Od zahájení výroby Focusu první generace v roce 1998 až k dnešnímu novému modelu druhé generace.
ZCELA NOVÝ FORD FOCUS – JÍZDNÍ KVALITY
Helmut Reder, manažer konstrukce vozů C-třídy: „Našim cílem při vývoji nového Focus bylo propůjčit mu takové jízdní vlastnosti, které nadchnou i ty nejnáročnější řidiče. Chtěli jsme, aby nový model nabízel jak požitek z řízení, tak i patřičný komfort a vyvážený chod. Především jsme se však snažili, aby vynikal jízdní dynamikou, což byla vždy silná stránka modelů Focus. Kvalita jízdních vlastností modelů Focus a pozitivní ohlasy jejich majitelů – to jsou momenty, na které je Ford opravdu pyšný. Vždyť Focus ovlivnil celou jednu automobilovou generaci. S novým Focusem navazujeme na nejlepší odkaz jeho předchůdce – nastupující model má DNA svého předka a posouvá kvalitu jízdních vlastností ještě o stupínek výš – tak, jak se na nový Focus sluší a patří!Výrazný design nového Focusu, který je charakteristický výrazně vyklenutou střechou, takže nový vůz z profilu připomíná vozy kupé, dává tušit, že v interiéru bude dost místa jak pro posádku, tak i pro zavazadla. A toto zdání neklame – dynamicky stylizovaný nový Focus nabízí uvnitř nejméně tolik místa pro nohy, ramena i hlavy jako jeho předchůdce, ale v řadě parametrů jej ještě překonává.“
FUNKČNOST A PRAKTIČNOST
Jednou z priorit vývoje nového Focusu bylo, aby nový model nabízel dostatek prostoru jak pro své pasažéry, tak i pro jejich zavazadla. A tento záměr se podařilo naplnit: Díky delšímu rozvoru, velkým dveřím, které usnadňují přístup do interiéru, většímu prostoru nad hlavami jak na předních, tak i na zadních sedadlech a většímu místu i pro nohy nový Focus nabízí více místa i komfortu pro celou posádku. I přesto, že křivka střechy směrem dozadu zřetelně klesá, mají cestující na zadních sedadlech tří i pětidveřových modelů mnohem více místa nad hlavami než ve většině konkurenčních modelů. (Přesně rozměry jsou uvedeny v kapitole „Technické specifikace“.)
Jako správný rodinný automobil nabízí i nový Focus řadu praktických a dostatečně velkých odkládacích míst a schránek. Dobrým příkladem mohou být rozměrné odkládací kapsy ve dveřích či schránky ve středové konzoli nebo v palubní desce. Schránky v palubní desce před spolujezdcem má objem 10 litrů, takže bez problémů pojme PET-lahve o objemu 1,5 l. U modelů, které jsou vybaveny klimatizací, je palubní schránka zároveň vychlazovaná, což přijde vhod především při dlouhých jízdách v letních měsících.
Další místo pro nejrůznější drobnosti nabízí schránka umístěna uprostřed horní strany palubní desky. K této schránce má snadný přístup jak řidič, tak i jeho spolujezdec vpředu. Víko schránky se odklápí po stlačení zámku, podobně, jako vyklápěcí schránka pro uložení brýlí, umístěná u stropu vozu. U třídveřových modelů jsou v prostoru pod okny velké, dobře přístupné schránky, určené především vzadu sedícím pasažérům.
Pod sešikmenou zádí Focusu se ukrývá velký zavazadlový prostor. Díky delšímu zadnímu převisu karoserie se objem zavazadlového prostoru zvětšil o téměř 10 procent až na 381 l. Výhodou je také velmi snadný přístup do zavazadelníku, což je zásluha širokých vzhůru výklopných zadních dveří. Uživatele vozu potěší také fakt, že vnitřní prostor zavazadelníku nenarušují podběhy kol.
POCIT KOKPITU
I když co do exaktních rozměrů interiéru patří nový Focus v mnoha ohledech k lídrům celého svého segmentu, jeho interiér působí mimořádně útulně a příjemně. Vyšší linie boků a sportovní silueta, připomínající vozy kupé, dává řidiči pocit leteckého kokpitu. Ten umocňuje i řešení palubní desky, která řidiče jakoby obklopuje.
Optimální pozice řidiče za volantem mu zaručuje dokonalý přehled o situaci kolem vozu a zároveň mu umožňuje jeho bezproblémové ovládání. Všechny ovladače, které obklopují řidiče, jsou rozmístěny podle tzv. intuitivního konceptu – to znamená, že řidič je má v pohodlném dosahu ruky vždy tam, kde je bezděky očekává. Poměrně krátká řadicí páka umístěná v mírně vyvýšené pozici se pohybuje po příjemně krátkých drahách.
„Při návrhu pracoviště řidiče jsme využívali naše bohaté zkušenosti s tvorbou interiérů moderních osobních vozů,“ říká Giovanni DePasca, manažer týmu vnitřního uspořádání vozů. „Vše musí být dokonale sladěné, tak, aby řidič měl co nejsnazší práci a přitom mohl mít za každé situace dokonalý přehled pro precizní ovládání vozu. Pracoviště řidiče ve Focusu má hodně společných rysů s uspořádáním pilotní kabiny. Právě koncept „kokpitu“ bude charakteristický i pro další připravované modely řady Ford.“
Velký důraz kladli konstruktéři nového Focusu na zaručení dobrého výhledu z vozu. Optimalizací proporcí karoserie, zmenšení povolených tolerancí a zkoumáním i těch nejdrobnějších detailů se podařilo dát novému Focusu takové dimenze, které zaručují špičkový výhled. Výhled z vozu vylepšují také „zapouštěcí“ opěrky hlav u zadních sedadlech, se kterými se představil už model Focus C-MAX. Pokud nejsou opěrky potřeba, mohou být zapuštěné, takže nejenom neruší výhled dozadu, ale zároveň umožňují snadné překlápění zadních opěradel v případě, že je tímto způsobem třeba zvětšit objem zavazadlového prostoru – při překlápění zadních sedadel není třeba opěrky vyjímat.
VŠE PO RUCE – DŮRAZ NA ERGONOMII
Majitelé stávajících modelů Focus se v nich cítili doslova jako doma, což byla zásluha především intuitivního systému rozmístění všech ovladačů a bezprostředního předávání všech potřebných provozních informací. Na tyto aspekty se soustředili i tvůrci Focusu druhé generace. Zpětné reakce zákazníků dávají jasně najevo, že všechny palubní přístroje předávají své informace jasně a srozumitelně a řidiči oceňují i optimální rozmístění všech ovladačů.
„Jedním z klíčových momentů tohoto procesu bylo vyvinutí jakéhosi „informačního centra“, které by řidiči efektivně předávalo všechny důležité a požadované informace a které by řidiči dovolovalo nastavit informační displej rychle a snadno tak, aby to vyhovovalo řidičovým požadavkům,“ říká Andrew Jamieson, supervizor ergonomie modelu Focus. „Pro preferované nastavení systému proto řidič používá směrově dvoučinné spínače umístěné v dosahu rukou, takže ani při ovládání informačního centra nemusí sahat daleko od volantu.“
V zájmu dosažení co nejvyšší míry aktivní bezpečnosti jsou kontrolky a přístroje umístěny tak, aby je řidič přehlédl jediným mžikem oka, přičemž prakticky nemusí uhýbat zrakem od sledování dopravní situace před sebou. To je důležité zejména v případě navigačního systému. Vyšší umístění barevného dotykového displeje systému DVD se hodně blíží ideálnímu stavu, ovšem pro jistotu jsou klíčové navigační informace zobrazovány ještě na malém displeji v přístrojovém štítu.
ZVOLTE VLASTNÍ KLIMA
Důležitým prvkem výbavy nového Focusu je na přání montovaný klimatizační systém D-EATC (Dual Electronic Automated Temperature Control). Ten umožňuje nastavování požadované teploty individuálně pro stranu řidiče a spolujezdce – podobné systémy se začaly teprve nedávno montovat do drahých limuzín. Jakmile je zadána požadovaná teplota, systém D-EATC průběžně monitoruje jakékoli změny prostředí. Dvouzónový senzor dokonce na každé straně vozu snímá intenzitu dopadajících slunečních paprsků. Prostřednictvím extrémně rychlých datových sběrnic CAN-Bus potom tato data společně s údaji o teplotě v interiéru putují do řídicí jednotky klimatizační jednotky, která pak rozhodne o optimální reakci systému tak, aby během celé cesty byla garantována stabilní teplota.
Pokud je systém doplněn o termoizolační čelní sklo, dokáže klimatizační jednotka nového Focusu velmi rychle snížit teplotu v interiéru i v případě dlouhodobého parkování vozu na přímém slunci. Zcela nový klimatizační systém Focusu byl důkladně testován v extrémních klimatických podmínkách ve Finsku a v Jižní Africe a také při dlouhých jízdách napříč Evropou.
AKUSTICKÁ KVALITA
Tichý a uklidňující interiér nového Focusu byl navrhován tak, aby dokázal vytvořit mezi řidiče a jeho vozem doslova smyslovou vazbu. Proto se tvůrci nového modelu soustředili na akustické kvality interiéru, cílem bylo připravit tiché a příjemné prostředí, aniž by samozřejmě utrpěly jakékoli další aspekty, které v souhrnu vytvářejí kvalitu interiéru.
„Nevídané akustické kvality nového Focusu jsme dosáhli díky využití nejmodernějších analytických technologií a měřicích přístrojů,“ říká Michael Malessa, supervizor pro akustiku a vibrace. „Akustické hodnoty interiéru jsme měřili naráz ve více než dvou stovkách přesně zadaných bodech struktury vozu.“
Konstruktéři se soustředili především na potlačení aerodynamického hluku a rachocení a hukotu přenášenému z vozovky přes kola a závěsy do interiéru. Předmětem zkoumání a pečlivého ladění byl i zvuk zavírajících se dveří, resp. jejich zámků. Poté, co byl „naladěn“ příjemný zvuk zavíraných dveří, soustředili se konstruktéři na odhlučnění interiéru vozu. Okna předních dveří dostaly o 20 procent silnější sklo, vlastní dveře mají dvojité těsnění, motorový prostor je pečlivě izolován lehkým vypěňovaným materiálem. Aerodynamický hluk a hluk větru se podařilo potlačit o 20 procent (jak prokázala praktická měření v silničním provozu), takže se interiér nového Focusu svými akustickými kvalitami vyrovná i mnohem větším a dražším limuzínám.
Řidič si také okamžitě všimne, že po nastartování se do volantu, sedadla ani řadicí páky nepřenášejí od motoru žádné vibrace – a to platí jak pro zážehové, tak i pro vznětové modely. Díky preciznímu odhlučnění motoru, jeho uložení do speciálních pouzder a pečlivému „naladění“ výfukového systému zůstává interiér nového Focusu tichý za všech jízdních podmínek.
ŠPIČKOVÉ JÍZDNÍ VLASTNOSTI
Většině řidičů stačí s novým Focusem ujet pár desítek metrů aby začali chápat, proč má tento model ambice hrát roli lídra celého svého segmentu.
„Abychom byli schopni dostát svému předsevzetí, že nový Focus bude etalonem agility, preciznosti ovládání, komfortu a stability, hledali jsme nějaký referenční vzorek. Pečlivě jsme posuzovali chování hlavních konkurentů a brzy jsme pochopili, že nejlepším referenčním vzorkem bude stávající Focus,“ říká Jürgen Pützschler, supervizor jízdní dynamiky.
Díky využití nejmodernějších technologií a inovativních konstrukčních řešení je i nový Focus vozem, který se orientuje především na řidiče – dává mu pocit bezprostředního kontraktu s vozovkou. Volant a pedály se stávají prodlouženými končetinami samotného řidiče, vůz za všech podmínek reaguje vstřícně, nezáludně, jeho odezva se stoupající rychlostí je lineární. Vynikající odezva podvozku a přesné řízení jsou do značné míry zásluhou mimořádné torzní tuhosti celé nosné struktury vozu.
Nový Focus má delší rozvor a širší rozchod než jeho předchůdce. To mu propůjčuje vyšší stabilitu a prostornější interiér. Nový Focus byl konstruovaný tak, aby byl maximálně stabilní za všech okolností. Zároveň ale dokonale využívá obestavěného prostoru.
Sedm let zkušeností se zadní nápravou Control Blade a nový, mimořádně tuhý přední pomocný rám – to jsou hlavní konstrukční pilíře na kterých stojí vylepšený podvozek nového Focusu.
Zadní náprava Control Blade doznala řady vylepšení: Pryžová pouzdra byla nahrazena hydraulickými, jejichž vlastnosti (zejména útlum) lze ještě přesněji ladit podle požadovaných podmínek. V zájmu ještě účinnějšího zamezení kolébání vozu v zatáčkách dostal nový Focus pozměněný zadní stabilizátor, jehož kotevní ramena mají speciální kulové čepy s nízkým vnitřním třením – toto řešení bylo vyvinuto a poprvé použito u dravého modelu Focus RS.
Přední závěsy používají nových vzpěr McPherson, mohutnějších plynových tlumičů a větších vinutých pružin. Spodní ramena závěsů předních kol jsou uchycena vždy dvěma horizontálními pouzdry k pomocnému rámu. Vlastnosti horizontálních pouzder byly pečlivě laděny, tak, aby vůz měl lepší stabilitu při brzdění a aby závěsy byly v příčném směru patřičně tuhé, což je důležité pro docílení přesného řízení. Nové plynové tlumiče i pouzdra prošly náročnými ověřovacími testy nejenom na zkušebním okruhu automobilky Ford v belgickém Lommelu, ale také na otevřených silnicích Evropy a dokonce i na německém závodním okruhu Nürburgring.
Nově vyvinutý přední pomocný rám propůjčuje připojeným komponentům předních závěsů vyšší tuhost, což spolu s širším rozchodem a pevněji uchyceným stabilizátorem snižuje naklánění vozu v zatáčkách a zlepšuje cestovní komfort i přesnost ovládání. Jízdní vlastnosti nového Focusu jsou díky všem uvedeným opatřením, skutečně špičkové a tento model se opět řadí na pozici modelu, který určuje standardy celé své třídě.
Řízení s elektro-hydraulickým posilovačem (EHPAS) usnadňuje manévrování v malých rychlostech, přičemž zároveň zaručuje příjemný pocit kontaktu s vozovkou a precizní ovládání ve vysokých rychlostech. Díky brzdám velkého průměru má řidič vždy příjemný pocit dostatečné bezpečnostní rezervy pro případ kritických momentů, kdy je nutné zastavit na co nejkratší dráze. Větší kotouče zároveň prodlužují životnost brzdových destiček.
Na kvalitu jízdních vlastností nového Focusu má velký vliv i struktura jeho karoserie. Ačkoli už předchozí model byl při hodnocení tuhosti karoserie lídrem celé své třídy, promyšlená stavba skeletu a karoserie nového modelu přinesla ještě o osm procent vyšší torzní tuhost.
Řidiči ocení vylepšený cestovní komfort, který nabízí nový Ford Focusu, aniž by se to jakkoli negativně odrazilo na vitalitě či stabilitě jízdy nebo přesných reakcích řízení. Nový podvozek, resp. zavěšení kol bylo připravováno tak, aby se ještě účinněji izoloval interiér vozu od vibrací přenášených od kol. I na méně kvalitních silnicích řidič zároveň zřetelně cítí, že jízda je naprosto stabilní, komfortní a že se může na svůj vůz stoprocentně spolehnout.
Verze Sport a Ghia mají nová šestnáctipalcová kola, která vypadají jako vyrobená z lehkých slitin, ovšem ve skutečnosti jsou z oceli. Tyto ráfky garantují dokonalé chlazení brzd, jsou velmi odolné proti poškození a snadno se udržují.
Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií.
Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů