Před 25 lety musela být ojetina ze západu, dnes jsou hitem zánovní auta tuzemského původu

Po Listopadu 1989 brali Češi vše bez ohledu na stáří.

Novodobý trh s ojetými vozy má za sebou téměř třicetiletou historii

– během níž prošel dramatickou proměnou. Zatímco na začátku 90. let čeští zákazníci toužili po jakémkoli zahraničním automobilu prakticky bez ohledu na jeho stáří a stav, dnes požadují co nejmladší vozy, a to nejlépe domácí provenience, a kompletní balík doprovodných služeb. Celý vývoj od porevoluční hladové poptávky až po standardní evropský trh výborně dokumentují statistiky největšího českého prodejce AAA AUTO, který za 25 let své existence od svého založení obsloužil už více než 1,9 milionu zákazníků.

Na začátku 90. let nastal boom všeobecného podnikání

– rozšířil se obchod s ojetými automobily prostřednictvím autobazarů. V té době v nich byli čeští zákazníci ochotní koupit jakýkoli zahraniční automobil, protože domácí trh toho příliš nenabízel. „Naše prodejní statistiky ukazují, že v té době byla pro zájemce důležitá prakticky jen značka bez ohledu na stáří a stav vozu. Současní zákazníci jsou daleko racionálnější, upřednostňují mladší vozy a hledí hlavně na jejich vyšší bezpečnostní standardy a komfortní doplňkovou výbavu,“ uvedla generální ředitelka AAA AUTO Karolína Topolová a ještě doplnila:.„Současně se také zcela radikálně proměnil vztah k vozům dominantní domácí značky Škoda. Zatímco po revoluci se žízeň po automobilech zahraničních automobilek projevila v razantním poklesu zájmu o škodovky, nyní tvoří vozy značky Škoda zhruba třetinu nabídky dnešních autobazarů a dlouhodobě vedou žebříček nejoblíbenějších modelů.“ 

S rostoucí nabídkou pro zákazníky nabývala na významu také

– nabídka doplňkových služeb a solventnost, které dnes již při výběru autobazaru hrají zásadní roli. Proto také postupně většina malých bazarů ukončila činnost a po krizi v roce 2008 se prodej soustředil do velkých autocenter, která nabízejí automobily ve svém vlastnictví, mají více poboček a za všechny nabízené vozy ručí.

Český trh se postupně sbližoval se západní Evropou i v tom

– jak lidé nákup ojetého vozu vnímají. „Od jediné možnosti pro ekonomicky slabší zájemce jsme plynule přešli k běžnému způsobu pořizování vozu z nejrůznějších důvodů. Tomu odpovídá třeba průměrná cena pořizovaného vozu, která se letos podle našich odhadů vyšplhá na zhruba 201 tisíc Kč, stejně jako to, že nabídku vozů v naší sekci Mototechna Premium s oblibou využívají manažeři a majitelé firem, kteří nechtějí na novější automobil čekat a rádi si vyberou z široké nabídky na jednom místě. A nejen oni, našimi auty jezdila a jezdí i celá řada známých institucí a osobností, namátkou třeba Nadace Václava a Dagmar Havlových, herci Veronika Žilková, Václav Vydra, Martin Kraus, miss Lucie Křížková – Váchová, fotbalisté v čele s Václavem Kadlecem a mnoho dalších,“ pokračuje Karolína Topolová.

Přístup běžných zákazníků se aktuálně odvíjí především od momentální celkové ekonomické situace

Ta je v současné době spíše příznivá, zájemci proto preferují bezpečné a dobře vybavené vozy s tuzemským původem. „Na automobil si raději vezmou půjčku, aby si mohli opatřit přesně takový, jaký hledali,“ konstatovala Karolína Topolová. „Stejně k tomu bude s největší pravděpodobností přistupovat i náš dvoumilióntý zákazník, kterého očekáváme letos na podzim,“ dodala.

 Skupina AAA AUTO působí na trhu již 25 let

Provozuje síť více než 40 poboček v České republice, na Slovensku, v Polsku a v Maďarsku. Za dobu své existence obsloužila přes 1,9 milionu zákazníků. Skupina prodá ročně přes 63 000 vozů a je tak největším prodejcem ojetých aut ve střední a východní Evropě. Prodává také zánovní vozy pod obnovenou značkou Mototechna. Společnost se pravidelně umisťuje v žebříčcích CZECH TOP 100 a Českých 100 nejlepších. Skupinu AAA AUTO vlastní britsko-polský investiční fond Abris Capital Partners. Značky AAA AUTO a Mototechna jsou oficiálním partnerem české nejvyšší fotbalové soutěže – ePojisteni.cz ligy.
 

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový Lexus LBX a inovovaný UX se představují v národní premiéře

Nový Lexus LBX a inovovaný UX se...

Zbrusu nové SUV značky Lexus pod označením LBX a inovovaný model UX se zcela novým hybridním pohonem se v národní premiéře představily v luxusním prostředí resortu Chateau Mcely. Hlavní...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové modely CUPRA Formentor a CUPRA Leon

Nové modely CUPRA Formentor a CUPRA Leon

Značka s rolí nekonvenčního vyzývatele odhalila nové modely CUPRA Formentor a CUPRA Leon, které navážou na úspěchy svých předchůdců modernizovaným designem a mnoha vylepšeními. Nová CUPRA...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jarní tipy na skrytá místa u Prahy s Toyotou Prius

Jarní tipy na skrytá místa u Prahy...

Pokud hledáte cíl pro první jarní výlety, nevynechejte čtyři úžasná místa, která se skrývají nedaleko hlavního města. Vyrazili jsme na ně se zbrusu novou Toyotou Prius s plug-in hybridním...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Range Rover Electric: Testován tak, aby byl lídrem

Range Rover Electric: Testován tak, aby...

Cíl je, aby se Range Rover Electric stal lídrem v oblasti elektrického pohonu, kultivovanosti a luxusního cestování. První prototypy se vydaly do několika lokalit s nejnáročnějšími podmínkami...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Výjimečné partnerství: Závodní tým formule 1 se bude nově jmenovat Scuderia Ferrari HP

Výjimečné partnerství: Závodní tým...

Globální spolupráce dvou předních značek HP a Ferrari zahrnuje společný závazek k inovacím, výkonu a důvěře. Logo HP se na formulích objeví již v nadcházejícím závodě F1 v Miami....