je o 43,09 % (o 7 036 ks) více než za stejné období roku 2004. Registrace nových přitom vzrostly o 46,28 % (+ 4 549 ks) a registrace ojetých vzrostly o 38,27 % (o 2 487 ks). Podíl ojetých se mírně snížil (na 38,46 %, za stejné období roku 2004 to bylo 39,80 %).


Podrobnější údaje (pořadí dle značek) budou zveřejněny na internetových stránkách. Je však potěšující konstatovat, že u české značky Jawa se oproti stejnému období roku 2004 registrace v ČR zvýšily (z 146 ks v roce 2004 na 267 ks letos).


VII. Registrace za leden až říjen 2005 – souhrn:



Mimo výše uvedené kategorie (motorová vozidla) bylo v ČR poprvé zaregistrováno dalších 25 255 ks vozidel, což je 882 ks (2,74 %) více než ve stejném období roku 2004.


Celkově tedy bylo za deset měsíců roku 2005 v ČR poprvé zaregistrováno 321 283 ks silničních vozidel (nových + ojetých), což je o 14,26 % více než ve stejném období roku 2004. Bohužel však téměř 43,5 % z tohoto počtu tvoří ojetá vozidla z dovozu.

Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií. 

 

Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.

Kontakt:
RentPoint
Praha 4, Na Chodovci 2457
267 286 823
rentpoint@rentpoint.cz

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Štajf slavil triumf na historické Vltavě

Štajf slavil triumf na historické Vltavě

Posádka týmu ACCR Racing21 Vojtěch Štajf a Veronika Havelková předvedla s vozem Toyota Celica GT-Four na trati 32. ročníku Historic Vltava Rallye o uplynulém víkendu brilantní jízdu, suverénně...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Ford Mustang Mach-E má nové baterky a prodloužený dojezd

Ford Mustang Mach-E má nové baterky a...

Jmenuje se Mach-E a před čtyřmi lety přijel jako elektrická obdoba slavného Mustangu s majestátním předkem a specifickým zadkem. Nicméně s Mustangem toho má společného asi jako petrolejka a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Prokop s Chytkou drží i po osmé etapě Dakaru osmé místo

Prokop s Chytkou drží i po osmé etapě...

Pracovní týden začal pro závodníky 44. ročníku Dakaru pěkně zostra. Pořadatelé jim nachystali nejdelší kilometráž v podobě 830 kilometrů z nichž 395 bylo měřených. Šokem pro Martina...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Martin Prokop se i po třetí etapě Dakaru drží v TOP 10

Martin Prokop se i po třetí etapě...

Krátká a rychlá třetí etapa letošního Dakaru obnášela 255 měřených kilometrů v okolí bivaku v Al Qaisumah, když pořadatel musel kvůli zaplavenému maratonskému bivaku v Al Artawiyah změnit...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nikdy není pozdě. Řidič přesedlal na elektromobil v 87 letech, pořídil si Ford Mustang Mach-E

Nikdy není pozdě. Řidič přesedlal na...

Pedro García (87), který celý život jezdil s auty poháněnými spalovacím motorem, dokazuje, že na budoucnost není nikdy pozdě. Rozhodl se totiž přejít na elektrický pohon a pořídil si Mustang...