Před 300 000 diváky vybojovaly v 82. ročníku nejvýznamnějšího vytrvalostního závodu na světě dvojité vítězství pro Audi posádky Marcel Fässler/André Lotterer/Benoît Tréluyer (CH/D/F) a Lucas di Grassi/Marc Gené/Tom Kristensen (BR/E/DK).
Pro značku Audi
– to byl 13. úspěch z pouhých 16 startů v Le Mans – a možná dosud nejcennější, protože Audi Sport Team Joest se prosadil v extrémně náročném a po dlouhou dobu vyrovnaném závodě proti nejsilnější konkurenci týmů Porsche a Toyota. Až v závěrečné fázi padlo rozhodnutí ve prospěch obou vozů Audi R18 e-tron quattro.
Podle nových pravidel je hospodárnost závodních vozů v Le Mans
– ještě důležitější než dosud. S TDI se Audi v Le Mans opět prosadilo nejúspornější technika pohonu na světě. A s úspěšným prvním nasazením laserových světlometů Audi zároveň navázalo na sérii průkopnických technických řešení v Le Mans.
Audi se v 82. ročníku slavného vytrvalostního závodu muselo potýkat s mnoha problémy.
Po těžké nehodě Loïca Duvala ve středečním volném tréninku musel Audi Sport Team Joest v rekordně krátké době připravit Audi R18 e-tron quattro se startovním číslem 1 a Loïca Duvala nahradil Marc Gené. Skutečnost, že tento tým měl v neděli ráno nakročeno k vítězství, říká vše o výkonu mechaniků. Nakonec však ke splnění tohoto snu chyběl malý kousek kvůli výměně vstřikovací trysky a turbodmychadla. Lucas di Grassi, Marc Gené a Tom Kristensen obsadili s odstupem tří kol druhé místo.
Marcel Fässler, André Lotterer a Benoît Tréluyer v neděli ráno
– krátce po páté hodině, poprvé převzali vedení poté, co po celou noc vyvíjeli neúnavný tlak na dlouho vedoucí vůz Toyota. Protože i na jejich vozu R18 muselo být vyměněno turbodmychadlo, propadlo se startovní číslo 2 přechodně na třetí místo. Následně se však pozoruhodnou stíhací jízdou probojovalo zpátky na vedoucí pozici. André Lotterer přitom zajel s časem 3:22,567 min nejrychlejší kolo závodu.
Velkou smůlu měl tým třetího vozu Audi R18 e-tron quattro, který byl tvořen jezdci Filipe Albuquerque, Marco Bonanomi a Oliver Jarvis. Po skvělé úvodní fázi, během jízdy za bezpečnostním vozidlem na rovince Hunaudières v prudkém dešti, narazilo Ferrari kategorie GT vysokou rychlostí do zádě Audi se startovním číslem 3. Poháněcí ústrojí vozu R18 bylo kolizí tak silně poškozeno, že Marco Bonanomi musel po pouhých 1,5 hodiny ze závodu odstoupit.
V hektických prvních hodinách závodu
– sváděly fascinující prototypy Audi, Porsche a Toyota na vysokorychlostním okruhu v Le Mans strhující souboje. Až do nedělního poledne prožívali fanoušci jeden z nejnapínavějších závodů v historii Le Mans. Teprve předposlední hodina přinesla předběžné rozhodnutí ve prospěch Audi.
Dr. Wolfgang Ullrich, šéf závodního oddělení Audi řekl:
„Byl to závod, jaký může člověk zažít pouze v Le Mans. Docházelo k mnoha incidentům a žádný z vozů v čele pelotonu se nevyhnul problémům. Rozhodující bylo, že naše vozy Audi R18 e-tron quattro jezdily po celých 24 hodin konstantně rychle, naši jezdci nedělali žádné chyby a náš tým reagoval rychle a správně na problémy, které se vyskytly. V týmech Porsche a Toyota jsme měli dva skutečně silné soupeře, kteří nám, jak jsme očekávali, život rozhodně neulehčovali. Pořád jsem věřil tomu, že to navzdory pro nás v letošním roce mimořádně nepříznivým předpokladům můžeme dokázat a že máme nejúspornější závodní vůz. Jsem hrdý, že se nám to opět povedlo.“
Pro Audi to bylo třinácté vítězství v Le Mans
– z toho osmé s motory TDI a třetí s hybridním pohonem. Tým Reinholda Joesta oslavil svůj již 15. úspěch v nejvýznamnějším vytrvalostním závodě na světě. Marcel Fässler, André Lotterer a Benoît Tréluyer vybojovali po letech 2011 a 2012 svůj třetí společný triumf v Le Mans.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií