Ford obohacuje nabídku motorů pro nejprodávanější evropskou dodávku o dva čtyřválcové šestnáctiventilové turbodiesely řady Duratorq o objemu 2,4 l TDCi vyladěné na výkon 115 a 137 k. Vedle vysokého výkonu se oba turbodiesely chlubí mohutným točivým momentem, jenž je k dispozici už v nízkých otáčkách.
Nový čtyřválec 2.4 TDCi Duratorq o výkonu 137 k patří k nejlepším motorům své kategorie nejenom svým mohutným točivým momentem, ale také příkladně klidným a tichým chodem. Nový motor má už od nízkých otáček dostatečnou zásobu výkonu a točivého momentu pro zrychlení při přejíždění na volných silnicích i v hustém městském provozu. To je také zásluha zcela nové šestistupňové manuální převodovky, která byla vyvíjena speciálně pro nasazení v segmentu užitkových vozů. Nová převodovka umožňuje modelu Transit přepravovat mimořádně těžké náklady nebo tahat těžké přívěsy, aniž by to příliš negativně ovlivňovalo dynamičnost či hospodárnost jízdy. Motor 2.4 TDCi Duratorq se dodává do všech verzí řady Transit s pohonem zadních kol, což zahrnuje vozy o celkové hmotnosti až 4,25 tuny.
Výkon a točivý moment hraje stále důležitější roli, protože tyto faktory zásadním způsobem ovlivňují pohodu a komfort řidičů, kteří musí trávit za volanty svých vozů dlouhé hodiny. Malé a méně výkonné motory v tomto ohledu řidičům příliš pohodlí nedopřávají. Ovšem nový motor 2.4 TDCi Duratorq o výkonu 137 k, který už od hranice otáček 1000 min-1 dává točivý moment 210 Nm, jež se rychle šplhá až na maximálních 375 Nm při 2000 min-1, zaručuje výbornou dynamiku ve všech režimech jízdy.
Konstruktéři motoru 2.4 TDCi Duratorq se soustředili na to, aby motor dával nejlepší výkonové parametry v „kritickém“ pásmu otáček 1500 min-1 až 3000 min-1. Ve spojení s novou šestistupňovou převodovkou může řidič snadno držet otáčky v tomto optimálním rozmezí. Nižší otáčky motoru se pozitivně projeví na malé hlučnosti agregátu i při vysokých rychlostech a na spotřebě – kombinovaná spotřeba motoru 2.4 TDCi Duratorq o výkonu 137 k činí jen 8,6 l/100 km.
Jedním z klíčových prvků nového agregátu 2.4 TDCi Duratorq/137 k, který zvyšuje výkon a zlepšuje průběh točivého momentu, je moderní turbodmychadlo s proměnnou geometrií pohyblivých lopatek rozváděcího kola, jejichž nastavováním se reguluje výkon dmychadla v závislosti na aktuálních jízdních podmínkách. V praxi to znamená, že turbodmychadlo VTG dokáže poskytovat optimální plnicí přetlak i při výrazně se měnícím průtokovém množství výfukových plynů, produkovaných motorem. Díky tomu dokáže motor výrazně „zatahovat“ už od velmi nízkých otáček a prakticky vůbec netrpí známým „turboefektem“, tedy nepříjemnou prodlevou, která obvykle nastává po prudkém sešlápnutí pedály plynu, přičemž pomalu se točící turbíně dmychadla trvá určitou dobu, než se roztočí na potřebné obrátky. Plynulý a výrazný růst točivého momentu už od nejnižších otáček motoru 2.4 TDCi Duratorq/137 k zlepšuje dynamičnost jízdy a dovoluje řidiči častěji využívat vyšší rychlostní stupně, což se pozitivně projeví jak na výkonu, tak na nižší spotřebě.
Nový motor 2.4 TDCi Duratorq o výkonu 137 k dostal vstřikovací systém common-rail druhé generace. Palivo pod vysokým tlakem až 1600 barů putuje ke vstřikovačům. Mimořádně vysoký tlak a propracovaná konstrukce vstřikovačů zaručují dokonalé rozprášení paliva ve spalovacích prostorách. To zaručuje efektivní vyhoření paliva a následně také vysoký výkon a nízkou spotřebu.
Vstřikovače se šestiotvorovými tryskami jsou ovládané solenoidovými ventily, které garantují extrémně přesné dávkování vstřikovaného paliva jak co do množství, tak do načasování vstřiku. Takto přesné vstřikování dovoluje využití tzv. pilotního předvstřiku, během kterého se do spalovacích prostorů vstříkne malá dávka paliva ještě před hlavním vstřikem. Pilotní předvstřik zaručí lepší prohoření finální dávky a výrazně sníží hlučnost celého spalovacího procesu. Do struktury motoru 2.4 TDCi Duratorq je integrované zařízení APC (Audible Pilot Control) které „naslouchá“ hlukům motoru a podle toho optimalizuje proces vstřikování, včetně pilotního předvstřiku.
Díky mimořádně přesnému řízení procesu spalování vyhoří palivo v motoru Duratorq velmi efektivně a čistě, takže nespálené zbytky paliva neznehodnocují olejovou náplň motoru. To je jeden z faktorů, díky kterým mohli konstruktéři pro Ford Transit stanovit servisní interval 25 000 km – při běžném využívání motoru není u motorů 2.4 TDCi a 2.4 TDdi Duratorq mezi těmito předepsanými intervaly nutné žádné doplňování oleje.
Motor 2.4 Duratorq TDdi o výkonu 115 k byl vyvinut z předchozího agregátu o výkonu 125 k, přičemž hlavním cílem jeho tvůrců bylo dosažení ještě výhodnějšího průběhu točivého momentu a co nejnižší spotřeby paliva. Točivý moment turbodieselu 2.4 Duratorq TDdi/115 k vrcholí při otáčkách 2300 min-1 na hodnotě 285 Nm. Dokonalá regulace množství a časování vstřikovaného paliva se projevuje v mimořádné hospodárnosti motoru a to zejména při jízdách po dálnicích. Konstruktéři upravili také odstupňování prvního a druhého rychlostního stupně pětistupňové převodovky, takže Transit poháněný tímto agregátem ještě snáze zvládá rozjezdy i jízdu do prudkých stoupání i s plným nákladem.
Zcela nově vyvinutá šestistupňová převodovka, spojená s motorem 2.4 TDCi Duratorq/137 k, je navržena tak, aby dokázala spolehlivě přenášet mohutný točivý moment silného turbodieselu. Její odstupňování garantuje výbornou dynamičnost a zároveň hospodárnost ve všech rychlostech jízdy. Konstruktéři nové převodovky se zaměřili i na komfort jejího ovládání – převodovka je mimořádně tichá, řazení je velmi snadné a rychlé – a to i díky trojnásobné synchronizaci. Zájemci o nový Ford Transit poháněný motorem 2.4 TDCi Duratorq o výkonu 137 k s pohonem zadních kol, mohou volit ze dvou stálých převodů: 3,77 a 4,27. Každý zákazník si tak může zvolit výhodnější verzi s ohledem na převažující způsob používání vozu.
Převodovka je chráněna důmyslným systémem, který zabraňuje jejímu případnému poškození při nesprávném manévru. Ochranný systém hlídá otáčky motoru při rozjezdu a zabraňuje přílišnému prokluzu (tzv. „pálení“ spojky při vysokých otáčkách motoru). Konstrukční úpravy na setrvačníku zabraňují poškození převodového systému při hrubé chybě řidiče, pokud by násilím zařadil nesprávný rychlostní stupeň. K ochraně převodovky a lepšímu komfortu řidiče přispívá i akustické potvrzení po zařazení zpětného chodu.
Jedním z klíčových prvků, které mají zásadní vliv na snížení vibrací a hluku přenášených od nového motoru 2.4 TDCi/137 k do karoserie, jsou jeho hydraulická pouzdra, kterými je uchycen do struktury vozu. Tato pouzdra využívají pro odclonění přenášených vibrací tenoučké vrstvy speciální kapaliny. Výhodou těchto pouzder je i možnost přesného nastavení jejich vlastností, takže konstruktéři mohou pro různé verze a motory přesně nastavit útlum pouzder tak, aby se do struktury vozu přenášelo co nejméně vibrací.
První Ford Transit se za svými zákazníky vypravil před 39 lety. Do dnešního dne byly vyrobeny asi čtyři miliony těchto mimořádně populárních užitkových vozů, které se v průběhu let ozdobily celou řadu cen a titulů, včetně respektovaného titulu „Van of the Year “. Ford Transit předchozí generace byl lídrem evropského trhu lehkých užitkových automobilů a s novým modelem, uvedeným v roce 2000, Ford v této tradici úspěšně pokračuje.
Promyšlená konstrukce karoserie nového Transitu umožňuje stavbu modelů jak s pohonem předních, tak i zadních kol. Výhodou z pohledu zákazníků je také extrémně bohatá škála karosářských verzí – od jednoduchých skříňových provedení až po speciální jednoúčelové nástavby. Hlavním krédem Transitu je maximální funkčnost, podpořená spolehlivostí, minimálními provozními náklady a vynikajícím poměrem mezi cenou a nabízenou hodnotou.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií.
Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.