Tato studie čtyřmístného sportovního vozu spojuje nezaměnitelný emocionální design Porsche, vynikající jízdní výkon a praktické nadčasové myšlení prvního 800V pohonného systému.
Hlavní data tohoto fascinujícího sportovního vozu:
- čtvery dveře
- čtyři samostatná sedadla
- výkon 440 kW
- dojezd více než 500 kilometrů
- pohon všech kol
- natáčení všech kol
- zrychlení z nuly na 100 km/h za 3,5 sekundy
- doba nabíjení na 80 % kapacity za 15 minut
- přístroje se obsluhují pomocí pohledů a gest, zčásti dokonce pomocí hologramů – intuitivně a s maximální orientací na řidiče díky automatickému nastavení na jeho polohu
Pohon konceptu Mission E je zcela nový
– přesto pro Porsche typický: vyzkoušený v automobilových závodech. Dva synchronní motory buzené permanentním magne-tem (PSM), podobné těm, které byly použity u letošního vítěze Le Mans 919 Hybrid, vůz zrychlují a při brzdění získávají energii zpět. Maximální sportovní výkon po dobu 24 hodin a dvojnásobné vítězství jsou pro Porsche tím nejlepším doporučením. Dohromady podávají výkon více než 600 koní, Mission E katapultují na rychlost 100 km/h za méně než 3,5 sekundy a na 200 km/h za méně než 12 sekund. K vysoké účinnosti, úžasnému výkonu a konstantnímu rozvinutí síly připočtěme další plus: Na rozdíl od dnešních elektrických pohonů rozvinou svůj plný výkon i při opakovaném zrychlování v krátkých intervalech. Pohon všech kol řízený podle potřeby s funkcí Porsche Torque Vectoring, tedy s automatickým rozdělením točivého momentu na jednotlivá kola přináší sílu na vozovku, řízení všech kol umožňuje sportovně přesné ovládání směru. Díky tomu je Mission E způsobilý pro jízdu na okruzích, Severní smyčku Nürburgringu zvládne pod osm minut.
Praktická použitelnost: komfortní a rychlé nabíjení, dojezd více než 500 kilometrů
Ke značce Porsche patří nejen emotivní sportovní design, ale i použitelnost pro kaž-dodenní jízdy. Proto může Mission E ujet na jedno nabití více než 500 kilometrů a během čtvrthodiny dotankovat energii na dalších přibližně 400 kilometrů. Důvod: jako první používá Porsche průkopnickou 800V technologii. Zdvojnásobení napětí ve srovnání s dnešními elektromobily s 400 V přináší několik výhod: kratší doby nabíjení a nižší hmotnost, protože lehčí měděné kabely se sníženým průřezem k přenesení energie postačují. Posuvný segment v levém předním blatníku před dveřmi řidiče umožňuje přístup k nabíjecí přípojce pro inovativní technologii “Porsche Turbo Charging”: Pomocí 800V přípojky je baterie znovu nabitá na 80 % již za 15 minut – což je pro elektromobily rekordní doba. Alternativně může ale být tato technologická novinka připojena i k nabíječce na 400 V nebo úplně pohodlně napájena energií indukčně v garáži u domu. K tomu stačí zaparkovat nad cívkou zapuštěnou do země a ta pak přenáší energii bezdrátově svému protějšku v podlaze vozu.
Nižší těžiště pro lepší dynamiku jízdy
A ještě něco patří ke sportovnímu vozu Porsche: Odlehčená konstrukce s optimálním rozdělením hmotnosti a nízkým těžištěm. Lithium-iontová baterie umístěná pod podlahou vozu zabírá plnou délku mezi přední a zadní nápravou. Hmotnost je tak rovnoměrně rozdělena na obě hnací nápravy a zajišťuje tak optimální vyvážení. Navíc je díky tomu těžiště vozu extrémně nízko. Obojí významně zvyšuje výkon a posiluje dojem sportovního vozu. Karoserie je tvořena funkční směsí hliníku, oceli a plastů vyztužených karbonovými vlákny. Kola jsou karbonová: Mission E stojí na širokých pneumatikách o šířce 21 palců vpředu a 22 palců vzadu.
Design: fascinující sportovní vůz s DNA typickou pro Porsche
Každý čtvereční centimetr, každý úhel, každý poloměr vozu Mission E odráží přede-vším sportovní charakter nejlepší tradice designu Porsche. Výchozím bodem je tvar pouhých 130 centimetrů vysoké sportovní limuzíny s atributy sportovních vozů z Zuffenhausenu. S viditelnými inovacemi, jako je integrovaná aerodynamika. Výrazné vstupy a výstupy vzduchu vpředu, po stranách a vzadu charakterizují doslova pro-vzdušněnou karoserii, tím zvyšují efektivitu a výkon. Integrované vzduchové kanály tak zlepšují obtékání kol, výstupy na bočních plochách snižují přetlak v podbězích kol a tím aerodynamický vztlak.
Velmi úsporně modelovaná příď ukazuje klasický, pro Porsche typický šípovitý tvar a spojuje studii konceptu s vozem 918 Spyder a závodními vozy Porsche. Pohled při-tahují nové maticové LED světlomety s typickým designem čtyř světel. Jsou volně integrované do vstupu vzduchu a propůjčují přídi její futuristický charakter. Čtyři LED jednotky jsou seskupeny kolem plochého snímače pro asistenční systémy, jehož ohraničení funguje jako blinkry. Výrazné přední blatníky a extrémně nízká kapota upomínají na design vozu 911. Stejně jako u typu 911 GT3 RS se od překrývající přední kapoty zavazadlového prostoru táhne přes střechu výrazná široká prohlubeň. Také boční linie oken připomíná devětsetjedenáctku s jedním významným rozdílem: dvoje dveře otevírající se proti směru jízdy umožňují pohodlné nastupování – bez B sloupku. A ještě jeden rozdíl: Namísto klasických vnějších zrcátek jsou po stranách umístěny nenápadné kamery, dotvářející vynikající aerodynamiku.
Design zadní části vozu podtrhuje koncept sportovního vozu
Štíhlá kabina se svým dynamickým, dozadu se sklánějícím zadním sklem vytváří prostor pro výrazně for-mované zadní blatníky, jaké může mít jen Porsche. Trojrozměrný, zevnitř osvětlený nápis „PORSCHE“ zasazený do pruhu černého skla se vznáší pod světelným oblou-kem táhnoucím se přes celou šíři vozu.
Interiér: Otevřený a odlehčený se čtyřmi samostatnými sedadly
Interiér Mission E přenáší všechny tradiční principy designu Porsche do budoucnosti: otevřenost, čisté tvary, jasná architektura, orientace na řidiče a praktičnost. Koncept plně elektrického pohonu přitom umožnil zcela novou interpretaci. Chybějící tunel převodovky například otvírá prostor, díky tomu působí vše odlehčeněji a vzdušněji. Vzorem pro čtyři samostatná sedadla byla skořepinová sedadla závodních vozů, je-jich lehká konstrukce šetří hmotnost a cestujícím poskytuje při dynamické jízdě dobrou boční stabilitu. Mezi předními sedadly se táhne středová konzola k přístrojové desce, elegantně klenutá jako most, a proto dole otevřená.
Display: Koncept indikačních a ovládacích prvků: intuitivní, rychlý a bez rozptylování
Před řidičem se otvírá nový svět inovativního konceptu indikačních a ovládacích prv-ků: intuitivní, rychlý, bez rozptylování – stvořený pro sportovní vůz zítřka. Sofistiko-vaný displej pro řidiče je klenutý, nízký a samostatně umístěný. Zobrazená přístrojo-vá deska ukazuje pět budíků – rozeznáme rysy Porsche – ale poskytuje virtuální zobrazení v technologii OLED, tedy pomocí organických světelných diod. Jsou přiřazeny funkcím relevantním pro řidiče – Connected Car, Performance, Drive, Energie a Sport Chrono. Stejně inovativní je ovládání: Systém sledování očí díky kameře rozpozná, na který přístroj se řidič dívá. Stiskem tlačítka na volantu aktivuje řidič příslušné menu a může v něm navigovat – rovněž ve spolupráci s rozpoznáváním pohledu a ručním potvrzením. To však není vše: V tzv. efektu paralaxy sleduje displej polohu řidiče při sezení a jeho držení těla. Posadí-li se níže, výše nebo se nakloní na stranu, zareaguje 3D zobrazení budíků a pohne se s ním. Díky tomu je např. vyloučeno, aby volant zčásti zakryl důležité informace. Všechny relevantní informace jako např. rychlost vždy sledují úhel pohledu řidiče.
Mission E dokáže zobrazit i radost z jízdy:
Kamera ve vnitřním zrcátku pozná dobrou náladu a ukáže ji v podobě emotikonu na přístrojové desce. Faktor zábavy je možné společně s individuálními informacemi jako je vzdálenost nebo rychlost uložit nebo díky napojení na sociální sítě sdělit přátelům.
Holografický displej s bezdotykovým ovládáním pomocí gest
Celá přístrojová deska je nabitá novými nápady. Rozdělení na dvě trojrozměrně strukturované polohy posiluje dojem lehkosti a přehlednosti. Horní poloha nese dis-plej pro řidiče, mezi úrovněmi je umístěn holografický displej, který se táhne až na stranu spolujezdce. Ukazuje individuálně volitelné aplikace, které jsou v prostoru umístěny odstupňovaně a uspořádány podle priority a vytvářejí trojrozměrný dojem hloubky. Prostřednictvím aplikací ovládá řidič – nebo spolujezdec – primární funkce: média, navigaci, klimatizaci, kontakty a vozidlo – bezdotykově. Pouze pomocí gest, která detekují snímače, je požadovaný symbol aktivován. Uchopení znamená výběr, tažení znamená ovládání. Doplňkově lze dotykovým displejem ve středové konzole ovládat sekundární funkce, např. podrobná menu s informacemi.
Díky funkci Porsche Car Connect je možné vozidlo konfigurovat zvnějšku tabletem
Pomocí funkcí “Over The Air- a Remote-Services” lze rozsah funkcí vozidla rozšířit takřka přes noc. Pro cestovního průvodce nebo další funkce pro podvozek, motor, systém Infotainment stačí jednoduchá aktualizace pomocí integrovaného vysoko-rychlostního datového modulu. Aktualizace spouští řidič jednoduše prostřednictvím Porsche Connect Store chytrým telefonem nebo tabletem. Dále umožňuje funkce Porsche Connect přímý kontakt s centrem Porsche pro dálkovou diagnostiku nebo pro sjednání schůzky. Další funkcí integrovaného vzdáleného servisu je digitální klíč, který může být odeslán přes portál Porsche Connect. Díky tomu může otevřít dveře nejen vlastník vozu, ale například i přátelé nebo rodina. Po úspěšné autentifikaci je možné klíč v časovém a lokálně vymezeném rámci použít.
Doslova jako poutač pozornosti slouží virtuální vnější zrcátka:
Dolní rohy předního skla reprodukují obraz vnějších kamer umístěných v předních blatnících. Výhodou je, že řidič má lepší přehled o dění v okolí vozu. Navíc lze tady aktivně zobrazovat informace o bezpečnosti.
Více na:
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií