Nové Volvo V50 (3)

Nové motory, sportovní převodovky, propracovaný podvozek s pohonem všech kol.

Nové sportovní kombi značky Volvo, V50, je vybaveno napříč uloženými čtyřmi nebo pětiválcovými řadovými motory. Vrcholným modelem v řadě V50 je Volvo V50 s přeplňovaným pětiválcovým benzínovým s 2,5 litrovým motorem T5 v kombinaci se systémem pohonu všech kol. Vysoká hodnota a plochá křivka točivého momentu tohoto motoru je zárukou vynikající akcelerace.


Nové Volvo V50 (3)
Nové Volvo V50 (3)
Nové Volvo V50 (3)

Sběrné potrubí a blok turbodmychadla u motoru T5 byly odlity jako jeden kus z vysoce legované oceli s mimořádně vysokou tepelnou odolností (1 050°C). Turbodmychadlo proto vyžaduje méně chlazení, které se běžně provádí obohacováním směsi paliva čímž se sníží teplota výfukových plynů. Ve výsledku může motor spalovat chudší směs paliva, čímž se snižuje spotřeba a emise škodlivin zejména při jízdě vyšší rychlostí. Motor T5 dosahuje maximálního výkonu 220 k a točivého momentu 320 Nm.

Volvo V50 T5 AWD bude vybaveno stejným typem pohonu všech kol jako větší modely Volvo vybavené systémem AWD. Výkon motoru je automaticky rozdělován mezi kola přední a zadní nápravy pomocí elektricky řízené hydraulické spojky Haldex, která reaguje velmi pružně.


Nové benzínové motory u Volva V50 (a u nové S40) jsou výsledkem dalšího vývoje řady motorů s nízkým třením, které pohánějí větší modely Volvo. Nová generace motorů nese označení RNC, kde C znamená „Compact“ (kompaktní). Většina vnějších součástí motoru byla konstruována a umístěna tak, aby motor zaujímal co nejméně prostoru:

  • výstupy pro výfukové potrubí jsou nakloněny dolů směrem k bloku motoru
  • sběrné potrubí u přeplňovaných motorů je součástí bloku turbodmychadla, čímž dochází ke snížení celkové prostorové náročnosti
  • kompaktní sací potrubí je vyrobeno z plastu vyztuženého skelnými vlákny a je vedeno přes vrchní část motoru, vstřikovací trysky jsou z bezpečnostních důvodů umístěny v části vyrobené z hliníku
  • alternátor, vodní čerpadlo a kompresor klimatizace mají kompaktní rozměry a jsou velmi efektivně rozmístěny
  • kompresor klimatizační jednotky byl přemístěn tak, aby byl dobře chráněn v případě nehody

Výsledkem vývoje je motor, který je o 200 mm užší a o 25 mm kratší než motory u velkých modelů Volvo a díky kompaktním rozměrům je také lehčí.


Nové pětiválcové řadové motory mají zdvihový objem 2,4 a 2,5 litru. Pět válců a velký zdvihový objem zajišťují vysoký točivý moment již od nízkých otáček motoru a tím tedy i pružnou akceleraci. A co více, pětiválcový motor má díky vysokému zdvihu, nízké úrovni vibrací a hladkému chodu uvolněnější, příjemnější charakteristiku.

Motory sdílejí stejnou technologii s motory pohánějícími větší vozy Volvo:

  • čtyři ventily na válec a dvojitý vačkový hřídel – pro vysoký výkon a pružnou odezvu
  • proměnlivé časování ventilů (CVVT) – pro vysoký výkon a vysoký točivý moment ve spojení s nižší spotřebou a emisemi
  • systém elektronického řízení motoru s přesnou a adaptivní kontrolou – pro účinné spalování a dobrý výkon

Při svém představení bude nové Volvo V50 nabízeno se dvěma benzinovými pětiválcovými atmosférickými motory 2,4i a 2,4 o výkonu 170 k a 140 k. Nabídka motorů bude průběžně rozšířena o benzinový čtyřválec 1,6 s výkonem 100 k a též 1,8 s výkonem 125 k.


Nabídka motorů zahrnuje také nový čtyřválcový dieselový motor obsahu 2,0 litru s výkonem 136 k. Jedná se o přeplňovaný motor vybavený druhou generací systému common rail s proměnlivou geometrií rozváděcích lopatek turbodmychadla. Systém vstřikování pracuje s mimořádně vysokým tlakem, čímž je zajištěno rozptýlení paliva na mimořádně jemné částice. To přispívá ke zlepšení výkonu i ke snížení emisí.


Díky piezoelektrickým vstřikovacím tryskám může být palivo v průběhu každého spalovacího cyklu dávkováno v několika malých vstřicích, v důsledku čehož dochází ke snížení hladiny hluku i snížení obsahu škodlivin ve výfukových plynech.


Dieselový motor bude také možné objednat s filtrem pevných částic který významně snižuje obsah nespálených částic (sazí) ve výfukových plynech a tedy i negativní dopad na životní prostředí. Systém se automaticky čistí tak, že obsah filtru v pravidelných intervalech vyhořívá. Aditiva v palivu umožňují, aby tento proces probíhal při nižší teplotě (přibližně 450° C v porovnání s běžnými cca 550° C). Celý proces včetně dodávky aditiv do paliva probíhá bez zásahu řidiče. Interval regenerace je upravován podle podmínek a podle stylu jízdy řidiče. Dieselový motor je výsledkem společného programu vývoje motorů společností Ford Motor Company a PSA. V roce 2004 bude představen také menší dieselový motor se zdvihovým objemem 1,6 litru o výkonu 110 k.


Šestistupňová manuální převodovka, která byla původně vyvinuta pro Volvo S60 R a V70 R, se nyní představí i ve Volvu V50 T5. Šest stupňů pro jízdu vpřed je rozděleno tak, aby bylo možné dosáhnout pružné akcelerace i vysoké maximální rychlosti. Převodovka je vybavena trojitou synchronizací a umožňuje mimořádně lehké a přesné řazení.


Atmosférické motory mají pětistupňovou manuální převodovku Volvo nové generace. Tato převodovka byla nově vybavena trojitou synchronizací pro rychlejší řazení a větší pocit jistoty .


Automatická převodovka pro Volvo V50 je shodná s tou, která je použita ve větších modelech Volvo. Jedná se o pětirychlostní převodovku s adaptivním řazením, jinými slovy, převodovka se přizpůsobuje aktuálnímu stylu jízdy.


Turbodiesel je standardně vybaven šestistupňovou manuální převodovkou (nejedná se o stejnou převodovku jako u modelu T5).


Podvozek Volva V50 byl vyvinuo ve stejném duchu jako Volvo S60 a Volvo S80. Při vytváření základů tohoto nového kompaktního modelu konstruktérům pomohly také zkušenosti získané u špičkových modelů Volvo S60 R a V70 R. Ke stabilnímu chování vozu na silnici přispívá i širší rozchod a delší rozvor kol v porovnání se stávajícím modelem Volvo V40.


Geometrie zavěšení předních kol byla pečlivě propočítána, aby byla zajištěna přesná a rychlá odezva řízení, zlepšující sportovní charakteristiky vozu. Řízení je elektrohydraulické, s lehkou, charakteristickou a kontrolovanou odezvou.


Volvo V50 může být volitelně vybaveno sportovním podvozkem (kromě modelu AWD). Tvrdší pružiny a snížená světlá výška přispívají při sportovní jízdě k lepší směrové stabilitě. Nové Volvo V50 nabídne svým majitelům velmi příjemné zážitky, a to zejména díky novému hnacímu ústrojí, pečlivě vyváženému podvozku a výjimečné torzní tuhosti karosérie.“

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií. 

 

Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.

Kontakt:
RentPoint
Praha 4, Na Chodovci 2457
267 286 823
rentpoint@rentpoint.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Štajf slavil triumf na historické Vltavě

Štajf slavil triumf na historické Vltavě

Posádka týmu ACCR Racing21 Vojtěch Štajf a Veronika Havelková předvedla s vozem Toyota Celica GT-Four na trati 32. ročníku Historic Vltava Rallye o uplynulém víkendu brilantní jízdu, suverénně...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Ford Mustang Mach-E má nové baterky a prodloužený dojezd

Ford Mustang Mach-E má nové baterky a...

Jmenuje se Mach-E a před čtyřmi lety přijel jako elektrická obdoba slavného Mustangu s majestátním předkem a specifickým zadkem. Nicméně s Mustangem toho má společného asi jako petrolejka a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Prokop s Chytkou drží i po osmé etapě Dakaru osmé místo

Prokop s Chytkou drží i po osmé etapě...

Pracovní týden začal pro závodníky 44. ročníku Dakaru pěkně zostra. Pořadatelé jim nachystali nejdelší kilometráž v podobě 830 kilometrů z nichž 395 bylo měřených. Šokem pro Martina...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Martin Prokop se i po třetí etapě Dakaru drží v TOP 10

Martin Prokop se i po třetí etapě...

Krátká a rychlá třetí etapa letošního Dakaru obnášela 255 měřených kilometrů v okolí bivaku v Al Qaisumah, když pořadatel musel kvůli zaplavenému maratonskému bivaku v Al Artawiyah změnit...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nikdy není pozdě. Řidič přesedlal na elektromobil v 87 letech, pořídil si Ford Mustang Mach-E

Nikdy není pozdě. Řidič přesedlal na...

Pedro García (87), který celý život jezdil s auty poháněnými spalovacím motorem, dokazuje, že na budoucnost není nikdy pozdě. Rozhodl se totiž přejít na elektrický pohon a pořídil si Mustang...