Během prvního dubnového víkendu se pojede „Rallye Monte Carlo Fuel Cell and Hybrid“, náročná soutěž hybridních vozů a automobilů poháněných palivovými články. Na startu této akce se objeví i HydroGen3, prototyp poháněný vodíkovými palivovými články postavený na bázi sériového Opelu Zafira. Za volant prototypu HydroGen3 se posadí Heinz-Harald Frentzen, ex-pilot F1 (a vítěz třech závodů F1), dnes jezdec týmu Opel v šampionátu cestovních vozů DTM.
Frentzen si v minulých dnech na zkušebním okruhu automobilky Opel v německém Dudenhofenu vyzkoušel ovládání prototypu HydroGen3, jehož pohonnou jednotku s vodíkovými palivovými články vyvinuli specialisté výzkumného centra GM FCA (Fuel Cell Activities) v německém Mainz-Kastelu.
„Byl jsem příjemně překvapený jak malý je rozdíl mezi ovládáním běžného vozu a prototypu s palivovými články,“ svěřil se po testování 37-letý pilot Heinz-Harald Frentzen. „To ukazuje jak velmi blízko má tato inovativní technologie k zavedení do sériové produkce.“
Soutěž „Rallye Monte Carlo Fuel Cell and Hybrid“ pořádá Mezinárodní automobilová federace FIA a Monacký autoklub A.C.M. Celá akce začíná 1. dubna srazem přihlášených vozů ve švýcarském Luganu. Vlastní rally potom startuje 2. dubna 2005 v 9:00 h. Trasa vedoucí Švýcarskem, Itálii a Francií do Monaka je dlouhá celkem 410 kilometrů a je rozdělena do dvou etap. V cíli jsou první soutěžní posádky očekávány ten samý den brzy odpoledne. Regule soutěže povolují vozům s palivovými články jedinou zastávku pro tankování. Do celkových výsledků se potom bude započítávat i spotřeba pohonných hmot, přičemž startující vozy budou rozděleny do několika kategorií.
„Vozy na své cestě ze Švýcarska do Monaka projedou oblast Maritimských Alp, což je lokalita, která na automobily klade skutečně extrémní nároky,“ říká Dr. Udo Winter, šéfinženýr centra GM FCA. „Jsme rádi, že se s prototypem HydroGen3 můžeme zúčastnit tohoto náročného měření sil vozů s alternativními pohony. Technologie palivových článků je stále ve vývoji a my jsme už ve fázi, kdy vítáme každou možnost jak otestovat její spolehlivost a výkony v náročném provozu.“
Přední kola pětimístného prototypu HydroGen3 jsou poháněna třífázovým asynchronním elektromotorem o výkonu 60 kW/82 k. Potřebnou elektrickou energii elektromotoru dodává sada vodíkových palivových článků, sestávající ze dvou stovek individuálních článků spojených do série. Celý extrémně tichý systém pohonu dokáže HydroGen3 zrychlit z klidu na 100 km/h během 16 sekund a udělit mu maximální rychlost 160 km/h.
HydroGen3 v nedávné minulosti už mnohokrát prokázal své schopnosti a spolehlivost v běžném provozu. Velmi působivá byla např. akce „Opel Fuel Cell Marathon – powered by GM“, která se konala vloni v létě, kdy HydroGen3 projel během 38 dnů napříč Evropou – 9696 km z norského Hammerfestu až do portugalského Cabo da Roca – a vytvořil tak nový světový rekord v kategorii vozidel poháněných palivovými články.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií.
Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.