Nový 9litrový motor Scania

Je extrémně robustní, disponuje nejlepšími jízdními vlastnostmi ve své třídě a má nízkou spotřebu paliva.

Nový 9litrový motor Scania

Scania dokončila kompletní přechod na modulární platformu motorů. Nejnovějším přírůstkem je 9litrový motor ve třech výkonnostních verzích. Nový 9litrový pětiválec vychází z architektury 11-, 12- a 16litrových stájových kolegů.

Kompletní nabídka 9-, 11- , 12- a 16litrových motorů je konstruována pro maximální flexibilitu z hlediska systémů vstřikování paliva a předpokládaného snižování emisí. Mnoho součástí motorů je napříč jednotlivými řadami kompatibilní. Díky tomu je samozřejmostí vysoká dostupnost náhradních dílů, jednoduchá a rychlá diagnostika, údržba i opravy, což vše přispívá k velké provozní využitelnosti vozidel.


Základem všech motorů Scania je nyní stejný modulární válec. Výzkum v oblasti emisí a vývoj motorů se tak může soustředit na tento jediný válec, který má identické vlastnosti spalování ve všech konfiguracích. To výrazně zjednodušuje práci při hledání optimální rovnováhy mezi emisemi a spotřebou.


Všechny motory této platformy mají odlévané ocelové bloky, oddělené čtyřventilové hlavy a mokré vložky válců, což je konstrukce velmi jednoduchá na údržbu i opravy. Dvě protiběžné vyvažující hřídele namontované v kolébce v olejové vaně motoru zmírňují vibrace. Hřídele se otáčejí dvojnásobnou rychlostí oproti otáčkám motoru a jsou poháněny převodem na klikové hřídeli, poblíž setrvačníku. Zařízení je automatické, mazané olejem z motoru a bezúdržbové. Ventilový rozvod je poháněn vysoko namontovanou vačkovou hřídelí a zdvihátky. Stejný ventilový rozvod a rozvodová kola jsou použita u všech motorů.


Stejně jako ostatní motory je i nový pětiválec velmi efektivní co do spotřeby paliva a vyznačuje se typickými vlastnostmi pohonných jednotek Scania – poskytuje dostatečný točivý moment napříč širokým spektrem otáček a zabírá dobře již od 1000 ot./min. Jízdní vlastnosti jsou skvělé a jsou dobře sladěny s převodovými poměry 8-rychlostní převodovky Scania, a to pro mnoho aplikací.


Na 9litrovou pohonnou jednotku je její výkonnost pozoruhodná. Všechny tři hladiny výkonu – 230, 270 a 310 k – mají neobvykle vysoké hodnoty točivého momentu – 1050, 1250 a 1550 Nm. Motorová brzda vydá 180 kW při 2400 ot./min..


Vrtání a zdvih 127×140 mm mají identickou hodnotu s 11litrovým šestiválcovým motorem, přičemž zdvihový objem činí 8,9 l. Systém vstřikování paliva má elektronicky řízené vstřikovače Scania PDE, podobné těm, které jsou použity u 11litrových a 16litrových motorů. Namontován je vlastní systém řízení motoru Scania.


Veškeré příslušenství je stejné pro všechny motory a nabízí mnohá zlepšení, která vycházejí z funkcí pokročilé elektroniky. Nová elektrická soustava na bázi sběrnice CAN-bus umožňuje, aby veškeré řídicí systémy úzce spolupracovaly, což podporuje produktivitu a napomáhá úspoře paliva.


Systém řízení stlačeného vzduchu zajišťuje tlakování zásobníků stlačeného vzduchu v době, kdy je aktivována motorová brzda, tedy pomocí energie, která by jinak byla vyplýtvána. Klimatizační kompresor má inteligentní regulační systém, který chladící výkon řídí podle požadované teploty, namísto toho, aby chladil naplno a pak vzduch podle potřeby přihříval.


Místo ventilátoru s viskózní spojkou lze volitelně objednat ventilátor chlazení s elektronickou regulací. Ten má nižší odpor vzduchu, rychleji se aktivuje (při použití retardéru) a přesněji reguluje.


Vysoce účinný odběr výkonu pro PTO je dostupný pro všechny motory Scania od 230 do 580 k. Výkon je odebírán z rozvodových kol na setrvačníkovém konci motoru a je dostatečně silný a ideálně umístěný na to, aby poháněl například domíchávač betonu.


Montážní body a příslušenství jsou umístěny u všech motorů do stejných míst a rovněž rozhraní mezi motorem a převodovkou je pro všechny motory Scania stejné. Lze tedy použít různé kombinace převodovky a motoru, a příslušenství zůstane na stejných pozicích.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové Renault Clio: Malý městský švihák startuje na 430 tisících

Nové Renault Clio: Malý městský...

Šestá generace Renaultu Clio přijíždí do Česka. Odvážnější design, chytřejší technologie a hybrid, který zvládne 80 % městské jízdy na elektřinu. Renault vzal své ikonické Clio a dal...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Na Olympu se usadil BYD: Jak se nabíjí výkonem 1 megawatt?

Na Olympu se usadil BYD: Jak se nabíjí...

Když se dnes mluví o elektrické mobilitě, BYD stojí na vrcholku hory a vyhlíží celé odvětví z výšky. Není to náhoda – a už vůbec ne trik. Tahle technologická mašina o 120 000...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - CUPRA vypouští bestii: Leon VZ TCR přináší závodní adrenalin na běžné silnice

CUPRA vypouští bestii: Leon VZ TCR...

Závodní okruhy mají nového vyslance – a míří rovnou do ulic. CUPRA představuje Leon VZ TCR, nejsilnější Leon s pohonem předních kol v historii. Limitovaná edice pro pouhých 499 řidičů...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Peugeot Polygon: Když volant není volant a auto má duši z budoucnosti

Peugeot Polygon: Když volant není volant...

Peugeot odhalil koncepční vůz Polygon – plně funkční prototyp, který mění samotnou podstatu řízení. S revolučním volantem Hypersquare, elektronickým řízením Steer-By-Wire a překvapivě...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - MG posiluje nabídku elektrického bestselleru: MG4 electric startuje na 589 900 kč

MG posiluje nabídku elektrického...

Společnost MG Motor Česká republika představuje mimořádnou akční nabídku na plně elektrický hatchback MG4 Electric, díky níž mohou zákazníci ušetřit až 190 000 Kč. Tento model se tak...