Volvo SCC – futuristická studie automobilu budoucnosti z roku 2001

Více než polovina řešení je již vyráběna nebo naplánována do výroby v blízké budoucnosti.

Hlavním tématem konceptu Volvo Safety Concept Car (SCC) byl „vynikající výhled“. Tento automobil dále disponoval technologiemi pro zvýšení osobní bezpečnosti, a zdokonalenými systémy pasivní bezpečnosti. Koncept SCC tak ukázal nový rozměr výzkumu a vývoje v oblasti automobilové bezpečnosti.

Volvo SCC – futuristická studie automobilu budoucnosti z roku 2001
Volvo SCC – futuristická studie automobilu budoucnosti z roku 2001


Volvo Safety Concept Car představovalo vizi bezpečnostních prvků, které si zákazníci budou moci v budoucnu dopřát. Dnes se více než polovina bezpečnostních řešení použitých u SCC stala součástí produkčních modelů Volvo nebo je jejich zavedení naplánováno do blízké budoucnosti.


Koncept Volvo Safety Concept Car byl zkonstruován s ohledem na oko. Tím není primárně míněn jeho atraktivní design, ale spíše skutečnost, že všechny konstrukční a designérské činnosti se soustředily na oči řidiče, tedy na lepší výhled z vozu.


Jestliže řidič usedne za volant, snímač zaznamená pozici jeho očí. Poté se sedadlo automaticky nastaví do vhodné polohy tak, aby řidič měl co nejlepší výhled. Jakmile je sedadlo nastaveno, podlaha, pedály, volant, středový panel a řadící páka se nastaví do pozic, ve kterých jsou všechny ovládací prvky pohodlně nadosah. Řidič tak získá nejlepší možný přehled o tom, co se děje vně vozidla i na přístrojovém panelu.

Volvo SCC disponuje několika dalšími prvky pro zlepšení výhledu, například:


Řidič vidí skrz zdvojené A-sloupky čelního skla díky jejich příhradové konstrukci z kovu překrytého plexisklem. B-sloupky mezi předními a zadními dveřmi jsou zahnuté směrem dovnitř (kopírují kontury rámu sedadla) a umožňují tak nerušený výhled směrem vzad.


B-sloupky mezi předními a zadními dveřmi se nacházejí uvnitř kabiny a jsou integrovány do rámů předních sedadel, čímž je zajištěn nerušený výhled vzad.


Senzor ve vnějších zpětných zrcátkách zaznamenává automobily přijíždějící zezadu a upozorní řidiče na vozidla nacházející se v mrtvém úhlu.


Ve vnějších zpětných zrcátkách jsou instalovány kamery nasměrované proti směru jízdy, které vykrývají mrtvý úhel.


Světlomety se natáčejí podle směru jízdy v závislosti na poloze volantu (například při jízdě v zatáčce nebo na křižovatkách).


Kamera namířená vpřed sleduje polohu vozidla na vozovce a pokud se automobil začne vychylovat z daného směru, upozorní na tuto skutečnost řidiče.


Kolizní čidlo sleduje vzdálenost od vozidla vpředu a rovněž zaznamená situaci, kdy se vzdálenost mezi vozidly začne příliš rychle zkracovat. V obou případech je řidič upozorněn rozsvícením červené kontrolky. Toto upozornění může mít také formu zvukové výstrahy.


Při prudkém sešlápnutí brzdového pedálu brzdová světla blikají, což má za cíl upozornit řidiče jedoucí za vozidlem.

Vyšší bezpečnost při nárazu a osobní ochrana


Volvo SCC dále obsahuje celou řadu inovativních prvků z oblastí bezpečnosti jízdy, nárazové bezpečnosti a osobní ochrany:


Rámy sedadel spolu s B-sloupky vozidla vytvářejí bezpečnostní klec, která je v případě převrácení vozidla nebo bočního nárazu přinejmenším tak účinná, jako konvenční B-sloupky.


Automobil je vybaven dvěma různými typy čtyřbodových bezpečnostních pásů: křížový bezpečnostní pás (X4) a prsní pás (V4). Systém X4 vychází z konvenčního tříbodového bezpečnostního pásu, který je doplněn o další diagonální pás vedoucí přes hrudník. Systém V4 představuje nový čtyřbodový systém, který je tvořen centrálně umístěnou sponou a ramenními pásy tvořícími na hrudníku tvar písmene V.


Na zadních sedadlech se nacházejí dva vertikálně nastavitelné sedáky, které zajišťují nejlepší a nejbezpečnější pozice pro děti, a to bez ohledu na jejich výšku.

Z dálkového ovládání se stává komunikační centrum


Dálkový ovladač se změnil na Osobní komunikátor Volvo (Volvo Personal Communicator – VPC) s celou řadou inovativních funkcí:


Dálkový ovladač je možné individuálně nastavit, příslušné nastavení se aktivuje pomocí snímače otisku prstů.


Dveře se odemykají pouhým uchopením kliky a automobil je možné startovat bez nutnosti zasunout klíč do zapalování.


VPC přenáší osobní nastavení do automobilu, který podle toho automaticky nastaví sedadlo řidiče, volant, pedály atd. do správné polohy


Do systému mohou být navíc předem naprogramovány různé cíle, takže navigační systém je při odemknutí vozidla již nastaven.


Pokud vozidlo stojí, snímač srdeční činnosti registruje tep zvířat i lidí. K aktivací snímače dojde tehdy, pokud do vozidla kdokoliv vnikne a skryje se v něm, nebo pokud ve vozidle omylem zůstane zapomenuté dítě nebo zvíře.


Pokud se řidič nachází více než 100 metrů od vozidla, VPC může stále přenášet informace prostřednictvím mobilního telefonu. Možný je také přenos dat z osobního nebo kapesního počítače.


Švédská společnost Volvo Cars Corporation patří mezi přední světové výrobce automobilů. S produkcí již 450 000 vozidel ročně, které se vyrábějí v pěti zemích světa, je firma Volvo Cars Corporation nosným pilířem luxusní divize Premier Automotive Group automobilky Ford Motor Company. Automobily Volvo jsou proslulé svojí bezpečností a spolehlivostí a nemalý důraz je kladen také na ekologii výroby i samotného provozu automobilů.

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií. 

 

Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.

Kontakt:
RentPoint
Praha 4, Na Chodovci 2457
267 286 823
rentpoint@rentpoint.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Štajf slavil triumf na historické Vltavě

Štajf slavil triumf na historické Vltavě

Posádka týmu ACCR Racing21 Vojtěch Štajf a Veronika Havelková předvedla s vozem Toyota Celica GT-Four na trati 32. ročníku Historic Vltava Rallye o uplynulém víkendu brilantní jízdu, suverénně...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Ford Mustang Mach-E má nové baterky a prodloužený dojezd

Ford Mustang Mach-E má nové baterky a...

Jmenuje se Mach-E a před čtyřmi lety přijel jako elektrická obdoba slavného Mustangu s majestátním předkem a specifickým zadkem. Nicméně s Mustangem toho má společného asi jako petrolejka a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Prokop s Chytkou drží i po osmé etapě Dakaru osmé místo

Prokop s Chytkou drží i po osmé etapě...

Pracovní týden začal pro závodníky 44. ročníku Dakaru pěkně zostra. Pořadatelé jim nachystali nejdelší kilometráž v podobě 830 kilometrů z nichž 395 bylo měřených. Šokem pro Martina...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Martin Prokop se i po třetí etapě Dakaru drží v TOP 10

Martin Prokop se i po třetí etapě...

Krátká a rychlá třetí etapa letošního Dakaru obnášela 255 měřených kilometrů v okolí bivaku v Al Qaisumah, když pořadatel musel kvůli zaplavenému maratonskému bivaku v Al Artawiyah změnit...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nikdy není pozdě. Řidič přesedlal na elektromobil v 87 letech, pořídil si Ford Mustang Mach-E

Nikdy není pozdě. Řidič přesedlal na...

Pedro García (87), který celý život jezdil s auty poháněnými spalovacím motorem, dokazuje, že na budoucnost není nikdy pozdě. Rozhodl se totiž přejít na elektrický pohon a pořídil si Mustang...