Výjezd na Ještěd

Na nejvyšší horu Lužických hor vede sice silnice, ale jen několik málo vyvolených mělo možnost vyjet po ní až nahoru.

Výjezd na Ještěd

Jestli pak víte kdo a kdy první vyjel automobilem na Ještěd? Nebudeme vás dlouho napínat – úspěšný textilní továrník, průkopník motorismu v Čechách a majitel prvního vozu (Benz Victoria) na našem území baron Theodor von Liebieg. Cílem jízdy, kterou uskutečnil 13. května 1901, bylo předvést veřejnosti kvality nového vozu Daimler, dovezeného z Německa. Cesta na vrchol 1012 metrů vysoké hory nad Libercem nebyla rozhodně procházkou růžovým sadem

.

Výjezd na Ještěd

V té době neexistovala pochopitelně žádná silnice, ale jen úzká horská cesta vyšlapaná od turistů, plná kamení a spadlých stromů. Nahoru vyjel plně obsazený Daimler bez problémů, mnohem náročnější byl sjezd dolů. Mechanické brzdy na zadních kolech měly co dělat. Chvílemi musel jeden z cestujících dokonce stát na zádi, aby částečně přenesl těžiště na zadní nápravu.

Výjezd na Ještěd

Tento heroický výkon si přesně o sto let později připomněla padesátka motocyklistů a automobilistů. Ze vzpomínkové jízdy v roce 2001 se pak stala tradice, která pokračovala i letos a byla součástí akce Dny Ještědu.

Výjezd na Ještěd

Omezené parkovací možnosti na samém vrcholu umožňují maximální účast zhruba pěti desítek historických strojů. Přednost tedy dostaly převážně předválečné stroje, z nichž nejstarší byl Humber „humberette“ s francouzským jednoválcem De Dion Bouton, postavený v roce 1913. Značnou pozornost budil ruský závodní speciál Frere z roku 1917, pečlivě renovovaný doktorem Janem Egidy. Právě u tohoto stroje se zastavovali návštěvníci snad nejvíc, aby vyluštili „neznámá“ písmena na chladiči. Nechyběla ani Praga Alfa z roku 1923 nebo o čtyři roky mladší Laurin&Klement/Škoda.1927. K zajímavým vozům patřil bezpochyby i americký Chandler z druhé poloviny dvacátých let.

Výjezd na Ještěd

„Zbytek“ startovního pole tvořily vozy českých značek Aero, Tatra, Praga či Škoda, v motocyklech převažovaly značky ČZ a Jawa, ale našly jsme i AJS, Norton, Harley-Davidson, BSA.

Výjezd na Ještěd

Musíme přiznat, že účast nás velice mile potěšila, neboť na tak malé akci jsme ani tolik pěkných veteránů nečekali. Nakonec zdolaly vrchol všechny stroje, i když některé doslova a do písmene s párou na chladiči.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí nová CUPRA Formentorhttp://www.youtube.com/watch?v=pV2BkrWPMhY/hqdefault.jpg">

Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí...

Na montážní lince výrobního závodu Martorell se něco změnilo: Poprvé se na ní objevují nové světlomety Matrix LED s charakteristickým světelným designem, který připomíná oči s motivem...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Co dělat po dopravní nehodě/hqdefault.jpg">

Co dělat po dopravní nehodě

Abyste jakoukoli dopravní nehodu mohli řešit s klidnou hlavou, je dobré vědět, jak v takových chvílích správně postupovat, případně kdy je nutné volat policii a jak správně komunikovat...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Naváže Štajf ve Španělsku na domácí úspěch?

Naváže Štajf ve Španělsku na domácí...

Evropský šampionát automobilových soutěží historických vozů se z České republiky přestěhuje o nadcházejícím víkendu do slunného Španělska. V jubilejním 15. ročníku Historic Rally of...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - ROLLS-ROYCE Představuje Cullinan Series II a Cullinan Series II Black Badge

ROLLS-ROYCE Představuje Cullinan Series...

Rolls-Royce Motor Cars přestavil novou podobu nejluxusnějšího SUV na světě Cullinan Series II a jeho temného alter ega Cullinan Series II Black Badge.   Původní Cullinan, představený v roce...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Světová premiéra modelu Nová California: Nejinovativnější kempink car všech dob

Světová premiéra modelu Nová...

California je ikonou v segmentu kempovacích vozů. Volkswagen Užitkové vozy nyní ve světové premiéře představuje zcela nově vyvinutou generaci bestselleru, jehož bylo vyrobeno již více než...