Michalík útočí na světový titul

Český závodník je po delší době opět na čele seriálu mistrovství světa, a to přeci jenom není v našich zeměpisných šířkách běžnou záležitostí. Je sice pravda, že českého sportovního fanouška namlsaného v uplynulých měsících především úchvatným vítězstvím hokejového týmu na olympijských hrách v Atlantě, jen tak něco nepřekvapí, titul z motocyklového terénu však jistě stojí i v této konkurenci za pozornost. Po triumfu Otakara Kotrby v MS enduro v roce 1991 má totiž právě enduro svého muže na čele světového šampionátu. Lídrem světové elity kubatury 125 ccm není nikdo jiný, než čtyřiadvacetiletý jezdec a český reprezentant Roman Michalík.

Michalík útočí na světový titul

Dá-li se nezasvěcený do řeči s Michalíkem, nevychází z údivu, jak muž obklopený italskými přáteli a ještě donedávna v italských službách hovoří plynně valašským nářečím. Náš nejúspěšnější jezdec endura poslední doby vypadá skutečně jako rodilý Ital a jeho jižanskou image podporuje nejen tetování na zádech, ale i nový dvoubarevný účes. Co mu snad do českých představ o horkokrevných Italech nejvíce chybí, je jižanský temperament a výbušnost. Ale to jen do chvíle, než sedne na svoji TM a vyrazí na trať , kde se Italům nejen vyrovná, ale v jezdeckém umění je mnohdy i předčí. I on však svoji cestu k enduru chvíli hledal.

„Začínal jsem už v jedenácti letech s motokrosem, k enduru mě přetáhli moji bratranci, kteří tuto disciplínu jezdili. Stačil k tomu jediný závod, který jsem shlédl jako divák. V šestnácti jsem zkusil první motocyklovou soutěž a o mé sportovní budoucnosti bylo definitivně rozhodnuto. Velký vliv na toto moje rozhodnutí měl také můj otec, který mi pomáhá do dnešní doby a bez nějž bych asi dnes tento sport nedělal.“


Ač rodák z Valašského Meziříčí, kam se v letošním roce vrátil do místního enduro týmu, pobýval v uplynulých letech daleko častěji na Apeninském poloostrově, kde si vybojoval světové renomé a stal se továrním jezdcem zn. TM.


„Vše začalo v roce 1992, kdy mi otec koupil motocykl zn. TM a hned první závod s ním jsem vyhrál. Mé další výkony a úspěchy neušly pozornosti zástupců továrny a ti mi o tři roky později nabídli přímou pomoc. V Itálii jsem se cítil výborně, protože tato země motoristickým sportem žije. V takovém motocyklům zaslíbeném prostředí si rychle zvyknete.“


Že důvěru italského výrobce splatil vrchovatě, potvrzují i jeho výsledky, z nichž vynikají především titul vicemistra světa z roku 1996 a italský titul z téhož roku. Především italský triumf, kdy poprvé v historii šampionátu pokořil cizinec kompletní italskou a tedy i světovou elitu, má na jihu Evropy stále svoji váhu. O tom, že Romanovi nejde jen o body na trati, přesvědčil i ve chvíli, kdy uprostřed bojů na trati neváhal pomoci zraněnému soupeři, za což si vysloužil od italských novinářů cenu Fair play.

Michalík útočí na světový titul


Loňská sezóna však po předchozích triumfech vrátila Romana i jeho fanoušky trochu na zem. Vážné zranění předloktí Michalíka vyřadilo z většiny soutěží mistrovství světa 1997, kde mu body z posledních podniků stačily už jen na konečné 12. místo. Chuť si alespoň částečně spravil až na vrcholu sezóny, italské Šestidenní. Důvěru trenéra Trophy teamu Josefa Tomana splatil vrchovatě nejen v průběhu prvních pěti dní, ale především v závěrečném motokrosu, kdy deklasoval kompletní světovou elitu třídy 125 ccm a před zraky svých italských i českých příznivců jednoznačně triumfoval. Michalík nakonec obsadil na Šestidenní ve své třídě 3. místo a dal tak ráznou odpověď na všudypřítomné hlasy všech rádoby odborníků, kterým byla jeho italská nominace a následný start trnem v oku.


S tou pravou ‚soutěžáckou‘ formou světového kalibru se tedy potkal Michalík až letos, kdy se opět připravoval od prvních lednových dní na italských tratích. Do světového pelotonu se však vrátil s českou licencí a poprvé ve své kariéře jede oba české soutěžácké šampionáty, tedy klasické enduro i nové country crossy. „Roman jezdecky nesmírně vyzrál a na jeho projevu na trati je to znát,“ chválí svého svěřence manager českého Trophy teamu Josef Toman. „Dříve zajel dobře některé rychlostní zkoušky a jiné se mu zase už tak nepovedly, letos ale jede nejen nesmírně rychle, ale i vyrovnaně.“


Michalík letos výborně zajel ve všech třech dosavadních soutěžích seriálu MS. V Pyrenejích (Španělsko, Portugalsko) se ještě přetahoval o prvenství ve vyrovnaném souboji s Italem Passerim, když obhájce titulu Australan Watts je zraněn, ve francouzském Nuits St. Georges už ale nadělil druhému Finu Salminenovi neuvěřitelných 20 sekund a zvýšil svůj bodový náskok na čele MS na 19 bodů. Přestože do konce šampionátu zbývají ještě čtyři soutěže (Itálie, Skotsko, Švédsko a Finsko), je Roman velice blízko splnění svého sportovního snu.


„Chtěl bych alespoň jednou vybojovat světový titul, navíc mě láká i start v nějakém dálkovém maratonu,“ přiznává jezdec, který však se svojí 125 nemá na podobné dálkové soutěži šanci. Přejme mu, aby se mu tedy alespoň jeho první přání vyplnilo a ještě před Šestidenní v Austrálii vyšperkoval svoji sbírku mistrovským titulem. Další krok k tomu může udělat už o víkendu (20. – 21. června), kdy odjíždí bojovat o další potřebné body právě do Itálie.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí nová CUPRA Formentorhttp://www.youtube.com/watch?v=pV2BkrWPMhY/hqdefault.jpg">

Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí...

Na montážní lince výrobního závodu Martorell se něco změnilo: Poprvé se na ní objevují nové světlomety Matrix LED s charakteristickým světelným designem, který připomíná oči s motivem...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Co dělat po dopravní nehodě/hqdefault.jpg">

Co dělat po dopravní nehodě

Abyste jakoukoli dopravní nehodu mohli řešit s klidnou hlavou, je dobré vědět, jak v takových chvílích správně postupovat, případně kdy je nutné volat policii a jak správně komunikovat...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Naváže Štajf ve Španělsku na domácí úspěch?

Naváže Štajf ve Španělsku na domácí...

Evropský šampionát automobilových soutěží historických vozů se z České republiky přestěhuje o nadcházejícím víkendu do slunného Španělska. V jubilejním 15. ročníku Historic Rally of...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - ROLLS-ROYCE Představuje Cullinan Series II a Cullinan Series II Black Badge

ROLLS-ROYCE Představuje Cullinan Series...

Rolls-Royce Motor Cars přestavil novou podobu nejluxusnějšího SUV na světě Cullinan Series II a jeho temného alter ega Cullinan Series II Black Badge.   Původní Cullinan, představený v roce...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Světová premiéra modelu Nová California: Nejinovativnější kempink car všech dob

Světová premiéra modelu Nová...

California je ikonou v segmentu kempovacích vozů. Volkswagen Užitkové vozy nyní ve světové premiéře představuje zcela nově vyvinutou generaci bestselleru, jehož bylo vyrobeno již více než...