Limitovaná série luxusního dynamického Ford Mondea Titanium X na našem trhu (I.)

Charakteristika nových výkonných motorů, řešení designu, interiéru a rozsah výbavy.

Limitovaná série luxusního dynamického Ford Mondea Titanium X na našem trhu (I.)
Limitovaná série luxusního dynamického Ford Mondea Titanium X na našem trhu (I.)
Limitovaná série luxusního dynamického Ford Mondea Titanium X na našem trhu (I.)

Škálu pohonných jednotek modelů Ford Mondeo obohatí dva výkonné agregáty 2.2 TDCi a 3.0 V6, určené nejprve pro vozy exkluzivní limitované série Mondeo Titanium X.

Limitovaná série luxusního dynamického Ford Mondea Titanium X na našem trhu (I.)
Limitovaná série luxusního dynamického Ford Mondea Titanium X na našem trhu (I.)

Mondeo s novými motory chce posílit svoji pozici na samém vrcholu střední třídy. Čtyřválcový turbodiesel Duratorq TDCi o objemu 2,2 l disponuje výkonem 155 k a jeho točivý moment vrcholí na hodnotě 360, resp. 400 Nm – tyto parametry řadí nový agregát mezi nejlepší jednotky své kategorie. Druhou novinkou je suverénní zážehový šestiválec Duratec V6, který je odvozen ze špičkového třílitrového agregátu modelu Mondeo ST220 o výkonu 226 k. Pro použití v nových modelech Mondeo Titanium X byl skvěle vyvážený a odhlučněný zážehový šestiválec naladěn na výkon 204 k.

Aby Ford zvýraznil nástup těchto dvou nových motorů, uvede je nejprve exkluzivně v atraktivních modelech limitované série Mondeo Titanium X, které jsou charakteristické svým ultramoderním designem, jenž si zejména v designu karoserie bere hodně ze špičkového modelu Mondeo ST220. Oba nové agregáty jsou standardně spojeny se šestistupňovou převodovkou Ford Durashift, která umožňuje plné využití výkonového potenciálu motorů, aniž by trpěla hospodárnost provozu.


Limitovaná série luxusního dynamického Ford Mondea Titanium X na našem trhu (I.)

„Modely Ford Mondeo si získaly uznání nejširší veřejnosti jako vozy jednoznačně orientované na řidiče a jeho potřeby. A dva nové motory potom přinášejí ještě více požitku z řízení,“ říká Kevin O´Neill, ředitel Ford of Europe zodpovědný za modely střední a vyšší střední třídy. „Do této filozofie přesně zapadá i uvedení limitované série Mondeo Titanium X, díky němuž můžeme zákazníkům nabídnout skutečně prestižní modely se špičkovými motory, které do segmentu luxusních vozů přinášejí pořádnou dávku dynamiky, ať už jde o vnější či vnitřní design nebo o jízdní výkony.“

Vývoj vznětových motorů automobilky Ford získává uvedením nového turbodieselu 2.2 DTCi nový impulz – zákazníci nyní mohou volit agregát, který svými parametry představuje absolutní špičku své třídy, ať už se hodnotí výkon či točivý moment, akustika, vibrace nebo spotřeba.


Pojmy „nafta“ a „dynamika“ se spolu ještě nedávno příliš nerýmovaly. Ovšem nový motor Ford Duratorq 2.2 TDCi dává na minulost zapomenout a naopak slibuje nevšední řidičské zážitky! Svými parametry se nový agregát řadí do čela své třídy velkosériově vyráběných čtyřválcových vznětových motorů. Specialitou tohoto moderního motoru je systém, umožňující krátkodobé zvýšení točivého momentu až na 400 Nm. Konstruktéři nového agregátu se však snažili, aby tento motor vynikal nejenom výkony, ale také nízkou spotřebou, tichým a vyváženým chodem, spolehlivostí a dlouhou životností.


„Našim cílem bylo připravit pohonnou jednotku, která bude nejlepším agregátem své třídy, ať už jde o výkony či hospodárnost,“ říká O´Neill. „Nový motor je ideální volbou pro řidiče, kteří při dlouhých dálničních jízdách myslí i na spotřebu, ovšem nechtějí se ochuzovat o radost z dynamické jízdy.“


Kombinace většího zdvihového objemu, modifikovaného systému vstřikování a upraveného turbodmychadla se u motoru 2.2 odrazila v rozšíření pásma využitelných otáček. Nový agregát má už ve velmi nízkých otáčkách pozoruhodně vysoký točivý moment – zatímco běžné turbodiesely začínají výrazně „zatahovat“ někde kolem hranice 1800 ot/min, čtyřválec 2.2 Duratorq TDCi začíná produkovat mohutný točivý moment už od zhruba 1300 ot/min.


Turbodmychadlo nového přeplňovaného čtyřválce se díky změnám ve tvarování lopatek a použití speciálních ložisek točí otáčkami až 225 000 ot/min, zatímco obdobné dmychadlo motoru Duratorq TDCi / 130 k se roztáčí „jenom“ na 191 000 ot/min. Turbodmychadlo nového agregátu má systém elektronicky řízeného nastavování geometrie lopatek rozváděcího kola, díky kterému lze v závislosti na pohybech pedálu plynu velmi rychle měnit plnicí přetlak. To se pak velmi pozitivně projeví v bezprostředních reakcích motoru.


O výborném průběhu točivého momentu nového motoru 2.2 Duratorq TDCi nejlépe vypovídají dynamické parametry: Z 0 na 100 km/h Mondeo 2.2 Duratorq TDCi zrychluje za 8,7 s. Maximální rychlost modelu Mondeo Titanium X poháněného turbodieselem 2.2 Duratorq TDCi činí 220 km/h.

Krátkodobé zvýšení točivého momentu


Motor 2.2 Duratorq TDCi vyniká mohutným zátahem už od nejnižších otáček, což je mj. zásluha použití Fordova patentu: Systému krátkodobého zvýšení přetlaku turbodmychadla. Díky tomuto systému lze krátkodobě zvýšit plnicí tlak a tím i točivý moment, a to ze 360 Nm až na 400 Nm. To přijde vhod především v kritických situacích, jako je např. předjíždění atp.

Charakteristické rysy a klíčové prvky motoru 2.2 Duratorq TDCi/155 k:

  • Zdvih zvětšený z 86,0 mm na 94,6 mm
  • Nový dvouhmotový setrvačník s větším momentem setrvačnosti
  • Nové vstřikovače Delphi s menšími otvory v tryskách (průměr 0,125 mm namísto 0,180 mm), které zaručují dokonalé rozprášení paliva ve spalovacích prostorech
  • Sedmiotvorové trysky namísto dřívějších pětiotvorových
  • Nově řešená geometrie pístů i spalovacích prostorů
  • Přepracované turbodmychadlo s proměnnou geometrií, které zlepšuje reakce motoru

Silnou stránkou nového turbodieselu je jeho hospodárnost – jeho průměrná spotřeba v kombinovaném cyklu činí pouze 6,1 l/100 km.


Nově vyvinutý benzinový šestiválec 3.0 V6 Duratec má výkon 204 k a patří k nejvýkonnějším agregátům celé modelové řady Mondeo. Ta nyní nabízí hned tři vidlicové šestiválce: Agregát o objemu 2,5 l a výkonu 170 k, nový motor 3.0 V6 o výkonu 204 a stejně velký motor naladěný na výkon 226, který je určený výhradně pro modely Mondeo ST220.


„Spousta zákazníků, kteří si cení vysokých výkonů, po nás žádala výkonnější šestiválec, než motor 2.5 V6/170 k a přitom ne tak silný, jako třílitr o výkonu 226 k z Mondea ST220,“ říká O´Neill. „Naší odpovědí je nový třílitrový šestiválec o výkonu 204 k, který perfektně vyhoví i těm nejnáročnějším zákazníkům.“


Nový šestiválec 3.0 V6 Duratec/204 k, který má dvojici vačkových hřídelů pro každou řadu válců, dokáže model Mondeo Titanium X rozjet z klidu na 100 km/h během 7,9 s a udělí mu rychlost až 240 km/h. Maximálního točivého momentu 263 Nm dosahuje nový šestiválec při otáčkách 4900 ot/min.


Výkon motoru 3.0 V6 Duratec se přenáší na přední kola prostřednictvím manuální šestistupňové převodovky Durashift (pro tento motor není v nabídce žádná samočinná převodovka). Čtyřdveřové Mondeo Titanium X si v průměru řekne pouze o 10,3 l benzinu na 100 km, pětidveřová verze 10,5 l/100 km.


„Když jsme se rozhodli, že oba dva nové motory uvedeme v exkluzivní limitované sérii Mondeo Titanium X, bylo nám jasné, že tyto modely musí být dokonalou syntézou luxusu, dynamiky a vysokých výkonů,“ říká Gert Hohenester, šéfkonstruktér vozů střední a vyšší střední třídy automobilky Ford. „Především v interiéru jsme se proto soustředili na moderní styling a v řadě designerských detailů exteriéru jsme se nechali inspirovat modelem Mondeo ST220.“


Na první pohled je patrné, že tvůrci stylingu nového Mondea Titanium X využili řadu designerských detailů výrazně sportovně laděného modelu Mondeo ST220. Jde například o tvarovaný přední nárazník, do kterého je začleněn mohutný otvor pro přívod vzduchu k motoru a brzdám krytý hrubou mřížkou. Stejnou mřížkou je krytá i maska chladiče, která je navíc přizdobena chromovanými lištami. Do spodní části předního nárazníku až k jeho bokům jsou integrována také vysoce výkonná bodová světla do mlhy. Podobně, jako Mondeo ST220, má i Mondeo Titanium ST220 výrazně vyklenuté lemy podběhů kol a masivní aerodynamické kryty dveřních prahů, dolní část zadního nárazníku je výrazně protažená dolů což vůz opticky ještě více snižuje. Nepřehlédnutelnými detaily modelu Mondeo Titanium X jsou jeho atraktivní sedmnáctipalcová litá kola a zatmavená skla oken.


Interiér modelu Mondeo Titanium X hodně připomíná modely Mondeo ve stupni výbavy Ghia, je však ještě výrazněji stylizován do moderního trendu „techno“. Palubní deska a základna řadicí páky jsou přizdobeny dekorativními prvky z leštěného kovu, hlavice řadicí páky je vyvedena z leštěného hliníku. Sedadla jsou čalouněna kombinací kůže a černého perforovaného umělého semiše Alcantara, ve stejném duchu jsou vyvedeny i dveřní výplně. Do výbavy modelů Mondeo Titanium X patří mimo jiné tempomat, elektricky ovládaná dveřní okna, lampičky ve dveřích osvětlující zem přede dveřmi, stěrače s dešťovým senzorem, systém samočinné aktivace světlometů, elektricky nastavitelná sedadla řidiče i spolujezdce, kterým nechybí ani systém vyhřívání a ochlazování.


Vozy Ford Mondeo jsou vysoce ceněny pro své vynikající jízdní vlastnosti, v superlativech se hovoří zejména o vlastnostech špičkového modelu Mondeo ST220. Mondeo Titanium X má prakticky stejný podvozek jako model ST220, je ovšem naladěný s větším důrazem na maximální míru komfortu a cestovního pohodlí.


Tvůrci Mondeo Titanium X se plně soustředili i na otázky bezpečnosti – nový model dostal standardní „inteligentní“ ochranný systém IPS (Intelligent Protection System), který obsahuje šest airbagů, aktivní opěrky hlav, přední sedadla, jejichž tvarování znemožňuje podklouznutí pod bezpečnostními pásy, protiblokovací systém brzd ABS, brzdový asistent a elektronický stabilizační systém ESP.


Oba nové motory, připravené pro exkluzivně modely limitované série Mondeo Titanium X, se chlubí vysokým výkonem, jejich charakter je však odlišný: Zatímco turbodiesel 2.2 k dosahuje svého maximálního točivého momentu už od hranice otáček 1800 ot/min, točivý moment zážehového šestiválce 3.0 vrcholí až při otáčkách 4900 ot/min. Oba motory však byly konstruovány tak, aby bez problémů zvládaly dlouhodobou jízdu po dálnicích vysokými rychlostmi u hranice nejvyššího výkonu, oba vynikají také velmi klidným a vyváženým chodem a nízkou hlučností.


Cena Mondea Titanium X v pětidveřovém provedení s novým motorem 2,2 TDCi je 941 900 Kč, v provedení kombi o 25 000 Kč vyšší.


Cena Mondea Titanium X v pětidveřovém provedení s novým motorem 3,0i V6 24V je 956 900 Kč, v provedení kombi taktéž o 25 000 Kč vyšší.

Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií. 

 

Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.

Kontakt:
RentPoint
Praha 4, Na Chodovci 2457
267 286 823
rentpoint@rentpoint.cz

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Štajf slavil triumf na historické Vltavě

Štajf slavil triumf na historické Vltavě

Posádka týmu ACCR Racing21 Vojtěch Štajf a Veronika Havelková předvedla s vozem Toyota Celica GT-Four na trati 32. ročníku Historic Vltava Rallye o uplynulém víkendu brilantní jízdu, suverénně...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Ford Mustang Mach-E má nové baterky a prodloužený dojezd

Ford Mustang Mach-E má nové baterky a...

Jmenuje se Mach-E a před čtyřmi lety přijel jako elektrická obdoba slavného Mustangu s majestátním předkem a specifickým zadkem. Nicméně s Mustangem toho má společného asi jako petrolejka a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Prokop s Chytkou drží i po osmé etapě Dakaru osmé místo

Prokop s Chytkou drží i po osmé etapě...

Pracovní týden začal pro závodníky 44. ročníku Dakaru pěkně zostra. Pořadatelé jim nachystali nejdelší kilometráž v podobě 830 kilometrů z nichž 395 bylo měřených. Šokem pro Martina...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Martin Prokop se i po třetí etapě Dakaru drží v TOP 10

Martin Prokop se i po třetí etapě...

Krátká a rychlá třetí etapa letošního Dakaru obnášela 255 měřených kilometrů v okolí bivaku v Al Qaisumah, když pořadatel musel kvůli zaplavenému maratonskému bivaku v Al Artawiyah změnit...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nikdy není pozdě. Řidič přesedlal na elektromobil v 87 letech, pořídil si Ford Mustang Mach-E

Nikdy není pozdě. Řidič přesedlal na...

Pedro García (87), který celý život jezdil s auty poháněnými spalovacím motorem, dokazuje, že na budoucnost není nikdy pozdě. Rozhodl se totiž přejít na elektrický pohon a pořídil si Mustang...