Již při prvním pohledu na mě zapůsobil Mini svou přívětivou tváří malého štěněte, vybízející – kup si mě – a současně mě svým dynamickým designem současně říkal: se mnou můžeš jezdit rychle a bezpečně. V plném rozsahu se mi to při testování potvrdilo.
Mini mně důrazně připomněl svého předchůdce, který se vyráběl v Anglii neuvěřitelných 41 roků. Ne vždy se podaří tak úspěšně aktualizovat původní osobitý design jako se to podařilo právě u nového Mini. Potvrzení toho je pozornost kolem jdoucích, kteří se u vozu zastavili a prohlíželi si ho pokud jsem někde parkoval. A to je od jeho uvedení na náš trh již přes dva roky a nabídka nových modelů mnoha značek je na našem trhu opravdu široká.
Atraktivní design nového Mini zachoval většinu typických prvků z původního Mini: ztvárnění přídě i zádě vozu, plochou střechu, rovné sloupky a především pak umístění kol až do samotných rohů karoserie, což samozřejmě významně přispívá k výborným jízdním vlastnostem vozu zejména v zatáčkách. Proporce vozu proti původnímu byly podstatně zvětšeny – délka dokonce o téměř 60 cm – je to poznat především na dostatku místa pro nohy cestujících na zadních sedadlech.
Přestože Mini patří do třídy miniautomobilů, je jeho interiér prostorný. Sedadla jsou anatomicky tvarovaná, plně vyhovující i delším jízdám. Otáčkoměr umístěný nad sloupkem řízení připomíná, že Mini je vozem sportovním a že právě sledováním otáček motoru se máme především řídit při jízdě s ním. Dominantou palubní desky je velký rychloměr obsahující řadu kontrolních světel, palivoměr a teploměr chladící kapaliny. Pod rychloměrem je panel obsahující rádio, ovládání klimatizace a řadu páčkových vypínačů připomínajících ovládání v letadlech anebo v historických automobilech. Zavazadlový prostor má objem pouze 160 litrů, což je ovlivněno především snahou konstruktérů vytvořit dostatečný prostor i pro cestující na zadních sedadlech. Po sklopení opěradel zadních sedadel se objem zavazadlového prostoru zvětší na 670 litrů. Kladně hodnotím dobře přístupný zavazadlový prostor rozměrnými zadními výklopnými dveřmi.
Čtyřválcový turbodiesel se systémem vstřikování common rail objemu 1,4 l přeplňovaný turbodmychadlem s chladičem vzduchu dosahuje maximální výkon 55 kW (75 k) při 4000 ot/min a nejvyšší točivý moment 180 Nm při 2000 ot/min. Motor je pružný, bez prodlevy ochotně zvyšuje otáčky a umožňuje spolu s vhodně odstupňovanou šestistupňovou manuální převodovkou dosahovat poměrně vysokých průměrných rychlostí. Propracovaná konstrukce podvozku s přesným řízením a s tužším odpružením mně umožnila bezpečně projíždět zatáčky i s horším povrchem vyššími rychlostmi. Výkonné brzdy se systémem ABS ani po častém brždění neztrácely na účinnosti. Celkově lze hodnotit celkovou jízdní stabilitu Mini jako velmi dobrou. Stejně lze hodnotit i jeho pohyblivost, zejména ve městě a možnost zaparkování i na velmi omezeném prostoru. Délka vozu je 363 cm, šířka 169 cm a výška 141 cm. Rozvor náprav 247 cm. Mimořádně kladně jsem ocenil nízkou hladinu hluku v interiéru, motor je velmi dobře odhlučněn.
Výrobce uvádí maximální rychlost vozu 165 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 13,8 sekund a kombinovanou spotřebu 4,8 l/100 km. Při testování jsem dosáhl spotřebu 4,5 l a přitom jsem jezdil svižně, zkoušel brzdy, akceleraci atd.
Cena Mini One D s dieselovým motorem 1,4 se šestistupňovou manuální převodovkou je 540 000 Kč.
Mini One D má poměrně bohatou základní výbavu, mimo již výše uvedené: 4 airbagy, imobilizér EWS III, výškově nastavitelný volant, disky z lehkých slitin, elektricky ovládaná přední okna a zpětná vnější zrcátka. Seznam příplatkové výbavy obsahuje celkem 40 položek – od ostřikovačů světlometů až po navigační systém Professional. Dále je možné rozšířit výbavu o paket SALT nebo paket PEPPER.
Pro informaci čtenářů uvádím, že Mini Cooper s benzinovým motorem 1,6 o výkonu 85 kW s maximální rychlostí 200 km/h lze zakoupit za 525 000 Kč a Mini Cooper S se stejným benzinovým motorem, ale se zvýšeným výkonem na 120 kW s maximální rychlostí 218 km/h za 660 000 Kč.