V sobotu 15. ledna 2005 na zahájeném Mezinárodním autosalonu v americkém Detroitu se těšil pětimístný hybridní Opel Astra velkému zájmu veřejnosti.
Tento prototyp vyniká dynamikou, výbornými jízdními vlastnostmi a spotřebou pod 4 litry na 100 km, byl postavený na základě produkčního modelu Astra GTC. Byl zkonstruován v evropském Mezinárodním technickém a vývojovém centru ITDC koncernu General Motors se sídlem v německém Rüsselsheimu,.
Duální hybridní systém byl vyvinut ve spolupráci specialistů koncernu GM a společnosti Daimler Chrysler, je založený na patentované hybridní technologii spojující elektrický pohon se vznětovým agregátem – tuto technologii koncern GM v současné době ověřuje v 335 městských autobusech zařazených do přepravních služeb v severní Americe.
Propracovaná koncepce tohoto systému umožňuje jeho snadnou aplikaci ve vozech s pohonem předních či zadních nebo všech čtyřech kol a lze jej kombinovat se zážehovými i vznětovými motory. Systém s dvěma do série zapojenými elektronicky řízenými elektromotory je mimořádně flexibilní a kompaktní – zabírá místo asi jako konvenční automatická převodovka. Sada akumulátorů, napájejících trakční elektromotory, umožňuje i jízdu pouze na elektrický pohon.
V Detroitu předváděný vznětový hybrid na bázi Astry GTC demonstruje možnosti zástavby komponentů hybridního pohonu do osobního vozu kompaktní třídy aniž by utrpěl komfort pasažérů nebo užitné parametry automobilu. Sada NiMH baterií je uložena v prostoru pro rezervní kolo a je vybavena chladicími ventilátory. Akumulátory duálního hybridního konceptu vyvinula renomovaná firma Varta. Akumulátor NiMH, 1,3 kW o hmotnosti 35 kg je uložen v prostoru pro rezervní kolo.
„Pro náš koncept jsme záměrně zvolili vznětový motor, protože podle nás nebude ve střednědobém časovém horizontu v Evropě dostatečně silná poptávka po hybridech se zážehovými motory,“ říká Hans H. Demant, vicepresident GM Europe pro techniku a ředitel automobilky Opel. „Naše špičkové CDTI vznětové motory vynikají vysokými výkony a extrémně nízkou spotřebou paliva. Hybridní koncept na bázi Astry GTC dokládá, že hospodárnost a dynamika se nemusí vylučovat ale že hybridní technologie je mohou naopak ještě umocnit.“
Hybridní Astra GTC je poháněna turbodieselem „common-rail“ CDTI o objemu 1,7 l a výkonu 92 kW/125 k s částicovým filtrem DPF a dvěma elektromotory o výkonech 30 kW a 40 kW integrovaných do převodové skříně. V závislosti na aktuální jízdní situaci přidávají elektromotory svůj výkon k výkonu turbodieselu 1.7 CDTI, nebo se starají o pohony Astry GTC zcela samy. Sofistikovaný elektronický řídicí systém určuje způsob pohonu. Elektromotory umocňují již tak slušnou dynamiku, zaručenou výkonným turbodieselem, takže hybridní prototyp se svojí vitalitou vyrovná automobilům s mnohem většími motory – z 0 na 100 km/h hybridní Astra GTC zrychluje v čase pod osm sekund!
S propočítanou spotřebou pod 4 l/100 km je hybridní Astra GTC asi o 25 procent hospodárnější než srovnatelné vznětové modely. To je zásluha vyspělého systému regulace hybridního pohonu, který mj. zastaví motor pokud by běžel naprázdno nebo připojuje k pohonu elektromotory při rozjezdech. Při brždění elektromotory pracují jako generátory a pomáhají nejenom zpomalovat rozjetý vůz, ale zároveň vyrábějí elektřinu, kterou se dobíjejí akumulátory.
Stejně, jako většina duálních hybridních vozidel, využívá hybridní Astra GTC dva separátní elektrické palubní systémy. Systém pohonu pracuje s vysokým napětím, ostatní zařízení (osvětlení, klimatizace, audiosystém…) jsou napájena bezpečným napětím 12 V.
Při pohledu z vnějšku se hybridní Astra GTC, vybavená panoramatickým čelním oknem, prakticky v ničem neliší od produkčních modelů Astra GTC. Uvnitř jsou již změny patrnější: Otáčkoměr v přístrojovém štítu je nahrazen kombinovaným přístrojem, který informuje o aktuálním režimu práce hybridního systému pohonu – řidič například v kterémkoli okamžiku ví, zda vůz je poháněn elektromotory, turbodieselem 1.7 CDTI nebo oběma systémy pohonu dohromady.
Velmi důležitým přístrojem je ukazatel stavu nabití akumulátorů. Užitečným pomocníkem je grafický displej ve středové konzoli, který řidiči pomáhá zvolit takový styl jízdy, aby spotřeba paliva i elektrické energie byla co nejmenší. Duální hybridní technologie pohonu vyniká nejenom mimořádnou hospodárností ve spotřebě paliv, ale také nízkými emisemi.
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií