Aral, dejte přednost bezpečnosti! Téma 8/3: Tělesně postižení řidiči

Rozhovor s majorem Stanislavem Humlem.

Aral, dejte přednost bezpečnosti! Téma 8/3: Tělesně postižení řidiči

Major Stanislav Huml je vedoucím odboru dopravní policie PČR správy Středočeského kraje.

Jsou nehody hendikepovaných řidičů něčím neobvyklé?


Nejsou. Mám pocit, že hendikepovaní bourají méně, respektive za celou dobu praxe jsem nevyšetřoval nehodu, kdy by hendikepovaný nehodu zavinil. Myslím, že jezdí opatrněji a pozorněji. Tím pádem pomaleji, a proto bourají méně než ostatní řidiči.

Jak se chovají hendikepovaní řidiči při řízení, jsou opatrnější?


Určitě jsou opatrnější. Je to zřejmě jejich životní zkušeností. Váží si více zdraví a života.

Je řízení vozidla takovými osobami stejně bezpečné jako u „zdravých“ řidičů?


Ovládání vozidla postiženými je sice trochu jiné než u ostatních vozidel, ale bez získané zručnosti nejsou puštěni do provozu. Pokud projdou zkouškami, znamená to, že vozidlo ovládají stejně jako zdravý řidič a je jedno, jestli brzdí pákou na noze nebo pákou na ruce.

Jaké musí tělesně hendikepovaný řidič splnit podmínky, aby mohl řídit?


Jako každý musí projít autoškolou a při zkoušce prokázat, že plně ovládá řízení vozidla. Do provozu nelze pustit nikoho, kdo nemá za každé situace auto plně pod kontrolou.

Je možné jim nějak pomoci, pokud jsou tělesně postižení za volantem?


Samozřejmě, ohleduplností. Někdy je třeba si uvědomit, že řídí člověk, který třeba neslyší, a proto je marné na něj troubit. Ostatně troubením i na zdravého člověka v nějaké situaci, kdy mu třeba nejede auto na křižovatce, ho jenom znervózníte a sobě nepomůžete.

Jaký nejvyšší věk je pro řízení tolerován?


Řízení není otázkou věku, ale zdravotního stavu. I stoletý člověk může jezdit autem, pokud jeho motorika, oči a ostatní potřebné smysly fungují jak mají.


Zítra v pátek rozhovor s městským strážníkem Viktorem Kopřivou Městská Policie hl. m. Prahy.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Vlajková loď značky DS překonala 500 kilometrů po dálnici na jedno nabití

Vlajková loď značky DS překonala 500...

Nová DS N°8, stoprocentně elektrická vlajková loď značky DS Automobiles, potvrzuje svou výjimečnou efektivitu. V testech uskutečněných v několika evropských zemích zvládla po dálnicích...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Poloviční vsetínská radost

Poloviční vsetínská radost

Letošní ročník Carlson–PARTR Rally Vsetín uzavřel sezónu jednodenních soutěží v celkové klasifikaci Poháru 2+. Posádka týmu ACCR Lak Racing21 Vojtěch Štajf a František Rajnoha bohužel...

Přijíždí nový francouzský hatchback...

Značka DS znovu dokazovala, že automobil může být víc než jen dopravní prostředek. Nový model DS N°4 kombinuje tři typy elektrifikace, chytrou konektivitu a interiér navržený jako salón na...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Toyota testuje, jestli její auta správně voní/hqdefault.jpg">

Toyota testuje, jestli její auta...

Automobilka Toyota je známa svou precizností a důrazem na kvalitu. Své vozy podrobuje různým testům, které mají ověřit jejich bezpečnost, spolehlivost nebo uživatelský komfort, přesto asi...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Proč si pořídit nové auto na operativní leasing

Proč si pořídit nové auto na...

Operativní leasing se v posledních letech stal jednou z nejoblíbenějších cest, jak si pořídit nové auto bez nutnosti investovat vysokou částku na začátku. Nabízí flexibilitu, předvídatelné...