V pondělí 18. dubna 2005 odstartovalo z ústředí koncernu Fiat v Turíně velké dobrodružství, jehož hlavní roli sehraje legendární Fiat 500.
Jeho majitelé Danilo Elia a Fabrizio Bonserio v něm plánují urazit více než dvacet tisíc kilometrů mezi Turínem a Pekingem, městy, v nichž se budou konat dvě příští olympiády. Na konci olympijských her v příštím roce předá Turín pomyslnou štafetu čínskému hlavnímu městu. To bude hostit tento kolosální podnik, jehož otcem v novodobé historii je monsieur de Coubertin. Elia a Bonserio zakoupili svůj Fiat 500 R z roku 1973 speciálně pro tuto příležitost. Ten má za sebou tisíce kilometrů naježděných v ulicích Říma. S pomocí mechaniků ze značkových servisů koncernu provedli generální opravu vozu. Všechny opotřebované součástky byly nahrazeny originálními značkovými náhradními díly.
Dvojice majitelů plánuje urazit v průměru dva tisíce kilometrů za týden. Po hlavních i vedlejších silnicích chce dorazit na Tiananmenské náměstí v Pekingu a zaparkovat svého miláčka před Muzeem čínské historie, přímo u paty obřích hodin, které odpočítávají dny zbývající do zahájení olympijských her v roce 2008. Cesta to bude zcela nepochybně namáhavá, neboť její největší část povede po nezpevněných vozovkách. Na druhé straně se ovšem jedná o naprosto ojedinělý zážitek, o němž oba přátelé, kteří mají za sebou již mnoho podobných podniků, snili mnoho let.
Danilo Elia (32 let) je vášnivým cestovatelem. Začal již jako mladíček, když procestoval celou Evropu od Bari až po Severní mys. Později se vydal z Moskvy do Ulanbátáru po legendární Transsibiřské magistrále, projel Norsko na kole, Island na horském kole, Nepál na motocyklu a Tibet v terénním voze. A dnes tedy vyráží na cestu do Pekingu ve svém jasně béžovém Fiatu 500.
Fabrizio Bonserio (33 let) se nezabývá detaily. Je mu jedno, zda míří na východ, západ, sever nebo jih! Je neúnavným řidičem a doprovázel Danila při mnoha dobrodružstvích. Cestoval k Severnímu mysu, z Bari do Minsku a pak z Bari do Kaliningradu. Mnoho let pobýval v zahraničí. Nejdelší čas strávil v Británii, Spojených státech a Litvě. Už se nemůže dočkat, až se pustí se svým malým autíčkem přes Taklamakanskou poušť.
Trasa
Danilo Elia a Fabrizio Bonserio začali v Turíně. Jejich trasa povede po hlavních i vedlejších silnicích. Projedou Novarou a následující den navštívili v Královském paláci v Miláně výstavu Annicinquanta (Padesátiletí) a později se zastaví ve zcela nové kavárně Fiat (otevřené při příležitosti zahájení veletrhu nábytku). Další zastávkou je Verona. Odtud pojedou přes Treviso na italsko-slovinskou hranici do Gorzie, napříč Maďarskem a Ukrajinou až na ruskou hranici. Na cestě Ruskem se zastaví ve Volgogradu a Astrachánu. Poté je čeká Kazachstán. Povodím řeky Volhy a podél severního pobřeží Kaspického moře zamíří k Aralskému moři. Navštíví také bývalé hlavní město Kazachstánu Alma Atu. Odtud se obrátí směrem na západ do Kirgizstánu a Uzbekistánu. Mezi plánované zastávky patří metropole Taškent, legendární Buchara a Samarkand a starověké město Chiva. Odtud se dvojice vydá do Turkmenistánu. Po krátké zastávce v Ašchabádu se směr cesty stočí znovu k východu ve směru tzv. Hedvábné stezky.
Pokud budou mít cestovatelé čas a bude jim přát počasí, zastaví se v Kirgizstánu. V opačném případě zamíří přímo k Torugartskému průsmyku, bráně legendárního pohoří Tchien šan, jemuž nespočetné karavany obchodníků mířící na východ léta přezdívaly „modré hory“. Tato cesta je zavede přímo do srdce nejodlehlejší a nejtajemnější čínské provincie, Zinjangu. V tomto okamžiku se budou Elia a Bonserio nacházet zhruba 4 tisíce kilometrů od Pekingu a budou mít před sebou ještě asi 10 dní. Navštíví oázu Urumqui, projedou provincii Lan Žou a vstoupí do oblasti Vnitřního Mongolska. Až se dostanou přes Velkou čínskou zeď a konečně dorazí na Tiananmenské náměstí, bude jejich miláček prvním Fiatem 500, který do Pekingu dorazil z Itálie po souši.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií