Scania se loučí s kabinou T

Současným trendem na všech světových trzích jsou nákladní vozy s čelní kabinou.

Společnost Scania končí výrobu kabiny typu T – století starého unikátního konceptu vozu s přední kapotou. Výroba bude ukončena v říjnu letošního roku.

Scania se loučí s kabinou T
Scania se loučí s kabinou T
Scania se loučí s kabinou T


„Za poklesem zájmu o kapotované kabiny stojí ve většině zemích světa především nařízení týkající se délky vozidel a požadavky na produktivitu. Inovovaná a rozšířená nabídka nákladních vozidel Scania s čelní kabinou určených pro nejrůznější typy přepravy dokáže však tyto vozy plně nahradit,“ řekl Gunnard Rustad, viceprezident společnosti Scania zodpovědný za prodej a servis.


„Celosvětově Scania prodala v roce 2004 méně než tisíc vozidel s kabinou typu T. Jen v Evropě poklesly v poslední době objemy prodejů o polovinu a v Latinské Americe o devadesát procent. Výroba ve všech závodech bude postupně zastavena do konce října letošního roku,“ dodal Gunnard Rustad.

Ohlédnutí za modelem Scania T


Scania byla od počátku devadesátých let 20. století předním a prakticky jediným výrobcem nákladních vozů s přední kapotou v Evropě a Latinské Americe.


V Evropě hrála kapotovaná kabina T v přepravním průmyslu dvě rozdílné role. Jednak si ji zákazníci vybírali jako vysoce výkonného pomocníka, který dokázal spolehlivě zvládat náročné úkoly například ve stavebnictví a druhým důvodem byla originální image a výrazný charakter, díky němuž se model T silně odlišoval od ostatních.


Přesto však objemy prodejů nepřetržitě klesaly. V sedmdesátých. letech tyto vozy představovaly 50ti procentní podíl na celkové produkci značky Scania. V polovině let devadesátých toto číslo pokleslo na 20 procent. Současná celosvětová roční produkce činí přibližně tisíc vyrobených a prodaných vozidel s přední kapotou.


Latinská Amerika byla vždy největším odběratelem kapotovaných nákladních vozů Scania. V roce 1996 se model T podílel 90 procenty na celkovém prodeji společnosti Scania v Latinské Americe a stal se tak nejprodávanějším na trhu. Vozidla s přední kapotou byla vždy považována za cenově příznivější variantu oproti vozům s čelní kabinou. Dnešní trendy však hovoří ve prospěch nákladních vozů s čelní kabinou. Za poslední dobu poklesly objemy prodaných vozů Scania T v Latinské Americe o 90 procent.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Twingo se vrací. Malý rebel znovu roztáčí městská kola

Twingo se vrací. Malý rebel znovu...

Renault oprášil legendu. Nové Twingo E-Tech Electric navazuje na původní městskou ikonu z 90. let, ale přivádí ji do 21. století. Je elektrické, hravé, prostorné, a hlavně cenově dostupné....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový Citroën C5 Aircross: Gauč na kolech, který umí šetřit i hýčkat

Nový Citroën C5 Aircross: Gauč na...

Citroën má nový trumf a vlajkovou loď. Druhá generace modelu C5 Aircross spojuje komfort obývacího pokoje, francouzský smysl pro design a moderní elektrifikaci. Na platformě STLA Medium vzniklo...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Předprodej hybridní Toyoty Aygo X začíná. Jaké jsou české ceny?

Předprodej hybridní Toyoty Aygo X...

Toyota Aygo X prošla proměnou, dostala modernější tvář, ale také pohon – poprvé je k dostání jako hybrid. A právě teď startuje dlouho očekávaná možnost zarezervovat si svůj nový vůz...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Škoda dodá Policii ČR 352 nových Kodiaqů

Škoda dodá Policii ČR 352 nových Kodiaqů

Policie ČR omlazuje vozový park. Do konce letošního roku převezme 352 vozů Škoda Kodiaq II. generace. Prvních 51 kusů už bylo předáno na polygonu automobilky Škoda Auto v Úhelnici u Mladé...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Vozy na autoplyn mají našlápnuto k dalšímu rekordu. Jak se ceny LPG dotknou emisní povolenky?

Vozy na autoplyn mají našlápnuto k...

Za letošní tři čtvrtletí už bylo registrováno více nových osobních vozů na LPG než za celý loňský rok. Dá se tak očekávat, že v roce 2025 přibude na českých silnicích přes 6000 LPG...