První registrace silničních vozidel v ČR za leden až září 2005

Dovozy ojetých osobních automobilů jsou proti loňsku vyšší o více než 20 %, nových vyšší o necelých 10 %.

Ze souhrnných údajů CRV (Centrální registr vozidel) o prvních registracích v základních kategoriích vozidel vyplývá, že oproti stejnému období roku 2004 došlo v souhrnu za motorová vozidla (nová + ojetá) ke zvýšení počtu prvních registrací o 14,91 % (to je o 34 551 ks vozidel).


Vyšší nárůst je zaznamenáván u registrací ojetých motorových vozidel z dovozu (o více než 21 %) než u vozidel nových (nárůst pouze o necelých 10 %).

I. Osobní automobily


V průběhu ledna až září 2005 bylo v ČR poprvé zaregistrováno celkem 96 361 ks nových osobních automobilů (kategorie M1). Oproti stejnému období roku 2004 je to jen o 1,92 % (o 1 819 ks) více.


Ve stejném období roku 2005 bylo však v ČR poprvé zaregistrováno již 107 111 ks ojetých osobních automobilů (jedná se o automobily z dovozu). Oproti lednu až září 2004 zde tedy byl zaznamenán nárůst registrací o 20,65 % (to je o 18 336 ojetin více). Podíl prvních registrací ojetých osobních automobilů z dovozu na celkových registracích osobních automobilů v ČR dosáhl v souhrnu za leden až září 2005 hodnoty 52,64 % (v roce 2004 to bylo „jen“ 48,43 %). Průměrný věk poprvé registrovaných ojetých osobních automobilů (tedy ojetých z dovozu) se stále pohybuje na hranici kolem 7 let. Z údajů předchozích let lze odhadnout, že dalších min. 10 000 ks (spíše však více) ojetých vozů bylo letos dovezeno tzv. „na náhradní díly“ a jejich průměrný věk značně přesahoval zmíněnou sedmiletou hranici.


II. Užitková vozidla kat. N1 (do 3 500 kg celkové hmotnosti)


V průběhu ledna až září 2005 bylo v ČR poprvé zaregistrováno celkem 26 299 ks nových vozidel kat. N1, což oproti stejnému období roku 2004 představuje nárůst o 31,09 % (o 6 237 ks více). Zvýšily se však i registrace (dovozy) ojetých vozidel této kategorie a to o 17,27 %. Vzhledem k vyššímu nárůstu registrací nových však podíl ojetých vozidel na celkových registracích v této kategorii mírně poklesl (o necelá 2 %).


K tomu nutno poznamenat, že na zvýšení registrací nových vozidel kat. N1 o uvedených 6 237 ks se cca 65 % (4 150 ks) podílejí vozidla kat. N1 do 2 t celkové hmotnosti vycházející konstrukčně z osobních automobilů (např. Ford FOCUS, Opel ASTRA, Peugeot 206, Renault MEGANE, Seat ALTEA, Seat TOLEDO, Škoda FABIA a OCTAVIA, Volkswagen GOLF a další). Při „započtení“ této skutečnosti by se výše uvedené tabulky změnily následovně:

III. Souhrn za osobní automobily kat. M1 a malá užitková vozidla kat. N1


V souhrnu za tyto kategorie byl u nových vozidel zaznamenán nárůst o 7,03 % a u ojetých vozidel (z dovozu) pak o 20,49 %. Podíl ojetých vozidel se v souhrnu oproti stejnému období minulého roku zvýšil o cca 3 %.

IV. Nákladní automobily (nad 3 500 kg celkové hmotnosti = kat. N2 + N3)


I u této kategorie vozidel byl zaznamenán vyšší růst u prvních registrací ojetých vozidel než u vozidel nových. Podíl ojetých na celkovém trhu se přitom zvýšil o necelé 1 %.

V. Autobusy


V této kategorii vozidel nelze korektní porovnání se stejným obdobím roku 2004 provést, protože údaje o prvních registracích za rok 2004 stále nejsou, na rozdíl od letošního roku, „očištěny“ o vozidla registrovaná tuzemskými výrobci na tzv. „vývozní čísla“ (jedná se o vozy určené na export). Jelikož se může jednat o značný počet vozidel, je nutno níže uvedenou tabulku považovat pouze za informativní a uvedený pokles registrací nových autobusů tudíž nepokládat za vypovídající o reálném stavu na trhu.

VI. Motocykly


Za leden až září 2005 bylo v ČR poprvé zaregistrováno 21 835 motocyklů a mopedů (kat. L), což je o 41,50 % (o 6 404 ks) více než za stejné období roku 2004. Registrace nových přitom vzrostly o 44,56 % (+ 4 148 ks) a registrace ojetých vzrostly o 36,84 % (o 2 256 ks). Podíl ojetých se mírně snížil (na 38,37 %, za stejné období roku 2004 to bylo 39,68 %).


VII. Registrace za leden až září 2005 – souhrn:

Mimo výše uvedené kategorie (motorová vozidla) bylo v ČR poprvé zaregistrováno dalších 22 494 ks vozidel, což je 599 ks (2,92 %) více než ve stejném období roku 2004.

Celkově tedy bylo za tři čtvrtletí roku 2005 v ČR poprvé zaregistrováno 288 726 ks silničních vozidel (nových + ojetých), což je o 13,86 % více než ve stejném období roku 2004. Bohužel však téměř 43,5 % z tohoto počtu tvořila ojetá vozidla z dovozu.


Počty registrovaných aut v jednotlivých třídách podle modelů uvedeme v následujících dnech.

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií. 

 

Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.

Kontakt:
RentPoint
Praha 4, Na Chodovci 2457
267 286 823
rentpoint@rentpoint.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Štajf slavil triumf na historické Vltavě

Štajf slavil triumf na historické Vltavě

Posádka týmu ACCR Racing21 Vojtěch Štajf a Veronika Havelková předvedla s vozem Toyota Celica GT-Four na trati 32. ročníku Historic Vltava Rallye o uplynulém víkendu brilantní jízdu, suverénně...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Ford Mustang Mach-E má nové baterky a prodloužený dojezd

Ford Mustang Mach-E má nové baterky a...

Jmenuje se Mach-E a před čtyřmi lety přijel jako elektrická obdoba slavného Mustangu s majestátním předkem a specifickým zadkem. Nicméně s Mustangem toho má společného asi jako petrolejka a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Prokop s Chytkou drží i po osmé etapě Dakaru osmé místo

Prokop s Chytkou drží i po osmé etapě...

Pracovní týden začal pro závodníky 44. ročníku Dakaru pěkně zostra. Pořadatelé jim nachystali nejdelší kilometráž v podobě 830 kilometrů z nichž 395 bylo měřených. Šokem pro Martina...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Martin Prokop se i po třetí etapě Dakaru drží v TOP 10

Martin Prokop se i po třetí etapě...

Krátká a rychlá třetí etapa letošního Dakaru obnášela 255 měřených kilometrů v okolí bivaku v Al Qaisumah, když pořadatel musel kvůli zaplavenému maratonskému bivaku v Al Artawiyah změnit...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nikdy není pozdě. Řidič přesedlal na elektromobil v 87 letech, pořídil si Ford Mustang Mach-E

Nikdy není pozdě. Řidič přesedlal na...

Pedro García (87), který celý život jezdil s auty poháněnými spalovacím motorem, dokazuje, že na budoucnost není nikdy pozdě. Rozhodl se totiž přejít na elektrický pohon a pořídil si Mustang...