Nová řada nákladních automobilů Scania je kompletní

Řady P, R a T s novými kabinami a motory

Nová řada nákladních automobilů Scania je kompletní
Nová řada nákladních automobilů Scania je kompletní
Nová řada nákladních automobilů Scania je kompletní

V září na veletrhu IAA v Hannoveru představí Scania dvě další nové řady nákladních automobilů s označením P, T a několik zbývajících modelů z řady R. Všechny přináší nové interiéry kabin, nabídka je doplněna také o zcela nové denní kabiny. Premiéru bude mít rovněž nový 9-litrový pětiválcový motor, který rozšíří modulární řadu motorů Scania.

Dálkové nákladní automobily představené v dubnu letošního roku, předznamenaly počátek kompletního přechodu evropské produkce značky Scania na nové výrobní řady. Nabídka vozidel je nyní rozsáhlejší, než kdykoli předtím, současně dále vzrostl význam modulárního systému Scania.


Nové řady P, R a T tvoří celkem zhruba 450 základních modelů s rozsáhlou škálou možností specifikací dle konkrétního způsobu použití vozidla. Nabídka zasahuje do tří hlavních segmentů přepravy – dálkové, stavební, rozvážkové – od celkové hmotnosti 16 tun až po 150 tun hmotnosti soupravy.


Řady P a R jsou navrženy pro všechny typy přeprav – dálkovou, stavební i rozvážkovou. Řada T je určena pro dálkovou a stavební přepravu. Všechny je pak možno využít v nejrůznějších speciálních přepravních odvětvích.


Po doplnění o nový pětiválcový 9-litrový motor je nyní kompletní i řada pohonných jednotek Scania. Deset motorů, všechny v modulární 9-11-12-16-litrové řadě, pokrývá výkony od 230 do 580 k. Zákazníci Scania, kladoucí důraz zvláště na nízké emise, si od září 2004 budou moci vybrat 12-litrový motor Scania o výkonu 420 k ve verzi Euro 4.


Stejně jako u dálkových nákladních automobilů, tak i u nových stavebních, rozvážkových a speciálních se vývoj zaměřil především na vytvoření optimálního pracoviště řidiče a zvýšení produktivity vozidel. Interiér všech modelů kabin je zbrusu nový, s inovovaným ergonomickým řešením. Řady P a R byly doplněny o nové denní kabiny s délkou prodlouženou o 280 mm, tvořící mezičlánek mezi krátkou a spací kabinou. Nové nákladní automobily budou uváděny do výroby postupně, v několika etapách, od září 2004 do února 2005.


Trambusová kabina P je na podvozek namontována nízko, aby umožňovala snadné nastupování a vystupování, takže je vhodná pro stavební a rozvážkový provoz, jakož i pro dálkovou regionální přepravu.

  • krátká kabina CP14
  • denní kabina CP16 – nová
  • spací kabina s plochou střechou CP19L
  • spací kabina CP19N

Trambusová kabina R je na podvozek namontována vysoko, má téměř plochou podlahu zajišťující maximální prostornost a snadný průchod napříč kabinou. Je určena především pro dálkovou dopravu a stavebnictví, ale i pro rozvážkovou přepravu.

  • denní kabina CR16 – nová
  • spací kabina s plochou střechou CR19L
  • běžná spací kabina CR19N
  • kabina CR19H Highline
  • kabina CR19T Topline

Kabina T s přední kapotou je na trhu unikátní. Má identický nový interiér a navíc nabízí zcela rovnou podlahu v kabině.

  • krátká kabina CT14
  • spací kabina CT19N
  • kabina CT19T Topline (zvláštní objednávka)

Nové 9-litrové motory


Charakter tohoto řadového pětiválce je zcela v souladu s ostatními motory Scania. Na svou velikost nabízí dostatečný točivý moment a slušný tah již od nízkých otáček, takže minimalizuje potřebu řazení. Výkon je 230, 270 a 310 koní, točivý moment dosahuje 1050, 1250 a 1550 Nm. Spotřeba paliva je zhruba o tři procenta nižší než u předchozích 9-litrových motorů.

Co znamenají písmena označení modelů Scanií:


Značení modelů na mřížce chladiče nové řady nákladních automobilů Scania se liší od předchozího a vystihuje charakteristiku automobilu – kabinu a výkon motoru.

Příklad nového typového označení P 230 DB4x2MEB:

  • P – typ kabiny
  • 230 – výkon motoru
  • D – typ přepravy
  • B – adaptace podvozku
  • 4×2 – uspořádání náprav
  • M – třída zátěže
  • E – výška rámu
  • B – typ odpružení

Jedná se o kabinu P a motor o síle 230 k, dvounápravové rozvážkové vozidlo s  podvozkem pro extra nízkým podvozkem pro střední zátěž a vzduchovým odpružením všech náprav. Je vhodné například pro městskou nebo regionální rozvážku vyžadující nízkou nákladovou hranu nebo maximální přepravní objem.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kolo do auta nepatří aneb jak si nepokazit cyklovýlet/hqdefault.jpg">

Kolo do auta nepatří aneb jak si...

Pokud jste až dosud převáželi kolo uvnitř auta, je dobré vědět, že to není jen složitější než použití nosiče, ale i méně bezpečné. Naučte se proto kolo převážet chytře a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jaké auto si teď koupit kvůli emisím? Hybridy nebo plug-iny jsou u osobních vozů jistota

Jaké auto si teď koupit kvůli emisím?...

Jak se rozhodnout pro správný typ pohonu? Pro každého uživatele je dobré něco jiného. Pro osobní vozy jsou dnes ideální hybridy nebo plug-in hybridy, říká produktový manažer Toyota Václav...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí nová CUPRA Formentorhttp://www.youtube.com/watch?v=pV2BkrWPMhY/hqdefault.jpg">

Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí...

Na montážní lince výrobního závodu Martorell se něco změnilo: Poprvé se na ní objevují nové světlomety Matrix LED s charakteristickým světelným designem, který připomíná oči s motivem...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Co dělat po dopravní nehodě/hqdefault.jpg">

Co dělat po dopravní nehodě

Abyste jakoukoli dopravní nehodu mohli řešit s klidnou hlavou, je dobré vědět, jak v takových chvílích správně postupovat, případně kdy je nutné volat policii a jak správně komunikovat...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Naváže Štajf ve Španělsku na domácí úspěch?

Naváže Štajf ve Španělsku na domácí...

Evropský šampionát automobilových soutěží historických vozů se z České republiky přestěhuje o nadcházejícím víkendu do slunného Španělska. V jubilejním 15. ročníku Historic Rally of...