Od studentské formule k vývoji prototypů ve výrobním závodu Continental v Brandýse nad Labem pro světové automobilky: škodovku, toyotu nebo volkswagen.
Zdeňku Houfovi může řada lidí závidět:
– dělá práci, která ho baví a její výsledky může vidět v praxi skoro každý den. Jedenatřicetiletý mladík vystudoval Elektrotechnickou fakultu ČVUT v Praze a dnes vytváří prototypy zařízení, se kterými se můžeme brzy setkávat ve škodovkách, toyotách nebo volkswagenech. Jeho cesta do Continental Automotive v Brandýse nad Labem, kde firma vyrábí autorádia a další interiérovou elektroniku pro auta, byla přitom úplně obyčejná.
Jak jste se dostal do Continentalu na pozici prototypového inženýra?
Přes inzerát na internetovém portálu s pracovními příležitostmi. Byla to zajímavá pozice, ve které jsem se viděl. Už na vysoké škole jsme stavěli prototyp formule. Práce na vzorkové dílně je vlastně pokračováním toho, co jsem dělal na škole.
Se studentskou elektrickou formulí jste udělali díru do světa, dá se to tak říct?
Ano, projekt je úspěšný. Začátky byly těžké, ale postupem času se tým vypracovával. První velký úspěch přišel před třemi lety v Itálii, kde byl náš tým druhý. Předloni to bylo druhé místo v závodech v Česku a v loni v USA a Kanadě brali obě první místa. Původně jsem měl roli kapitána celého dvacetičleného týmu, ale dnes už samozřejmě soutěžit nemohu. Nicméně jezdívám na závody jako technický komisař a hodnotím například design formulí.
Kdo vlastně přišel s nápadem postavit elektrickou formuli?
Přišli s tím studenti ze strojní fakulty, kteří již měli hotové dvě generace aut se spalovacím motorem. V roce 2010 elektrické formule začínaly ve své kategorii, tak si řekli, že by nebylo špatné mít i elektrickou formuli. Přišli za námi na Katedru elektrických pohonů a trakce FEL ČVUT, a protože už jsme měli hotový prototyp elektrické buginy, tak jsme se domluvili na spolupráci a začali jsme společně vyvíjet elektrickou formuli. Dodnes je v České republice jediná svého druhu.
Jak vám vyhovuje práce v brandýském výrobním závodě?
Jsem spokojený. Pracovní prostředí máme super. Je to práce velmi různorodá, člověk musí obsáhnout vše spojené s výrobou prototypů, od mechanické práce, pájení, nahrávání softwarů, přes funkční a integrační testy (jak technologie fungují v celém systému), až po zabalení do krabice a odeslání.
Můžete zmínit konkrétní produkt, který jste takto otestovali a uvedli potom do výroby?
Například palubní přístrojovou desku pro Toyotu, modely Auris, Avensis, C-HR a Corolla. Je to řada uvedená na trh někdy před dvěma lety.
Šel jste se tehdy podívat do autosalonu, abyste viděl váš výrobek v novém autě?
Do autosalonu jsem nešel. Zajímavé však bylo setkání s novým modelem na ulici. Byl to zvláštní pocit, protože v autě je naše přístrojová deska zasazená do plastových dílů a díky nim má jiný tvar a vypadá vlastně úplně jinak.
Kolik podobných projektů máte ročně?
Vývoj zcela nového produktu je většinou běh na delší trať. Od stavby prvního vzorku po sériovou produkci je to přibližně kolem roku a půl. Naší prací je však i úprava stávajících sériových projektů. Když je v rámci běžícího projektu potřeba udělat změny, tak vše zase končí u nás na vzorkovně. Našimi zákazníky nejsou jen automobilky, ale i naše zkušebny a vývojová pracoviště po světě, kde se dělá spousta testů a zkoušek. Například klimatické, krémové, EMC, haptické, vibrační, apod.
Krémové testy?
Ano, někteří řidiči mohou používat krémy na ruce, které obsahují různé oleje a chemikálie, takže se zkoumá vliv těchto látek na tlačítka na přístrojích, zda třeba nerozpouští barvu. Vývoj nových produktů je v Continentalu mezinárodní záležitost, vývojových center je po světě několik a úzce spolupracují. Když je vše vymyšlené, my tady v Brandýse postavíme prototyp a ten se testuje.
Na čem pracujete nyní?
Teď mám Škodu a Toyotu, pro které upravujeme desky plošných spojů pro nový modelový rok. Koncern VW je naším hlavním odběratelem a Mladá Boleslav je blízko, proto vzorky tachometrů pro škodovku připravujeme v podstatě výhradně my v Brandýse.
Interiér vozů se dnes nejvíc mění kvůli funkcím spojeným s internetem
– brzy prý bude stačit například namalovat na displej nějaký symbol a auto zatelefonuje třeba manželce řidiče. Kdy budou takové věci ve vozech běžné? Z hlediska technologie to přístroje umí už dnes, je to jen otázka schopností softwaru, jak si s tím poradí. Druhá věc je, zda to budou chtít zákazníci automobilek. My jsme schopní taková řešení nabídnout a je jen na automobilkách, zda je po nás budou chtít.
Vy sám jste někdy navrhl nějakou inovaci, nějaký nový prvek interiéru?
Ano, Continental má pro zaměstnance program, v němž se řeší nové nápady. Dal jsem tam jeden návrh na bezfiltrové čištění vzduchu, který vstupuje do auta a kterým se ofukuje čelní sklo. Když je totiž špinavé přední čelní sklo, unavují se snáze oči a řidiče více oslňují protijedoucí auta. Uvidíme, zda to vyhodnotí jako přínosné.