Jsou auta, která musíte umět řídit, jinak skončíte přinejmenším ve škarpě nebo omotaní o strom. Pak tu máme auta /od některého ze sousedů/ která nenabízejí žádný řidičský zážitek /a kvalitní podvozek/ takže by vás proto ani nenapadlo s nimi chtít „závodit“. Pak jsou tu ale auta, která mají závodní geny. Jako například Ford Focus ST. Ikdyž je to „jen“ předokolka, nabízí hodně pěkné svezení. A navíc, jak píšu v nadpisu, dokáže vám za volantem odpustit nejednu řidičskou chybu…
Přijali jsme pozvání Fordu na okruh do Sosnové u České Lípy a spolu s další skupinou novinářů si projeli obě verze Fordu Focus ST. Poprvé v historii totiž Ford do „eS Téčka“ montuje kromě benzínového také dieslový agregát /Škodovka je důkazem toho, že nejen čeští zákazníci o takovou kombinaci stojí/.
Diesel má objem 2.0l, výkon 185 koní a zrychlení z 0-100 km/h za 8,1 sekund. Vyniká skvělou pružností, slušnou spotřebou a zajímavostí je, že pro plnění emisní normy Euro VI nepotřebuje močovinu (tak jako třeba motory od PSA. Přitom právě v pohonné jednotce od Peugeot-Citroen má tento motor Duratorq základ. Ale původní zůstal v podstatě jen blok motoru. ) Ve Fordu to vymysleli tak, že si motor sám ze vzduchu a nafty vyrábí sloučeninu, která eliminuje výfukové plyny.
Benzínová pohonná jednotka má také objem 2000 ccm. Nese označení EcoBoost a dokáže vyvinout maximlní výkon 250 koní. Zvládne zrychlení 0-100 km/h za 6,5 s a maximální rychlost činí 248 km/h.
Ale technické parametry /a další zajímavosti – a že jich je u Fordu ST opravdu hodně/ si můžete klidně najít přímo na webu www.ford.cz . Co je ale podstatné – zkusím vám popsat, jak toto „eS Téčko“ jezdí.
Vyjádřil bych to asi třemi slovy: Je to paráda! Okruh v Sosnové nabízí pár středně rychlých zatáček a dost těch pomalejších. Při této kombinaci zjistíte, že Focus ST se ovládá velmi dobře. Pokud se snažíte jet čistou stopu a nedělat zbytečné kraviny, auto „poslouchá“ na sebemenší pokyn řidiče. Je radost s ním jezdit. A to i s modelem v dieslové variantě (a to jsem si vážně předtím nemyslel). Díky progresivnímu řízení (čím více natáčíte volant, tím více zatáčejí kola) nemusíte ani v ostřejších zatáčkách „ručkovat“ a chválím také podvozek. Není to žádný „kostitřas“ ale přitom umožňuje hodně sportovní jízdu. Té také pomáhá systém stranového přesměrování točivého momentu. Ten rozděluje hnací sílu mezi obě přední kola tak, aby se vám podařilo projet zatáčku co nejrychleji. V závislosti na úhlu natočení volantu, sešlápnutí pedálů a dalších mnoha informací dokáže poslat na jedno kolo více výkonu než na druhé.
Ale Ford Focus ST toho umí ještě víc. A vrátím se k nadpisu. Hodně toho totiž dokáže odpustit. Ikdyž jedete s kombíkovou verzí, před ostrou zatáčkou prudce škubnete volantem, pak zjistíte že rychlost na projetí oblouku máte příliš velkou a šlápnete na brzdu /tedy ta nejhorší kombinace/, co se stane? V „normálním autě“ vyletíte přinejmenším někam do pangejtu. Ve Focusu ST nic. Prostě tu zatáčku projedete. Samozřejmě trošku s rozevlátým „zadkem“ ale to auto vám prostě dokáže odpustit opravdu hodně.
Ve spoustě případech to je super. Pokud ve vysoké rychlosti potřebujete sjet rychle z dálnice, udělat v krizové situaci rychlý vyhýbací manévr, … tak se to opravdu hodí a to auto vám skutečně bez nadsázky dokáže klidně zachránit život. (vím o čem mluvím, sám jsem ve vysoké rychlosti na dálnici potkal auto v protisměru /Švýcar na mladoboleslavské dálnici/ a při extrémním „losím testu“ mě zachránil právě skvělý podvozek mého bývalého vozu).
Ale je tu jedno velké nebezpečí. A to když do auta sedne nějaký nezkušený řidič, který má s rychlou jízdou zkušenosti tak maximálně z Playstationu a pojede „co to dá“. A ono to „dá“ opravdu hodně. Jenže fyziku žádná elektronika ještě nepřekonala …. Ve dvoustovce se prostě pomalá vracečka projet nedá.
Ale tím neříkám, že Ford Focus ST by byl nebezpečný. Nebezpeční jsou jen lidé. Ostatně v rukou profesionála – jakým je například Martin Prokop, se chová auto fantasticky a je radost na takovou jízdu pohledět.
Musím se upřímně přiznat, že sportovní auto a diesel … to mi nikdy nevonělo. Ale taková kombinace – Ford Focus ST kombi v dieslu – je ideální varianta rodinného vozu. Vůbec se nemusíte bát posadit ženu za volant a přitom, když si budete sám chtít zajet velmi svižně, tak bez obav můžete a nemusíte mít kvůli tomu 2 auta.
Cena je vzhledem ke kvalitám vozu velmi přijatelná. Začíná na 698.890,- kč. A to jak pro diesel tak i benzín. Za kombi si připlatíte dalších 20 tisíc.
Co za tu cenu koupíte? Dala by se Octavia RS …. ale Focus ST má silnější benzínový motor a … hlavně lépe jede!
Pár foto na závěr:
Pneumatiky dostaly po jízdách na okruhu zabrat …
Jak se jezdí ukázal juniorský mistr světa v rallye Martin Prokop …
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií.
Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.