Stylisté automobilky Audi se při práci na studii Shooting Brake Concept – kompaktního sportovního kupé nechali inspirovat designem závodních speciálů Audi A4 DTM, vnímavý pozorovatel zaznamená i rysy před časem představeného futuristického konceptu Audi RSQ. Originální třídveřové kupé Shooting Brake Concept hrdě ukazuje svoji sebevědomou tvář, které dominuje mohutná jednodílná maska chladiče s výraznými chromovanými vertikálními žebry. Čtyři spojené kruhy, znak automobilky Audi, je umístěný do kapoty motoru až nad horní okraj masky chladiče, což je řešení se kterým se představila studie Le Mans quattro.
Dynamický image studie umocňují také mohutné trojrozměrné otvory pro přívod vzduchu k motoru a brzdám v dolní části masivního nárazníku, resp. spojleru a zdvojené LED světlomety kryté úzkým čirým sklem. Výrazně vyklenuté lemy podběhů kol vytvářejí prostor pro devatenáctipalcová litá kola se sedmi zdvojenými paprsky, která pocházejí z nabídky firmy quattro GmbH.
Jedním z inovativních stylistických prvků, který by se mohl prosadit i pro připravované sériové modely Audi, je prostorově tvarovaný C-sloupek karoserie. Díky bílému laku Bionic s perleťovým efektem se na členité karoserii studie vytvářejí opticky zajímavé efekty světel a stínů.
V interiéru na posádku čekají anatomicky tvarovaná sedadla, která poskytují dokonalé boční držení i při hodně dynamické jízdě prudkými zatáčkami. Multifunkční všestranně nastavitelný volant je dole zploštělý, celá středová konzole s velkoplošným dotykovým displejem navigace a audiosystému je mírně natočená k řidiči.
Audi Shooting Brake Concept je dostatečně prostorné pro všechny cestující. Díky dozadu protažené střeše mají i vzadu sedící pasažéři dost místa nad hlavami a překvapivě prostorný je rovněž zavazadlový prostor, který má základní objem 255 litrů, po sklopení zadních sedadel se zvětšuje až na 730 litrů.
Přístup k zadním sedadlům usnadňují rozměrné boční dveře s velkým úhlem otevření a elektricky ovládaný systém Easy Entry, který při nastupování nebo vystupování posouvá přední sedadla dopředu. Všichni pasažéři mají dost místa i pro kolena, což je především zásluha rozvoru dlouhého 247 cm.
Celkem 4,18 m dlouhá, 1,84 m široká a 1,35 m vysoká studie Shooting Brake Concept je zajímavá nejenom svým originálním designem, ale – jak je pro značku Audi příznačné – i inovativními technologiemi. Jde například o palubní hodiny tvořené světelnými diodami LED. Displej sestavený z LED diod zaručuje lepší čitelnost zobrazovaných údajů – pozorovací úhel LED palubních hodin studie Shooting Brake Concept, které jsou zasazeny k hornímu okraji středového panelu palubní desky, činí 170 stupňů, což je mnohem více než u konvenčních LCD displejů z tekutých krystalů. Další nespornou výhodou LED displeje je rychlejší zobrazovací odezva a nižší energetická náročnost.
Technicky ještě zajímavějším prvkem jsou tlumiče pérování, plněné speciální kapalinou, která pod vlivem elektromagnetického pole mění svoji viskozitu. V praxi to znamená, že tyto unikátní elektricky řízené tlumiče zavěšení kol dokážou samočinně rychle přizpůsobovat svoji charakteristiku okamžité jízdní situaci, takže vůz nabízí velmi dynamickou a zároveň komfortní jízdu s vysokou mírou bezpečnosti. Kromě toho si řidič může sám navolit jeden ze dvou režimů, podle toho, zda preferuje sportovní styl jízdy, nebo spíše komfort.
O pohon studie Audi Shooting Brake Concept se stará napříč uložený zážehový šestiválec V6 o objemu 3,2 l, který nadchl tisíce zákazníků v nejsportovnějších verzích modelů Audi A3 a Audi TT. Jeho maximální výkon činí 184 kW/250 k při otáčkách 6200 min-1. Nejvyšší točivý moment 320 Nm je k dispozic v rozmezí otáček 2500 min-1 až 3000 min-1. Z klidu na 100 km/h studie zrychlí během 6 sekund a její maximální rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h.
Výkon motoru se přenáší přes sportovně naladěnou šestistupňovou převodovku na všechna čtyři kola. Systém pohonu všech kol quattro využívá k rozdělování přenášeného točivého momentu mezi přední a zadní kola hydraulickou vícelamelovou spojku uloženou u zadní nápravy.
Přední kola jsou zavěšena na vzpěrách McPherson, vzadu jsou nezávislé čtyřprvkové závěsy. Technickou vyspělost konceptu podtrhuje i montáž keramických kotoučových brzd a elektromechanického posilovače řízení s proměnlivým účinkem.
Sportovní image i výkony, špičkový cestovní komfort, maximální prestiž – to jsou hlavní trumfy nové limuzíny Audi S8, která je druhou velkou premiérou Audi na autosalonu v Tokiu. Zatímco Audi Shooting Brake Concept je studií, o jejímž osudu a využití se teprve rozhodne, Audi S8 je novým sériovým modelem, který se na automobilovém trhu objeví v polovině příštího roku.
Nastupující Audi S8 je poháněné novým motorem V10, u kterého konstruktéři zužitkovali poznatky získané z vývoje supersportovního modelu Lamborghini Gallardo. Desetiválcový agregát o objemu 5,2 l disponuje výkonem 450 k, jeho točivý moment vrcholí při otáčkách 3500 min-1 na hodnotě 540 Nm. Motor 5.2 V10, který je vybavený přímým vstřikováním benzinu do válců FSI, dokáže luxusní limuzínu Audi S8 rozjet během pouhých 5,1 s na rychlost 100 km/h, maximální rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h. Průměrná spotřeba činí v porovnání s výkony velmi přijatelných 13,9 l/100 km.
Na výborné dynamice má vedle výkonného motoru velkou zásluhu nízká hmotnost vozu. Díky masivnímu využití lehkého hliníku v konstrukci Audi S8, které má samozřejmě prověřený prostorový rám ASF, váží nový model jen 1940 kg, což znamená, že na jednu koňskou sílu připadá pouze 4,31 kg hmotnosti – takovýmto poměrem se chlubí jen některé ryze sportovní vozy!
Nové Audi S8 je standardně vybaveno šestistupňovou automatickou převodovkou tiptronic, která umožňuje i manuální řazení, a to buď pákou voliče nebo tlačítky u volantu. Výkon motoru se přenáší na všechna čtyři kola prostřednictvím známého systému quattro. S ohledem na charakter a dynamiku modelu S8 je centrální diferenciál systému quattro nastavený tak, aby se za normálních okolností přenášel 40 % výkonu na přední kola a 60 % na zadní. Pokud je to v zájmu optimální trakce nutné, dokáže diferenciál přenášet až 85 % výkonu na zadní kola, nebo až 65 % výkonu na přední kola.
K technickým přednostem nového Audi S8 patří také standardně montované adaptivní pneumatické pérování. Kromě automatického režimu práce pneumatického odpružení si řidič může sám navolit jednu ze tří dalších charakteristik podvozku: komfortní, dynamický a lift – zvýšená světlá výška. Světlá výška v komfortním režimu činí 125 mm, při rychlých jízdách na dálnicích se snižuje na 95 mm.
Audi S8 vyjíždí na dvacetipalcových kolech 9J x 20 s nízkoprofilovými pneumatikami 265/35 R20, pod kterými se ukrývají ventilované disky kotoučových brzd. Na přání si mohou zájemci pořídit i unikátní keramické brzdy, jejichž životnost činí přibližně 300 000 km, tedy zhruba čtyřikrát více než u běžných kotoučů.
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií