Dnes se podíváme na nová jednopístlková čerpadla označovaná jako HP5S, číselně navazující na čerpadla HP0, HP2, HP3 a HP4.
Funkce mechanismu a charakteristické rysy nového podávacího čerpadla HP5S:
- Maximální vstřikovací tlak se zvýšil na 250 MPa.
- Je vybaveno regulačním ventilem předzdvihu, který se používá k seřízení výtlačného množství paliva.
- Existuje typ se zabudovaným napájecím čerpadlem a typ bez tohoto čerpadla (ten ovšem vyžaduje zabudování separátního elektrického napájecího čerpadla).
- Toto podávací čerpadlo není osazeno snímačem na rozpoznání válců a ani snímačem teploty paliva.
- Otáčky podávacího čerpadla jsou stejné jako otáčky motoru.
Čerpací informace o motoru a podávacím čerpadle HP5S:
- Převodový poměr čerpadlo/motor: 1 : 1
- Počet válců podávacdího čerpadla: 1
- Počet vrcholů vačky podávacího čerpadla: 2
- Počet čerpacích otáček během jednoho cyklu motoru (dvě otáčky): 4
Jednotlivé součástky podávacízho čerpadla HP5S
Napájecí čerpadlo (zabudovaný typ)
Napájecí čerpadlo, zabudované v podávacím čerpadle, nasává palivo z palivové nádrže a dopravuje je přes palivový filtr do čerpací komory. Vačkový hřídel uvádí v činnost jak vnitřní, tak i vnější rotor čerpadla. Když vačkový hřídel otáčí vnějším/vnitřním rotorem podávacího čerpadla, dochází k čerpání paliva z výtlačného otvoru čerpadla, a to podle velikosti prostoru vytvořeného pohybem vnějšího/vnitřního rotoru. Podávací čerpadlo HP5S je vybaveno nasávacím čerpadlem trochoidálního typu.
PCV (regulační ventil předzdvihu)
PCV reguluje množství vytlačovaného paliva z podávacího čerpadla za účelem seřízení tlaku v Railu. Množství paliva dodávané do Railu z výtlačného otvoru čerpadla se stanoví časem po nějž je PCV napájen elektrickým proudem.
- PCV, jehož konfigurace je znázorněna na obrázku níže, se otvírá a zavírá svým ZAPNUTÍM a VYPNUTÍM. Regulaci doby zapnutí a vypnutí PCV zajišťuje ECU na základě signálů přicházejících ze snímačů tak, aby byl tlak v Railu optimální.
Čerpací ústrojí
Vačkový hřídel je uváděný v činnost motorem a vačka pohybuje prostřednictvím zdvihátka plunžrem pro čerpání paliva. Výtlačné množství paliva pak reguluje PCV.
Činnost podávacího čerpadla HP5S v každém zdvihu:
Sací zdvih
V klesajícím zdvihu plunžru se PCV otvírá a přes něj se do komory plunžru nasává nízkotlaké palivo.
Předběžný zdvih (předzdvih)
PCV zůstává otevřený i ve stoupajícím zdvihu plunžru. Během této doby se palivo vtažené dovnitř přes PCV vytlačuje tímto PCV aniž by bylo jakkoli stlačeno.
Čerpací zdvih
K uzavření PCV se na něj přivede elektrický proud což znamená zavření zpětné větve a současně zvyšování tlaku paliva v komoře plunžru. To následně způsobí nadzvednutí kuličky výtlačného ventilu a přečerpávání paliva z výtlačného otvoru do Railu. Jinými slovy, výtlačné množství paliva určuje velikost zdvihu plunžru po zavření PCV, přičemž výtlačné množství paliva se mění za účelem regulace tlaku v Railu, a to změnou doby, po kterou je PCV uzavřen.
Servisem a opravami systémů vysokotlakého vstřikování nafty do válců vznětových motorů
– se zabývá firma T.A.D Praha, která zastupuje v České republice 4 z 5 největších světových (evropských) výrobců vstřikovacích systémů.
Více informací o firmě TAD Praha www.tadpraha.cz