Mercedes-Benz představuje nový výzkumný automobil s pohonem palivovými články

F 600 HYGENIUS: Premiéra na Motor Show v Tokiu

Nový F 600 HYGENIUS je pokračováním řady výzkumných vozidel automobilky Mercedes-Benz, která prezentují techniku blízké budoucnosti. Vybavený bezemisním pohonem palivovými články o výkonu 85 kW/115 k spotřebuje tento kompaktní vůz koncipovaný pro rodinu v přepočtu pouhých 2,9 l na 100 km a s jednou náplní vodíku ujede více než 400 km. „Udělali jsme velký krok na cestě k pohonu palivovými články, s jehož zavedením na trhu počítáme v období let 2012 až 2015“, říká dr.Thomas Weber, v představenstvu koncernu DaimlerChrysler AG zodpovědný za výzkum a technologie a dále za vývoj u Mercedes Car Group. „S palivovými články stavíme energetické zabezpečení silniční dopravy příštích let na novou platformu a dále zlepšujeme vztah automobilů k životnímu prostředí.“ Kromě avantgardního pohonu představuje Mercedes-Benz ve svém výzkumném voze koncepci ovládání s virtuálními displeji, nová sedadla a další pokroková řešení zajišťující ještě větší bezpečnost a vyšší komfort.


Palivové články vyrábí chemickou reakcí vodíku a kyslíku elektrický proud. Přitom nevznikají žádné emise. „Tuto technologii budoucnosti jsme rozhodujícím způsobem zdokonalili“, říká profesor dr.Herbert Kohler, ředitel výzkumného oddělení karosérií a pohonů koncernu DaimlerChrysler. „Palivové články vozu F 600 HYGENIUS jsou asi o 40 procent menší než dosud, pracují s ještě vyšší účinností a dobře se vyrovnávají se studeným startem. Za těmito vylepšenými vlastnostmi stojí řada inovací, jako je nová koncepce svazku palivových článků (tzv.stacks), elektrické turbodmychadlo a nový systém vlhčení a vysoušení.“


Při nejvyšším výkonu 85 kW/115 k dosahuje F 600 HYGENIUS maximální točivý moment 350 Nm. Trvalý výkon pohonu palivovými články je 60 kW/82 k při točivém momentu 250 Nm. Protože nepotřebnou elektrickou energií se nabíjejí lithiové akumulátory, pracuje tento systém podobně jako hybridní pohon a při každé jízdní situaci využívá ten nejvhodnější zdroj energie. Například elektromotor je během parkovacího manévru nebo během pojíždění napájen pouze elektrickým proudem z akumulátorů, zatímco při zrychlování dodávají potřebnou energii společně palivové články a akumulátory. V průběhu brždění slouží elektromotor jako generátor a dobíjí akumulátory, takže energie vynaložená pro pohon se získává zpět.

Mobilní elektrárna jako dodavatel energie také pro domácnost a volný čas


Palivové články dodávají nejen čistou energii pro pohon výzkumného vozu, ale v případě potřeby slouží jako mobilní elektrárna: její elektrický výkon 66 kW stačí pro zásobení několika rodinných domků elektrickou energií.


Tyto výhody mohou využívat i cestující ve voze F 600 HYGENIUS: například není problém si v kabině ohřát nebo ochladit nápoje. Navíc palivové články zbavují posádku vozu při rodinných výletech nebo služebních cestách závislosti na elektrickém proudu ze sítě. Palivovými články vyrobenou energií je po její transformaci možné napájet elektrické přístroje určené pro normální napětí. Ty se dají připojit na zásuvku umístěnou v zadním víku karoserie.

Kompaktní vůz s prostorovým komfortem luxusní třídy


U čtyřdveřového vozu F 600 HYGENIUS byl zvláštní důraz kladen na komfort a variabilitu. Přes kompaktní, 4348 milimetrů dlouhou karoserii převyšuje prostorová nabídka interiéru rozměry vozu vyšší třídy. Vzdálenost mezi předními a zadními sedadly, která je brána jako měřítko pro volnost pohybu a prostorový komfort, měří 945 milimetrů a díky posuvným zadním sedadlům se nechá ještě dále zvětšit až o 400 milimetrů. Výzkumný vůz tak nabízí míry exkluzivních luxusních limuzín.

Koncepce sedadel s variabilitou pro rodinné využití


S celou řadou promyšlených detailních řešení je F 600 HYGENIUS perfektním rodinným automobilem. To dokumentují například zadní jednotlivá sedadla a sedadlo spolujezdce, jejichž opěradla lze otočit a na sedáku umístit ISOFIX – dětskou sedačku proti směru jízdy. Toto uspořádání „tváří v tvář“ je výhodné pro bezpečnost a opatrování dětí. Se zadními sedadly lze manipulovat v podélném a příčném směru, což umožňuje sedět v blízkosti dítěte.


Pro řidiče zkonstruovali technici Mercedesu nový druh sedadla, jehož dvoudílný polštář opěradla se nastavuje podle pohybu těla a v každé poloze tak optimálně odlehčuje meziobratlové ploténky. Sedne-li si například řidič více dozadu, spodní díl polštáře opěradla se automaticky otočí tak, aby podepřel jeho pánev.

Videokamery pro bezpečné vystupování a bezproblémovou změnu jízdního pruhu


Kamery umístěné v krytech vnějších zpětných zrcátek sledují provoz vedle vozu a za ním i když F 600 HYGENIUS parkuje. Blíží-li se zezadu jiný automobil nebo motocykl, systém automaticky na krátký okamžik zablokuje dveře, aby jejich otevřením nedošlo ke kolizi. Během jízdy střeží kamerový systém „mrtvý úhel“ obou zpětných zrcátek a varuje řidiče pokud hodlá změnit jízdní pruh a za ním se blíží jiné vozidlo.

Mechanika otevírání dveří a zadního víka s minimálními nároky na místo.


Zadní víko vozu F 600 HYGENIUS je pro jeho větší funkčnost konstruované jako dvoudílné. Není-li k dispozici dostatek místa, spodní díl se během otevírání složí dovnitř, čímž se nutný prostor pro vyklopení víka zmenší. Současně se zadní nárazník posune směrem dolů a pro lepší manipulaci s nákladem vyjede ze zavazadlového prostoru jeho podlaha. Také přední dveře nového výzkumného Mercedesu pracují s nezvyklou technikou, která na malém parkovacím prostoru zajišťuje vysoký komfort nastupování a vystupování. Vyklápějí se totiž šikmo vzhůru a nepotřebují tolik prostoru na bocích automobilu jako klasické dveře

Dvoustupňová koncepce ovládání s novou identifikací uživatele


Pro rychlé, intuitivní a především bezpečné řízení množství funkcí, vyvinuli inženýři Mercedesu koncepci jejich ovládání, která využívá vyzkoušený princip uplatněný v novém Mercedesu-Benz Třídy S. Ten má co nejméně zaměstnat pozornost řidiče a zvýšit tak bezpečnost jízdy. Obdobně jako ve špičkovém modelu Mercedesu jsou tlačítka pro obzvlášť často používané systémy jako autorádio, klimatizace, telefon a navigace umístěny ve středním ovládacím poli přístrojové desky. Ty může stejně pohodlně ovládat jak řidič tak spolujezdec.


Centrální ovladač automaticky rozpozná, zda vyvolanou funkci vyžaduje řidič nebo spolujezdec a umožní tak oběma cestujícím individuální pohodu. Tuto inteligentní identifikaci uživatele umožňuje kontakt mezi ovladačem a čidlem v čalounění sedáku. Jedná-li se o spolujezdce, na displeji se objeví nastavení hodnot týkající se této strany vozu.


Rozšířené ovládání funkcí zvládá pro Třídu S vyvinutý COMAND-Controller umístěný v loketní opěře mezi předními sedadly, který umožňuje pohodlné vyhledávání vhodné nabídky systému COMAND.

Virtuální displeje pro rychlé přizpůsobení očí


Zobrazení na obou barevných displejích s velkým rozlišením umístěných na přístrojové desce jsou přenášeny zrcadly a promítnuty tak, že se opticky objevují před řidičem ve vzdálenosti 1,40 metru. Touto novou virtuální zobrazovací technikou přispívá Mercedes-Benz ke zvýšení kondiční bezpečnosti, neboť zkracuje dobu změny pohledu řidiče od dění na silnici na v jeho blízkosti umístěný displej. Vědecké studie potvrzují, že použitím této techniky se oči řidiče nemusí adaptovat pro pozorování objektů v různé vzdálenosti a proto se tak rychle neunaví.

Vysokovýkonné světelné diody pro všechny osvětlovací funkce


Světlomety používající vysokovýkonné světelné diody (LED) zlepšují výhled řidiče za tmy a pomáhají tak zabránit nehodám. U Mercedesu F 600 HYGENIUS jsou světelné diody rozděleny do tří projekčních modulů. Střední modul je používán podle aktuální situace a přebírá činnost dálkového světla, světla do zatáčky a světla pro odbočování. Tyto různé funkce realizovali inženýři Mercedesu pouze elektronickým řízením jednotlivých diod, takže odpadly pohyblivé díly používané u dnešních světel do zatáčky.

Preventivní systém PRE-SAFE® – ochrana kolen a nové opěrky hlavy


Preventivní ochranný systém cestujících PRE-SAFE®, který měl svojí světovou premiéru u Mercedesu-Benz Třídy S v roce 2002, budou inženýři stuttgartské automobilky dále rozvíjet. Na palubě vozu F 600 HYGENIUS jsou instalovány další dvě ochranné funkce: aktivní ochrana kolen, o kterou se spolujezdec opírá a opěrky hlavy s automaticky vysouvanými bočnicemi fixující polohu hlavy. Tyto a další opatření systému PRE-SAFE® jsou aktivovány před hrozící nehodou a připravují cestující i automobil na očekávaný náraz.

Největší obchodní dům

automobilů v ČR

 

Motto AUTO JAROV zní: „Prodejem naše služby nekončí...”

Kontakt:
AUTO JAROV, s.r.o.
130 00 Praha 3, Osiková 2
251 002 111
autojarov@autojarov.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
SAZ – Evžen Myslivec s.r.o.
Rybalkova 2639, 440 01 - Louny
415 652 154, 603 519 204
prodej.seat@saz-myslivec.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Logo znázorňující podstatu jména

Logo znázorňující podstatu jména

Peugeot S.A. („Skupina PSA“) a Fiat Chrysler Automobiles N.V. („FCA“) (NYSE: FCAU / MTA: FCA) dnes představily logo skupiny Stellantis, nového subjektu, který vzejde z jejich fúze 50:50. Logo...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - LEGENDY 2019: Automobilovou slavnost navštívilo přes padesát tisíc návštěvníků

LEGENDY 2019: Automobilovou slavnost...

Součtová návštěvnost akce během celého víkendu dosáhla počtu 51.000 Obrovský zájem o historii amerického automobilového průmyslu Poděkování všem vystavovatelům, donátorům a majitelům...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Stanislav Gálik se stal výkonným ředitelem inovací společnosti AAA AUTO

Stanislav Gálik se stal výkonným...

Praha, 2. února 2018 – Společnost AAA AUTO včera oficiálně uvedla novou značku AuresLab, pod kterou sjednotila veškeré inovace, na kterých pracuje. Inovační centrum povede Stanislav Gálik,...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Generátor dálkových autoovladačů KD-900 se čtečkou frekvencí

Generátor dálkových autoovladačů...

Zabýváte se výrobou autoklíčů a pracujete s dálkovými ovladači? Pak jistě víte, že vybavení kvalitními a moderními přístroji může značně ulehčit práci každému klíčaři. Takovým...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Autoklíče jedině z autoservisu? Nyní už ne!

Autoklíče jedině z autoservisu? Nyní...

Pokud jste majitelem automobilu, pak se i Vás týká problém pořizování autoklíčů a jejich duplikátů. Prodejem autoklíčů se v současnosti zabývají nejen autoservisy, ale také mnohé...