Společnost Porsche Inter Auto CZ, výhradní dovozce sportovních a luxusních vozů Porsche do České republiky, informuje o přípravách na vytrvalostní závod 24 hodin Le Mans v kategorii LMP1.
Před 84. závodem 24 hodin Le Mans jsou očekávání značky Porsche značné:
– automobilka z Zuffenhausenu do nejtěžšího závodu světa nastoupí do nejvyšší kategorie LMP1 s vozem Porsche 919 Hybrid jako držitel největšího počtu zdejších vítězství, vítěz loňského ročníku a vedoucí aktuální sezóny v hodnocení značek i jezdců. Le Mans je současně třetím podnikem šampionátu vytrvalostních závodů FIA WEC. Trio pilotů Romain Dumas (F), Neel Jani (CH) a Marc Lieb (D) v něm aktuálně drží první příčku v žebříčku jezdců. Sesterské Porsche s loňskými vítězi Timo Bernhardem (D), Brendonem Hartleyem (NZ) a Markem Webberem (AUS) bohužel nemělo v závodech v Silverstone a Spa-Francorchamps tolik štěstí (nehoda a defekt pneumatiky) a v Le Mans si bude chtít spravit chuť. Tradiční závod na okruhu La Sarthe je hodnocen dvojnásobným počtem bodů ve srovnání se zbývajícími osmi šestihodinovými závody šampionátu FIA WEC.
Pro Porsche je letošní sezona třetí od návratu do této špičkové disciplíny motoristického sportu
Loni, tedy ve své druhé sezoně, zaznamenalo dvojité vítězství. Závodní prototyp Porsche 919 Hybrid, vybavený zmenšeným dvoulitrovým přeplňovaným zážehovým čtyřválcem doplněným dvojicí rekuperačních systémů (z kinetické energie a z energie výfukových plynů), byl dále zdokonalen. Disponuje celkovým výkonem 662 kW (900 k) a v Le Mans je nasazeno provedení s aerodynamickou konfigurací zaměřenou na minimální odpor vzduchu. Na dlouhých rovinkách budou tyto vozy dosahovat nejvyšší rychlosti přes 320 km/h.
Šest továrních jezdců Porsche má celkem již 49 účastí v závodě Le Mans. Bern-hard/Hartley/Webber, kteří v loňském roce skončili v Le Mans druzí, usednou za volant prototypu se startovním číslem 1. Dumas/Jani/Lieb (loni pátí) se budou střídat za volantem Porsche 919 Hybrid se startovním číslem 2, což byl vůz, který loni dovezl k vítězství v Le Mans Earla Bambera (NZ), Nica Hülkenberga (D) a Nicka Tandyho (GB).
Řekli před závodem:
Fritz Enzinger, vedoucí LMP1:
„Pro celý tým bylo velmi povzbudivé vrátit se do Le Mans na předzávodní testy. Vítězství zde se nedá srovnat s ničím jiným, protože tady je vše nevyzpytatelně těžké. Fakt, že se nám zde podařilo při našem druhém startu zvítězit, nás samozřejmě staví do role favoritů. Tím se ale nesmíme nechat znervóznit. Rok 2016 nebude jednodušší, spíše tomu bude naopak. Porsche se do nejvyšší kategorie vrátilo s nejinovativnějším prototypem, který do startovního pole přinesl zcela nová měřítka. Konkurence reagovala, takže lze očekávat, že letošní ročník 24hodinového závodu bude nejtěsnější v historii.“
Andreas Seidl, šéf týmu:
„Celý tým a lidé ve Weissachu odvedli při vývoji, testování i samotné přípravě na závod obrovský kus práce. Na příkladu Le Mans je jasně vidět, jak intenzivně se učíme. V roce 2014 skončil závod pro náš nový tým příliš brzy. Dařilo se nám lépe, než jsme původně očekávali, nicméně i tak pro nás mělo odstoupení krátce před koncem závodu hořkou příchuť. V roce 2015 jsme nasadili tři vozy, které startovaly z prvních tří míst, všechny tři dojely do cíle a jeden z nich slavil vítězství. Letošní Le Mans bude pro náš tým teprve 19. závodem. To není velký počet. Z pohledu techniky i logistiky jsme připraveni lépe než kdy předtím. Je pro nás výzvou, aby se nám během celého víkendu a zejména závodu vyhnuly technické problémy i případné potíže na trati. Z toho máme opravdový respekt. Cítíme se připraveni.“
Jezdci Porsche 919 Hybrid, startovní číslo 1
Timo Bernhard (35, Bruchmühlbach-Miesau): 9 účastí: celkové vítězství 2010, celkově druhý 2015, vítězství ve třídě GT 2002
„Na závod se strašně těším! Le Mans je největším tradičním závodem, který se na světě koná. Jeho trať je zcela výjimečná: kombinace veřejných silnic a uzavřené závodní trati již prakticky neexistuje. V Le Mans je důležité především zachovat klid, být dobře fyzicky a psychicky připraven a nastoupit do závodu s velkou zásobou energie. Člověk musí i po mnoha hodinách zachovat soustředění a třeba v zatáčkách Porsche Curves si v rychlostech 250 km/h zachovat klidnou hlavu a učinit správná rozhodnutí. Jsem si jistý, že Porsche 919 Hybrid je velmi rychlý vůz, a máme silný tým.“
Brendon Hartley (26, Nový Zéland): 4 účasti: celkově druhý 2015
„Když jsem v Le Mans startoval v roce 2012 poprvé, okamžitě jsem se do tohoto závodu zamiloval. První jízda v noci je prostě nezapomenutelná. Připadáte si jako v tunelu a máte pocit, jako byste seděli ve stroji času. Samotná trať je plná zatáček s velkým přetížením a dlouhých rovinek. Zatáčky Porsche Curves jsou jednou z nejvíce vzrušujících vysokorychlostních pasáží na světě. To všechno dodává tomuto závodu mimořádné vzrušení. Dokonce i veřejná technická přejímka vozu v neděli má super atmosféru. Při promenádě jezdců máte pocit, že jste součástí mimořádné historické události, v níž hraje Porsche významnou úlohu. Za tuto značku startovat v Le Mans je prostě sen.“
Mark Webber (39, Austrálie): 4 účasti: z toho 1998 a 1999 bez závodního nasazení, celkově druhý 2015
„V tomto závodě může Brendon, Timo, já a Porsche dosáhnout něčeho velkého. V roce 2014 jsme byli až do odstoupení na vrcholu, v roce 2015 jsme dojeli druzí a nyní chceme Le Mans vyhrát. Aby toho člověk dosáhl, musí nejdříve dojet do cíle. Le Mans je velmi náročné na spolehlivost, k tomu se přidává předjíždění a někdy i náročné povětrností podmínky. I když máme před tímto závodem respekt, jsme tak dobře připraveni, jak je to jen možné, a máme nejlepší předpoklady k tomu, abychom mohli bojovat o vítězství. Během dlouhého víkendu jsou potřeba pravidelné přestávky. Člověk musí spát tak dlouho, jak je to jen možné, a soustředit se na to, aby se mu nevybily baterie.“
Jezdci Porsche 919 Hybrid, startovní číslo 2
Romain Dumas (38, Francie): 15 účastí: celkové vítězství 2010, 3. místo 2007, 5. místo 2015, vítězství ve třídě GTE 2013
„Le Mans je pro mě závodem roku, a jelikož jsem Francouz, není pro mě větší sportovní událost. Pouze kolem trati je přítomno čtvrt milionu diváků. A mnoho z nich se soustředí právě na to, jak si stojí francouzští jezdci. Kdyby se mi podařilo s vozem Porsche Le Mans vyhrát, splnil by se mi sen. Myslím, že jsme s naším 919 Hybrid dobře připraveni. Máme fantastické auto, skvělý tým a super mechaniky v boxech a také já osobně se cítím velmi dobře.“
Neel Jani (32, Švýcarsko): 7 účastí: rekord v kvalifikaci a 5. místo celkově 2015
„Během testů jsme se velmi intenzivně připravovali a hodně jsme toho najezdili, takže Porsche 919 Hybrid je tak dobře naladěno, jak je to jen možné. Já sám jsem se na Le Mans připravoval jako v minulých letech. Zejména jsem se soustředil na vytrvalost a krční svalstvo, protože člověk při tomto závodě sedí ve voze déle než při jiných podnicích seriálu WEC. Mám proto natrénováno, což je velmi důležité. Le Mans je nejen pro mě, ale i pro tým největší událostí roku. Nasazení je u všech mimořádně vysoké, protože právě tento závod je králem všech vytrvalostních soutěží. V letošním roce nám pravidla ukládají spotřebovat méně paliva, a tudíž mít k dispozici méně výkonu, v zatáčkách jsme ale rychlejší. Inženýři se s tím senzačně vyrovnali.“
Marc Lieb (35, Ludwigsburg): 10 účastí: 5. místo celkově 2015, vítězství ve třídách GTE 2013, GT2 2010, GT 2005
„Pro mě znamená Le Mans největší závod ze všech. Narodil jsem se ve Stuttgartu a vyrostl v Zuffenhausenu, takže prakticky před domovskou branou Porsche. Již v pěti letech jsem obdivoval automobily skupiny C, které tehdy v Le Mans a dalších šampionátech bojovaly. Vždy se mi tyto závodní vozy líbily více než formule 1. Závodit zde v nejvyšší kategorii, v níž se bojuje o celkové vítězství, bylo pro mě velkým snem. Skutečnost, že jsem zde v této pozici již potřetí, je pro mě jednoduše geniální. Obrovsky se na závod těším. Máme za sebou dobrý testovací den a jsme ještě lépe připraveni než dříve. To platí také pro ovladatelnost vozu, což je ve 24hodinovém závodě zřejmě to nejdůležitější.“
Čísla a fakta:
- Porsche je se 17 vítězstvími nejúspěšnější značkou v Le Mans.
- První celkové vítězství zde Porsche zaznamenalo 14. června 1970 (Hans Herrmann/Richard Attwood na 917 KH Coupé). 17. celkové vítězství oslavilo Porsche v roce 2015 (Earl Bamber/Nico Hülkenberg/Nick Tandy na 919 Hybrid).
- V roce 2014 se Porsche po 16 letech vrátilo do nejvyšší kategorie závodu v Le Mans.
- Kvalifikační rekord drží na aktuální trati od roku 2015 Neel Jani. Se svým 919 Hybrid projel okruh ve středu večer těsně po 22. hodině při své první měřené jízdě za 3:16,887 min. To znamená průměrnou rychlost 249,2 km/h. Předchozí rekord pro trať s délkou 13,629 km vydržel sedm let (Peugeot, 3:18,513 min, 2008).
- Nejrychlejší kvalifikační kolo v Le Mans ze všech zajel Hans-Joachim Stuck. Bylo to v roce 1985 v Porsche 962 C za 3:14,800 min průměrnou rychlostí 251,815 km/h. Od roku 1990 přerušily dlouhou rovinku Hunaudières dvě šikany. Zajet čas pod Stuckových 3:14,843 min je proto velkou výzvou.
- V roce 2015 vozy Porsche 919 Hybrid vybojovaly první tři místa na startu závodu. Bylo to 17. pole position pro Porsche v Le Mans a první od roku 1997.
- Tři první místa na startu pro jednoho výrobce byla v historii závodu zaznamenána jen devětkrát. Naposled to bylo v roce 1988.
- Druhý za Janim byl v roce 2015 Timo Bernhard. Také ve středu večer zajel svůj osobní nejlepší čas (3:17,767 min). Třetí místo zaznamenal ve druhé kvalifikaci ve čtvrtek Brit Nick Tandy, který řídil třetí nasazené a později zvítězivší Porsche 919 Hybrid.
- Absolutně nejrychlejší kolo z minulých 83 konaných závodů patří Jackiemu Oliverovi z roku 1971 (trať tehdy měla 13,469 km). To bylo během testovacího dne v Porsche 917: 3:13,6 min (průměrná rychlost: 250,457 km/h). Ve stejném roce zajelo Porsche 917 s prodlouženou zádí i nejrychlejší kolo v čase 3:18,4 min (průměrná rychlost: 244,387 km/h).
- Nejdelší vzdálenost během celého závodu absolvovali Timo Bernhard/Romain Dumas/Mike Rockenfeller v roce 2010 při své vítězné jízdě v Audi. Ujeli 5410,713 km (397 kol, průměrná rychlost: 225,228 km/h).
- V roce 2015 vítězné Porsche 919 Hybrid absolvovalo celkem 5382,82 km (395 kol, průměrná rychlost: 224,2 km/h).
- Během závodu převodovka zařadila celkem 25 293krát (na vyšší nebo nižší převody).
- Nejvyšší rychlosti v 919 dosáhl během závodu Mark Webber v sobotu v 16:40 v roce 2015: 340,2 km/h.
- Webber současně zaznamenal během 24hodinového závodu největší úbytek hmotnosti ze všech pilotů Porsche. Na začátku vážil včetně kombinézy a helmy 81,2 kg, na konci 78,2 kg.
- V nejpomalejším místě – Arnage – zpomalují piloti na rychlost přibližně 70 km/h.
- V roce 2016 se na start postaví 60 automobilů. Tolik jich bylo naposled v 50. letech.
- V kvalifikaci (středa a čtvrtek do půlnoci) musí každý ze 180 jezdců za tmy absolvovat nejméně pět kol.
- Zatímco během ostatních závodů se do startovního umístění počítají nejrychlejší kola dvou jezdců, v Le Mans první startovací pozici bere pilot s nejrychlejším časem v daném voze.
- V roce 2016 je noc v Le Mans o tři minuty kratší než v předchozím roce a je také téměř nejkratší v celém roce. Slunce zapadne v sobotu ve 22:02 a vyjde v neděli v 5:59.
- Standardně (bez výjezdu Safety Caru) musí Porsche 919 Hybrid tankovat každých 14 kol.
- Každý 919 Hybrid v roce 2015 tankoval 30krát.
- Tankování a výměnu pneumatik nelze provádět současně. Při výměnách kol mohou na voze pracovat současně nejvýše čtyři mechanici a lze používat jen jeden pneumatický šroubovák na matice kol. Proto trvá výměna kol déle, než například ve formuli 1.
- Při standardním průběhu dochází k výměně pilotů při výměně pneumatik.
- Minimem je trojice tankování na jednu sadu pneumatik Michelin. V roce 2015 se v noci na jednu sadu kol tankovalo nejvýše čtyřikrát (54 kol na automobil a pilota).
- V Le Mans musí každý pilot řídit nejméně šest hodin, ovšem ne více než čtyři v kuse. Nejvýše smí za celý závod řídit 14 hodin.
- Kvůli délce trati v Le Mans jsou přítomné tři vozy Safety Car.
- Sklad náhradních dílů Porsche na trati obsahuje kromě jiného jeden monokok, čtyři spalovací motory, čtyři přední převodovky, čtyři zadní převodovky, šest předních a šest zadních přítlačných křídel, 60 ráfků a více než 100 vysílaček a sluchátek.
- Množství elektrické energie, kterou může řidič za jedno kolo v Le Mans použít jako dodatečný výkon, je omezeno. Porsche 919 Hybrid může na 13,629 km dlouhém okruhu využít energii přesně 8 joulů nebo 2,22 kWh. Kdyby byl tento vůz brán jako elektrárna, vytvořil by za 24hodinový závod pomocí rekuperace tolik elektřiny, že by mohla běžný rodinný dům zásobovat po čtvrt roku.
- Celkový systémový výkon Porsche 919 Hybrid činí 662 kW (900 k). Téměř 368 kW (500 k) produkuje přeplňovaný zážehový dvoulitrový čtyřválec, více než 294 kW (400 k) dodává elektromotor zásobovaný energií ze dvou systémů zpětného získávání energie.
- Pro rok 2016 bylo předpisy omezené množství energie z paliva, stejně jako dostupné množství energie hybridních prototypů třídy 1. To pro 919 znamená o přibližně 9,5 procenta méně paliva na každý odjetý okruh v Le Mans ve srovnání s rokem 2015.
- Zásluhou aerodynamického přítlaku se při nejvyšší rychlosti zvýší zatížení i styčná plocha pneumatiky Michelin, které mají v běžném stavu šířku 310 mm, na dvojnásobek.
- K dispozici jsou hladké pneumatiky pro suché podmínky ve třech tvrdostech směsi, dále pneumatiky s obzvláště měkkou směsí pro smíšené podmínky a pneumatiky určené na mokrý povrch ve dvou verzích (pro silný nebo velmi silný déšť).
- 9,2 kilometru z celkových 13,62 okruhu v Le Mans vede po uzavřených veřejných komunikacích.
- V Le Mans nespočívá motivace pro vítězství pouze ve slávě: získává se zde také dvojnásobek bodů ve srovnání se zbývajícími osmi šestihodinovými závody šampionátu WEC.
- Po dvou z devíti odjetých závodů šampionátu WEC vede tým Porsche v celkovém pořadí s 56 body před Toyotou (43) a Audi (41).
- V hodnocení jezdců jsou Dumas/Jani/Lieb se 43 body na prvním místě. Bernhard/Hartley/Webber zabírají s 1,5 bodu 14. pozici.
- Porsche 919 Hybrid bylo vyvinuto a vyrábí se ve vývojovém centru Porsche ve Weissachu, kde na něm pracuje 260 členů týmu.
- V roce 2015 oznámil organizátor závodu v Le Mans, Automobile Club de l’Ouest (ACO), přítomnost 263 500 diváků přímo na trati. Přítomno bylo také 1425 novinářů (tištěná média, fotografové, televize, internet) ze 42 zemí. Ve 190 zemích bylo možné závod sledovat nepřetržitě nebo v pravidelných vstupech. Sledovanost na kanálu Eurosport dosáhla 23 milionů diváků. Na internetové televizi bylo zaznamenáno 2,5 milionu spojení živého vysílání.
Harmonogram týmů Porsche LMP1:
V neděli před závodem, 12. června, začala na Place de la République veřejná technická přejímka 60 závodních vozů, které budou rozděleny do čtyř tříd. Komisaři budou přejímat automobily a své dokumenty předloží také 180 jezdců. Tým Porsche LMP1 přijde na řadu v neděli ve 14:20. Přejímka skončí v pondělí večer.
Úterý, 14. června:
- 14:00 – 15:00 Týmové fotografování Porsche na startovní/cílové rovince
- 17:00 – 18:30 Autogramiáda v boxové uličce
Včera ve středu, 15. června:
- 13:30 – 14:00 „Meet the Team“ – setkání s médii v zázemí pro týmy a média
- 16:00 – 20:00 Volné tréninky
- 22:00 – 24:00 Kvalifikace
Dnes ve čtvrtek, 16. června:
- 15:30 – 16:00 „Meet the Team“ – setkání s médii v zázemí pro týmy a média
- 19:00 – 21:00 Kvalifikace
- 22:00 – 24:00 Kvalifikace
Zítra v pátek, 17. června:
- 10:00 – 18:00 Průchod boxovou uličkou
- 13:00 – 13:30 Tisková konference Porsche v Porsche Experience Center
- 13:30 – 14:00 „Meet the Team“ – setkání s médii v Porsche Experience Center
- 17:30 – 19:30 Promenáda jezdců v centru města
Sobota, 18. června:
- 09:00 – 09:45 Warm-up
- 14:22 Zahájení startovního ceremoniálu
- 15:00 Start
Více informací na:
Televizní stanice Eurosport bude závod 24 hodin Le Mans přenášet živě.
Aktuální informace na: www.fiawec.com a www.24h-lemans.com
Další zajímavé informace o Porsche Motorsport lze nalézt na porsche.de/FutureSportscar
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií